Stichting Nederlanders Buiten Nederland SNBN

Ook als je op een partnervisa binnenkomt? Volgens mij kan ik nog beide nationaliteiten aanhouden.
Je moet getrouwd zijn met een Australier als je citizenship aanvraagt om je Nederlanderschap te behouden. Dat staat los van het partner visa want daarvoor hoef je niet getrouwd te zijn!
 
Fair point @FritsC

Dat doet dan de vraag opkomen: Wat is dan bewijs van Nederlanderschap? En als het al iets is; hoe kun je het dan verliezen? Ik heb me er niet teveel in verdiept... Maar als je Aus citizen wordt, verlies je volgens de NL wet je NL-schap. Maar hoe dan?

Interessant is dat men een tweede nationaliteit niet meer registreert: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid={4CFAE5EA-5F56-4B2C-AA16-65DE57D902AB}
Dat zou dus kunnen inhouden dat zolang je je mond houdt, er geen probleem hoeft te zijn als je een tweede nationaliteit hebt en je je Nederlanderschap niet verliest.

Overigens is dit ook wel aardig: https://www.nederlandwereldwijd.nl/...art/verklaring-van-nederlanderschap-aanvragen
 
Last edited:
Ja dat was ook een beetje waar ik op doelde @FritsC ;) Beetje het Amerikaanse leger met gays. Don’t ask, Don’t tell...

“...
  • Als u de Nederlandse nationaliteit hebt en er een andere nationaliteit bij krijgt, dan wordt die andere nationaliteit niet opgenomen in de BRP. Alleen als u de Nederlandse nationaliteit verliest doordat u de vreemde nationaliteit krijgt, wordt de vreemde nationaliteit wél opgenomen...”
Mooie tegenstelling in de tekst.
 
@Red dust wizziknie, zenks. Wij zijn niet getrouwd maar wel geregistreerd partners. Is dat wettelijk hetzelfde of moet ik alsnog zo'n witte jurk aanschaffen?
 
Ja dat was ook een beetje waar ik op doelde @FritsC ;) Beetje het Amerikaanse leger met gays. Don’t ask, Don’t tell...

“...
  • Als u de Nederlandse nationaliteit hebt en er een andere nationaliteit bij krijgt, dan wordt die andere nationaliteit niet opgenomen in de BRP. Alleen als u de Nederlandse nationaliteit verliest doordat u de vreemde nationaliteit krijgt, wordt de vreemde nationaliteit wél opgenomen...”
Mooie tegenstelling in de tekst.
What is de tegenstelling?
 
Dus blijkbaar is het hebben van een paspoort (slechts een reisdocument) niet per se een bewijs van Nederlanderschap. Uiteindelijk hebben ook een flink aantal Nederlanders in Nederland geen paspoort.
Correct. Het geboortebewijs is het bewijs van het verkrijgen van Nederlanderschap. De rest is een geval van bewijzen dat je het in stand hebt gehouden.
 
Fair point @FritsC

Dat doet dan de vraag opkomen: Wat is dan bewijs van Nederlanderschap? En als het al iets is; hoe kun je het dan verliezen? Ik heb me er niet teveel in verdiept... Maar als je Aus citizen wordt, verlies je volgens de NL wet je NL-schap. Maar hoe dan?
Door de waarheid te vertellen als je je paspoort verlengt.
 
DIT is de million dollar question! Als jij dat nu eens uitzoekt @Emulate Want ik zit (ook?) niet te wachten om een witte jurk aan te doen ;)
Je hoeft niet in het wit te trouwen...

De regel zegt duidelijk dat je getrouwd moet zijn. Deze regel moet voor de hele wereld gelden; geregistreerd partnerschap wordt in veel landen niet erkend en is zelfs in Nederland niet hetzelfde als trouwen. Trouwen kun je gewoon heel formeel zonder poespas doen, dus het is meer een principele keuze.
 
Nah, @slatsr we were only joking. Los daarvan is het geregistreerd partnerschap niet in elke staat in Oz erkend, in WA bijvoorbeeld niet.

Dus die vent van me zal op zijn 65e toch een keer met die ring over de brug moeten komen.

Oh god, I so hope not :p
 
In Australie is het verschil tussen samenwonen en trouwen niet zo groot als in Nederland. In Nederland blijft je vermogen gescheiden als je samenwoont, terwijl in Australia na 2 jaar er een soort gemeenschap van goederen ontstaat en er kan zelfs een alimentatieverplichting ontstaan voor de partner.Tenzij je de vermenging van je vermogen uitsluit (zoals bij huwelijksvoorwaarden), maar dat moet dan wel weer officieel.
Wij wonen ook al eeuwen samen, maar zijn hier toch maar getrouwd om mijn partner's Nederlanderschap veilig te stellen!
 
@Red dust True. Wij hebben de gemeenschap van goederen veranderd met een will. Je hebt hier geen notaris nodig, alleen een advocaat en dat scheelt financieel een slok op een borrel.

@afterbang bizzie met uitzoeken of je echt getrouwd moet zijn voor citizenship. Kom erop terug.
 
Het is dus veel simpeler en heeft niks met witte jurken te maken. Ook als registered of de facto partner kun je citizen worden, vermits gij maar PR heeft.

General eligibility criteria for citizenship
Generally, those over the age of 18 who apply for Australian citizenship must:

  • have passed a citizenship test (unless over the age of 60)
  • be a permanent resident at the time of application, and also, at time of decision
  • satisfy the residence requirement
  • be likely to reside, or to continue to reside, in Australia or to maintain a close and continuing association with Australia
  • be of good character.
Children may also apply for Australian Citizenship, although different requirements apply. Please visit the Department of Home Affairs websiteexternal link for more information.
 
Het is dus veel simpeler en heeft niks met witte jurken te maken. Ook als registered of de facto partner kun je citizen worden, vermits gij maar PR heeft.

General eligibility criteria for citizenship
Generally, those over the age of 18 who apply for Australian citizenship must:

  • have passed a citizenship test (unless over the age of 60)
  • be a permanent resident at the time of application, and also, at time of decision
  • satisfy the residence requirement
  • be likely to reside, or to continue to reside, in Australia or to maintain a close and continuing association with Australia
  • be of good character.
Children may also apply for Australian Citizenship, although different requirements apply. Please visit the Department of Home Affairs websiteexternal link for more information.

Aha, maar dat was niet mijn vraag ;)



Priobleemstelling:
Beide NL-er (of 1 van beide) Bij aanname AU citizenship verliest de NL-er het Nederlanderschap.

Workaround voorbeeld:
Trouw
Man neemt AU citizenship en verliest NL-schap
Vrouw neemt AU citizenship aan maar houdt NL-schap (want via trouwen kun je wel twee nationaliteiten hebben)
Indien het stel besluit terugreis gaan naar NL kan de man een NL partnervisum aanvragen want getrouwd met NL vrouw.

Volgens mij is dat de loophole.

Nu is de vraag;
1. kan dit werken zonder te trouwen? (Voor zowel de vrouw als eerste dubbele nationaliteit, als later voor de man voor een partnervisum)
2. In jouw case: moet je trouwen om beide nationaliteiten te behouden. Of werkt de-facto ook.

Volgens mij zijn dit de issues en vragen. (Let wel. Het is hier 5AM, heb een jet lag en tik het op mijn Phone, dus wellicht Zit ik mis ;) )
 
Ja, de kwestie was niet om het verkrijgen van AU citizenship, maar het behouden van je NL citizenship.
 
Uitzonderingen op afstandsplicht
Er zijn verschillende situaties waarin u geen afstand hoeft te doen van uw oorspronkelijke nationaliteit: Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.

It is possible to hold citizenship of two or more countries if the law of those countries allows this. For example, an Australian citizen may automatically gain citizenship of another country through marriage, while a permanent resident of Australia may become a dual citizen by becoming an Australian citizen.21 nov. 2018
 
Last edited:


OFX
Back
Top