Motorrijders

[quote author=michielsylvia link=topic=2313.msg70198#msg70198 date=1157439989]
@clair
Met name het stuur naar de andere kant is erg kostbaar bij een motor zeker?  :wink:
[/quote]

:-D

Net als je schakelpedaal  :up:
 
stap je de eerste 6 maanden ook nog aan de verkeerde op, ben het stuur van de auto regelmatig kwijt geweest :-D
hans
 
Kreeg net bericht dat m'n motor mee kan  :lol: geen kenteken nodig daar want op de weg rijden ga ik toch niet, werk straks een km of 10 van Queensland Raceway  :up:

boggie.jpg
 
[quote author=Red link=topic=2313.msg70507#msg70507 date=1157662931]
[quote author=michielsylvia link=topic=2313.msg70198#msg70198 date=1157439989]
@clair
Met name het stuur naar de andere kant is erg kostbaar bij een motor zeker?  :wink:
[/quote]

:-D

Net als je schakelpedaal  :up:
[/quote]
Nee hoor, da's niet zo moeilijk, de oude Harley Davidson Sportsters hadden dat namelijk.
Die zijn toendertijd op de markt gezet als Amerikaanse tegenhanger voor de Engelse motoren, die ook "verkeerd om" schakelden en remden.
Da's dus best wel lastig, de eerste weken :lol:

Bart

Heeft er trouwens iemand enig idee hoe het met zelfbouw motorfietsen zit in Australie?
Of kan ik mijn project beter verkopen als het ooit zover komt?

Bart
 
Eindelijk de eerste is binnen. Hopelijk doet het plaatje het. tegen wordig gaat dat doorlinken niet zo simpel meer.

:cheer: Gister een Yamaha XV250 Virago 2007 gekocht voor m'n muisje... Nu ik nog. :up:
 
Heee Vanessa.......................

Die ziet er cool uit hoor :up:

Nu willen we wel een foto zien waarop je op je nieuwe bike rijdt hoor :lol:

Heeeeel veeeeel plezier alvast!!

Liefs Eutrice
 
Wat ik graag zie is een (knappe) vrouw op een racemotor, de R6 of R1 bijvoorbeeld.
Dat is pas cool.
Afgelopen week zag ik er een voorbij rijden. Of ze knap was weet ik niet, want ze had een helm op.  :-D
Vaak zie je het stereotype: de vrouw op een kleine choppertje en de man op een dikke Harley.
Dan liever allebei een eigen Harley FXH Electra Glide of iets dergelijks.
 
He Red,

Goed gedaan! Mijn motoren staan nu hier in Brissie harbour nog een week en dan is als het goed is de grootste papierwinkel achter de rug!

@ tekkel Eigenbouw in OZ is een lastig verhaal alles moet voldoen aan australische wetgeving (compliance) mijn ene guzzi is redelijk vertimmerd maar heeft wel een framenummer wat overeent komt met de papieren en papieren die van na 1985 zijn (dat is de peildatum waarop de regelgeving veranderd, kijk dat jaar even na want het kan ook 1990 zijn kan ik me niet meer helemaal herinneren). Wat ik vanuit NL heb uitgezocht zou dat geen probleem moeten zijn. Een eigenbouw kenteken zou ik denk ik niet aan beginnen.

@ iedereen die het wil weten: kosten motor importeren naar OZ:

Op dit moment heb ik ook een goed overzicht van de kosten die er aan invoer van de motorfiets hangen:


Import improval: AUS$ 50 dollar, voor maximaal (als ik het me goed herinner) 5 motoren
Transportkratten: bij de japanse motordealer, een zak drop of een kort rokje
transport: dat verschilt natuurlijk heel sterk maar reken op 2 kuub per motor
schoonmaken: zelf heel goed doen of laten doen
Valuation: aan de andere kant pakweg 200 aus$ per motor
Inklaring: de douane koten 100 $ per motor
GST: Over het valuation bedrag moet je 10% GST betalen (op www.theredbook.com.au kan je hier een id van krijgen hou de laagste handelsprijs maar aan)
Technical check: Dan moet de motor nog gecheckd worden op complance aan australian designrules dit kost je nog eens AUS$ 200
Registration: Als
laatste moet je hem registeren, eerste registratie is 200 aus$ kentekenplaten etc iets van 50$ en de normale registratiekosten iets van 360aus$ (daar zit ook je aansprakelijkheidsverzekering in)

Als je alles bij elkaar opteld tikt het toch behoorlijk aan: Het grootste deel is toch de GST, dus de waarde van de motor is behoorlijk belangrijk voor het uiteindelijke bedrag. Motoren, zeker jong gebruikte en nieuw, zijn in OZ een stuk goedkoper dus als je niet een hele speciale band met die machine hebt is het het simpelweg niet waard.

De bedragen die ik noem zijn globaal dus hang daar niet te veel aan op als je het zeker wilt weten check de site van dotars en  customs of stel hier een vraag.

Als laatste: Het is best een grote papierwinkel nog afgezien van het geld en met alle respect voor een Gixxer of een cbr moet je je dit soort toeren niet op de hals gaan halen is mijn mening daar rijden er hier genoeg van rond die bovendien nog goedkoper zijn ook. Het wat exlusiefere italiaanse spul ligt hier gebruikt ongeveer gelijk met NL dus dat mag je ook meenemen in de overweging. Uiteindelijk is het dus goed te doen maar je moet er wel wat werk in steken!

Succes ermee!

jasper
 
Nogal een gedoe zeg :S Ik denk dat ik mijn monster of ga verkopen of bij mijn ouders ga stallen en dan misschien later over laat komen.

Zijn er nog dingen die moeten worden aangepast aan een vrij recente (lees: 2000) motorfiets? Bijvoorbeeld knipperlicht afstanden, geluid (race uitlaten eraf slopen ;) etc?
 
[quote author=Bear link=topic=2313.msg24683#msg24683 date=1124554197]
Wat een toeval heb dat pas geleden eventjes uitgezocht, voor mijn vrouw.
Of het motor rijden makkelijker is dat weet ik niet. Ken de verkeers sittuatie niet in Brisbane :wink: Maar het lesse gaat wel makkelijker. Eerst een introductie cursus die wordt afgesloten met een theorie examen. Waarna je een les rijbewijs mee krijgt :cheer: :cheer: Dan mag je op een 250cc rijden voor 3-6 maanden lang. Dan praktijk exame en nog een theorie exame. Dan nog eventjes een jaar rijden op een 250cc en je krijgt je vol rijbewijs.  En uhhhh vergis je niet hoor die 250cc brikies en vooral de 2takt brikkies kunnen verschrikkelijk snel zijn :-D
Ik kan bijna niet wachten tot dat mijn vrouw gaat beginnen. Dan kopen we zo'n Aprillia RS250 endan is de verleiding groot om eventje op haar fietsje rond te knallen.... Altijd leuk zo'n lichte bike voor het beteren hang en smijt werk
crossy.gif


hier staat het ergens in het midden van de pagina :up:
----------klik-----------
[/quote]

Hallo everybody ik heb zojuist het verhaal gelezen maar daar zijn bij mij toch een paar vraagtekens.
Ikzelf ben een ervaren motorrijder en kan mij niet voorstlellen dat het halen van een rijbewijs in Down Under zo gemakkelijk is.
Mocht dat wel zozijn dan wil eens weten wie jullie leert om met een motor op de juiste manier omtegaan. Want zoals ik lees krijg je alleen maar een introductie les, en geloof me dan weet je nog lang niet wat je moet doen om goed met een motor om te gaan.Wie leert jullie de basis rij technieken, wie leert jullie de bijzondere verichtingen, de noodrem proef, het aansnijden van de bochten, de plaats op de weg, het herkennen van slijtages aan de motor, en natuurlijk je eigen rijgedrag? Ik zelf heb het examen in NL gedaan. Ik heb daarbij alles over de motor geleerd. Het examen bestaat inderdaad in 2 delen. Nr 1 is plaats op de weg. En nr 2 zijn de bijzondere verichtingen. Van de 13 bijzondere verichtingen moet je er 7 goed hebben. en mag je als een verichting niet goed is uitgevoerd deze 1 keer overdoen. Wij gaan ook naar OZ en niets is mooier dan met je motor te rijden, maar zorg ervoor dat het wel veilig gebeurt, en dat je de basis kent, dat je weet hoe je motor reageert bij bepaalde situaties. Voor de rest stimuleer ik iedereen om je motor rijbewijs te halen, het is echt geweldig. ( ook al is je vrouw er niet happy mee).
De groetjes van Witte.
 
[quote author=claudia en pascal link=topic=2313.msg76071#msg76071 date=1164800182]
...Ikzelf ben een ervaren motorrijder en kan mij niet voorstlellen dat het halen van een rijbewijs in Down Under zo gemakkelijk is...[/quote]Helaas is het dus wel zo. Ik heb zelf mijn auto- en motorrijbewijs in NL gehaald, dus ik spreek niet uit eigen ervaring hoe makkelijk het hier is, meer van wat ik erover gehoord heb, en hoe ik andere weggebruikers hier ervaar. Het halen van een rijbewijs lijkt hier nog voornamelijk een kwestie van het aantonen dat je het voertuig kunt besturen, niet van verkeersinzicht. Dat moet je opdoen in de jaren dat je met een learner's of provisional licence rondrijdt. Maar het tijdens je rijlessen continu erin gehamerd krijgen dat je als motorrijder niet alleen moet denken voor jezelf maar ook voor de weggebruikers om je heen, dat heb je hier toch niet, denk ik. Met alle risico's van dien...

Voorbeeldje van vanmorgen:
Stoplicht, twee banen rechtsaf. Iedereen staat in de linkerbaan, want dat is de baan die een paar honderd meter verderop de snelweg opgaat. Rechterbaan helemaal leeg, dus die pak ik (met de auto). Weliswaar moet ik nog voor de snelwegoprit linksaf, maar dat is een kwestie van opletten wanneer het licht op groen gaat en iets meer gas geven, in de rechterbaan rechtsaf dus een iets kortere bocht dan de linkerbaan, en dan gelijk twee baantjes naar links de afslag vòòr de snelwegoprit pakken. Als alternatief heb ik dan nog in de rechterbaan blijven en onder de snelweg door via een andere vrijwel net zo snelle route op dezelfde plek uitkomen, dus ik hoef geen onnodige risico's te nemen.
Komt er een motorrijder tussen de rijen door en gaat vooraan staan, schuin links voor me. Licht gaat op groen en ik rij weg. Zijn motor slaat af, maar ik hou 'm in de gaten en inderdaad heeft hij 'm gelijk weer aan de praat en scheurt in de linkerbaan de bocht door, precies in mijn dooie hoek: Ik kon 'm niet zien, wel horen en vermoedde dat hij daar ergens moest zijn. Op het moment dat ik de bocht door ben doe ik mijn linkerknipperlicht aan, maar ik wacht nog effe een seconde voordat ik echt naar links ga. En maar goed ook want anders had ik 'm dus keihard onderuit gekegeld want toen kwam hij snoeihard uit mijn dooie hoek langs me heen gescheurd. Iedereen die regelmatig over dat kruispunt rijdt, weet dat de meeste auto's in die rechterbaan gelijk na de bocht naar de linkerbaan zullen proberen te gaan om de snelwegoprit op te gaan. Wat bezielt die gozer om dan een auto die zijn knipperlicht al aanheeft nog effe snoeihard in te halen? De gemiddelde automobilist was namelijk gewoon al naar links gegaan zonder die motor ooit gezien te hebben, en dan had hij er mooi bovenop gezeten.
Niet dat ik mezelf nou beter vindt dan de gemiddelde Australische automobilist, maar als motorrijder zie je zoiets toch aankomen? Tijdens mijn motorrijlessen werd er in ieder geval ontzettend veel aandacht besteed aan dat soort situaties: vooruitdenken en inschatten wat het verkeer voor je gaat doen. Ik zie hier regelmatig motorrijders dingen uithalen die ik zelf onverantwoord vind en die tot near-misses leidden omdat ze niet ver genoeg voor zich uitkeken. In NL zag je dat ook wel -idioten zijn er overal- maar voor m'n gevoel is het hier toch net iets meer. Ligt dat dan toch aan de strengere rijopleiding in NL, lijkt me...
 
[quote author=claudia en pascal link=topic=2313.msg76071#msg76071 date=1164800182]
Mocht dat wel zozijn dan wil eens weten wie jullie leert om met een motor op de juiste manier omtegaan. Want zoals ik lees krijg je alleen maar een introductie les, en geloof me dan weet je nog lang niet wat je moet doen om goed met een motor om te gaan.Wie leert jullie de basis rij technieken, wie leert jullie de bijzondere verichtingen, de noodrem proef, het aansnijden van de bochten, de plaats op de weg, het herkennen van slijtages aan de motor, en natuurlijk je eigen rijgedrag? [/quote]

Dat leer je bij rider safe course. Eerts 1 voor je L plaat dan moet je 3 maanden rond rijden daarna nog is een keer advance rider course.

Maar ik ben het volkomen met je eens. Er mag wel het eea aan het australisch rijbewijs systeem gebeuren.
Verder vind ik het heel anders rijden hier in Adelaide anyway.
Veel hoofd wegen van 3 soms 4 banen voor kilometers lang met ze alle 1 kant uit met 60km per uur. De fun of elende.. hoe je het wilt bekijken begint hier pas in de hills of in sommigem suburbs heb je erg lekkeren rontondes en bochtjes.

o ja ik had nog wat piccies belooft


edit:
Precies wat hans bedoelt.
Soms zie je motor rijders of tin tops die hier kilometers lang in elkaars dooie hoek blijven rijden of erger net schuin naast een road train rijden.... ik bedoel :-x heb je dan helemaal geen herzens in je kop. Met ze allen, alle rij  banen bezet houden en in elkaars dooie hoek rijden. Vooral als je zon p plaat ziet rijden maak dan maar snel dat je weg komt. Die wil je niet in de buurt hebben  :-D

picie-1.jpg

DSC02747.jpg

picie3.jpg
 
ooooooohhhh.... mag ik die rooie????????? :cool:
Groetjes, Claudia
(de vrouw van de witte, die het niks vind dat hij motor rijdt, maar wie ben ik om het hem te verbieden???)
 
Vrouwen gaan altijd voor rooie motoren, heel gek  :-D

Doe mij die R1 maar  :cool: Mooi ding man!
 
Hey Bear,

Ben je nu creatief bezig geweest met die kentekenplaat van de YZF-R1 en heb je de letters op de kentekenplaat die terugkwamen in het typenummer van de motor maar laten staan :lol:

Mooi ding man....(niet dat ik fan ben van kleuren, maar ik heb het als man niet zo op gynaecologenstoelen)  :-D
 
Back
Top