Welke bank?

Als we in oktober in Adelaide zijn aangekomen, zullen we natuurlijk een bankrekening gaan openen. Heb hier op het forum al eea over gelezen, maar wat is jullie ervaring met ANZ, Commonwealth etc? En wat heb je nodig als je een bankrekening opent? Andere vraag, we willen wat spaargeld voor een paar jaar opzij zetten, liefst natuurlijk bij dezelfde bank, zeker omdat de rentetarieven in Australie net wat hoger zijn dan in Ned. Wat raden jullie voor bank aan en is het echt zo gunstig spaargeld in Australie vast te zetten of kunnen we dat beter loskoppelen en bij een Ned bank onderbrengen?
 
Jolly
ik heb wel gelezen op xpdite ik dacht Markus dat hier al zo,n rekening kan openen [Rabobank]?
groet
Jaap
 
Wat je nodig hebt is: 100 punten aan id (dus bijv. paspoort en rijbewijs) en een adres. That's all!

Ik ken alleen de commonwealth en daar ben ik goed over te spreken. Ik heb een rondje Australie gedaan en kon overal binnen lopen en werd overal goed geholpen. Ik heb destijds voor de commonwealth gekozen omdat ze overal genoeg ATMs hebben en 'vreemd' pinnen over het algemeen telkens geld kost. Wel betaal je zo'n 4 dollar per maand voor je rekening, maar goed, ik zag net op mijn rabo afschrift dat het hier niet veel anders is...

Ook het internet bankieren vond ik handig, vooral als je op reis bent je je het afschrift (eens in de 3 maanden) mist. Het is niet zo snel als de rabo (waar je gelijk na de transactie al kunt zien waar je ook alweer bent wezen shoppen  :lol:) maar na een dag of 2 is het meeste wel bijgewerkt (behalve cheques e.d.).

Die internet rekening had ook een hogere rente... maar goed, ik heb geen ervaring met ANZ e.d. en ook niet met spaarrekeningen. Loop vooral een bank binnen en zie hoe 'het aanvoelt'.

Succes!
 
Jammer, maar je kan in Australia geen rekening openen bij de Rabo bank, tenzij je agrarieer ben.
Welke bank wel, daar kan ik je nog geen advies over geven, moet dat zelf ook nog uitproberen.
Ik heb in Nederland een rekening bij de Rabobank geopend (internet rekening) en laat daar wat geld staan.
De ABN/AMRO en de Postbank/ING zijn gewoon slecht, als je in het buitenland bent.(ervaring)
Bendigo bank in Australia is ook geen aanrader met buitenlandse overschrijvingen (ook ervaring).
Ik ga er vanuit dat de Euro iets stabieler dan de Australische dollar, je mag wel iets meer rente ontvangen, maar als de inflatie meer is ben je dat zo weer kwijt. Blijft natuurlijk koffiedik kijken.
Er zijn al verschillende topics over dit onderwerp op dit forum verschenen, snuffel wat rond. Emigranten die er al een tijdje zitten kunnen je misschien meer advies geven over Australische banken.

groetjes  Johan
 
Hoi,

Rente is daar ook niks dus zal weinig uitmaken waar je het laat staan, misschien is AU belasting technisch wat gunstiger.

Wij hebben heel goede ervaring met CBA, stuur een mailtje naar Susan Fan, Susan.Fan@cba.com.au en zij regelt alles voor je. Pasjes liggen klaar als je aankomt, legitimatie meenemen en ze geven je advies over hoe je het beste alles kunt regelen.

Credit card etc., krijg je erbij.

Groetjes,
Johan
 
Met deposito's krijg je de meeste rent, maar vergeet niet om vlak voor het verlengen (per 3 maanden of 6 maanden) even bij de bank te gaan babbelen zodat je weer de hoogste rente binnenhaalt. Alsje het namelijk op de bestaande laat staan krijg je ineens een stuk lager rentepercentage en als je het even gaat bespreken krijg je een betere deal.
 
Wij zaten bij de ANZ bank, maar zijn daar nu gelukkig weg. Waar je op moet letten bij een Australische bank is dat ze er nogal een handje van hebben dat op het moment dat je ook maar iets beneden 0-grens komt, ze direct een honour fee in rekening brengen. Ik had een everyday account en een spaarrekening. Ik zorgde er dus voor dat het meeste geld op mijn spaarrekening staat, want ik hoef niet dagelijks uitgaven te doen van mijn every day account. En dan komt er een direct debit (internet provider) langs die er net voor zorgt dat je dus beneden de 0-grens komt, dan wordt direct daarboven op $35,- door de ANZ bank in rekening gebracht. Na herhaaldelijk bellen en aangeven dat je dit gestopt wilt hebben, blijken ze op de een of andere manier nog steeds zaken door te laten. Een honour fee is voor hun "we laten de betaling toch door, omdat we vinden dat je een goede klant bent".

Als ik het geld niet op dat moment op die rekening heb staan (wel op een andere waar je meer spaarrente krijgt) dan wil ik gewoon dat die direct debit afgeketst wordt. Nee, helaas, de ANZ bank kan dit niet doen... Nu zitten we bij de NAB waar we helaas 1 rekening nog steeds hebben met het belachelijke honour fee systeem. Die andere rekening (waar dus de direct debits vanaf gaan) heeft geen honour fee systeem. Hier worden direct debits dus ook afgeketst als er niet voldoende op die rekening staan. In het rare geval je toch een negatief banksaldo (op die rekening) krijgt, dan betaal je alleen de rente over dat negatieve bedrag (wat ook zo is in NL).

Alle banken in Australië hebben op die manier met alle fee's in 2007 of 2008 maar liefst 7 miljard dollar bij elkaar geharkt. Ik vind het grote schoften, maar helaas, ik kan niet zonder omdat ik een klant in het buitenland hebt die mijn facturen betaald. Die kan geen envelop met euro's opsturen.....

Bij de NAB kun je zelfs het innen van de maandelijkse fee voorkomen als je zorgt dat per maand minimaal een X bedrag op die rekening wordt bijgeschreven. Dit mag later ook weer worden afgeschreven als je het overmaakt naar bijv. een spaarrekening. Als je salaris hierop binnenkomt spaar je dus ook weer de normale kosten van een bankrekening uit....De ANZ liet je gewoon elke keer netjes $5,- betalen per maand. (op zich niet zoveel problemen mee, want je neemt immers een dienst af van een bank. Ik heb me persoonlijk enorm gestoord aan de honour fee's).

De St. George adverteert overigens op dit moment ook met kostenloze bankrekeningen. Dus geen fee's meer. Heb niet de "Terms & Conditions" gelezen, dus er zit waars. wel weer een addertje onder het gras, zodat de kans bestaat dat je alsnog honour fees moet betalen als .........

Ik hoor van anderen trouwens weer slechte verhalen over de Commonwealth. (ook over de NAB, onze huiseigenaar is juist weggegaan bij de NAB vanwege bepaalde exorbitante fees op een hypotheekrekening)

Om de rente hoef je het niet te doen. Op dit moment krijgen wij 4,4% op de spaarrekening, maar alleen de eerste 4 maanden (omdat we net de rekening geopend hebben). Daarna zakken we terug naar 2.65% oid.

Overigens: afgeven op banken schijnt iets menselijks te zijn. In Nederland zat ik vanaf mijn geboorte bij de Rabobank. Heb daar persoonlijk altijd prettig gebankierd. Anderen die waren daar weer kwaad weggegaan om het bij de ABN/AMRO (bijv.) nog slechter te treffen. Nu ik hier sinds vorig jaar dan een bankrekening heb in Oz. ben ik het bankenstelsel in Nederland enorm veel meer gaan waarderen. We zeggen wel eens: Als je naar Australië gaat ga je een x aantal jaren terug in de tijd.......en v.w.b. het bankenstelsel klopt dit ook voor de volle 100%
 
Ik ben geneigd te zeggen dat alle grote banken min of meer gelijk zijn, zowel in goede als in slechte punten. Ze willen allemaal gewoon aan je verdienen. De ene bank vraagt ietsje meer voor dit en de andere voor dat, maar uiteindelijk maakt het nauwelijks uit waar je je geld neerzet. Wij zijn bij Westpac en zijn daar niet bijzonder tevreden of ontevreden over. Het is gewoon een bank, net als alle andere. Misschien dat kleinere banken wat betere service e.d. geven, maar die hebben meestal het grote nadeel van weinig filialen en weinig ATM's. En wellicht een grotere kans op failliet gaan, maar ik denk dat dat nog wel meevalt. :smile:
Kortom: kies gewoon een van de grotere banken en dan bij voorkeur eentje die dicht in de buurt zit van waar je gaat wonen. Dit voor het gemak.

Groetjes,
Rixta
 
Voor betaalrekeningen heb je eigenlijk alleen 'de grote 4' : Westpac, CBA, NAB en ANZ. De meeste andere (kleinere) banken zijn daaraan gekoppeld (door overnames). Een enkele uitzondering.
Veel verschil zul je hier niet vinden.
Oh, en dan heb je natuurlijk nog de Credit Unions....deze zijn 'bijna' banken. Enige nadeel is dat internationaal betalingsverkeer erg moeilijk loopt, omdat ze dat niet zelf mogen en dus via een echte bank moeten gaan (meestal NAB).

Daarnaast kun je een spaarrekening openen, bijvoorbeeld bij de rabobank (raboplus.com.au) of ING (ingdirect.com.au) voor hogere rente. Deze dienen echter gekoppeld te worden aan een betaalrekening. Dus zonder betaalrekening, geen spaarrekening. Ik hou niet zo van vastzetten van geld...met een spaarrekening kunnen je ten allen tijde je geld transferren.

Tenslotte kun je nog kijken naar creditcards.....tja, er zit verschil tussen, maar dat hangt ook sterk af van hoe je ze gebruikt. Als je goed ermee overweg kunt, dan kun je er geld mee verdienen. Daar staat tegenover dat de meeste mensen er geld mee 'verliezen'.
 
HSBC  http://www.hsbc.com.au

Rekenen geen "service" kosten en geven zelfs rente op je daily account.
HSBC heeft veel eigen ATM's in het oosten maar je kan zonder kosten ook pinnen bij ieder Australia Post kantoor, Westpac, St. Georgs en Bank SA.

De meeste Australische banken berekenen "service" kosten (maar verlenen geen service) en geven ook geen rente op je daily account.
Ook pinnen bij een vreemde ATM kan $2 of $3 kosten.
 
handig topic om te volgen.

ik heb 10+ jaren bij de postbank gezeten, dat was verschrikkelijk.
Zit nu al een aantal jaren bij de Rabo, en vind het fantastisch.

Ik houd dan ook mijn rabo rekening aan als ik naar oz ga.
Ik kan in principe alles online regelen, en voor de zekerheid maak ik mijn zus rekeninghouder.

momenteel ben ik van plan om mijn vermogen bij de rabo op te bouwen, maar moet me er nog in verdiepen...
(inflatie, rentestanden, belastingtechnisch, etc...)

heb toen in oz een half jaartje bij National gezeten, en vond de service erg matig... maar dat was bij een lokale vestiging dus niet representatief
 
Yes....NAB axes overdraft fees....

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=10261.msg144219
 
[size=10pt][size=10pt][size=10pt]
ING fee-free account covers all ATM fees
[/size][/size][/size]
Article from: The Sunday Mail

By Nick Gardner
August 09, 2009 01:30am

    * ING account waives all ATM charges
    * Company says fees aren't necessary
    * 'It will put pressure on big four banks'

MILLIONS of Australians will have access to completely free banking following the launch of the country's first fee-free transaction account.

The revolutionary "Orange Everyday" account from ING Direct will cover the fees for using rival banks' ATMs, giving customers free access to every cash machine in Australia.

There are no overdraft fees, no exception fees – even if you breach your account's limits – and no monthly account fee.

Experts say the account could revolutionise banking in Australia and may force the big four to follow suit.

"This will put enormous pressure on the other banks and could force charges down across the board," said Christopher Zinn of Choice, the consumer group.

ING Direct, which already has 1.25 million Australian customers in its mortgage and savings accounts, said the new offering showed how badly Australian bank customers have been ripped off, and insists it is not necessary to charge fees to make a profit.

Instead, the company will make its money on the margin between the interest rate it pays (in this case, zero) and the return it can achieve by investing that money elsewhere.


[size=12pt]Note: Wat men er hier niet bij zegt is dat deze rekening pas in 2010 voor nieuwe klanten beschikbaar komt. Voor bestaande klanten later dit jaar (2009).[/size]
 
Goed nieuws!

Weet iemand misschien of je nederlandse ING account kan overzetten naar OZ account? ING is 1 groot bedrijf natuurlijk, zou handig kunnen zijn. Zeker nu ik lees dat ze best groot aan het worden zijn.
 
het is handiger als je een account in nederland aanhoudt, want je bent niet met het passeren vd grens klaar met nederland, er moet nog heleboel afgewertk worden etc etc, ik zou hem dus lekker laten daar.


Wij zitten bij Westpac, en komt goed op me over, de pas die we hebben is een betaalpas voor in de winkels maar ook voor internet shopping, is wel zo handig, het gaat dan wel van je eigen normale rekening af, het is in die zin geen creditcard.

Westpac is samengegaan met St George, dus bij deze 2 kun je dan gratis uit de muur pinnen, bij de andere zit er dan weer een bijdrage aan vast, dat vind ik ook wel handig van deze bank, dat je 2 keuzes hebt bij een bank te pinnen.
 
Hele goede bank Westpac  :up: :up: :up: :up: Maar ik ben dan ook een beetje bevooroordeeld, daar werkt Dirk nl. hahaha
 
Een bank die echt goed is voor haar klanten bestaat niet.....

Er zijn banken die minder slecht zijn voor klanten dan andere banken.....maar goed???
 
[quote author=Sacha link=topic=10236.msg144928#msg144928 date=1249954833]
Hele goede bank Westpac  :up: :up: :up: :up: Maar ik ben dan ook een beetje bevooroordeeld, daar werkt Dirk nl. hahaha
[/quote]


manlief werkt bij de rabo, dus de mannen zijn een beetje collega eigenlijk wel dus he.

hebben ze geen plek voor hem in Sydney, wil nog steeds je buuf wel zijn.
 
Back
Top