Wie heeft er ervaring met 457 Long Stay Business visa?

Alleen nu moet ik mijn werkgever een som geld terug betalen.
In mijn contract staat dat ik recht heb op een Living Away From Home Allowance (LAFHA) en Rental Allowance "als ik de intentie heb om terug te gaan naar het land van herkomst:.
Nu ik mijn permanente visum toegekend heb, is dat dus weg. Maar zegt mijn werkgever, dat geldt op het moment van aanvraag. En dat was mei 2006, toen ik dus ook bij hun kwam werken. Nu moet ik alles wat toen onbelast betaald is, de belasting over gaan betalen.
Ga ik maandag toch nog even vragen wat ze doen met de super?
Ach, het geld heeft ondertussen rente getrokken.

Volgens het booklet van employer sponsored visa moet je minstens 2 jaar voor dezelfde werknemer werken, anders is de kans groot dat je geen visum meer krijgt (dus ook geen permanent visum). Geldt dit ook als je op voorhand een termijn met je werkgever overeenkomt? Anders kunnen we van dit visum geen gebruik maken, gezien we voor minder dan 1 jaar gaan. In maart is er in Nederland een emigratiebeurs. Ik ga daar zeker naartoe om nog wat info te verzamelen over de verschillende soorten visa. Groetjes

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar ,Micato.

Op je 457 visum kun je drie maanden tot 4 jaar werken. Wil je bv. 3 jaar in OZ werken en biedt sponsor nr. 1 je slechts 8 maanden aan, dan zoek je een nieuwe sponsor voor de rest van de periode. Je kunt de hele periode dus vullen met meerdere sponsors.

Wil je echter Permanent Resident worden, dan MOET je 2 jaar voor dezelfde sponsor werken en moet deze sponsor je via DIMA nomineren voor de status van PR.
Met deze nominatie kun jij dan weer je applicatie voor PR de deur uit doen.

groet,

Annelies

Tenzij je zoals wij buiten je werkgever om voor PR gaat. Dan heeft de werkgever die je sponsored hier helemaal niets mee te maken. Anders heeft Annelies gelijk. Je werkgever kan pas na 2 jaar PR regelen voor je.
Ga je echter binnen de geldigheidsperiode van je 457 bij je huidige werkgever (die dus je visa geregeld heeft) weg, dan moet je het land uit. TENZIJ je een ANDERE werkgever vindt die je wil sponsoren en een NIEUW 457 voor je regeld.

De mogelijkheid om buiten je sponsor om voor PR te gaan zal dan wel voor voorbehouden zijn aan mensen jonger dan 45 jaar? Ik werk nu drie maanden voor mijn sponsor maar vraag op dit moment PR aan op basis van een pre-assessment van mijn skills (registratie als verpleegkundige) + beroep op de Demand List. Ik kan binnen 7 maanden PR zijn, een status die volgens mij mijn 2-jarig contract overruled.
In principe zou ik dus binnenkort mijn sponsor vaarwel kunnen zeggen ?!

Annelies

Even een update over mijn terugbetaal situatie.

Eindelijk zijn ze er over uit: ik heb gelijk en ik hoef niets terug te betalen. Tevens betalen ze de LAFHA en Rental weer uit, totdat ik mijn PR heb. Dat is maar tot 01 april, maar toch.
Een lekker gevoel.

Mijn werkgever biedt mij een Visa 457 aan (4 jaar) , maar het is de bedoeling dit uiteindelijk in een PR om te zetten.
Zij geven aan dat ik geen recht op LAFHA.

Wanneer kom je eigenlijk in aanmerking voor LAFHA. Maakt jouw werkgever dit uit?

Daar ga je toch geen 4 jaar op wachten, STW? Misschien kom je ook in aanmerking voor een 856 visa.
Ik heb een topic opgestart "Van 457 naar 856 visa", en dit visum wordt heel duidelijk uitgelegd op de website van de DIMA of wat hun nieuwe naam ook mag wezen.

groet,

Annelies

Hallo Wilco,

Kan je mij een idee geven hoe lang de procedure duurt voor een 457 visum (Temporary Business Long Stay)?

Thx en groetjes,

Mireille

Hoi Mireille,

Dat hangt helemaal af van:

a) hoe goed de banden tussen je werkgever/sponsor en DIMIA/DIAC zijn of: hoe vaak je sponsor al met het bijltje gehakt heeft
Mijn sponsor had het binnen 3 werkdagen geregeld maar dat is waarschijnlijk wel een uitzondering want zo snel heb ik verder nog niet gehoord. Reken op een 'aantal' weken (2 - 6?)...
Dan heb ik het wel over een 457 van 3 jaar: voor 1 van 4 jaar schijnt de procedure omslachtiger te zijn

B) of jouw 'zaak' straightforward is. Als na een selectieprocedure jij als beste kandidaat uit de bus bent gekomen en je chest x-ray test result OK is dan moet het goedkomen

Dat zijn de factoren die mij bekend zijn

Succes!
Jan

Hallo Jan,

Dankjewel voor jouw informatie !
Het dossier van mijn toekomstige werkgever wordt volgende week ingediend, eerst en vooral aan onze migratie agent, daarna naar de DIAC. De werkgever heeft nog nooit gesponsord dus ik denk niet dat hij al in 'aanraking' kwam met Immigration.

Dan is het wachten geblazen tot de volgende stappen genomen kunnen worden hé (nominatie van de functie en dan de aanvraag van het 457 visum voor mij). Mag ik er dan van uit gaan dat het ganse pakket (als alles goed gaat) rond kan zijn tegen begin juni ? Is dit realistisch ?

Groeten,

Mireille

Hoi Mireille,

Hangt een beetje van je werkgever en DIAC af... Bij mij heeft het destijds denk ik wel geholpen dat ik bij de overheid ging werken; DIAC weet dat bij deze instanties een strikte selectieprocedure wordt gevolgd en DIAC dus niet echt heeft moeten checken dat ze iemand alleen aannamen op basis van geschiktheid. Dat klinkt misschien raar maar dit aannemen moet ook op basis van selectie. Het zal er een beetje van afhangen welke DIAC officer je treft maar een werkgever moet wel aantonen dat ze een dergelijke selectieprocedure hebben gevolgd zodat Aussies ook de kans op deze baan hebben gehad maar jij als beste uit de bus kwam.

Dus 1) zorgen dat je werkgever hier iets aan doet (er kan natuurlijk bij het leven gemanipuleerd worden  :wink:) en 2) hopen dat DIAC het dossier van je werkgever OK vindt.

Ik vind het moeilijk om aan te geven of begin juni realistisch is... nog dik 2 maanden... tsja: zou toch moeten kunnen??

Nogmaals succes!
Jan

Hi Eric en Mireille,

Zoals jullie weten heeft Carlo ook een 457 van 4 jaar en ook deze was in paar dagen
geregeld. Dus Mireille je kan waarschijnlijk veeeeel eerder hier zijn, hoop dat we dan
iets kunnen afspreken. Belgen onder elkaar, ok half Belgen.
Tot horens Sabine en Carlo

[Hey Sabine en Carlo,

Leuk dat jullie reageren !! Tja, ik ben uiteraard voorzichtig optimistisch hé, want de werkgever heeft nog nooit iemand gesponsord, voor hem is het ook nieuw. Ik vermoed dat ze zijn dossier volledig zullen willen uitpluizen. Hopelijk is de Immigratie ons goed gezind, ik blijf positief. Ik hoop dat ik jullie binnenkort gelijk kan geven ja, zou tof zijn moesten we vroeger landen dan in september... Onze afspraak geldt nog hé, we kijken er samen echt naar uit !!

Tot de volgende en vele groeten vanuit rainy and cold Belgium,

Mireille (en Eric ook natuurlijk)

Mireille, aangezien we 3 weken op vakantie zijn geweest lees ik nu pas je bericht.
Mijn 457 heeft 5 weken geduurd, maar het schijnt nu tussen de 8 en 12 weken te duren. Ze (DIMA of hoe ze ook al weer heten) hebben niet genoeg mensen om alles op tijd te behandelen.

Hey,

Wel ik heb ook eindelijk mijn 457 visa binnen na 12 weken. Er is aardig wat verandert sisnd vorig jaar.
Mijn vorige 457 visa was een "papieren" visa waarbij mijn paspoort naar de ambassade in berlijn moest om het visa in het paspoort te laten zetten.
Deze keer is het een electronisch visum geworden. Al met al heeft het het wel veel langer geduurt dan de voirge keer en dacht al zelfs dat deze keer de aanvraag werd afgekeurd.

Nu las ik verder in dit topic dat je na 2 jaar een permanent visa kan krijgen? Betekent dat je dan niet meer afhankelijk bent van een sponsor en je zelf kan bepalen wat voor werk je kan verrichten en voor wie?
Nu heb ik er al een visa 457 van 1 jaar opzitten en nu heb ik een 2e gekregen van 2 jaar ( zelfde sponsor). Geldt de eerste 457 visa van 1 jaar ook mee in de "na 2 jaar" kan je een PR visa aanvragen?

groeten Mark

Hoi Mark,

Helaas 'krijg' je je permanent visum niet hoor!

Als je het via je werkgever kunt regelen kan het een stuk eenvoudiger gaan; hangt er een beetje vanaf of je werkgever gemotiveerd is het traject te doen en of ze het eerder hebben gedaan.

Ik zit nu zelf ruim 2 jaar op een 457 en ben nu bezig met aanvragen van een permanent visum. Ik ga voor een 136 (Skilled Independent) visum; omdat ik contractor ben (dus niet in vaste dienst) ga ik voor dit niet-werkgeversafhankelijk visum.

Succes!
Jan

[quote author=Jan Katers link=topic=1818.msg88556#msg88556 date=1177796083]
Hoi Mark,

Helaas 'krijg' je je permanent visum niet hoor!

Als je het via je werkgever kunt regelen kan het een stuk eenvoudiger gaan; hangt er een beetje vanaf of je werkgever gemotiveerd is het traject te doen en of ze het eerder hebben gedaan.

I
Succes!
Jan
[/quote]

Als je wel voor het werkgevers afhankelijke visum gaat zoals de 856, is het goed om er rekening mee te houden dat na de nominatie  (werkgeversdeel, kan binnen drie weken rond zijn) nog een hele papierberg op je afkomt voor jouw deel van de aanvraag voor PR.
Applicatie formulier + gevraagde aanhangsels, VOG + Australische variant, medicals, etc. etc.
Het schijnt dat de hele aanvraag iets van 7 maanden onderweg kan zijn.

groet

Annelies

Back