Het grote auto topic

De Hilux is zo'n beetje verantwoordelijk voor het uitsterven van de ute hier in Australië ;)

Ik heb verder niet zoveel met het hele offroad/suv gebeuren, tenzij ze meteen weer echt over the top zijn. Een Toyota Tundra of een Dodge RAM 1500 vind ik bijvoorbeeld wel weer leuk, maar ik zie het mezelf niet zo snel kopen. Maar goed ik/wij zijn ook niet zulke bush walking types :)
 
Dank je,
Niet erg om het een keer oneens te zijn, maar wel mijn eerlijke mening. En ik stoot je met mijn mening niet tegen het hoofd (ik ken je een beetje), maar ik wilde ook je roes niet verstoren.

Defenders zijn iconisch, dat ben ik wel met je eens. Maar bij mij stopt het wel zo'n beetje bij de 110.
En qua comfort en onderhoud doen ze gewoon onder voor de LC70 serie. Overigens heb ik weleens van een Defender-fan gehoord dat repareren aan een Defender eenvoudiger is dan aan een LC.

Noted, not checked.
Ik ken een onbedoelde Defender rijder die met zijn 'reclamebak' diep in de kosten is gegaan. Ik denk dat als je zo'n auto rijdt, ofwel niet op een stuiver moet kijken, ofwel zelf met veel liefde en plezier wil gaan sleutelen.

Ikzelf heb ooit wel eens overwogen zo'n auto te kopen, maar die drang is een beetje getemperd. Wel heb ik met ontzettend veel plezier een HZJ78 gereden.
Ook een Hilux tot dik in de vier ton geragd. Zelf een paaltje gepakt, maar door medegebruikers compleet van glans ontdaan. Toch altijd met heel veel liefde en plezier in gereden.

Anyway,... Veel plezier met Alice. En zorg een beetje voor beeldmateriaal!!!!:up:
Kunnen wij meegenieten zonder dat we bang hoeven zijn ergens te stranden.:):p.
 
De Hilux is zo'n beetje verantwoordelijk voor het uitsterven van de ute hier in Australië ;)

Ik heb verder niet zoveel met het hele offroad/suv gebeuren, tenzij ze meteen weer echt over the top zijn. Een Toyota Tundra of een Dodge RAM 1500 vind ik bijvoorbeeld wel weer leuk, maar ik zie het mezelf niet zo snel kopen. Maar goed ik/wij zijn ook niet zulke bush walking types :)[/QUOTE
Wij houden wel van een beetje dirt road, wilden bodemvrijheid, ruimte voor flinke honden en een betrouwbare auto om de campertrailer te trekken. En daarvoor voldoet ie prima, maar nee, verdient niet de schoonheidsprijs en is inmiddels flink gedateerd.
 
Een Tundra/F150 zijn veels te groot voor offroad werk.
Ik had een Toyota Surf en was trip leader. De auto's achter me klaagden zo. De Patrols en Cruisers hadden last van de taken die tegen het lakwerk aan kwamen. Ik had daar total geen last van.
Nu heb ik zelf een LX470 (Cruiser versie van Lexus) en snap waar ze het over hadden. :)
 
oldute.jpg

Dit is de oeroude UTE van het bedrijf van mijn familie in Melbourne, ik had de eer hier afgelopen jaar februari een paar weken in rond te rijden. Erg gaaf. Stuiterde alle kanten op als er geen ballast in de laadbak lag en je moest je hand uitsteken als je linksaf wou want de richtingaanwijzer deed het ook niet. Airco zat er ook niet in dus elke dag met de raampjes open cruisen.Uiteraard was het een manual. Wat me het meeste bijbleef van deze auto: Geen stuurbekrachtiging dus je moest echt flink aan het stuur sleuren als je langzaam reed in de stad. Dit in combinatie met 35 graden en geen airco zorgde ervoor dat ik geregeld met een volledig bezweette rug uitstapte :)

Na een week ermee gereden te hebben kreeg ik een aanbod om deze te ruilen voor een ford falcon stationwagon met airco en stuurbekrachtiging omdat de vertegenwoordiger vakantie had, maar ik was stiekem een beetje verliefd op deze oude UTE dus mooi in rondgereden.
 
Last edited:
Een Tundra/F150 zijn veels te groot voor offroad werk.
Ik had een Toyota Surf en was trip leader. De auto's achter me klaagden zo. De Patrols en Cruisers hadden last van de taken die tegen het lakwerk aan kwamen. Ik had daar total geen last van.
Nu heb ik zelf een LX470 (Cruiser versie van Lexus) en snap waar ze het over hadden. :)

Ik weet dat die Tundras en dergelijke niet werken. Het zijn geloof ik niet eens 4x4s, maar ik vind ze gewoon cool.

Als ik zoiets zou doen zou ik iets willen waar je ook in kunt slapen, een soort offroad camper. Ik hou niet zo van tenten, maar een tent op het dak zou dan nog kunnen.
Ik volg een Youtube kanaal en daar noemt de presentator het een "adventure vehicle". Hij heeft een FJ Cruiser genomen en knutselt daar vanalles aan. Iets meer luxe dan een Defender, maar nog steeds capabel.
 
Ik zal er niet om liegen: dit model is wel de lelijkste die ze gemaakt hebben bij Landrover.
Not my cup of tea, maar goed, as long as you're happy.

Over die DSG: Heb een T5 met zo'n kurenbak, Inmiddels ook een later model met een 6 gear handschakelbak.
Wat is dat heerlijk rijden zeg, na zo'n baggerautomaat.
Oude T5 mag weg. Iemand nog een adresje om die bak te fixen? scheelt vast een flink stuk aan verkoopwaarde...


Stuur mij even een pb, kan je wel wat centjes besparen :)
 
De FJ Cruiser is cool (en capabel, het is een ingekorte Land Cruiser, dus ondanks de Retro styling niets nep aan) Een favoriet van me, mits niet dat je er 0,0 ruimte in hebt. De kofferbak is pretty useless... Dus je sjouwt al gauw van alles op het dak mee. Niet ideaal. Dan moet er eigenlijk een trailer achter. Maar daar ben ik niet zo wijs van. Dat komt wel als ik 80 ben hahaha
 
De FJ Cruiser is cool (en capabel, het is een ingekorte Land Cruiser, dus ondanks de Retro styling niets nep aan) Een favoriet van me, mits niet dat je er 0,0 ruimte in hebt. De kofferbak is pretty useless... Dus je sjouwt al gauw van alles op het dak mee. Niet ideaal. Dan moet er eigenlijk een trailer achter. Maar daar ben ik niet zo wijs van. Dat komt wel als ik 80 ben hahaha

fjcruiser.jpg

FJ Cruiser, wat een wereldwagen is dat, deze is van mijn neef, hiermee hebben we van Sydney naar Cooktown gereden, vooral the bloomfield track en het off road gedeelte rond Laura in FNQ is zeer tof met deze auto. Hellingkjes en diepe plassen zoals hier in de foto was een peulenschil. Terug de inland road van Cairns via Charters Towers, Emerald, Roma (ongeveer 100 km onverhard gravel tussendoor, 4wd mode aan en ruim 100 per uur met deze wagen) Dubbo naar Melbourne. Flinke roadtrip met heel wat off road gerag maar hij heeft het prima doorstaan.

Hij is niet heel ruim achterin maar bagage voor 3 man ging er met gemak in. Je zit voorin en achterin wel heel ruim. Vooral voorin, erg ruimtelijk gevoel doordat het verticaal geplaatste raam erg ver naar voren zit. Je moet eerst over een flink stuk dash geen kijken. Een Land Cruiser vind ik persoonlijk ook heel tof, maar deze auto heeft gewoon wat aparts. maar het is echt: hate it or love it.

Mocht ik naar OZ gaan emigreren, dan is deze auto een hele serieuze optie voor ons. Goed en comfy op lange rechte stukken, zeer goed off road door de grote bodemspeling en lage gearing, genoeg power door de 4.0 6 cylinder, omdat ik ook een boot wil is zo'n auto geen overbodige luxe.
 
Last edited:
Een swag is ook erg handig, met een luifel aan je auto waar je onder kan als het regent.
 
Mooie wielen Afterbang! Alice is ideaal voor de boodschappen :D

Ik zou in Oz prima kunnen warmlopen voor iets groots met V8 en 4wd :) En zo'n nieuwe HiLux heeft ook wel z'n charme.

Zag onderweg trouwens nog een Nissan Patrol met als opschrift "Toyota Recovery Vehicle" :D
 
Zag onderweg trouwens nog een Nissan Patrol met als opschrift "Toyota Recovery Vehicle" :D

hahaha, ze hebben wel humor die Aussies. Hoop trouwens wel dat die Nissan niet een 3.0D was. Want die motor noemen ze de Grenade Engine :D
 
Ik voel me hier wel aardig in de minderheid met m'n voorkeur voor "normale" auto's. Moet zeggen dat ik de extra bodem vrijheid ook nog geen seconde nodig heb gehad. Integendeel zelfs, ik rij met een auto die 20 mm verlaagd is ;) Wegen zijn hier prima. Overal strak asfalt en kinderkopjes kennen ze hier alleen van plaatjes.
 
Ik voel me hier wel aardig in de minderheid met m'n voorkeur voor "normale" auto's. Moet zeggen dat ik de extra bodem vrijheid ook nog geen seconde nodig heb gehad. Integendeel zelfs, ik rij met een auto die 20 mm verlaagd is ;) Wegen zijn hier prima. Overal strak asfalt en kinderkopjes kennen ze hier alleen van plaatjes.

Rij even naar Wilson's Prom (is gewoon asfalt) Neem wel even duct tape mee om je carter dicht te plakken. Ben bijna full circle in OZ maar dat was wel het meest slechte stuk asfalt wat ik tegengekomen ben. Belgische kwaliteit :p
 
Eerste indruk van de FJ was dat ik het een lelijke bak vond.
Inmiddels vind ik het wel een kinky bak. Geen ervaring mee.

Zo lang je op het asfalt blijft heb je geen 4x4 nodig. Maar een van de leuke kanten van Australie is juist dat er veel terrein is en dat je daar ook doorheen mag ploeteren. Waarom zou je voor je picknick op een parkeerplaats gaan staan, terwijl er een groot stuk strand beschikbaar is?
 
Ik vind hem nog steeds lelijk, maar wel lelijk op een gave manier. Ik wen er langzaam aan. Gelukkig hoef ik er niet snel aan te wennen want ze blijven behoorlijk waardevast.

Qua parkeren op het strand en dergelijke is Victoria denk ik niet zo echt "Australisch". Alles hier is in principe goed toegankelijk en dingen als stranden mag je toch met de auto niet op. Belangrijker is misschien ook dat we niet zulke outdoor mensen zijn. We zijn gek op de natuur hier, we worden enorm gelukkig als we de stad uit gaan en zien hoe prachtig het hier is, maar we voelen niet direct de behoefte om het asfalt te verlaten. De natuur was ook niet de reden voor ons om naar Australië te verhuizen voor ons, het was een geweldige bijkomstigheid.
Zo'n FJ of een andere terrein auto zou ik dan ook vooral waarderen omdat je dan weet dat je overal kunt komen. Ook al doe je het in de praktijk eigenlijk bijna niet.
 
Back
Top