Het grote auto topic

'Mooi van lelijkheid' roep ik nog wel eens over iets ;) Niet iver een Defender trouwens. Die is meer mooi van eerlijkheid. Die is is meer 'What You See Is What You Get' mooi ;)

Ze is gisteren bij een echte Land Rover monteur/kenner/liefhebber (seriesworkshop.com.au) geweest voor onderhoud. Die was heel enthousiast: You bought a good one! Very Nice for your first Defender. Een dag durende inspectie en onderhouds ronde heeft niets schokkends opgeleverd. Leuke was is dat we in de ochtend er eerst een uurtje samen onderdoor gelopen hebben om samen te kijken hoe alles er bij lag, wat alles was, doet en waarom. Leuk om zo je eigen auto te leren kennen. Ze kan er weer tegenaan!
 
'Mooi van lelijkheid' roep ik nog wel eens over iets ;) Niet iver een Defender trouwens. Die is meer mooi van eerlijkheid. Die is is meer 'What You See Is What You Get' mooi ;)

Ze is gisteren bij een echte Land Rover monteur/kenner/liefhebber (seriesworkshop.com.au) geweest voor onderhoud. Die was heel enthousiast: You bought a good one! Very Nice for your first Defender. Een dag durende inspectie en onderhouds ronde heeft niets schokkends opgeleverd. Leuke was is dat we in de ochtend er eerst een uurtje samen onderdoor gelopen hebben om samen te kijken hoe alles er bij lag, wat alles was, doet en waarom. Leuk om zo je eigen auto te leren kennen. Ze kan er weer tegenaan!

Wow een Defender, wat een icoon. Je moet alleen geen haast hebben maar off road kan je zeker :)
 
Wow een Defender, wat een icoon. Je moet alleen geen haast hebben maar off road kan je zeker :)

Precies :) (wat betreft het icoon, en de snelheid :D)

Maar ze is niet langzamer dan een Toyota Land Cruiser 70 series (Troopy) van die leeftijd. 90 is een mooie snelheid :up: Zie je ook nog wat van de surroundings.
 
Afgelopen November stopten we ongepland bij de Mazda dealer om vervolgens met een Mazda 2 en Mazda 3 de deur uit te gaan. En vandaag reden we weer even langs voor een autootje voor 'my significant other' en we kunnen nu een Mazda CX3 aan de reeks toevoegen. Godzijdank een andere kleur dan de andere twee.
Wel saai, drie Japanners voor de deur, maar betrouwbaar en betaalbaar :)
 
Goeie auto, die CX3. Mazda is erg lekker bezig de laatste jaren.
Welke kleur hebben jullie gekozen? Ik ben verliefd op die donker rode kleur die ze leveren. Die kleur wil ik op mn 159.
 
Goeie auto, die CX3. Mazda is erg lekker bezig de laatste jaren.
Welke kleur hebben jullie gekozen? Ik ben verliefd op die donker rode kleur die ze leveren. Die kleur wil ik op mn 159.
Mazda rood, dat is een mooie kleur die je veel ziet. Maar uiteindelijk komt de CX3 in Midnight Blue. De andere twee zijn in Machine grey.
En geen gezeur met levertijd van minimaal 6 weken zoals in Nederland. Woensdag staat-ie klaar.

Als cabrio liefhebber viel de keuze in eerste instantie op de nieuwe MX5, maar met een prijs van $50k toch wel wat aan de prijs.
 
Leuke was is dat we in de ochtend er eerst een uurtje samen onderdoor gelopen hebben om samen te kijken hoe alles er bij lag, wat alles was, doet en waarom. Leuk om zo je eigen auto te leren kennen. Ze kan er weer tegenaan!
Basic survival and Bush-repair skills.
Belangrijk detail: Bij de oudjes is de gril te gebruiken als bbq-rooster
 
Vinden wij ook van die MX5. Het is een hele hoop geld voor het soort auto dat het is. Bovendien is het ook niet zo lekker om hier te rijden met een cabrio vinden we.
 
Vinden wij ook van die MX5. Het is een hele hoop geld voor het soort auto dat het is. Bovendien is het ook niet zo lekker om hier te rijden met een cabrio vinden we.

Ben ik niet helemaal met je eens, het is een heerlijke auto met perfecte balans en afstemming. Auto's die dezelfde beleving en rij eigenschappen hebben zijn over het algemeen dubbel zo duur of zelfs duurder.

Dat het veel te heet is in een cabrio is zeker, vooral in FNQ.
 
Wat ik zelf altijd een mooie auto heb gevonden is de BMW X5 (afgezien van het vrij foute imago) helaas in Nederland niet te betalen kwa benzinekosten en vooral wegenbelasting. Een diesel is nog redelijk economisch maar dan ga je weer helemaal stuk op die verrekte wegenbelasting. Ik hou gewoon van een hoge zit en evengoed veel power icm goede wegligging.

Nu zag ik dat in OZ een BMW X5 3.0d of 4.4i al vanaf 7,000 bucks te koop staan, wel de wat oudere types maar vooral de diesels zijn onverslijtbaar dus een km stand van 200k is geen probleem mits goed onderhouden. Echter weet iemand hoe duur het onderhoud is in OZ voor dit soort auto's in vergelijking tot bijv een Holden, Toyota of Ford...
 
Wat ik zelf altijd een mooie auto heb gevonden is de BMW X5 (afgezien van het vrij foute imago) helaas in Nederland niet te betalen kwa benzinekosten en vooral wegenbelasting. Een diesel is nog redelijk economisch maar dan ga je weer helemaal stuk op die verrekte wegenbelasting. Ik hou gewoon van een hoge zit en evengoed veel power icm goede wegligging.

Nu zag ik dat in OZ een BMW X5 3.0d of 4.4i al vanaf 7,000 bucks te koop staan, wel de wat oudere types maar vooral de diesels zijn onverslijtbaar dus een km stand van 200k is geen probleem mits goed onderhouden. Echter weet iemand hoe duur het onderhoud is in OZ voor dit soort auto's in vergelijking tot bijv een Holden, Toyota of Ford...

Belangrijkste is dat het geen 'floater' is; d.w.z. een auto die waterschade heeft gehad.
Je kan overwegen om de auto te onderwerpen aan een pre-sale inspectie. Op zich behoorlijk gebruikelijk als je een auto buiten de dealer kanalen om koopt. Kost ca. $200 en dan krijg je een overzicht van de staat van onderhoud en eventuele gebreken.
 
Ben ik niet helemaal met je eens, het is een heerlijke auto met perfecte balans en afstemming. Auto's die dezelfde beleving en rij eigenschappen hebben zijn over het algemeen dubbel zo duur of zelfs duurder.

Dat het veel te heet is in een cabrio is zeker, vooral in FNQ.
Het dak hoeft er toch niet af:)
 
Voor als het bewolkt is en de wind door je haren wilt voelen in plaats van de koude stroom van de airco. Dat laatste is wel een prima manier om de vliegen te verjagen die tijdens het instappen zijn meegekomen.
 
Wat ik zelf altijd een mooie auto heb gevonden is de BMW X5 (afgezien van het vrij foute imago) helaas in Nederland niet te betalen kwa benzinekosten en vooral wegenbelasting. Een diesel is nog redelijk economisch maar dan ga je weer helemaal stuk op die verrekte wegenbelasting. Ik hou gewoon van een hoge zit en evengoed veel power icm goede wegligging.

Nu zag ik dat in OZ een BMW X5 3.0d of 4.4i al vanaf 7,000 bucks te koop staan, wel de wat oudere types maar vooral de diesels zijn onverslijtbaar dus een km stand van 200k is geen probleem mits goed onderhouden. Echter weet iemand hoe duur het onderhoud is in OZ voor dit soort auto's in vergelijking tot bijv een Holden, Toyota of Ford...

De MX5 is op zichzelf niet gek geprijsd, maar je kunt vergelijkbare auto's rijden voor een fractie van de prijs. Kijk naar een Z4, zeker de eerste generatie is vergelijkbaar met de ND, maar voor minder dan de helft van de prijs van de ND heb je een full-option occasion daarvan. Ik weet dat het niet eerlijk is om een nieuwe auto met een occasion te vergelijken, maar dat doe ik toch. Zoals je in m'n profiel foto kunt zien hadden ik/we in Nederland een NA trouwens, super auto :)

Qua onderhoud voelt het hier wel prijziger. Dingen als olie en banden is iets goedkoper, waarschijnlijk omdat er meer gereden wordt. Je vindt overal universele garages die dat soort dingen doen. Maar qua reparaties worden onze Europese merken vaak gezien als speciale auto's die naar specialisten moeten gaan. Mijn 13 jaar oude Alfa 156, het soort wat in Nederland blij mag zijn met verse olie van de Action elk jaar, ging hier bijvoorbeeld naar een specialist die ook Ferrari's en Maserati's doet en de wachttijd tot hij een RWC kon krijgen was bijna een maand.
Los van wie het onderhoud doet zijn onderdelen voor Europese merken sowieso duurder. Premium auto's betalen in Australië een zogenaamde Luxury Car Tax (TCL) van 33% en zo'n beetje alles uit Europa valt hieronder. Mensen die dat soort auto's nieuw kopen hebben dus vaak ook iets meer te besteden + de onderdelen zijn zeldzamer en komen van verder. Allemaal dingen die de prijs opdrijven.

Het is dus duurder, maar hoeveel duurder dan in Nederland weet ik niet exact en verschilt per auto. Persoonlijk zou ik een X5 van $7.000 wel heel goed na (laten) kijken. Zeker dat soort auto's kunnen heel erg afgeragd zijn hier. Vraag maar aan Afterbang ;)
 
Dat die RWC zo lang duurde? @Thijsvr ?

Hier in de ACT rij je zonder afspraak naar een RWC geautoriseerde garage. Je wordt even uitgevloekt omdat je met een Land Rover komt (ipv de standaard Japanner) en 10 minuten later heb je een RWC. :)
 
De MX5 is op zichzelf niet gek geprijsd, maar je kunt vergelijkbare auto's rijden voor een fractie van de prijs. Kijk naar een Z4, zeker de eerste generatie is vergelijkbaar met de ND, maar voor minder dan de helft van de prijs van de ND heb je een full-option occasion daarvan. Ik weet dat het niet eerlijk is om een nieuwe auto met een occasion te vergelijken, maar dat doe ik toch. Zoals je in m'n profiel foto kunt zien hadden ik/we in Nederland een NA trouwens, super auto :)

Qua onderhoud voelt het hier wel prijziger. Dingen als olie en banden is iets goedkoper, waarschijnlijk omdat er meer gereden wordt. Je vindt overal universele garages die dat soort dingen doen. Maar qua reparaties worden onze Europese merken vaak gezien als speciale auto's die naar specialisten moeten gaan. Mijn 13 jaar oude Alfa 156, het soort wat in Nederland blij mag zijn met verse olie van de Action elk jaar, ging hier bijvoorbeeld naar een specialist die ook Ferrari's en Maserati's doet en de wachttijd tot hij een RWC kon krijgen was bijna een maand.
Los van wie het onderhoud doet zijn onderdelen voor Europese merken sowieso duurder. Premium auto's betalen in Australië een zogenaamde Luxury Car Tax (TCL) van 33% en zo'n beetje alles uit Europa valt hieronder. Mensen die dat soort auto's nieuw kopen hebben dus vaak ook iets meer te besteden + de onderdelen zijn zeldzamer en komen van verder. Allemaal dingen die de prijs opdrijven.

Het is dus duurder, maar hoeveel duurder dan in Nederland weet ik niet exact en verschilt per auto. Persoonlijk zou ik een X5 van $7.000 wel heel goed na (laten) kijken. Zeker dat soort auto's kunnen heel erg afgeragd zijn hier. Vraag maar aan Afterbang ;)

Het probleem met dat soort auto's is hetzelfde in OZ als hier in NL, de auto's dalen zo rap in waarde dat ze op een gegeven moment gereden worden door mensen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Dus inderdaad, de kans dat je een bomb koopt met enorm achterstallig onderhoud is groot. Maar dan is de tip van @FritsC erg goed, want ik vind 200 dollar voor zo'n keuring echt een schijntje. Zonder zo'n keuring zou ik zo'n aankoop in ieder geval niet aandurven. Het budget ligt overigens wel hoger dan 7,000 maar was meer om aan te geven dat de betreffende auto's er erg goedkoop zijn. Dat van die Luxury Car Tax wist ik dan weer niet, bedankt voor de info.

Mijn Australische vriendin die zweert bij Toyota, Europese auto's vind ze erg mooi, maar veel te duur in onderhoud. Echter stelt zij heel andere eisen aan haar auto dan ikzelf. Zelf rij ik al jaren VW in NL maar dan ben je ook gewoon goed aan de beurt met onderhoud, dus net wat je gewend bent.
 
Back
Top