Yuud and her family are going to VIC

Hi Jan,

Ik had het Hazeleger verhaal hier niet gepost omdat het zo'n lang verhaal is, maar kreeg meer vragen dus ik schrijf het toch even op :)

Wij hadden toen Errie langs laten komen, gesprek klonk allemaal goed. Wij voelden ons er goed bij. Toen kwam de offerte. Best veel geld voor ons, maar dat wisten we van te voren. Toen sprak mn man zn neef en we konden via hem een container voor E1000-1300 regelen. Moesten we alleen zelf inpakken en nog iets regelen. Ik Errrie gebeld en het voorgelegd, gewoon open kaart gespeeld want ik mocht hem en wilde eerlijk zijn. Hij zei toen dat hij wat van de prijs af kon halen als we zelf alles behalve de meubels en de keuken zouden inpakken. Prima plan. Hij zou nog nadenken hoeveel korting hij kon geven. Ik die andere container niet gedaan want vond het wel vertrouwd klinken met Errie omdat hij precies wist hoe het allemaal gaat, hij daar connecties etc had en iedereen er zo tevreden over was op t forum. Ik had genoeg aan mn hoofd dus dacht dan kost het maar wat meer we doen het toch via Hazeleger en verwachtte ook een aardige korting.
Toen kwam de bevestigingsbrief van Errie, en daar had hij niets van de korting in vermeld. Heel vervelend moest ik er om bellen, haat ik. Hij kon het zich nog amper herinneren zei hij. Kijk daar baalde ik dus al enorm van want het was zijn eigen idee geweest. Vlak voor vertrek hadden we nog steeds geen nieuwe prijsbevestiging gehad, dus ik weer gebeld. Hij zou er E300 vanaf halen. Nou dat vond ik dus eigenlijk niet meer de moeite voor al het werk maar durfde dat niet meer te zeggen. Nog steeds geen bevestiging gehad daarover. Toen kwamen ze en heb ik echt 4 dagen lang van 5 u tot midden nacht ingepakt. Hij had een man minder gestuurd en zelf was ie niet meer gekomen alleen zn zoon en een vriend. Ik heb me t schompus gewerkt. Oh ja Errie had ook gezegd dat heel veel spullen niet meekonden, waaronder onze droger, bierkoelkast (zo'n tafelmodel), onze 8p bankstel, vazen, potten, n fiets, tuinspullen, magnetron en nog veel meer. Dus ik heb heel veel weg gedaan. En ja zoals die jongens inpakten had het ook allemaal niet meegekund. Ik had bv bij de keuken een la laten zien met plastic bakjes en had gezegd dat dat niet belangrijk was maar mochten ze zoiets als vullen nodig hebben dat ze t dan konden gebruiken. Wat doen ze, de derde doos was een doos vol lege plastic bakjes! En zo waren er zo veel dingen. Ik ging me er dus uiteindelijk mee bemoeien (heel irritant voor ze maar ja dat schoot gewoon niet op), ze deden bv ook n canvas tegen een open schroef in een doos aan, en kan nog meer vb-en noemen.
Uiteindelijk, en ik denk omdat ik zo goed alles had ingepakt, pasten alle spullen toch, en was er nog ruimte voor zo’n 6 wasmachines over! Dus ik baal enorm,want heb zo veel weg gedaan dat ik hier weer allemaal heb kunnen aanschaffen.
Op t einde van de 2e dag kwam mn man thuis van zn werk en vroeg die jongens heel aardig of hij ergens mee kon helpen. Nou, zeiden ze, als je morgen met laden van de container wil helpen dan zou dat fijn zijn. Mn man moest er n vrije dag voor nemen, en had ochtenddienst dus dat kon niet maar ik vond t ook onzin, aangezien je toch al genoeg voor die container betaald en we de vrije dagen vlak voor vertrek juist zo hard hadden opgespaard. (en t is niet dat mn man te beroerd was want hier was hij met uitladen wel thuis en heeft hij de hele container mee leeg gesjouwd)
Belt Errie die avond, zegt ie dat ie van zn zoon had gehoord dat mn man niet wilde helpen met laden en dat we dat hadden afgesproken en dat ik nou geen korting meer zou krijgen. Ik was helemaal kapot na al die dagen en korte nachten en stond met mn mond vol tanden. Ik zei wel meteen dat we dat echt nog nooit besproken hadden. Maar hij hield vol. Dus uiteindelijk heb ik alles betaald en voor nop meegewerkt...
Dus ik vind hem een ontzettend achterbakse vent die zn afspraken niet nakomt, van alles belooft en nou ja word er weer woest van. En zn zoon ook. Die zit zn lekker schijnheilig te doen als ik een keer vloek, want ze zijn zwaar gelovig. Allemaal prima, maar ga dan niet mij bedonderen en s avonds tegen papa zeggen dat mn man niet wil helpen. Daar kan ik heel slecht tegen.
Oh ja en toen ik mailde dat ik schades had, vroeg ie ook nog of ik nog wat foto’s voor zn site kon geven. Sure…

Gegroet, een gefrustreerde Yuud

oh, ik vind het heel vervelend voor jou, maar ik ben blij dat er nu eens iemand anders iets negatiefs zegt over Hazeleger. Wij hebben er nl. ook negatieve ervaringen mee, maar het leek wel alsof wij de enigen waren want iedereen doet altijd heel lyrisch over hun. Ik herken zoveel in je verhaal.
Ook bij ons waren er 2 studenten (dachten wij maar mss was het idd zijn zoon), die absoluut niet konden inpakken. Als ik er iets van zei werd ik afgewimpeld en moest ik hem maar laten doen want hij wist wel hoe het moest. Ik heb toen ze weg waren 's avonds een aantal dozen terug geopend en wat ik daar allemaal in gevonden heb ... Oude vodden die in de garage lagen, waarvan duidelijk gezegd was dat het niet mee moest, dozen die niet opgevuld waren, alles gewoon maar erin gesmeten. Op die manier kan ik begrijpen dat we meer dan de helft van wat we hadden moesten wegdoen omdat het er anders zogezegd niet in zou passen. Ik heb bijna alle dozen die ze ingepakt hadden terug uitgepakt. Wij hadden in onze container nog onze auto kunnen stoppen, zoveel plaats was er over. Ook ontzettend pissig omdat we uiteindelijk alles bijna weggegeven hadden. En de eerste dag zaten ze ontzettend achter ons te stressen en te zeggen dat het niet ging klaar geraken, terwijl ze dan de tweede dag al 's middags klaar waren.
Toen onze container hier aankwam hadden we schade aan een aantal spullen. Nou, ik heb zo ongeveer 10 mailtjes moeten sturen eer dat eindelijk geregeld was, er zijn een paar maanden overheen gegaan, hij antwoordde gewoon niet op de mailtjes die we stuurden. Wat ik ontzettend grof vond is dat ze een kadertje van beschilderd glas, dat mijn overleden vader gemaakt had en mij heel dierbaar was, onderin een doos gelegd hadden, zonder iets van bubblewrap of bescherming, en daar bovenop de barkrukken gezet hadden. Het kadertje was in gruzelementen natuurlijk. Toen ik hem schreef dat ik van professionele verhuizers toch iets anders verwachtte reageerde hij daar niet eens op, geen verontschuldiging of niks, alleen maar : hoeveel kostte dat kadertje. Geldelijk was dat niks waard natuurlijk , maar dat leek hij niet te begrijpen. Ontzettende eikel, ik word ook nog steeds woest als ik eraan denk.
Wij gaan in oktober terug verhuizen naar België, maar we pakken nu alles zelf in, ook de meubels, gewoon alles. En nooit nog met Hazeleger.
Goede raad voor emigranten: je kan veel beter alles zelf inpakken, en je spaart er nog geld mee uit ook ....

Jeetje das echt niet leuk nee. Ik heb mijn dozen zelf ingepakt, het zijn er maar een paar en ben in afwachting van de afvaart.
Ik hoop dat ons dit soort dingen bespaard blijft. Succes met het huiswaarts keren @Jerden

Bedankt voor jullie uitgebreide verhalen, daar hebben we veel aan als we met ze in gesprek gaan.
Wat is dit forum toch een geweldige bron van informatie:up:

Waar ik wel eens bang voor was, was het feit dat als je zelf inpakt de goederen langer bij customs blijven in Australië omdat ze veel preciezer gaan kijken wat je allemaal meegenomen hebt.
Heeft iemand daar ervaring mee?

nee nog niet, maar wel met het feit dat Hazeleger nu gaat roepen, dat ze nog niet genoeg kuub bij elkaar hebben voor een verzending....jammer!!!!

Waar ik wel eens bang voor was, was het feit dat als je zelf inpakt de goederen langer bij customs blijven in Australië omdat ze veel preciezer gaan kijken wat je allemaal meegenomen hebt.

Ik heb uiteindelijk in 2008/09 voor Hazeleger gekozen, maar inderdaad zelf de spullen ingepakt. Ik kan niet zeggen of mijn spullen er bij customs langer over gedaan hebben. Alles bij elkaar duurde het zo'n 3 maanden voordat ik weer met m'n eigen bed e.d. herenigd was :)
Ik had geen container afgehuurd, maar 'ruimte' in een container, zo'n 7km3. Ik weet dat het daardoor later uit NL vertrok dan ikzelf.

Het ophalen ging bij mij heel vlot, mede doordat familie meehielp met inladen. Wat me wel opviel, was dat ze geen bescherming om het matras heen deden. Daar waren we wel vanuit gegaan. Gelukkig had ik er - voor het geval dat - diverse hoeslakens omheen gedaan :D

Het enige wat ik in Australie had, was dat ik bericht kreeg, dat het in Melbourne aangekomen was en dat ik nog even een dikke $1000 moest betalen (weet het preciese bedrag niet meer) om het naar Adelaide te krijgen, terwijl ik van tevoren duidelijk aangegeven had, dat het naar Adelaide moest. Stond ook op de factuur... Dus inscannen, mailen, opgelost.

Maar om @Mountains vraag te beantwoorden: ik heb niet het idee gehad dat het bij de douane veel langer duurde, dan wanneer een professional het had ingepakt. Alle dozen hadden wel een customs sticker erop en de dozen zijn echt van alle kanten bekeken (dus goed inpakken!).

Hazeleger heeft ons dat gezegd, ik weet niet of het waar is. Die bedrijven kunnen natuurlijk zeggen wat ze willen. Het is wel zo dat ze hier in Australië heel streng zijn. Bij aankomst in Australië is onze container volledig uitgeladen in hun depot, de douane heeft een paar dozen geopend, en dan is alles opnieuw in een andere container geladen en naar ons gebracht. Mss dat ze strenger controleren als je het zelf inpakt, maar wij hadden een heleboel dozen zelf ingepakt, en dat stond volgens mij nergens vermeld, omdat zijzelf ook nog heel wat dozen ingepakt hadden. Dus zolang zij ook maar iets ingepakt hebben zal het wel oké zijn.

Het is wel zo dat je je niet kan verzekeren tegen schade als je alles zelf inpakt (was bij ons geen probleem omdat de dozen die we zelf ingepakt hadden niet apart geregistreerd stonden). Maar als ik kijk wat een gedoe dat was met die schadegevallen, en bedenkend dat er totaal niets stuk was in de dozen die we zelf ingepakt hadden, dan kan ik daar wel mee leven. Wij verzekeren ons nu gewoon tegen verlies, niet tegen schade...

Bedankt voor jullie uitgebreide verhalen, daar hebben we veel aan als we met ze in gesprek gaan.
Wat is dit forum toch een geweldige bron van informatie:up:

Wij zijn niet met Hazeleger verhuisd, maar hebben wel alles laten inpakken. Bij ons is ongeveer een derde van de dozen opengemaakt bij de customs. Toen we alles aan het uitpakken waren, kwamen we best veel tegen wat eigenlijk het land niet in had gemogen, zoals bv bloemzaadjes die ergens in een keukenla hadden gelegen. Dus zo heel goed hebben ze niet gekeken. Wel hebben ze er een houten vogelhuisje uit gehaald van nog geen tientje, die we voor $70 moesten laten vernietigen (of laten behandelen, maar dat was nog veel duurder).

Ook alles zelf ingepakt, behalve een paar meubelstukken en 2 fietsen. De dozen open gelaten, zodat de verhuizer het kon controleren.
Een veel te gedetaileerde verpakkingslijst in hun ogen gemaakt, maar dat was voor mezelf wel handig en ook voor een eventueele verzekeringsclaim.
In totaal 13 kuub en bijna alles is heel aangekomen, een klein glazen ruitje van een vitrine kastje was kapot.
Geen problemen bij de douane of langere wachttijd, ondanks dat ik aangegeven had dat er redelijk veel houten spullen tussen zaten.
Wel de meeste houten dingen in dezelfde dozen doen en niet verspreiden, scheelt in kosten als ze het willen vergassen. Maar dat is bij mijn verzending niet gebeurd.
Ik had zelfs afrikaans ebony hout meegenomen, gewoon losse stammetjes, zo van de boom. Jaren geleden in Afrika gekocht en tegenwoordig mag je het zelfs Nederland niet meer invoeren. Keurig opgegeven en nog een mail gestuurd naar AQIS, dat ik het mee ging nemen. No problem.

groetjes Johan

Bij mij hadden ze maar 2 dozen opengemaakt. 1 doos met schoenen (ik had er 2) en 1 vd bbq. Ik denk dat ze die schoon genoeg vonden en besloten niets meer te hoeven controleren. Of ze hadden gewoon een luie dag, wie weet hoe ze werken en denken :p

Ik heb nog een grote Bongo staan bij mn ouders, vergeten mee te nemen. En nu wil mn zoontje er erg graag eentje hebben. Denk je dat die met t vliegtuig kan met mn ouders mee of wordt dat weg gegooid vanwege hout, huid enzo?

oh, ik vind het heel vervelend voor jou, maar ik ben blij dat er nu eens iemand anders iets negatiefs zegt over Hazeleger. Wij hebben er nl. ook negatieve ervaringen mee, maar het leek wel alsof wij de enigen waren want iedereen doet altijd heel lyrisch over hun. Ik herken zoveel in je verhaal.
Ook bij ons waren er 2 studenten (dachten wij maar mss was het idd zijn zoon), die absoluut niet konden inpakken. Als ik er iets van zei werd ik afgewimpeld en moest ik hem maar laten doen want hij wist wel hoe het moest. Ik heb toen ze weg waren 's avonds een aantal dozen terug geopend en wat ik daar allemaal in gevonden heb ... Oude vodden die in de garage lagen, waarvan duidelijk gezegd was dat het niet mee moest, dozen die niet opgevuld waren, alles gewoon maar erin gesmeten. Op die manier kan ik begrijpen dat we meer dan de helft van wat we hadden moesten wegdoen omdat het er anders zogezegd niet in zou passen. Ik heb bijna alle dozen die ze ingepakt hadden terug uitgepakt. Wij hadden in onze container nog onze auto kunnen stoppen, zoveel plaats was er over. Ook ontzettend pissig omdat we uiteindelijk alles bijna weggegeven hadden. En de eerste dag zaten ze ontzettend achter ons te stressen en te zeggen dat het niet ging klaar geraken, terwijl ze dan de tweede dag al 's middags klaar waren.
Toen onze container hier aankwam hadden we schade aan een aantal spullen. Nou, ik heb zo ongeveer 10 mailtjes moeten sturen eer dat eindelijk geregeld was, er zijn een paar maanden overheen gegaan, hij antwoordde gewoon niet op de mailtjes die we stuurden. Wat ik ontzettend grof vond is dat ze een kadertje van beschilderd glas, dat mijn overleden vader gemaakt had en mij heel dierbaar was, onderin een doos gelegd hadden, zonder iets van bubblewrap of bescherming, en daar bovenop de barkrukken gezet hadden. Het kadertje was in gruzelementen natuurlijk. Toen ik hem schreef dat ik van professionele verhuizers toch iets anders verwachtte reageerde hij daar niet eens op, geen verontschuldiging of niks, alleen maar : hoeveel kostte dat kadertje. Geldelijk was dat niks waard natuurlijk , maar dat leek hij niet te begrijpen. Ontzettende eikel, ik word ook nog steeds woest als ik eraan denk.
Wij gaan in oktober terug verhuizen naar België, maar we pakken nu alles zelf in, ook de meubels, gewoon alles. En nooit nog met Hazeleger.
Goede raad voor emigranten: je kan veel beter alles zelf inpakken, en je spaart er nog geld mee uit ook ....

Precies wat je zegt, ik ben ook blij dat je dit schrijft (hoe vervelend ook voor jullie), dacht echt dat ik de enige was, dus je begrijpt me (helaas) helemaal! En wat erg zeg van je vaders glas, en belachelijk hoe ze reageerden!
Ook ik moest zelf meerdere keren achter de schade aan, zal eens kijken of ze het inmiddels hebben overgemaakt.

Wij hadden ook hazeleger.... We hebben zelf alles ingepakt behalve de keuken/kwetsbare dingen. Dat zelf inpakken kostte wel een dag of vijf (inclusief het afvoeren van alles wat niet mee ging). Het was ook de enige manier die werkte, want je hebt toch alles een keer in je vingers bij het uitzoeken of het meegaat of niet, dus dan kun je het net zo goed in een doos doen. Het voordeel is dat je dan weet wat je waar hebt zitten... en hoe je het inpakt uiteraard.
We hadden ook ruim advies gekregen over hoe in te pakken (alle schoenen schoon in 1 doos, dat soort dingen) en we kregen ruim op tijd een hoop dozen en inpakmateriaal.

Uiteindelijk hadden we (net als de meesten geloof ik) ruimte over, maar we hadden wat 'reserve' spullen bewaard en die zijn dus ook meegegaan. Ze hebben verder alles netjes in plastic gepakt (ook de matrassen :)) en de communicatie op de dag zelf was ook ok. Het enige was dat wij een halve container hadden, en het duurde een week of zes voor hij uiteindelijk verscheept is. Volgens Errie heeft hij dat van te voren gezegd, maar dat was bij mij niet echt aangekomen dus het viel wel tegen dat de spullen later waren dan we dachten. Niet dat we het dan eerder verstuurd hadden, want we hebben in Nl tot 2 weken voor vertrek in ons huis gewoond dus veel eerder inpakken ging ook niet, en hier had het ook niet veel uitgemaakt. Of je nu voor 4 weken of voor 10 weken een bed en keukenspul moet regelen, je hebt het nog steeds nodig...

Verder ging het goed vrij vlot door de douane, netjes zonder extra kosten afgeleverd, nergens problemen mee gehad, niks stuk, geen schade...

He wat leuk dat je wel eens in Altona komt! Nee baseball zou ook wel het laatste zijn waar ik aan zou denken om naar toe te gaan ;-) maar dank je voor de tip, zal er eens langs fietsen als ik hoor dat het is! Waar woon jij nu precies? En heb je het naar je zin?
Wij wonen in de buurt van Seymour en ik heb mijn draai gevonden hier. We hebben een fijn huis, een lief hondje uit het asiel gehaald en ik heb een paar weken geleden een baan gevonden als dierenarts in Whittlesea, 50 minuten rijden van hier :)
Ja baseball leek mij altijd een hele saaie sport om naar te kijken, maar het is best spannend als je in het stadion zit :p

Vervelend verhaal trouwens met Hazeleger zeg! Kan me voorstellen dat je weer woest wordt als je er aan denkt (niet te veel doen dus ;-) )

Wij wonen in de buurt van Seymour en ik heb mijn draai gevonden hier. We hebben een fijn huis, een lief hondje uit het asiel gehaald en ik heb een paar weken geleden een baan gevonden als dierenarts in Whittlesea, 50 minuten rijden van hier :)
Ja baseball leek mij altijd een hele saaie sport om naar te kijken, maar het is best spannend als je in het stadion zit :p

Vervelend verhaal trouwens met Hazeleger zeg! Kan me voorstellen dat je weer woest wordt als je er aan denkt (niet te veel doen dus ;-) )

Wat fijn dat je werk hebt gevonden! En gezellig een hondje :)
Waarom komen jullie helemaal naar Altona dan als je in Seymour woont? Of zijn er altijd overal wedstrijden? Hmm kan me nog steeds niet voorstellen dat ik t spannend vind maar ik vind t dan ook nooit leuk om naar een sport te kijken :)
En woonde jouw vriend daar al dat jullie daar wonen?

In Altona is het ballpark van de Melbourne Aces, een van de 6 teams in de Australian Baseball League, vandaar :) De andere teams zitten in Perth, Brisbane, Sydney, Canberra en Adelaide. En omdat mijn vriend baseball heel leuk vindt gaan we af en toe naar een wedstrijd, is denk ik anderhalf uur rijden. Mijn vriend woonde in Wagga Wagga toen ik hem leerde kennen, daarna in Darwin en eind vorig jaar zijn we samen van Darwin naar Victoria verhuisd ivm zijn werk, hij zit in het leger. Dus we wonen eigenlijk op de basis, zo'n 10 km buiten Seymour.

In Altona is het ballpark van de Melbourne Aces, een van de 6 teams in de Australian Baseball League, vandaar :) De andere teams zitten in Perth, Brisbane, Sydney, Canberra en Adelaide. En omdat mijn vriend baseball heel leuk vindt gaan we af en toe naar een wedstrijd, is denk ik anderhalf uur rijden. Mijn vriend woonde in Wagga Wagga toen ik hem leerde kennen, daarna in Darwin en eind vorig jaar zijn we samen van Darwin naar Victoria verhuisd ivm zijn werk, hij zit in het leger. Dus we wonen eigenlijk op de basis, zo'n 10 km buiten Seymour.
Is dat leuk op zo'n basis wonen? En daar wonen dus ook veel vrouwen neem ik aan? (Voor je contacten en vriendschappen). Lijkt me lastig als je steeds moet verhuizen om alles wat je opgebouwd hebt achter te laten (werk en vriendschappen). Hoe lang blijven jullie daar wonen?

Het is best wel gezellig hier! Ik geloof dat er op de basis zo'n 500 gezinnen wonen, en omdat mijn partner al bijna 12 jaar in het leger zit kende hij hier sowieso al heel veel mensen voordat we hier kwamen. Sowieso maak je hier wel makkelijk contact, iedereen zit toch een beetje in hetzelfde schuitje. Over het algemeen verhuis je ongeveer elke drie jaar, zo lang blijven wij hier waarschijnlijk ook.

Toen wij vorig jaar uit Darwin vertrokken vond ik dat heel erg jammer, we hadden een appartement vlakbij het strand, pub op loopafstand en een fijne suburb. Maar hier is het ook weer heel fijn, groot huis, gezellige mensen en een mooie omgeving, we zijn hier nog lang niet uitgekeken. Eigenlijk vind ik het wel vet om eens in de zoveel tijd heel ergens anders heen te gaan (het leger betaalt de verhuizing, dat scheelt natuurlijk ook ;) ) Ons lijstje met voorkeuren voor de volgende posting is Canberra - Townsville - Gold Coast (Canungra), dus kijken waar we over drie jaar heen gaan :)

Leuk dat je Canberra noemt (voor ons als Canberra fan) Niet een standaard keus zeg maar :p
Nog specifieke redenen daarvoor?

Back