Wie gaan er eigenlijk naar Brisbane?

Niet te hard roepen buddie,

Dat zei ik in het begin ook.

NT that's the place to be.

Zaterdag met workbuddies 17 km op zee vissen......with a bottle of beer, cheers.

Darwin, great place to be,

[quote author=sappywilly link=topic=1100.msg80944#msg80944 date=1171114559]
brisbane is natuurlijk leuk en een grote wereld stad maar zijn er ook mensen die naar de Gold Coast komen want daar is het pas echt plezierig wonen en werken.
Uitgaan en buiten de deur eten is  hier nog steeds betaalbaar zeg maar spot goedkoop. Ik woon hier nu 10 jaar en ben van noord naar zuid gereist maar dit is de plaats om  te wonen.
[/quote]

kijk, iemand die eenzelfde idee heeft als wij!! ook wij zijn van plan om naar de Gold Coast te komen. natuurlijk eerst even rondkijken en de sfeer daar proeven. dat gaan we de 1e 2 weken van oktober doen. eerst een paar dagen Sydney, daarna een week Gold Coast en dan nog een paar daagjes Cairns. Australie sfeer snuiven en bekijken waar we ons het lekkerste voelen! heb je nog tips als we in de Gold Coast zijn? verblijven in Burleigh heads!

Natuurlijk komen we wel langs in Brizzie. eens kijken hoe het daar is!!

we horen en lezen de tips wel in de reacties en in de rest van het forum1!

see ya!!!!

Bartjo

Tips voor als jullie in Gold Coast zijn? HAHAHA. Ja hoor:
1) vroeg gaan surfen/zwemmen/zonnen, want de hoge toeristenflats werpen hun schaduw al vroeg in de middag over het strand.

2) Uitkijken dat je niet over de toeristen struikelt.

Gold Coast is het absolute dieptepunt van Australië. Er is geen plek die minder Australisch is. Benidorm, kan je ook doen, ook leuk! Scheelt je nog reizen ook! :evil:

Ireen.

[quote author=sappywilly link=topic=1100.msg80944#msg80944 date=1171114559]
brisbane is natuurlijk leuk en een grote wereld stad maar zijn er ook mensen die naar de Gold Coast komen want daar is het pas echt plezierig wonen en werken.
Uitgaan en buiten de deur eten is  hier nog steeds betaalbaar zeg maar spot goedkoop. Ik woon hier nu 10 jaar en ben van noord naar zuid gereist maar dit is de plaats om  te wonen.
[/quote]

Nou??? Grote wereldstad wil ik het zelf nou niet direct noemen. Toen ik eenmaal in Sydney ben geweest kan ik duidelijk stellen dat Brisbane meer een groot dorp is  :grin:. De Gold Coast... tja een nog kleiner dorp  :lol:. Ik vind ook hier in Brisbane buiten de deur eten erg betaalbaar. Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik kan niet zeggen dat Brisbane een echte stad is... Ik hou wel van breinbrekers: Sydney verhoudt zich tot Amsterdam  als Brisbane zich verhoudt tot ???

Na twee jaar en een beetje hier wonen, voel ik mij steeds meer "thuis", voor zover dat kan  :wink: voor een heimwee persoon als ik  :smile:.

Even in het algemeen, iets wat me altijd al verbaasd heeft...

Dat van dat 'grote dorp' hè... Wat is dat nou? Ik snap dat niet. Er zijn hier files galore, rond de 2 miljoen inwoners, 12 Ziekenhuizen, de 3-na-grootste stad van Australië, een gemiddelde bevolkingsdichtheid die bijna hetzelfde is als het gemiddelde van Sydney, een gebied van een 100km lang, wát is er nou 'dorp' aan Brisbane?

Het lijkt erop dat Nederlanders alles wat niet bestaat uit flatgebouwen bestempelen als 'dorp'. Ik heb nog nooit een argument gehoord waardoor ik begon te denken dat Brisbane inderdaad een groot dorp zou zijn. Groot ja, lang, breed, ja, allemaal. Maar dórp?? Kennen we elkaar dan allemaal ofzo? Is er geen bal te doen soms?

Vorige week kwam ik weer 's terug van NZ, waar we op ons favoriete eiland (Waiheke) een weekje vakantie hadden. Ik las toen de post van Jack waarin 'ie beschreef hoe hij en z'n vrouw het druk vonden in Brisbane, en ik herkende me hélemaal in zijn woorden. Traffic tijdens de piekuren is absolute madness. De stad is áltijd druk. Ik ga er niet voor de lol naar toe hoor, veel te druk  :shock: Goddank dat alles zo verspreid is!

Jeetje, als Brisbane een groot dorp is, dan zijn steden als Cairns en Darwin niet meer dan een gehucht, met toch tegen de respectievelijk 115.000 en 130.000 inwoners.  :?

Waar oh waar komt toch de uitdrukking 'groot dorp' vandaan, en hoe komt het dat iedereen die uitdrukking gebruikt? Waar heb ik iets gemist?!

Ireen.

Brisbane is natuurlijk voor Nederlandse begrippen helemaal geen groot dorp, maar een enorme wereldstad!!!

Wel denk ik dat de meeste mensen relateren aan het verschil in gevoel als je in Sydney/Melbourne CBD bent of in Brisbane, want dat voelt toch echt anders! Dan is Brisbane (ondanks de drukte en de files) toch relaxter, gemoedelijker en minder "gehaast" en druk. En ik denk dat Rebecca dat bedoelt! Toch?

En dat is nou precies wat Brisbane zo heerlijk maakt: alle geneugten van een grote stad maar je gaat niet kopje onder!

Henriette
ps. Brisbane is toch de op 2 na grootste stad, na Sydney en Melbourne? Overigens is Brisbane van alle steden de snelst groeiende!

Henriëtte!!  :lol:  Je legt me het vuur wel héél na aan de schenen! Ik word nu weer helemaal Confucius, en ik weet niet waar ik dít nou weer moet opzoeken! De op 3-na-grootste stad lijkt, bij nader onderzoek, inderdaad een foute beschrijving te zijn, want Brisbane staat inderdaad op nr. 3, na Sydney en Melbourne. Verdories!!  :grin:

Maar enniewee, het zou zo kunnen zijn dat mensen de vergelijking bedoelen zoals jij het omschrijft. Neemt niet weg dat het in dit geval nergens op slaat. Vergelijkingen maken soms dingen tot klinkklare onzin. En wanneer mensen Brisbane als 'groot dorp' bestempelen, dan denk ik, 'waar kom je zelf vandaan, een land dat bij wijze van spreken in Brisbane pást!' Sydney's en Melbourne's CBD zíjn wellicht drukker, maar ik zie niet hoe dat Brisbane tot een groot dorp maakt. Ik vind het maar een rare bedoening. Zou ik niet beter weten, dan zou ik gaan denken dat er in de stad kangaroes door de straten hoppen!

Het is niet zozeer het feit dat Brisbane anders is (goddank), maar dat het fout omschreven wordt. Dáár stoor ik me aan! Jeetjepietje, 3 kwartier rijden om bij iemand terecht te komen is meer dan normaal, en da's ín Brisbane!

Hmmm... ik hou er nou over op en ga lekker genieten van het boerenland dat ik zie wanneer ik uit het raam kijk... LOL...

Irene (beroep: boerin).

Hee: ze waren flyers aan het uitdelen in de stad. Vanwege die nieuwe tv serie "Boer zoekt vrouw", die ook in Australie van start gaat....(grote hit in Nederland).

Misschien wat voor jou?  :p :lol: :grin:

He en ik dacht dat ik nog wel zo duidelijk was. Als je in Sydney in de CBD loopt, dan heb ik echt het gevoel dat ik in een miljoenenstad loop. Als ik in Brisbane loop, helemaal niet. Het is erg kneuterig. Queen street is net een opgerekte countrytown straat.  Dat bedoel ik dus. Het is natuurlijk druk hier, en het verkeer is soms niet te harden. Maar dat maakt het niet minder dorps vind ik. Misschien is dorps niet goed en moet ik gewoon kneuterig gebruiken. Het is ontspannen en laid back, veel meer dan in Sydney. Hier zeggen mensen nog bedankt tegen de buschauffeur en in Sydney werd ik maar vreemd aangekeken toen ik dat deed... Zo een beetje duidelijker? En anders zijn we het eens dat we het niet eens zijn  :up:.

Kneuterig vind ik wat negatief (maar dat is misschien ook je bedoeling...??); zelf gebruik ik liever 'gemoedelijker'

In Sydney ben je anoniem; in Brisbane niet. Veel mensen willen een praatje maken enzo; dat is wel het dorpse eraan. Maar dat hoort bij de echte Oz cultuur die je (vind ik) in Sydney (en in mindere mate Melbourne) minder terug vindt.

Brisbane druk? Mwoah: ik ben in redelijk wat wereldsteden geweest en in verhouding is Brisbane heerlijk relaxed. Tuurlijk is de infrastructuur niet overal je-van-het (understatement) maar gezien het feit dat Brisbane altijd nog een keer zoveel inwoners als Amsterdam heeft, valt het best wel mee...

@ Henriët; als ik nou nog geen boer had; ik zou niet te stoppen zijn!  :-D

@ Rebekka; mijn relaasje was in het algemeen over de beschrijving 'groot dorp', niet speciaal over jouw woorden hoor, 't ging me om iets wat ik allang 's had willen zeggen :) (Daarom schreef ik ook "Even in het algemeen... etc."). Trouwens, toen we laatst in Auckland op de bus zaten joelden ze ook vanaf de achteruitgang 'Thanks!'  Vind ik leuk om te horen, en ikzelf doe het dus ook. Ik denk altijd maar zo "what goes around, comes around".

@ Jan; 'gemoedelijk' is een uitspraak waar ik me in kan vinden. Brisbeestjes in winkels, restaurants enz zijn een stuk vriendelijker dan Sydniërs. (Overigens ben ik voor ongeveer 1.967 miljoen mensen in Brisbane nog wel anoniem... LOL...)

Wat een mens 'druk' vindt is heel persoonlijk, daar valt niet over te twisten. 'Druk' is ook erger wanneer je je er niet aan kan onttrekken, net zoals hitte. Maar daarom woont de één ook op een rustig plekkie en een ander juist weer niet.

En er zullen altijd mensen zijn die Brisbane een 'groot dorp' noemen, daar zal ik proberen overheen te lezen, of in een slechte bui zal ik me er aan ergeren, wie weet :) Ik zet het, denk ik, op het lijstje 'Nog te Verwerken'....  :wink:

Groetjes!

Ireen

Even een reactie op al het bovestaande van een 'dorpeling' in Nederland. Wij wonen in Groningen, ook een soort dorp volgens bijna alle mensen in de randstad.  :up: maar ik vind het hier heerlijk! Kneuterig, dorps, gemoedelijk, gezellig zijn woorden die ik zou gebruiken om 'mijn' stad te omschrijven. Ik ken mensen die niet met de auto naar Groningen willen omdat het ze te druk is. Het heeft dus ook te maken met wat je referentiekader is. Files hebben we hier nauwlijks en als je 20 minuten fietst ben je midden tussen de koeien. (oke, nu genoeg reclame voor Groningen gemaakt :grin:)

Ik kan me helemaal vinden in de beschrijving dat Brisbane gemoedelijk is, je bent dan wel in een stad die twee keer zoveel inwoners heeft als Amsterdam maar toch merk je dat niet heel erg als je over straat loopt.
Ik vind dat alleen maar heel prettig aan Brisbane.

Wij weten nog niet precies waar we willen gaan wonen, maar de regio van Brisbane staat zeker op het lijstje 'te onderzoeken mogelijkheden' Maar dan wel buiten de stad, eens en boer, altijd een boer!!! :grin:

groeten
Anne

Ben ook niet van plan om te gaan boeren hoor! Maar zoals je weet ben je in NL al snel een boer als je boven de rivieren woont. Ik vind het prima, voel me er goed bij! :grin:
Ik ben fysiotherapeut. Daar is genoeg vraag naar op het moment. Kon zo in het Mater hospital beginnen.....toch leuk als je hier al jaren met jezelf loopt te leuren voor een leuke baan!

[quote author=Anne78 link=topic=1100.msg90653#msg90653 date=1179757415]
Ben ook niet van plan om te gaan boeren hoor! [/quote]

Was ook maar een geintje :)

En het is zeker een fijn idee om te weten dat er zo werk voor je is! Succes!

Het lijkt me wel heerlijk om met een of andere machine over miijn eigen land te racen.....  :up: hobby-boeren kan natuurlijk ook nog!
Maar goed, dat is allemaal :eek:fftopic: dus daar verder niets meer over.

Groetjes
Anne

[quote author=Eerainuh link=topic=1100.msg90469#msg90469 date=1179668094]

Pas wel op Anne, er is te weinig regen om te boeren hier :wink:

[/quote]

BURP!!! 

Nu lijkt november ineens helemaal niet meer zo ver weg :) De plannen worden als het goed is gewijzigd. We wilden eerst op Sydney vliegen om de eerste paar dagen bij een oud collega van Maluka door te brengen, maar ze zit dan, als het goed is, zelf in Europa :) Vliegen waarschijnlijk direct op Brisbane en beginnen van daaruit onze rondreis.

Gezondheid :-D

En het REGENT!!! Nou maar hopen dat er een aanzienlijke hoeveelheid in de catchments valt!

Ik persoonlijk vind het al wel weer genoeg!

Heb je gezien hoe donker het buiten is? Het lijkt wel herfst  :grin:

Back