Het grote auto topic

Het probleem met dat soort auto's is hetzelfde in OZ als hier in NL, de auto's dalen zo rap in waarde dat ze op een gegeven moment gereden worden door mensen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Dus inderdaad, de kans dat je een bomb koopt met enorm achterstallig onderhoud is groot. Maar dan is de tip van @FritsC erg goed, want ik vind 200 dollar voor zo'n keuring echt een schijntje. Zonder zo'n keuring zou ik zo'n aankoop in ieder geval niet aandurven. Het budget ligt overigens wel hoger dan 7,000 maar was meer om aan te geven dat de betreffende auto's er erg goedkoop zijn. Dat van die Luxury Car Tax wist ik dan weer niet, bedankt voor de info.

Mijn Australische vriendin die zweert bij Toyota, Europese auto's vind ze erg mooi, maar veel te duur in onderhoud. Echter stelt zij heel andere eisen aan haar auto dan ikzelf. Zelf rij ik al jaren VW in NL maar dan ben je ook gewoon goed aan de beurt met onderhoud, dus net wat je gewend bent.

Ik vind $200 dan wel weer een hoop geld voor iets wat je ook zelf kunt. Ze kijken niet in de motor, versnellingsbak of differentielen. Dingen die juist vaak enorm duur zijn als er iets mis gaat.

Maar goed het kan ook best zijn dat je een goeie auto vindt die wat ruw is. Auto's zijn hier meer gebruiksvoorwerpen, het kan best zijn dat het geld in onderhoud van de techniek. Dat zijn mijn favoriete auto's en motoren trouwens. Doe mij maar een motor met schuifschade of een auto met een paar deuken Als ze daardoor maar lekker goedkoop zijn ;)
 
Ik vind $200 dan wel weer een hoop geld voor iets wat je ook zelf kunt. Ze kijken niet in de motor, versnellingsbak of differentielen. Dingen die juist vaak enorm duur zijn als er iets mis gaat.

Maar goed het kan ook best zijn dat je een goeie auto vindt die wat ruw is. Auto's zijn hier meer gebruiksvoorwerpen, het kan best zijn dat het geld in onderhoud van de techniek. Dat zijn mijn favoriete auto's en motoren trouwens. Doe mij maar een motor met schuifschade of een auto met een paar deuken Als ze daardoor maar lekker goedkoop zijn ;)

Wat is dan het nut van zo'n "keuring", als de belangrijkste zaken niet nagelopen worden. Dan is het inderdaad wel weer een hoop geld. Hoe de auto er verder uitziet zal mij ook een zorg zijn. deukje hier en daar of wat krasjes maakt me niet uit, zolang de techniek maar in orde is. Mijn ervaring is ook dat je over het algemeen met een wijde boog over de auto's met "upgrades" heen moet, zoals extra grote velgen, andere achterlichten, sportuitlaat enz enz. Hoe origineler hoe beter.

Ik betaal liever wat meer voor een dealer used car, met enige "zekerheid" , of ik moet een X5 tegenkomen die van een oud dametje geweest is en alleen binnen gestaan heeft....

Er is vrij veel aanbod op 4x4 gebied, en de prijzen liggen ook nogal uiteen. Wat ze voor oude Patrol's of Land Cruisers vragen wil ik er niet voor betalen, voordeel is dat parts cheap zijn en overal verkrijgbaar. IX35 of Qasqhai vind ik weer niet 4x4 genoeg. Eigenlijk wat ik zoek is een auto die allround is.

- Ruim genoeg om met een gezin en volle bepakking erop uit te trekken
- Economisch (liefst een diesel engine)
- Genoeg koppel en power om een boot te trekken
- Goede wegligging, dus geen deinend zeilschip.
- Niet ouder dan 10-12 jaar
- Geschikt voor light offroading (gravel roads, bloomfield track etc)

Zelf kom ik op dit lijstje:

- BMW X5
- Toyota Lancruiser Prado
- Mercedes ML
- Toyota FJ Cruiser
- Land Rover Discovery


We willen ook graag een bootje kopen als we daar gaan vestigen ( een Bayliner Bowrider 175 of iets vergelijkbaars) dus moet wel een beetje auto hebben. Geschikt voor light of roading dus air scoop, bullbar en lier zijn absoluut niet noodzakelijk.

Best lastig maar leuk om alvast te orienteren en de pro en cons op een rij te zetten.
 
Last edited:
- Ruim genoeg om met een gezin en volle bepakking erop uit te trekken
- Economisch (liefst een diesel engine)
- Genoeg koppel en power om een boot te trekken
- Goede wegligging, dus geen deinend zeilschip.
- Niet ouder dan 10-12 jaar
- Geschikt voor light offroading (gravel roads, bloomfield track etc)

Zelf kom ik op dit lijstje:

- BMW X5
- Toyota Lancruiser Prado
- Mercedes ML
- Toyota FJ Cruiser
- Land Rover Discovery


We willen ook graag een bootje kopen als we daar gaan vestigen ( een Bayliner Bowrider 175 of iets vergelijkbaars) dus moet wel een beetje auto hebben. Geschikt voor light of roading dus air scoop, bullbar en lier zijn absoluut niet noodzakelijk.

Best lastig maar leuk om alvast te orienteren en de pro en cons op een rij te zetten.

De BMW en ML zijn bedoeld in de kids mee naar school te brengen. Ontwikkeld voor de US luxury SUV markt. Als dat is wat je zoekt OK. Maar ze schrikken al van een stoepranden ;)

FJ Cruiser is wat beperkter qua ruimte (is een Prado maar dan korter)

Prado, Disco 3 of niet in je lijstje maar wellicht beste compromis: Pajero van na 2000. Diesels, beste combi van weggedrag en off road capability. Ruim. Meestal wat goedkoper dan Toyota maar niet minder voor jouw gebruik.
 
De BMW en ML zijn bedoeld in de kids mee naar school te brengen. Ontwikkeld voor de US luxury SUV markt. Als dat is wat je zoekt OK. Maar ze schrikken al van een stoepranden ;)

FJ Cruiser is wat beperkter qua ruimte (is een Prado maar dan korter)

Prado, Disco 3 of niet in je lijstje maar wellicht beste compromis: Pajero van na 2000. Diesels, beste combi van weggedrag en off road capability. Ruim. Meestal wat goedkoper dan Toyota maar niet minder voor jouw gebruik.

Pajero ken ik, grote ruime wagens maar ik vind de materialen van binnen niet helemaal super, beetje komo achtig. Maar is wel een optie. Mijn eerste auto was een mitsu en niks dan goede ervaringen mee. Discovery 3 vind ik persoonlijk erg mooi maar daar komen de onderhoudskosten weer om de hoek kijken. niet dat ik niet bereid ben die te betalen maar als je voor een soortgelijke japanner minder onderhoudskosten heb is de keuze toch snel gemaakt.

FJ cruiser heb ik zelf erg goede ervaringen mee. (ruim 10.000 km mee afgelegd vorig jaar) maar deze zijn weer net boven budget helaas. Wil het het liefst onder de 20.000 dollar houden, met als richtlijn 15-16k
 
Tsjah, het is helaas heel moeilijk voor een garage om dingen in de motor of iets dergelijks te testen. Als je er specifiek om vraagt willen ze soms nog wel compressie voor je testen, is relatief makkelijk te doen en is een aardige indicatie voor de staat van je motor, maar ik heb het een garage als onderdeel van een aankoopkeuring nog nooit zien doen. Ze checken ophanging, of je uitlaat niet lek is, staat van je remmen, dat soort dingen. Dingen die je in principe prima zelf kunt als je een beetje weet waar je voor moet zoeken.
Een waardevolle investering is een OBD2 lezer. Je hebt ze voor je telefoon, maar ik heb een los kastje a $50. Ligt standaard in de auto. Daarmee kun je foutcodes uit de auto lezen. Dus dat is altijd goed om te doen na een proefrit, even kijken wat er in het systeem staat. Ik heb hem standaard in de auto voor als ik ver van huis ben en ik krijg een check-engine lampje. Dan kun je direct checken of het iets is waarmee je verder kunt rijden, of dat het iets is waarvoor je de sleepdienst moet bellen.

Ik zou de SUVs inderdaad wat links laten liggen en voor een echte 4x4 gaan. Het zal allemaal wel lukken wat je wilt doen, maar je betaalt relatief veel voor de naam terwijl je er geen extra 4x4 kwaliteiten voor terug krijgt.

Ik zie hier zelf de nieuwe Ford Ranger erg veel en ben er wel positief van onder de indruk. Ik ben gewoon gek op die pick-up lijn en ik weet ook niet wat ze kosten, maar ik vind het leuke auto's. Zeker als je ze niet meer helemaal standaard zijn ;)

ford-ranger-msport-134.jpg


En ze zijn ook prima off-road:
 
Mijn voorkeur is toch meer een Toyota Landcruiser, danwel de Prado. Daar heb ik in Dubai mee door de woestijn gecrossed en niets dan lof. 4x4 en comfort en luxe.
 
Mijn voorkeur is toch meer een Toyota Landcruiser, danwel de Prado. Daar heb ik in Dubai mee door de woestijn gecrossed en niets dan lof. 4x4 en comfort en luxe.
Let wel een Land Cruiser of een Prado zijn twee verschillende auto's. In Dubai rijden ze meestal de dikke 200 series Cruiser. Dat is wel wat anders dan een Prado (beide goed, maar wel echt anders) :)
 
Dag,

In juli vertrekken wij (ik, mijn vrouw en zoontje van 8 maanden) naar Melbourne in verband met het werk van mijn vrouw in het Royal Childrens hospital.
Aangezien we veel vrije tijd zullen hebben tussen het harde werken door, ben ik op zoek naar een auto, waarmee we makkelijk weektripjes kunnen maken, mooi kunnen touren en kunnen kamperen. Misschien ideaal met een rooftop tent. Zelf ben ik vrij lang (1.92m) dus wat ruimte en hoogte kan geen kwaad. Een beetje offroad mogelijkheid is denk ik wel handig, maar met de kleine wil ik niet al te veel wilde 4x4 trips gaan maken. Onze standplaats is Melbourne. Iemand nog goede tips voor een bepaald type occasion of een goede dealer in regio Melbourne. Op de carsales website staan erg veel mogelijkheden, maar zie door bomen het bos niet meer. Zou handig zijn als ik een mountainbike mee kan nemen, dus wat laadruimte is ook niet weg. Graag hoor ik een goede tip!

Groet,

A.Huisman
 
Beste A.

Prachtige stad uitgekozen al zeg ik het zelf ;)

Qua auto's heb je hier in de directe omgeving geen echte 4x4 nodig. Victoria is erg goed voorzien als het om wegen gaat. Wij rijden een verlaagde, voorwiel aangedreven sport sedan en hebben nog nergens problemen gehad, al voelt een onverharde weg niet enorm comfortabel.

Je wordt hier desondanks doodgegooid met Toyota Land Cruisers. Betrouwbaar, luxe en groot. En helaas ook prijzig. Bijna elk merk heeft gelukkig alternatieven. De Mitsibishi Pajero komt regelmatig voorbij, maar ook Nissan heeft een aantal prima auto's. Je kunt ook bij Holden en Ford terecht. Allemaal prima auto's.

Gezien je lengte vrees ik dat slapen in de auto nooit een optie gaat zijn. Dan gaat het toch echt een busje worden. Op het dak is gelukkig prima te doen. Dat zou ook mijn favoriete manier van overnachten zijn.

Europese merken bieden hier ook vanalles aan maar Europees wordt hier gezien als premium en dus duur. Tweedehands zijn het soms leuke opties, maar gezien het soort auto waar je naar kijkt zou ik lekker bij de Aziaten + Ford en Holden blijven. Veilige keuzes.

Een eventueel interessante opties kan ook de double cab ute zijn. Dat zijn pick-ups met twee zitrijen. De Toyota Hilux is hier de absolute verkooptopper. Je kunt tenten en dergelijke krijgen voor in de bak en je fiets kan ook makkelijk mee. Zo'n tent is ook net even wat makkelijker opzetten en in te klimmen dan een tent op het dak. Als je 's avonds een boom water besluit te willen geven hoef je niet in het donker opzoek naar het laddertje.

Mijn advies zou zijn om, zodra je hier bent, bij wat garages langs te gaan en gewoon wat te proberen. Als je een paar auto's hebt gevonden kunnen wij altijd wel helpen met dingen als betrouwbaarheid uit te zoeken.

De Australische ANWB (RACV) doet aankoopkeuringen op locatie en anders kun je bij talloze garages terecht. Als je dat doet neem je in principe de noodzaak voor een betrouwbare garage weg.


Succes en succes ook met het regelen van de grote reis! Maak als je wilt een "even voorstellen" topic aan. Altijd leuk om te zien wie er naar Australië komt.
 
Double Cab Utes zoals de Hi-Lux, Triton en Navarra zijn handig, MTB en andere spullen kunnen zo in de bak. Wil je een 'station' 4X4 dan vind ik de Pajero de 'beste van alles' optie. Beter On-road dan een Land Cruiser Prado. Goedkoper tweedehands en eigenlijk net zo betrouwbaar. 4WD ook zeer goed en waarschijnlijk ruim voldoende voor wat je van plan bent. Toyota is hier King dus daar betaal je vaak ook voor. Daarom kan Mitsubishi een goede tweede keus zijn. Nissan heeft her en der wat kleine missers die je kunnen kosten (Navarra koppeling, Patrol diesel issues, ligt allemaal aan de leeftijden en type hoor maar zoek je gewoon even op een paar auto's die je leuk vind op 'review' of 'road test')

Iets wat hier trouwens ook heel populair is (we hebben er zelf ook een) is Subaru Outback of Subaru Forrester. Stations met 4WD en net wat hoger op de pootjes. Die dingen zijn perfect voor gravelwegen en zaterdag boodschappen doen in de stad :)
 
Beste Huisman,

Wij hebben een Ford Falcon station staan in Melbourne die wij in de verkoop gaan zetten.
Mocht je interesse hebben stuur dan even een PB.

Groet Steve
 
Beste Huisman,

Wij hebben een Ford Falcon station staan in Melbourne die wij in de verkoop gaan zetten.
Mocht je interesse hebben stuur dan even een PB.

Groet Steve

Ga je niet proberen een tweede keer een visum te krijgen?
 
Beste A.

Prachtige stad uitgekozen al zeg ik het zelf ;)

...
.


Dank voor uitgebreide informatie. Druk geweest hier in NL, vandaar nu pas reactie. over 4 wkn richting Melbourne.
Gezien het feit dat we om de week er eventueel een week op uit kunnen, naast 'gewone' vakantieweken, is een dergelijke UTE met laadruimte wel makkelijk, om tent fiets en bijv opgerold matras mee te nemen.
Als ik op carsales kijk komt er veel voorbij. opvallend recent, weinig km en laag geprijsd is de Great Wall,de chinees.
Hebben jullie hier ervaringen mee. In reviews lees ik dat de trekkracht en motorkracht tegenvalt. Zelf wil ik vooral de auto gebruiken om makkelijk spullen mee te kunnen nemen en hoeft deze verder geen zware activiteit te ondergaan. Een 4x4 lijkt mij ook niet noodzakelijk als ik ja antwoord zo lees. Voor ons gaat het met name om een relatief betrouwbaar auto waar niet al te veel onderhoud aan gedaan hoeft te worden. Is een great wall UTE met weinig km en recent bouwjaar dan niet wellicht een goed optie? Of echt beter een andere aziaat?


Groet,

Anne Huisman
 
Ik weet alleen dat het Chinees is en je ziet ze hier regelmatig rond rijden en je hebt hier ook gewoon een paar showrooms in de stad. Ze zullen dus redelijk verkocht worden. Ze worden voor zover ik me kan herinneren vooral gebruikt als werkpaarden. Een Ford Ranger, Toyota Hilux of Volkswagen Amarok zie je nog wel eens op de parkeerplaats van de supermarkt of in de parkeergarage van de Ikea. Of dat iets zegt weet ik niet. Ze zijn hier merkgeiler dan in Europa.

Als ik een beetje lees zie ik wel dat ze wat loopholes gebruikten in het verleden om langs de veiligheidseisen te komen in Europa en dat ze op het moment niet de veiligste auto's op de markt zijn:

It is important to note that cars sold in the European Union, the Hover and Deer, may be marketed as commercial vehicles exempting them from EU safety standards. As of 2010, some Great Wall products including passenger vehicles and the new Hover (Haval H5) and Deer (Wingle 5) have obtained an EU whole vehicle type approval, an EU regime that tests road vehicles and approves them for production and sale in Europe.[63] In 2012, the Haval H6 is planned to receive EU certification.[64][needs update]


Between 2010-2015, the Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) tested various Great Wall cars with all receiving two or three stars except the four-starred X240 (known elsewhere as the H5E).[65] As of 2016, no Great Wall vehicle had received the maximum ranking, five stars.



Het is uiteraard aan jezelf om te bepalen hoeveel waarde je daaraan hecht. Ik heb ook nooit 5 sterren auto's gehad, maar ik vind persoonlijk dat 2 sterren wel erg laag is. Volgens mij krijgt een auto dat zo'n beetje als ie ABS en airbags heeft. Gecombineerd met het feit dat het een hogere auto is (hogere auto's zijn traditioneel het meest gevaarlijk vanwege de verhoogde kans op roll-overs) en dat je kinderen hebt zou ik er even goed over nadenken.
Het verkeer is hier niet zo goed geregeld als in Nederland en je hebt in Victoria ook geen jaarlijkse APK, botsingen en ongelukken komen daardoor wel iets vaker voor dan in Nederland. Daar staat tegenover dat het vaak op lage snelheid is, want als gevolg van het minder goed geregelde verkeer is de doorstroming hier om te huilen. We beseffen in Nederland niet hoe goed we het hebben qua verkeer ;)

Wat wel weer interessant is, is omdat het verkeer zo tergend langzaam is, is dat auto's totaal niet afgeragd zijn. Je kunt dus gerust een auto met iets hogere kilometerstand kopen. Zeker als het een automaat is. Die hebben 90% van hun leven voor het stoplicht stationair staan draaien en automaten hebben geen koppelingsplaten, dus slijtage is minimaal.
 
Back
Top