Welke typsiche Nederlandse dingen mis je het meest in Australie?

bolluijt

New Member
Zelf woon ik al enkele jaren in Sydney en ben net terug van een
vakantie naar Nederland. Na zo'n vakantie ga ik wel wat typische
Nederlandse dingen missen, voornamelijk Nederlandse producten zoals
kroketten en friet. Na wat zoeken kwam ik een Nederlandse winkel
tegen in Smithfield ('t Winkeltje), de Dutchclub in St Marys
verkoopt producten en via internet zijn er producten te bestellen op
www.dutchfood.com.au.

Ben ik de enige die Nederlandse producten mist? Zijn er andere
dingen die je (net als ik) ook mist (bijvoorbeeld Nederlandse
tijdschriften?)

Ben benieuwd.
Jeroen
 
Ik heb in Tassie ook een lunchroom ontdekt waar je kroketten en zelfs regelmatig snert kunt kopen. De snert is wel een beetje dun maar goed te eten. Wat dat betreft zal ik ook best het één en ander gaan missen.
 
Ik denk dat ik een patatje met satésaus het meest ga missen.. Ben zo'n beetje verslaafd aan satésaus.. Ik eet dat echt bijna overal bij :-D

En Klene muntdrop!!
 
Ik denk niet dat ik iets van NL ga missen als ik daar eenmaal zit. Heb, toen ik daar zat, niet de behoefte gehad aan hagelslag, drop, kroket (patat is gewoon verkrijgbaar daar)....

De tijd zal het moeten bewijzen of ik straks echt dingen ga missen....
 
Anouk... Satehsaus kun je ook heel goed zelf maken hoor. Ik heb er zelf (nog) geen recept van, maar dat zal op internet echt wel te vinden zijn. Kennen ze dat in Australie niet dan? Lijkt me toch iets heel algemeens.
 
^ Ze kennen haast nergens satésaus, wat heel vreemd is ja.. In alle landen waar ik geweest ben is nergens ook maar iets in die geest te vinden.. In Amerika bij de chinees kreeg ik een soort dunne, waterige en KOUDE saté"saus", leek echt nergens op.. En verder niks.. Of je moet ergens een Indonesishe toko vinden ofzo..

Ik weet idd dat je zelf satésaus kan maken.. Heb ook wel ergens recept gelezen (o.a. net5.nl - Born2Cook), maar ik heb geen geduld daarvoor  :-D Eigen schuld dan he, voor mij.. :p
 
Klene muntdrop, kwijl kwijl!!

Verder kan je appelstroop gewoon kopen, dus ik red het wel (boterham met kaas en appelstroop op zijn Limburgs voor de connaisseurs onder ons!!).
 
ik weet wel dat conimex producten goed te krijgen zijn in Oz, dus Sate saus moet niet zo'n probleem zijn. Ik weet van mijn broers dat het enige  wat ze echt missen is de"hema worst" voor de boerenkool etc. Je kan er wel worst krijgen en af en toe heeft Coles ook een worst (Hans worst) maar die is niet echt te vergelijken met de H.worst.
Inder daad in Smithfield zit de dutch shop die haring etc verkoopt maar uit ervaring moet je wel uitkijken en goed op de houdbaarheids datum letten.
Maar zo is het altijd want ik mis hier in Nederland de echte Big Ben Meat pies, garlic prawns, barbecue breakfast. Het gekke is dat ook al kan ik diverse dingen hier ook kopen en klaarmaken dan smaakt het niet hetzelfde. Net als die fles wijn uit Spanje die altijd zo lekker was...... je neemt hem mee, trekt hem hier open...en het is niet hetzelfde.
 
Owja!! Boerenkool met worst!! Hoewel ik hier de laatste tijd er een beetje teveel van heb gegeten en er dus een beetje op uitgekeken ben.. Maar goed, op langere termijn zal ik dat wel gaan missen..
 
Ik mis alleen knakworstjes (maar das niet echt vlees  :-D). Hagelslag, appelstroop, gevulde koeken, stroopwafels, ontbijtkoek, klenedrop, vlokken, ketjap, conimex satehsaus... Het is allemaal in de SUPERMARKT zelfs te krijgen! Dus geen stress. Tja vlees komt er echt niet in (ik denk meer om hun eigen markt te bewaken dan echt omdat het "gevaarlijk" zou zijn...).  Maar ehm ik mis niets echt (behalve de knakworsten en die mis ik niet eens echt!).
 
Tja er zijn nederlandse dingen die lekker zijn en die je dan mist. Maar ja terug in nederland mis ikw eer wat dingen die daar zo lekker waren en hie rin geen velden of wegen te bekennen zijn.  Ik ben niet echt op zoek gegaan naar nederlandse producten. Deed mn boodschappen eigenlijk altijd bij Safeway, die zowat ind e achtertuin lag. Plus dat ik in de italiaanse wijk woonde en de supermarkten daa rop aangepast zijn. Gelukkig ben ik dol op pasta. Wat ikw el jammer vond was dat ze op brood zou weinig dingen hebben als vleeswaren en atuurlijk alle kaas. De keus was daar ham, salami, of ham of ham, of dan maar weer salami. Dus ja dan ging ik wel is naar Coles iets verderop en die hebben meer keuze en inderdaad ookw el wat nederlandse dingen. Al heb ik die gevulde koeken jammer genoeg nooit gevonden.

En Anouk receptje en een pot pindakaas en je hebt zo lekkere satesaus hoor, geen probleem.
 
Heb je nooit een cape seed loaf gekocht? Die zijn wel heel lekker. Een soort rezen kampioentje! Alleen wel prijzig! Wij hebben gewoon een whole meal block. Heel prima. Maar het is niet echt heel normaal om brood te eten hier. Ik zie 90% aan de rijst/kebab/noodles/witte bonen in tomatensaus/ sushi noem maar op. Oh ja en wel luxe broodjes. Of twee witte boterhammen met salade/kaas/ham/tomaat. Niet slecht hoor. Kom ik met mijn bammetje met jam  :-D.
 
hihi...nix mis met een bammetje met sjem hoor! enneh...over die knakworstjes...goed zoeken JufRebekka!!! Zoë & Ramon lusten er (helaas, helaas :-() wel pap van. Ze zijn geloof ik van het merk Plumrose? en ze zijn gewoon bij de Woolies te koop.

effe snel gekeken in de kast of ik nog een tinnetje had staan voor je maar helaas :-(

Groetjes
Syl
(die afgelopen week eindelijk een ontbijtkoek op de kop heeft getikt en hem in anderhalve dag op had  :-o)
 
Ja al die lekkere soorten bruin brood mistte ikw el. Maar gelukkig had ik een Chinees of weet ik wat, in ieder geval aziatisch bakkertje ontdekt. De man sprak haast geen engels, maar hij kon wel lekker brood bakken. En vers tenminste, niet met zo enorm veel suiker erin. Mijn boterhammen met chocoladepasta zijne r denk ik nog beroemd, haahhaha, heb mensen me nog nooit zo vreemd aan zien kijken.
 
Kun je in Australie ook lekkere Nederlandse kaas kopen (bv. belegen/oude kaas)? En lekkere Franse kaasjes dan?

Tijdens mijn WHV ging ik vooral voor goedkoop en praktisch (van de vieze zachte kaas die per plakje verpakt is), dus ik hoop echt dat er ook iets anders te krijgen is...
 
hihi........Hillegien, de plastic kaas bedoel je? getver...ja hoor er is hoop er zijn ook andere kazen te verkrijgen (maar helaas niet zo'n geweldig aanbod als in Nederland). Maar goed hier hebben we Vegemite!

Groetjes
Syl
 
eigenlijk mis ik niet zo veel. veel kun je inderdaad in de supermarkten kopen en/of in de dutchshops. wat ik wel af en toe mis is: frankfurters van unox, satesaus en soep. de soep die men hier in de supermarkten vind ik, behalve de tomatensoep, niet zo denderend. maar ik zal eens kijken naar een recept voor sate saus en bij woelies voor knakworstjes.
oh ja, wat ik ook nog mis is de "nederlandse indische chinees". chinees hier is anders dan in nederland. ik ben nog niet in een indische restaurant geweest hier. er zijn er volgensmij niet zo veel hier en de kwaleit verschilt per indische toko. als er iemand een goeie weet??

rob
 
Je kunt hier van alles krijgen, het ligt er aan waar je woont, maar in de grote steden geen probleem.
Ned. drop/kroketten (hoeveel wil je, ik heb 10 pakken in de fridge)/snert uit blik -Duitse en nederlandse , Hollandse winkels in Melb en Sydney.
Verder alles van Hak, rookworst, de beste zijn van  van Wees en geen verschil met Nederland. Ga eens naar de deli, als de ene het niet heeft, dan misschien de andere.
Kaas kopen we maandelijks of twee maandelijks bij de groothandel, halve prijs , dus volle Frico kazen rechtstreeks geimporteerd uit Nederland. Oude , jonge, jong belegen, wat je maar wilt. We delen dat altijd met andere Nederlanders.
Je kunt ook altijd Ned. kaas kopen bij de deli maar je schrikt van de prijzen.

Satesaus zei je?  Ben je wel bij de verkeerde Chinees geweest........
Het echte kroepoek mis je wel, want je krijgt overal die rijstcrackers, zelfs bij de Indonesier.
Overigens wat de Chinees betreft, iets wat men zich in Nederland eigenlijk niet realiseert is het volgende:
Nederland is  het enige land ter wereld waar je bij de Chinees Indisch gaat eten.
Nergens anders, dus ook  in Australie, kent men die combinatie .
Dus Bami Rames bij een Chinees in OZ is totaal onbekend.
Het is heel simpel: Voor Chinese gerechten naar de Chinees en voor Rijsttafel etc naar een Indonesisch Restaurant.
Alle grote steden hebben Indonesische restaurants hoewel slechts een paar per stad. 
Chinezen zitten, net als in Ned. , op elke hoek.

Ik woon  hier vele jaren (sinds 1979) en heb geen gebrek aan Ned. produkten.
Hadden vorige week beschuit met muisjes want er was een kindje geboren, op Turkstra beschuit.
De Nederlandse winkel in Melbourne had altijd de hele serie van Albert Heijn, maar weet niet of ze dat nog hebben, wel honderden soorten Hak en Maggie en noem maar op. Zelfs Brinta, het kost wel wat meer maar dat moet je er voor over hebben.

Het enige, maar werkelijk ook het enige wat hier beslist niet is te krijgen is verse zoute haring.
Verboden in te voeren, zo simpel ligt het.
Je moet het met maatjesharing doen uit een pakje, welke overigens sinds 2 maanden verboden is in te voeren in Tasmanie, maar de echte Hollandse haring, nou dat kost je 24 uur reizen. Dat vind ik wel jammer. In februari was ik een weekje in Ned en heb ik ze dagelijks verorbert, nu wachten tot augustus dan kunnen we ze in Rotterdam om de hoek weer halen. Heerlijk.
Cheers
Jan

p.s. Eens per jaar , eind februari is in Melbourne het Holland Festival,   www.hollandfestival.com.au
Ook is er een echte Nederlandse krant welke maandelijks uitkomt: Dutch Courier,    www.dutchcourier.com
Men had ook nog de Dutch Weekly maar die is sinds October ter ziele.
 
Back
Top