Wie heeft er ervaring met 457 Long Stay Business visa?

Martien

New Member
Ik heb net op www.gomatilda.com onderstaande info gevonden:

"The 457 Long Stay Business visa. This category of visa allows the holder to remain in Australia for a period of up to 4 years with multiple entry into Australia permitted. The focus is on independent executives looking to start up a new business or to join an existing business in Australia, representatives of overseas companies wanting to establish a branch of the overseas company in Australia, and people joining Australian companies under a business sponsorship or labour agreement."

Mijn vraag is nu: op de site www.immi.gov.au kan ik hier wel iets over vinden, maar daar lijkt het dan vooral weer over een sponsor te gaan, terwijl ik in het bovenstaande toch echt lees dat het vooral bedoeld is voor mensen die zelf een nieuwe business willen opzetten (ik dus)... :up:

Wie vertelt mij hier méér over en/of heeft de link naar de exacte info op www.immi.gov.au waar ik meer lees over míjn situatie (geen sponsor/wel interesse om zelf bedrijf op te zetten)?

Alvast bedankt!

Hai.
Wij hebben een 457 visa voor 4 jaar.We hadden een sponsor gevonden en zodoende konden we dit visa aanvragen.Na 2 jaar ongeveer kunnen we hem laten overzetten naar een permanent visa.
Als je een eigen bedrijf wilt beginnen moet je in ieder geval een bult geld meenemen en ik dacht dat je ook 2 australiers in dienst moest nemen.

Maar als je de site van gov.au goed uitpluist kom je er wel hoor,hebben wij ook gedaan.

succes.

Sas

Hoi Sas,

Ik begrijp dat jullie een 457 hebben omdat jullie een sponsor hadden gevonden. Kun je me vertellen hoe ingewikkeld t is om zo'n sponsor te vinden? En moet je vervolgens ook langere tijd voor dat bedrijf gaan werken, of kun je op een gegeven moment ook zelf een bedrijf starten?
Ik hoor t graag ,

Groeten,
Job

Hoi Job,
ik meng me hier ook maar ff in, omdat ik ook zo'n 457 visa heb. Ik ben hier via een nieuwe werkgever terecht gekomen, en dus is het niet noodzakelijk om een eigen bedrijf te beginnen voor dit visum. Echter, je bent wel aan bepaalde regels gebonden. Zo moet je binnen 28 dagen het land erlaten zodra je niet meer werkzaam bent bij de werkgever die als jouw sponsor dient. Na 2 jaar kun je aanspraak maken op een permanent residency, dus ben je ook niet meer gebonden aan je sponsor.

En dan je andere vraag: hoe vind je zo'n sponsor... tsja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet een bedrijf zo gek zien te krijgen dat ze een visa-procedure voro je in gang gaan ztten, kost hen zo'n 3000 euri. Naast de kosten moeten ze ook nog eens bewijzen dat ze jouw nodig hebben, en dat ze de functie niet kunnen vervullen met een Ozzie-local. Als dat uiteindelijk allemaal gelukt is, krijgen ze toestemming van de overheid om iemand van overseas aan te nemen voor de functie. Als ze je de baan eenmaal hebben aangeboden, moet jij uiteindelijk nog een procedure door waarin je moet bewijzen dat jij de persoon bent die eschikt is voor de functie en voldoet aan alle eisen. Deze laatste stap valt enorm mee, kost alleen wel zo;n 300 euri. Al met al is er dus aardig wat geld mee gemoeid, en moet je dus een werkgever vinden die dit voor je wil betalen. Dit is de procedure, en daar moet je het mee doen! Maar in welke branche zoek je werk, wellicht kunnen mensen hier op de site je verder op weg helpen als je wat meer details geeft?

Groetjes
Robin

Ha Robin!

Thx voor je reactie. Ik ben van plan een eigen bedrijf op te starten, maar vroeg me af of t mogelijk was jezelf via dit bedrijf in dienst te nemen. Ik heb inmiddels een Australische partner gevonden en ga kijken of t mogelijk is dat hij mij in dienst neemt op een 457.

Mijn andere optie is de visumaanvraag via mijn vriendin te laten verlopen. Zij heeft 120 punten en ik maar 110 wat voor Sydney te weinig is.

De derde optie is om me op te geven voor Adelaide, daar een postadres aan te houden en vervolgens in Sydney te gaan wonen. Ik heb begrepen dat de controle niet bepaald streng is of heeft iemand hier andere ervaring mee?

Groetjes,

Job

Hallo Job en Sas,

Op het moment ben ik bezig met het uitzoeken welk visum ik kan nemen, ik heb contact gehad met een immigratie buro maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van.
Nu dacht ik voor de 457 te gaan.
Mijn vraag aan jullie is kan je ook een baan nemen waar je geen diploma's in hebt bijv werken in een restaurant of moet je daad werkelijk een sponser vinden in het vakgebied waar je in bent opgeleid.

Zo graag wat meer willen weten hoe jullie dat egdaan hebben.
Van uit Nederland een baan gezocht of zijn jullie daar heen gegaan.

Alle tips zijn van harte welkom, want ik zie door al die bomen het bos niet meer.

gr Mariska

Hai Mariska.

Mn man heeft eerst de hele gov.au site uitgepluist en gezocht of zn beroep op de lijst stond voor gevraagde beroepen.Dat stond hij dus niet dus is hij voor een jaar zn oude werk weer gaan doen.Zodoende had hij dan genoeg werkjaren bij elkaar.
Voor zn jaarcontract voorbij was zijn we 6 weken naar Oz gegaan om werk te zoeken en dat was 3 dagen voor vertrek gelukt.

Het aus.bedrijf ging ons sponsoren en heeft de visa geregeld.
We hebben een tijdelijke ipv een permanente visa omdat mn man nog geen australische papieren had voor zn werk.
Die is hij nu hier in Oz aan het halen en zodra hij die heeft kunnen we permanent aanvragen.

Maar je zit dus wel met werkervaring en als je daar geen genoeg jaren voor hebt kan je geen visa aanvragen.Althans zo was hij bij ons.

Voor de rest heb ik niet zoveel info voor je.Ik weet wel dat wij heel veel gelezen hebben om de goede visa te kunnen vinden.

Succes.
Sas

Hoi sas,

Bedankt voor je informatie, en van dat lezen weet ik alles af ben al drie maanden bezig om het ene visa na het andere uit te pluizen, maar je moet er iets voor over hebben om naar ozzie te kunnen.

Veel succes verder.

gr Mariska

Is er iemand die zelf heeft ondervonden of iemand kent die heeft meeggemaakt dat zijn sponsor stopt met verder sponseren en daardoor op zoek moet naar een nieuwe baan en in het ergste geval, uit Australie gezet wordt?

:fish:

Ik zit in een dergelijke situatie:
Ik heb een jaarcontract via een recruitment agency en ik heb vorige week te horen gekregen dat m'n contract niet verlengd wordt. De recruitment agency (mijn employer en sponsor) kan me nog een maand in dienst houden (onbetaald uiteraard) en daarna heb ik dus nog eens 28 dagen om een nieuw contract via m'n huidige sponsor te vinden of een contract via een ander recruitment agency die me wil sponsoren.
Van de ene kant best spannend omdat als ik geen baan vindt dus over een paar maanden wel gewoon het land uit moet (maar meteen als toerist terug kan komen en verder kan gaan met jobhunten uiteraard) maar van de andere kant heb ik afgelopen jaar al teveel de 'no worries' mentaliteit van de Aussies overgenomen  :wink:

Ik heb redelijk wat aan netwerken gedaan en nu al heel wat lijntjes uitstaan bij mensen en bedrijven en samen met het feit dat op mijn gebied (Business Analyst/ICT Project Manager) veel mensen gevraagd worden heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt.

Het is wel zaak om voor je eigen vakgebied een goed idee te krijgen wat de markt is. Want ja: als je sponsor je niet meer kan sponsoren (het gaat niet goed met het bedrijf, verkeerd verwachtingspatroon etc) dan houdt het op. Houd je alternatieven open zou ik zeggen

Hoi Jan,

Had je sponsor (het agency) initieel een baan voor je? Maw: ze hebben je gesponsord destijds......was dat omdat ze toen een baan voor je hadden, of had je zelf een baan gevonden en ben je toen naar ze toe gegaan. Ik heb ook een Yes gekregen van zo'n recruitment bureau, maar vroeg me af hoe dat dan verder gaat. Ik heb immers (nu) geen baan in Australie gevonden en je kent vast het kip/ei verhaal. Geen visum, geen baan, maar geen baan dus geen visum (want geen sponsor). Ik heb ooit contact gehad via Free Spirit. Ken je dat?

Henriette

Wij hebben deze situatie voorgelegd aan ons recruitment bureau en die hebben ons verteld dat mocht het allemaal niet zo gladjes verlopen als we in eerste instantie hopen, dat zij er van alles aan willen doen om ons in Australie te houden. Nu nog maar hopen dat we niet in deze situatie terecht komen en anders hopen dat zij zich aan hun woord houden.

:fish:

Hoi Henriette,

Ben gewoon via www.seek.com.au gaan zoeken en dan kom je via recruitment agencies bij bedrijven terecht. Als je door de selectie komt, wordt het recruitment agency je employer EN sponsor want de bedrijven zelf hebben veelal geen ervaring met sponsoring (en willen die papierwinkel ook niet).
Inderdaad: met die catch-22 had ik vorig jaar te maken  :wink:

Ik heb wel een paar keer gebabbeld met de jongens van Freespirit; ze hebben wel wat contacten en ervaring met sponsoring. Maar er zijn genoeg recruitment agencies met dezelfde voordelen voor overseas people: goede contacten met DIMIA, goede klantenkring, ervaring met sponsoring etc.

Als je ook in de IT branch werkt en werk in Sydney of Brisbane zoekt weet ik wel een paar goeie agencies  :wink:

Jan

Hoi 'groentje'  :|

Nou ja kijk: het contract wat ik heb met het bedrijf waar ik daadwerkelijk werk is niet verlengd. Nu is mijn recruitment agency dus wel aardig druk om me aan een nieuw contract te helpen. Zij krijgen natuurlijk ook een fee zolang ik via hun werk dus ook eigenbelang  :wink: Maar zonder contract kunnen ze me niet lang in dienst houden.
In mijn situatie ligt het wat moeilijker omdat ik destijds in Sydney woonde en een baan in Brisbane kreeg. Nu bevalt Brisbane me zo goed dat ik niet terug wil naar Sydney  :-D. Maar m'n agency heeft verder niet veel clients in Brisbane dus nu ben ik dus ook bij andere agencies aan het shoppen.

Wat ik ook al eerder postte: ogen en oren open houden vwb andere opportunities... Je agency zal best wel 'alles' voor je willen doen maar garanderen kunnen ze domweg niets...

Good luck!
Jan

Tunnie,

Op dit moment zijn ook bezig met een 457 visa, via een oude werkgever van me. Die hebben op vraag van mij waarschijnlijk een functie voor mij in Perth, de locatie waar we ook heen willen. Er is nog niets zeker, maar het ziet er voorlopig goed uit.
Nu is mijn vraag het volgende.
Je schrijft het volgende:
"Na 2 jaar kun je aanspraak maken op een permanent residency, dus ben je ook niet meer gebonden aan je sponsor."
Als je op een 457 visa binnenkomt, hoe kun je dan na 2 jaar over op een permanente visa?

Groeten, Wilco

[quote author=Wilsil link=topic=1818.msg49114#msg49114 date=1140522642]
Tunnie,

"Na 2 jaar kun je aanspraak maken op een permanent residency, dus ben je ook niet meer gebonden aan je sponsor."
Als je op een 457 visa binnenkomt, hoe kun je dan na 2 jaar over op een permanente visa?

Groeten, Wilco

[/quote]

Hoi allemaal

deze vraag heb ik ook. Ik heb een site gevonden van een sponsor die precies beschrijft hoe ze in de 24 maanden een PR voor de gesponsorde gaan regelen. het komt erop neer dat je je PR in de 24e maand in handen hebt.
Helaas is dit niet mijn sponsor en heb ik deze vraag al per email aan mijn waarschijnlijk toekomstige sponsor gesteld, maar tot nu toe geen antwoord en geen info hierover op hun website.

Ben dus heel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Oh ja, ik heb dus duidelijk gekozen voor een sponsorship voor PR en daar hebben ze positief op gereageerd, maar tot nu toe geen inzicht in de procedure gegeven en ik wil dat eigenlijk wel vantevoren weten anders zit ik nog langer dan 24 maanden aan hen vast.

Annelies

Dit was het antwoord van Sarah van Nurses World Wide op onderstaande vraag:

You can apply for Permanent residency once you have been here almost 2 years. We can help with this application also. It does however take 6 to 12 months to get approved, so I would suggest getting it done a year after you have been here.

Annelies

Hoi allemaal!!
Nou, het onderwerp is aardig interessant aan het worden zo moet ik zeggen!
Betreffende het aanvragen van het PR: als je 2 jaar in OZ woont, kom je volgens de wetgeving in aanmerking om een PR aan te vragen. Uiteraard is dit wel een nieuw visum, waarmee weer kosten gepaard gaan. Uiteraard moet je het zien te regelen dat je in de eerste 2 jaar onmisbaar wordt voor je werkgever, zodat zij ook de kosten van het PR-visum op zich nemen, dat is mijn plan in ieder geval :cool:!

Verder had ik nog een andere opmerking voor Jan Katers specifiek: ik las dat je op zoek bent naar werk in de IT-branche. Nu werk ik zelf in de IT (logistieke IT wel te verstaan, mijn werkgever levert software voor het aansturen van de processen in magazijnen en transportnetwerken) en weet ik dat ze nog naarstig op zoek zijn naar ervaren mensen om het bedrijf te versterken. Mocht je dus enige ervaring hebben in software design, en met name op logistiek vlak: laat het dan weten en dan kan ik wel een balletje voor je opgooien!!

Succes
Robin

Hi there,
Bij mijn weten kun je al een PR aanvragen na 7 mnd, dat is tenminste
wat onze agent ons verteld heeft. Je hebt dan een aanbevelingsbrief
nodig van je werkgever. Je 457 vervalt dan. Dan komt natuurlijk de
vraag hoe zit het dan met het contract. Bij ons staat in het contract
een extra regel dat als je eerder dan de twee jaar vertrekt de kosten
van de agent voor eigen rekening zijn. Bedrag ligt er wel aan hoeveel
eerderje vertrekt. En de kosten voor aanvraag voor PR zijn zowiezo
voor eigen rekening.

Back