[quote author=traviesa link=topic=9776.msg144760#msg144760 date=1249613940]
...
Ik was vooral gefocussed op het mooie weer, ruimte en goedkope huizen.
Dat weer is er nog steeds, ruimte alleen als je ver genoeg van de stad leeft (lastig want je tijd gaat op aan reizen) en goedkope huizen bestaan alleen nog in de outback want de huizengekte is hier echt ongelooflijk (en o wee als de bubbel ooit barst).
Mijn vriend had wel diverse keren aangekaart dat de aussies volgens hem helemaal niet zo relaxed en sociaal waren maar goed dat wilde ik dus absoluut niet zien. Dat sociale Australische is maar een heel oppervlakkig laagje. Men is hier gewoonweg meer amerikaans ('how are you' maar dat is een lege vraag, echte interesse is er vrijwel niet). Nu denk ik dat nederlanders mogelijk iets meer gereserveerd zijn maar wel meer 'echt' als je begrijpt wat ik bedoel (vrees dat hier nog wel wat negatieve reactie op gaan komen maar dit is mijn mening).
woon net buiten Brisbane en werk in de stad. Brisbane is op zich wel prettige stad maar ik ben gewoonweg geen stadsmens dus zou graag meer regionaal wonen maar dat zit er niet zo in met mijn werk. Wacht met smacht op de lotto!
integreren blijft lastig; vrienden zijn toch vooral andere geimporteerden (en dat zie ik ook bij andere mensen).
al met al heb ik geen spijt dat ik ben gegaan; weet nu hoe t is maar ik weet gewoonweg niet of ik blijf of ooit weer terugga. Ik vrees dat ik ook in NL de nodige beperkingen weet (op nummer 1: de verplichte familiebezoekjes) ; eenmaal een 'wereldburger', vrees ik dat je nooit meer helemaal ergens aard.
....
Leuk om dat zo te lezen, wij zitten aan de Sunshine Coast, in de buurt dus, en in zeker zin zeker wel herkenbaar. Even mijn samenvatting:
+ natuur en ruimte en wat relaxtere instelling van de mensen hier is erg prettig; alles bij elkaar toch prettiger dan in NL
- als je in de grote 'stad' zoals Brisbane woont is er gek genoeg relatief weinig natuur in de stad zelf; i.t.t. tot NL worden grote wijken er massaal tegen elkaar gebouwd zonder fatsoenlijk planning of groenen bufferzones waardoor je al snel een opgesloten gevoel krijgt
- als je echt ruimer wilt wonen moet je dus of a) veel geld hebben of B) buiten de stad wonen
- de huizengekte in AU is inderdaad bizar - wonen is hier +/- dubbel zo duur als in NL voor een gemiddelde woning in eigendom (incl. belastingeffecten); als je bedenkt dat de meeste salarissen hier lager liggen dan in NL en voeding duurder is, betekent dat eigelijk dat in de afgelopen 8 jaar het leven voor nieuwe immigranten of starters bijzonder duur is geworden; d.w.z. je ligt krom voor je hypotheek voor een klein huis als je nabij een grote stad wilt wonen voor je werk
+ als je met veel eigen geld uit NL hier komt en je huis hier zonder hypotheek cash kunt betalen zit je goed - het gemiddelde huis is hier trouwens net zo duur als in NL (EUR 240 000 / AUD 410 000). Zodra je hier dat gemiddelde huis met je baan en hypotheek moet betalen ben je de sigaar, dat is eigelijk niet meer goed te doen.
Het gemiddelde salaris in AU is 60k, een gemiddeld gezin met 1,5 inkomen van AUD 90k en 2 kids kan zich een hypotheek veroorloven ven AUD 280k !!! (rekenend met gem. hypotheekrente van 7,5% - niet aftrekbaar). M.a.w. in die situatie kun je bij lange na niet een gemiddeld huis kopen, maar slechts bouwval achteraf of een postzegel met 1 slaapkamer. Ergo: wonen is hier krankzinnig duur geworden. Je kunt wel goedkoper elders kopen of huren, maar dan is dan weer te ver van de grote stad om er een baan te scoren die voldoende betaalt. Alleen als je b.v. onderwijzer of arts bent krijg je een fatsoenlijk salaris ook in de meer afgelegen gebieden, uitzonderingen daargelaten.
Nieuwe woningbouw nabij de steden vind plaats op beangstigend kleine blokken (350 m2) - de bekende dakgoot-aan-dakgoot bouw met goedkope materialen. En dan betaal je voor zo'n 3 slaapkamer woning nog rustig EUR 1500 netto per maand aan hypotheek, terwijl je er volledig claustrofobisch van wordt ..... Qua ruimte en luxe afwerking kun je dan echt beter in een NL nieuwbouwwijk wonen waar je voor EUR 1000 per maand al in een ruime, nieuwe, luxe en degelijke eigen woning kunt bivakkeren.
Natuurlijk ben ik van mening dat deze huizengekte hier niet is vol te houden, maar er zijn maar weinig Australiers die dat onder ogen willen zien
Maar voor Jan Modaal met zijn gezin in AU als starter is het werkelijk om te huilen; en is NL naar verhouding een paradijs.
Voor de volledigheid; ikzelf huur voor EUR 1200 / AUD 2050 per maand een aardig huis (850 m2 grond) incl. zwembad - maar niet in de stad dus .....
+ integeren kan pas goed als je dingen samen met anderen DOET; d.w.z. met ze optrekt in een bepaald verband zoals sport, verenigingen, vissen, kerk, etc.. Collega's op het werk worden veel minder snel vrienden zoals in NL omdat de loyaliteit naar de baas/werk ook veel minder is. Werk is gewoon werk en niks geen uitjes met je collega's ofzo .... Toch hebben wij hier een prima kennissenkring kunnen opdoen, maar dat kost tijd en inderdaad - met andere immigranten of Europeanen gaat dat soms makkelijker. Vergeet niet dat dat gemiddeld NL-ers toch een veel bredere horizon en algemene ontwikkeling hebben dan AU-ers; voor een goed gesprek en een AU-er die ook een beetje van diepgang houdt moet je dus soms wel zoeken .....
0 qua werk moet je flexibel zijn; en als je niet kunt vinden wat je eerst deed moet je kijken of je jezelf niet kunt omscholen .... in AU doet men daar niet zo moeilijk over; ik ken genoeg mensen die diverse malen van beroep zijn veranderd.
- de AU politiek is een drama vergeleken met NL; de pers en media evenzo ..... In NL klagen we al snel over politici, maar wacht maar tot je het hier gezien hebt
dan valt het in NL toch reuze mee. Het grappige is dat de Ozzies dat ook vinden, maar er hun schouders over ophalen - het is toch niet te veranderen.
Alles bij elkaar zou ik graag het comfort, de luxe, de cultuur (Europese vakanties !!), de welvaart en de NL politiek naar AU willen halen om die te combineren met de fraaie natuur, rust en vriendelijkheid hier, maar dat gaat natuurlijk niet.
Als ik weer in NL zou wonen, zou ik me gaan ergeren aan de drukte, de hectiek, de jagerigheid van de ik-maatschappij en de jacht naar luxe en status, en zou ik weer gaan verlangen naar de stille stranden van AU, de schone branding en vriendelijke hengelaars die hun avondeten proberen binnen te halen.
En als ik in AU ben wind ik me regelmatig op over de hierboven beschreven zaken, of smacht ik naar een betaalbare Zuid-Amerikaanse of Franse wijn of stukje Noorse zalm
of eventjes een weekendje Ardennen in de sneeuw.
Leven met je hoofd in 2 werelden dus, het zal altijd wel zo blijven. Voel me nu ook meer een wereldburger met NL paspoort; dat is pure winst, waar ik ook terecht mocht komen. Voorlopig zal het wel AU blijven; tenzij werk/wonen hier echt onmogelijk wordt.
Voor werk ben ik met enige regelmaat nog in NL (zo'n 2x per jaar) dus ik denk dat ik inmiddels wel een aardige kijk heb op de verschillen na ruim 3 jaar AU ...
[/quote]
Bravo Whale! Zoals jij het beschrijft ervaar ik het ook. Maar dan ook helemaal! Zo is het in Australie en de dingen die jij mist mis ik ook.
Gelukkig ben ik ook in de omstandigheid dat ik 2 x per jaar in NL kan zijn. Ik verlang als ik daar ben terug naar Australie en na 6 maanden begint het weer te kriebelen en moet ik weer even 'bijtanken' bij mijn familie en vrienden in NL. Fijn mijn eigen taal spreken, mijn oude vertrouwde omgeving weer ervaren en lekker met vrienden en familie praten over de dingen die zij ook meegemaakt hebben. Ik heb geaccepteerd dat dat altijd zo zal blijven. Die 'acceptatie' is nodig om uit beide werelddelen het mooiste te halen en de minder mooie dingen voor lief te nemen.
Ik ken twee stellen die in korte tijd (1 - 1,5 jaar zijn teruggegaan). Ik vind dat lef hebben en zeker geen afgang. Niet iedereen is geschikt om te emigreren. Emigreren vergt heel veel van jezelf: flexibiliteit, relativeringsvermogen, aanpassingsvermogen en doorzettingsvermogen (er zijn er nog meer waarschijnlijk). De mensen die teruggaan gaan mijns inziens meestal terug omdat ze niet kunnen loskomen van hun oude gewoontes in NL en/of uiteindelijk toch dichter bij hun familie willen zijn. Dat zijn hele legitieme redenen. Want beide vind je niet in Australie hoe hard je ook zoekt.
Iemand zei hier: bij (sterke) twijfel niet doen. Een beetje twijfel heeft iedereen denk ik wel (vooral als het Schipholafscheid in zicht is). Maar als je echt grote twijfel hebt, dan heb je die volgens mij niet voor niets.... Misschien weet je van jezelf dat je de ingredienten voor de succesvolle emigrant niet bezit?