zeker of twijfel

grin.gif

Ik hoop tenminste dat dit grappig bedoeld was.
undecided.gif

Zo te zien is het gras bruiner aan de andere kant (van de heuvel).

Las gisteren in mijn boek 'living and working in Australia' een Aussie joke:

"How can you tell if a plane with moygrants arrived?"
"When the engines shut down, the whingeing continues"

vrij vertaald: hoe weet je of een vliegtuig met immigranten geland is? - Als de motor uitgaat is het zeurende geluid er nog steeds.

Oftewel: veel immigranten zeuren wat af - meestal te wijten aan onrealistische verwachtingen. Waarom ik daaraan moet denken mag je zelf invullen.

Nou ik ben erg benieuwd naar je ECHTE achterliggende gedachten achter je verhaal Vignes. :mellow:
Want dit kan ik toch niet serieus nemen?
Zo ja, dan zeg ik: veel van de dingen die je noemt wist je toch van te voren!( gevaarlijke beesten ) En andere dingen heb je zelf in de hand....( BBQ ... are you joking me?Please!)

Ik hoop dat het dus grappig bedoelt is :huh:

hmm ook ik vraag me af wat de achterliggende gedachte van dit verhaal is :huh:
Als grap of met een serieuze insteek.. :huh: Ik hoop van harte dat het het 1e is.

Ze willen gewoon niet dat het druk wordt in Perth... is veel te goed daar ;)

Oh ja, en als het serieus bedoelt is... Spanje had ook een optie kunnen zijn om naar toe te verhuizen? Hebben ze ook goed weer.... :?

Vignes overdrijft niet. Het leven in WA (vooral Perth) is echt heel zwaar...

Mocht je toch de beslissing nemen om in Australie te willen (over)leven, kies dan vooral voor de oostkust!!!!!

Als dat je echter niet zwaar genoeg lijkt, kan je altijd hier nog proberen te komen survivallen.

Alle gekheid op een stokje, was vandaag echt wel een beetje blij met de eerste fatsoenlijke regenbui in maanden. Het leven is hier nog beter dan we hadden verwacht (ook al zijn we inderdaad allebei een beetje aangekomen door het lekkere eten). Natuurlijk hebben wij ook ons twijfels gehad. Zouden we echt wel zo gelukkig worden als we hoopten? Zouden we niet ziek worden van de heimwee? Zou die leuke baan wel komen en nieuwe goede vrienden?
Ook hier blijkt onze positieve instelling ons niet in de steek te hebben gelaten. We zijn gelukkiger dan ooit, Dirk heeft een leuke baan, heimwee kennen we niet en we hebben een aantal hele goede nieuwe vrienden gemaakt die het leven hier nog iets leuker maken dan het al was.

Twijfel: Ja
Spijt: Nee

Sacha

Oei, het is duidelijk dat Vignes er even doorheen zit. Misschien een retourtje richting Winsum een idee? Is kijken wat er zoveel beter is ...

Mede door dit forum realiseren wij ook dat emigreren niet enkel rozengeur en maneschijn is. Wij beseffen maar al te goed dat we de eerste tijd tegen moeilijkheden kunnen aanlopen. In 2006 ben ik een jaar naar Australie geweest op een WHV. Dit was een waanzinnige tijd, toch geeft het geen realistisch beeld. Backpacken en emigreren zijn twee verschillende dingen. Desalniettemin heb ik sinds mijn jaar backpack ervaring het gevoel dat ik daar meer thuis hoor dan hier in Nederland en gelukkig heeft mijn vriendin hetzelfde. Ik heb een beetje kunnen proeven. In dat jaar heb ik heimwee gehad en ook ik kreeg te maken met ONGEDIERTE
mellow.gif
en natuurlijk de andere kant van de australische mentaliteit. Ik ben er wel van overtuigd dat de kans op succes voor een groot deel wordt bepaald door het aanleggen van een goed sociaal netwerk. Ik denk ook dat je jezelf minimaal 2 jaar de tijd moet geven om jezelf te aarde/ goed in te burgeren. De experts zetten daar zelfs 5 jaar voor. Daar moet je met emigreren rekening mee houden.

Groetjes, Marits

Volgens mij ben je bij een emigratie zelf het grootste probleem in de regel. Veel mensen krijgen vroeg of laat last van een soort van heimwee. Alles is veelal anders. Andere regels, andere gewoonten en een andere wijze van doen en laten (en dat hoeft niet per definitie negatief of positief te zijn natuurlijk) en je moet niet vergeten dat je een x-aantal jaren volgens de hollandse gewoonten geleefd hebt. Bovendien mis je familie en vrienden en kun je niet even de auto instappen om een bakkie te gaan doen. dat is in een ander land vaak heel anders.

Je moet weer even van scratch af aan op gaan bouwen en dat is toch wel vaak heel moeilijk.

Maar....je krijgt er ook dingen voor terug natuurlijk en tesamen maken al deze overpeinzingen de balans op om wel of niet te gaan.

Ik hoop dat Vignes zich nog een keer laat horen en ons ff kan vertellen wat ie /ze nou bedoelt.

Die Vignes zit met mijn geduld te spelen :grin: en dat heb ik al zo weinig! Ik zag dat hij/zij gister op het forum was , dus ik denk, mooi, dan krijgen we eindelijk uitleg over het berichtje.... maar niks hoor! :|

gewoon een paniekzaaier die vignes...
maak ik me niet druk om, is aanstellerij.

Ben je niet blij, ga dan terug ...

Het gras is niet groener aan de andere kant, dat besef ik ook wel, 't is wat je er zelf van maakt!

"happiness is not a destination, it's a way of live"

over vignes.... Tja als je naar een land verhuist alleen voor het weer... ben je dan zo intelligent bezig geweest?

Tja...het kan natuurlijk ook tegenvallen verhuizen naar de andere kant van de wereld...

Iedereen heeft weleens een baaldag toch?
smiley.gif

Er zullen vast ook dagen komen als je eenmaal in Australie zit en dat je verlangt naar een lekkere winterse dag of heimwee naar je familie/vrienden.

Het ligt wel aan je instelling denk ik of je het wilt laten werken of dat je er de pakken bij neerzet...

Wouw wat een verhaal zeg, ben ook benieuwd of ze er echt zo over denkt.

Ik ben alvast aan een anti-heimwee dagboek begonnen. Zoals ik nu Australie romantiseer, zal ik dat denk ik ook doen over Nederland zodra ik in Oz woon. Misschien ga ik dadelijk de koude winternachten missen (dat je nu lekker onder je donzen dekbedje tegen elkaar aan kan kruipen om warm te blijven) maar in werkelijkheid is het ontzettend irritant want vooral op een van die koude winternachten heeft een van de kinderen een nacht terror en zit ik een half uur, op het koude laminiaat, in mijn dunne pyamaatje mij kind gerust te stellen. Mijn andere zoon wil dan ineens nog een fles om 4 uur 's ochtends dus ik moet door de kou naar beneden, fles maken en in de schommelstoel al rillend de fles geven. Opwarmen in bed duurt dan ook weer een half uur
grin.gif
Als we 's morgens de deur uit moeten, moet iedereen dikke kleren aan, een das om, muts op, handschoenen aan....wat een gedoe!
cheesy.gif

Nu, in Nederland, besef ik me dat ik buiten in het donker een sigaretje kan roken zonder dat ik me druk hoef te maken dat er iets over me heen kan kruipen zonder dat ik het in de gaten heb...... Straks in Oz kan ik buiten in het donker een sigaretje roken zonder dat ik mijn Uggs, das, muts en handschoenen aan moet.
afro.gif

Allemaal relatief!

Nou ja het klinkt wel heel erg heftig hoor. Tja het leven is hier anders, totaal anders dan in het veilige Nederland waar je geen enge gevaarlijke spinnen en weet ik het heb. Maar gelukkig zijn er volop spuitbussen te koop waar je die monsters wel mee verdrijft. Waar ik wel erg aan moest wennen was het waterverbruik, in Nederland doe je die kraan open voor elk onzinnig dingetje nou hier denk ik vooral in de droge periode wel even na of ik het water echt wel nodig heb. En als er dan weer een heerlijke regenbui is dan zijn we er ook erg blij mee. Die hitte is gelukkig maar 3 maanden tenminste hier in NSW, en inderdaad je kan weinig meer doen dan zitten of een winkelcentrum opzoeken. Of aan het einde van de dag lekker zee in of het zwembad. Maar na die hete zomerperiode heb je een lange periode met aangenaam weer. Dan gaan we er weer erop uit en maken lange wandelingen, heerlijk. En wij hebben ons dekbedje echt wel nodig in de winter want 's nachts is het hier hartstikke koud.
Mij is de emigratie reuze meegevallen ondanks alle bureaucratie en rare regels en dat ik de weg niet goed weet en veel dingen niet begrijp. Ik ben ook hier heen gegaan zonder al te hoge verwachtingen, had zoiets ik zie het wel ga er wat van maken en ik zie wel waar we tegen aan lopen. Nu na 1,5 jaar weet ik mijn weg steeds beter te vinden. Nee ik mis Nederland niet,heb daar 43 jaar heerlijk gewoond en ben blij dat we de stap genomen hebben en hebben gekozen voor een nieuw avontuur in Australie. Nu wonen wij heerlijk in de bush in een klein huisje op een groot stuk land waar we onze buren niet zien en ook geen last van hebben. En soms is het leven even heel perfect maar soms ook even niet.

Oh dat vindt ik leuk om te horen Cyberoo. :up: Wij hebben ook niet zo heel veel verwachtingen, en we hoden van nieuwe dingen ontdekken.
Maar goed als iemand serieus niet gelukkig is om wat voo reden dan ook, hoor ik dat ook graag. daar kunnen we zoiezo van leren , maar dan moeten we wel weten of iemand zit te bullshiten of het echt meent.
Ga nu "ik hou van Holland "kijken :p

[quote author=traviesa link=topic=9776.msg144760#msg144760 date=1249613940]
...
Ik was vooral gefocussed op het mooie weer, ruimte en goedkope huizen.
Dat weer is er nog steeds, ruimte alleen als je ver genoeg van de stad leeft (lastig want je tijd gaat op aan reizen) en goedkope huizen bestaan alleen nog in de outback want de huizengekte is hier echt ongelooflijk (en o wee als de bubbel ooit barst).

Mijn vriend had wel diverse keren aangekaart dat de aussies volgens hem helemaal niet zo relaxed en sociaal waren maar goed dat wilde ik dus absoluut niet zien. Dat sociale Australische is maar een heel oppervlakkig laagje. Men is hier gewoonweg meer amerikaans ('how are you' maar dat is een lege vraag, echte interesse is er vrijwel niet). Nu denk ik dat nederlanders mogelijk iets meer gereserveerd zijn maar wel meer 'echt' als je begrijpt wat ik bedoel (vrees dat hier nog wel wat negatieve reactie op gaan komen maar dit is mijn mening).

woon net buiten Brisbane en werk in de stad. Brisbane is op zich wel prettige stad maar ik ben gewoonweg geen stadsmens dus zou graag meer regionaal wonen maar dat zit er niet zo in met mijn werk. Wacht met smacht op de lotto!
integreren blijft lastig; vrienden zijn toch vooral andere geimporteerden (en dat zie ik ook bij andere mensen).

al met al heb ik geen spijt dat ik ben gegaan; weet nu hoe t is maar ik weet gewoonweg niet of ik blijf of ooit weer terugga. Ik vrees dat ik ook in NL de nodige beperkingen weet (op nummer 1: de verplichte familiebezoekjes) ; eenmaal een 'wereldburger', vrees ik dat je nooit meer helemaal ergens aard.
....

Leuk om dat zo te lezen, wij zitten aan de Sunshine Coast, in de buurt dus, en in zeker zin zeker wel herkenbaar. Even mijn samenvatting:
+ natuur en ruimte en wat relaxtere instelling van de mensen hier is erg prettig; alles bij elkaar toch prettiger dan in NL
- als je in de grote 'stad' zoals Brisbane woont is er gek genoeg relatief weinig natuur in de stad zelf; i.t.t. tot NL worden grote wijken er massaal tegen elkaar gebouwd zonder fatsoenlijk planning of groenen bufferzones waardoor je al snel een opgesloten gevoel krijgt
- als je echt ruimer wilt wonen moet je dus of a) veel geld hebben of B) buiten de stad wonen
- de huizengekte in AU is inderdaad bizar - wonen is hier +/- dubbel zo duur als in NL voor een gemiddelde woning in eigendom (incl. belastingeffecten); als je bedenkt dat de meeste salarissen hier lager liggen dan in NL en voeding duurder is, betekent dat eigelijk dat in de afgelopen 8 jaar het leven voor nieuwe immigranten of starters bijzonder duur is geworden; d.w.z. je ligt krom voor je hypotheek voor een klein huis als je nabij een grote stad wilt wonen voor je werk
+ als je met veel eigen geld uit NL hier komt en je huis hier zonder hypotheek cash kunt betalen zit je goed - het gemiddelde huis is hier trouwens net zo duur als in NL (EUR 240 000 / AUD 410 000). Zodra je hier dat gemiddelde huis met je baan en hypotheek moet betalen ben je de sigaar, dat is eigelijk niet meer goed te doen.

Het gemiddelde salaris in AU is 60k, een gemiddeld gezin met 1,5 inkomen van AUD 90k en 2 kids kan zich een hypotheek veroorloven ven AUD 280k !!! (rekenend met gem. hypotheekrente van 7,5% - niet aftrekbaar). M.a.w. in die situatie kun je bij lange na niet een gemiddeld huis kopen, maar slechts bouwval achteraf of een postzegel met 1 slaapkamer. Ergo: wonen is hier krankzinnig duur geworden. Je kunt wel goedkoper elders kopen of huren, maar dan is dan weer te ver van de grote stad om er een baan te scoren die voldoende betaalt. Alleen als je b.v. onderwijzer of arts bent krijg je een fatsoenlijk salaris ook in de meer afgelegen gebieden, uitzonderingen daargelaten.

Nieuwe woningbouw nabij de steden vind plaats op beangstigend kleine blokken (350 m2) - de bekende dakgoot-aan-dakgoot bouw met goedkope materialen. En dan betaal je voor zo'n 3 slaapkamer woning nog rustig EUR 1500 netto per maand aan hypotheek, terwijl je er volledig claustrofobisch van wordt ..... Qua ruimte en luxe afwerking kun je dan echt beter in een NL nieuwbouwwijk wonen waar je voor EUR 1000 per maand al in een ruime, nieuwe, luxe en degelijke eigen woning kunt bivakkeren.

Natuurlijk ben ik van mening dat deze huizengekte hier niet is vol te houden, maar er zijn maar weinig Australiers die dat onder ogen willen zien :) Maar voor Jan Modaal met zijn gezin in AU als starter is het werkelijk om te huilen; en is NL naar verhouding een paradijs.

Voor de volledigheid; ikzelf huur voor EUR 1200 / AUD 2050 per maand een aardig huis (850 m2 grond) incl. zwembad - maar niet in de stad dus .....

+ integeren kan pas goed als je dingen samen met anderen DOET; d.w.z. met ze optrekt in een bepaald verband zoals sport, verenigingen, vissen, kerk, etc.. Collega's op het werk worden veel minder snel vrienden zoals in NL omdat de loyaliteit naar de baas/werk ook veel minder is. Werk is gewoon werk en niks geen uitjes met je collega's ofzo ....  Toch hebben wij hier een prima kennissenkring kunnen opdoen, maar dat kost tijd en inderdaad - met andere immigranten of Europeanen gaat dat soms makkelijker. Vergeet niet dat dat gemiddeld NL-ers toch een veel bredere horizon en algemene ontwikkeling hebben dan AU-ers; voor een goed gesprek en een AU-er die ook een beetje van diepgang houdt moet je dus soms wel zoeken .....

0 qua werk moet je flexibel zijn; en als je niet kunt vinden wat je eerst deed moet je kijken of je jezelf niet kunt omscholen .... in AU doet men daar niet zo moeilijk over; ik ken genoeg mensen die diverse malen van beroep zijn veranderd.

- de AU politiek is een drama vergeleken met NL; de pers en media evenzo ..... In NL klagen we al snel over politici, maar wacht maar tot je het hier gezien hebt :) dan valt het in NL toch reuze mee. Het grappige is dat de Ozzies dat ook vinden, maar er hun schouders over ophalen - het is toch niet te veranderen.

Alles bij elkaar zou ik graag het comfort, de luxe, de cultuur (Europese vakanties !!), de welvaart en de NL politiek naar AU willen halen om die te combineren met de fraaie natuur, rust en vriendelijkheid hier, maar dat gaat natuurlijk niet.

Als ik weer in NL zou wonen, zou ik me gaan ergeren aan de drukte, de hectiek, de jagerigheid van de ik-maatschappij en de jacht naar luxe en status, en zou ik weer gaan verlangen naar de stille stranden van AU, de schone branding en vriendelijke hengelaars die hun avondeten proberen binnen te halen.

En als ik in AU ben wind ik me regelmatig op over de hierboven beschreven zaken, of smacht ik naar een betaalbare Zuid-Amerikaanse of Franse wijn of stukje Noorse zalm :) of eventjes een weekendje Ardennen in de sneeuw.

Leven met je hoofd in 2 werelden dus, het zal altijd wel zo blijven. Voel me nu ook meer een wereldburger met NL paspoort; dat is pure winst, waar ik ook terecht mocht komen. Voorlopig zal het wel AU blijven; tenzij werk/wonen hier echt onmogelijk wordt.

Voor werk ben ik met enige regelmaat nog in NL (zo'n 2x per jaar) dus ik denk dat ik inmiddels wel een aardige kijk heb op de verschillen na ruim 3 jaar AU ...
[/quote]

Bravo Whale! Zoals jij het beschrijft ervaar ik het ook. Maar dan ook helemaal! Zo is het in Australie en de dingen die jij mist mis ik ook.

Gelukkig ben ik ook in de omstandigheid dat ik 2 x per jaar in NL kan zijn. Ik verlang als ik daar ben terug naar Australie en na 6 maanden begint het weer te kriebelen en moet ik weer even 'bijtanken' bij mijn familie en vrienden in NL. Fijn mijn eigen taal spreken, mijn oude vertrouwde omgeving weer ervaren en lekker met vrienden en familie praten over de dingen die zij ook meegemaakt hebben. Ik heb geaccepteerd dat dat altijd zo zal blijven. Die 'acceptatie' is nodig om uit beide werelddelen het mooiste te halen en de minder mooie dingen voor lief te nemen.

Ik ken twee stellen die in korte tijd (1 - 1,5 jaar zijn teruggegaan). Ik vind dat lef hebben en zeker geen afgang. Niet iedereen is geschikt om te emigreren. Emigreren vergt heel veel van jezelf: flexibiliteit, relativeringsvermogen, aanpassingsvermogen en doorzettingsvermogen (er zijn er nog meer waarschijnlijk). De mensen die teruggaan gaan mijns inziens meestal terug omdat ze niet kunnen loskomen van hun oude gewoontes in NL en/of uiteindelijk toch dichter bij hun familie willen zijn. Dat zijn hele legitieme redenen. Want beide vind je niet in Australie hoe hard je ook zoekt.

Iemand zei hier: bij (sterke) twijfel niet doen. Een beetje twijfel heeft iedereen denk ik wel (vooral als het Schipholafscheid in zicht is). Maar als je echt grote twijfel hebt, dan heb je die volgens mij niet voor niets.... Misschien weet je van jezelf dat je de ingredienten voor de succesvolle emigrant niet bezit?

hey

natuurlijk blijft dit een moeilijke beslissing die alleen jullie kunnen maken.
maar het feit dat je hier al zo'n post maakt betekent wel dat het veel in je hoofd spookt.
ik denk dat je het beter kan proberen ("uiteindelijk kun je altijd terugkomen") dan de rest van je leven dit gevoel blijven houden.
als het lukt is dat natuurlijk super. Ook al lukt het niet, dan heb je iig rust in je hoofd... (en een mooie ervaring rijker)

gr, wenkah

Dit is zooooo overrated! Trust me, het proberen en retour gaan als het niet is wat je hebt verwacht does NOT create rust in je hoofd!!

al met al heb ik geen spijt dat ik ben gegaan; weet nu hoe t is maar ik weet gewoonweg niet of ik blijf of ooit weer terugga. Ik vrees dat ik ook in NL de nodige beperkingen weet (op nummer 1: de verplichte familiebezoekjes) ; eenmaal een 'wereldburger', vrees ik dat je nooit meer helemaal ergens aard.

maar na al mijn negativiteit: ik denk dat je beter kunt gaan en eventueel teruggaan als het niet bevalt dan altijd iets blijven houden van 'had ik maar....' en bovendien zijn er ook een hele grote groep mensen die het hier wel geweldig vinden

En zo is het: emigreren verscheurd in de meeste gevallen. De een is flexibeler erin als de ander, maar je blijft tussen twee landen in. In Australier ben je Nederlander, en dat blijf je hoe dan ook. In Nederland baal je dat je niet daar zit... en hoe dat echt voelt, weet je pas als je geweest bent. I vote ignorance is bliss!!!! "Had ik maar" krijg je sowieso kado bij emigratie en thuisblijven...

[quote author=Catkin link=topic=9776.msg144766#msg144766 date=1249630783]
Dus hou ik alle opties open en daardoor hoef je ook minder te twijfelen.

Helemaal mee eens Femke! Proberen en lukt het niet/bevalt het niet, dan is er altijd een weg terug. Het enige is dat je wat geld kwijt bent.
Ik denk :  je hebt altijd een keuze.En ik zeg niet dat het makkelijk is om weer terug te komen, maar het KAN!
Twijfels komen voor uit onzekerheid.
[/quote]

Pas op met emigreren met allerlei achterdeurtjes... ga er 100% voor, of blijf thuis zou ik zeggen. Het is niet zo dat je, als je het eenmaal hebt geprobeerd, je een soort rust kunt vinden in 'ik weet wat het is' en we hebben een 'avontuur beleefd'. Australie is een virus. Het laat je nooooooooooit meer los! Waar je uiteindelijk ook neerstrijkt. Bezint eer ge begint. En dit terwijl jullie het afscheidfeestje al hebben gepland en de tickets al hebben... Good luck! Maak er wat moois van en blijf in ieder geval 2 jaar. Daarna kun je nog een paar keer heen en weer :).
Cheerio!!

Helemaal gelijk, ik dacht na onze terugkomst in Nederland rust te hebben: we hadden het geprobeerd en door allerlei omstandigheden niet afgemaakt. Nu vond ik vorige week de brief van Buijsse en las dat het helemaal niet over hoeft te zijn, we kunnen nog tot dec. 2011 binnen en dan kunnen we nog steeds 2 jaar in Ozz gewoond hebben. Nu is de rust echt wel weg, als ik geld had zou ik denk ik toch weer terug willen. Nu dat geld nog, iemand nog een erfenisje over?

Back