Welke bank?

We staan er namelijk nog steeds van versteld hoeveel fees je hier moet betalen, en helemaal als je dan ziet dat de Westpac een halfjaarwinst van $1.83 Billion heeft.

(wel goed voor dirk zijn winst uitkering trouwens)


:cool: ... Jammer kan dat poppetje met die boodschappentassen nergens vinden :rolleyes:


Edit: Vergeten, Dirk is Contractor, dus krijgt helemaal geen winstuitkering.... :-( Even nieuwe schoenen terugbrengen...
 
HSBC? Nooit van gehoord, vertel?

Heb al wat goede info gehad van een mede forummer, maar heb nog niet veel slechts gehoord/gelezen over the Commenwealth? Hoe zit het met hun fees?
 
Hi, enige tijd terug hebben we familie in Australië gevraagd welke bank we het beste konden nemen. Ook zij gaven aan dat de 4 grote banken elkaar niet veel ontlopen maar dat het zinnig is om te shoppen, zij hebben bij alle 4 weleens gebankierd, afhankelijk van de kosten.

Ze stuurden ons een interessante vergelijkingssite toe: http://www.canstar.com.au/. Op basis van die site hebben wij nu een rekening geopend bij NAB die momenteel een rekening hebben die voor alle normale transacties niets rekent (NAB classic bank account).

Ook interessant zijn sommige creditcards. O.a. Westpac heeft een creditcard waarmee je direct vliegmijlen spaart wat voor ons emigranten wel eens handig kan zijn... :wink:

Succes, Annemarie
 
Sinds kort bankier ik o.a. via ING Direct. Geen fees en als je meer dan $200 via Eftpos opneemt, betalen ze je $0.50. Ze hebben alleen geen kantoren (alles online) en geen eigen pinautomaten. Als je meer dan $200 uit de flappentap haalt, betalen ze het bedrag voor gastgebruik terug ($2,50 ofzoiets). En ze geven je een gratis debit card.
 
HSBC? Nooit van gehoord, vertel?

Een van de grootste banken ter wereld, maar hoort niet bij de grote 4 in AUS en de gemiddelde emigrant kijkt eerst naar de grote 4 en niet naar andere opties.

HSBC is redelijk groot in AUS, erg servicegericht, veilig internet bankieren, een hoge rente op een online spaarrekening, gratis pinnen bij HSBC/Westpac/StGeorge pin automaten, etc etc.

:up:
 
Dank je voor de uitleg. Klinkt erg goed AJ, en nu ik op de site van HSBC ben geweest zie ik dat het me toch wel bekend voorkomt want dat logo ken ik wel.
In Qld zitten weinig filialen, alleen in Brisbane maar ik denk dat deze bank me wel zal bevallen en tenslotte hoef je er niet naar toe te gaan, als je makkelijk kunt internetbankieren. En hun manier van internetbankieren lijkt op hoe ik het gewend ben in NL ( dus makkelijk )
 
Welke bank de beste is hangt af van wat je wilt.
Ik moet eerlijk bekennen dat de bankzaken vooral door vrouwlief behartigt worden.
We zijn echter een paar keer van bank gewisseld als onze omstandigheden veranderden.

Eerst CommBank, niks mis mee en ze zijn overal, niks bijzonders in vergelijking met andere grote banken (negatief of positief)
Toen we wat geld over hadden omdat we ons huis verkocht hadden en een tijdje huurden zijn we naar Bank of Queensland gegaan want die betaalden veel hogere rente op term deposits en ze zijn weliswaar minder wijd verspreid maar ze hebben even goed nog kantoren in zowat alle suburbs in Sydney.
Nu hebben we weer wat gekocht en voor de hypotheek leek voor ons ANZ het beste overeen komen met onze specifieke wensen dus zijn we weer gewisseld.
Verder terug hebben we ook nog wat met St George gehad want die hadden toen een goed pakket gecombineerd met een verzekering, weet niet eens meer precies waar voor (waarschijnlijk auto).

Kortom, wat de beste bank is, hangt helemaal af van je perssonlijke omstandigheden en zal ongetwijfeld veranderen.
 
The Jolly Jumbucks: ING is 1 groot bedrijf

Dat is niet (helemaal) waar. Je hebt ING NV, met een aantal dochters, van welke er eentje ING Direct heet. Dit is weer de bank in Australia, welke hypotheken en spaarrekeningen aanbieden.
ING Nederland heeft dan ook erg weining te make met ING Direct in Australie. Hetzelfde geld overigens voor Rabobank NL en Raboplus Australie.

ING verzekeringen is in Australie overgenomen door de ANZ bank.

ANZ is de hoofdreden dat ik Australische banken haat. Belachelijke fees, boetes voor alles, erg moeilijk om van ze af te komen (12 weken om resterend geld van een afgesloten rekening te krijgen).
De meeste banken staan ook toe dat je rood komt te staan en daarna berekenen ze $30 voor het rood staan.
NAB beloofde een hoop maar toen ik eenmaal klant van ze was ben ik 2 maanden bezig geweest om die beloftes voor elkaar te krijgen.

Zoals eerder genoemt, met de HSBC geen problemen.
 
Ik ben op zoek naar een bank die ik kan openen vanuit Nederland, weinig of geen kosten vraagt voor het overboeken van geld vanuit NL, online service aanbied en een beetje redelijke rente heeft!
Wie heeft advies?

Er was laatst een draadje over het openen van een rekening in Australie vanuit NL, maar kan hem niet vinden...
 
Hi Steven, volgens mij kun je bij bijna iedere bank een rekening openen alleen kun je pas geld opnemen als je de registratie daar ter plekke (met je paspoort) hebt gedaan. Wij hebben dat bij NAB bijvoorbeeld gedaan. Maar het lastige is dat wij toen pas een goede spaarrekening konden openen toen we daar geweest waren.

Overboeken van NL naar Oz moet je echt niet via een bank doen is onze ervaring, wij hebben tot nu toe de gunstigste tarieven gevonden via OzForex (ze adverteren ook hier op het forum, zie onderaan). Ik heb zowel XE trade als OzForex geprobeerd maar de laatste is echt flink goedkoper. Het gaat snel: je geeft de opdracht, ze bellen of het klopt dat je de opdracht hebt gegeven, ongeveer 2 à 3 werkdagen later staat het op je Australische rekening.

Succes!
Annemarie

PS Koers is dramatisch op dit moment, wij wachten maar weer even tot er of met de euro of met de dollar wat gebeurt......
 
Hoi Annemarie,

Bedankt voor de info!
Met geld opnemen bedoel je geld uit de muur opnemen?
Je kan dan wel neem ik aan ten tijde je geld overboeken, b.v voor betalingen voor het visum of naar een andere rekening storten?

Als je via OzForex overmaakt, gaat dat dan wel gewoon via een Nl rekening?

We hadden eigelijk een paar jaar geleden de stap moeten maken gezien de koers idd....vraag me af of het met de Euro op korte termijn beter zal gaan..

Groeten Steven
 
Overboeken van NL naar Oz moet je echt niet via een bank doen is onze ervaring, wij hebben tot nu toe de gunstigste tarieven gevonden via OzForex (ze adverteren ook hier op het forum, zie onderaan). Ik heb zowel XE trade als OzForex geprobeerd maar de laatste is echt flink goedkoper.

Pas op... reclame: :wink:
Zoals Annemarie al aangeeft, kun je geld beter niet via de bank overmaken omdat zij relatief veel kosten in rekening brengen. Ozforex staat inderdaad goed aangeschreven en XPdite heeft een partnerovereenkomst met ze. Als je je via het forum bij Ozforex aanmeld (gewoon op de banner klikken en een account aanmaken), dan zijn je eerste twee transacties fee FREE (ook als je transacties onder de AUD10.000 zijn; zie http://xpdite.net/partners/ozforex/).
 
Thanks voor de info Lost!

Dat is erg gunstig idd.

Heb ook even gekeken op de site van ING Direct waar jij het over had, maar is volgens mij niet interessant als je niet in OZ bent. Ook kun je volgens mij geen rekening openen als je niet in Oz bent. Ze vragen om Adres in Oz en een mobielnummer in Oz.. Dat word lastig ben ik bang.

Groeten Steven
 
BankWest heeft een rekening waar je ook op de gewone rekening (en niet alleen op de spaarrekening) een behoorlijke rente krijgt van momenteel 6,15%, de Hero Transaction Account! MIsschien heb je daar iets aan!
 
Met geld opnemen bedoel je geld uit de muur opnemen?
Je kan dan wel neem ik aan ten tijde je geld overboeken, b.v voor betalingen voor het visum of naar een andere rekening storten?

Als je via OzForex overmaakt, gaat dat dan wel gewoon via een Nl rekening?
Hi Steven,

Ja, ik bedoelde echt dat je geld er niet afgehaald kan worden, je hebt namelijk ook geen internetbankieren tot je beschikking zolang je je nog niet hebt gelegitimeerd. Misschien bestaan er andere mogelijkheden, wij hebben ze in ieder geval niet gevonden.

Wat je wel kunt doen is een betaling via OzForex doen aan het visumbureau e.d., wij hebben bijvoorbeeld de aanbetaling op het land op die manier gedaan. Dat werkt op dezelfde manier alleen geef je dan op dat het naar die derde overgemaakt moet worden. Vooral voor die gevallen zijn die 2 'free' boekingen gunstig omdat het dan om relatief lage bedragen gaat. Let op: hoe hoger het bedrag dat je in een keer overboekt, hoe gunstiger de omwisselkoers. Ik heb bijvoorbeeld 1 grotere betaling gedaan naar 3 verschillende ontvangers (waarvan 1 onze rekening in Oz), dat scheelde echt flink in koers. Je kunt daar op OzForex eenvoudig mee 'spelen'.

Wat betreft overboeken met OzForex: je boekt het geld via een SEPA boeking over naar een rekening van OzForex in Londen, daar zitten geen extra kosten aan, dat is in de koers verwerkt. Zij boeken het dan van die rekening over naar jouw Australische rekening.

Succes,
Annemarie
 
Ok, dat is duidelijk!
Dat is wel handig met OzForex dat je naar verschillende rekening kan boeken in 1 transactie, goede tip!

Wel balen dat je rekening als het ware bevroren is tot je je hebt gelegitimeerd.

Misschien dat iemand anders nog een optie weet? Een rekening waar je wel van kan overboeken zonder in OZ te zijn geweest?

Groeten Steven
 
Ok, dat is duidelijk!
Dat is wel handig met OzForex dat je naar verschillende rekening kan boeken in 1 transactie, goede tip!

Wel balen dat je rekening als het ware bevroren is tot je je hebt gelegitimeerd.

Misschien dat iemand anders nog een optie weet? Een rekening waar je wel van kan overboeken zonder in OZ te zijn geweest?

Groeten Steven
Vergeet niet dat; als je geen TFN hebt, de bank belasting op je rente inhoudt.
En da's geloof ik een behoorlijk percentage.

Bart
 
Krijg je dat niet claimen met terugwerkende kracht??

Wel een goede opmerking trouwens, bedankt Tekkel!
 
Ja, je krijgt die belasting weer terug als je je TFN hebt en dan even bij de bank langsgaat.

Groetjes,
Sacha
 
Back
Top