Stichting Nederlanders Buiten Nederland SNBN

Emulate

Well-Known Member
Mogelijk geen nieuws meer voor de meesten van ons, maar de SNBN is recent gelanceerd tijdens een persconferentie in Nieuwspoort. Het is niet specifiek voor Oz, SNBN wil de belangen van NL'ers in zoveel mogelijk buitenlanden behartigen en heeft inmiddels een startend netwerk van regionale vertegenwoordigers wereldwijd. Het gaat om alle zaken die te maken hebben met expats en immigranten, denk aan paspoortvernieuwing, dubbele nationaliteit, sociale verzekeringingsproblemen en dergelijke. Het is geen politieke beweging, het bestuur heeft zowel leden als niet-leden van politieke partijen die gezamenlijk een sterke lobby richting politiek willen opzetten. De eerste twee nieuwsbrieven zijn al verschenen.

Het is een stichting dus je kunt geen lid worden. Je bent wel zeer van harte welkom om deel te nemen met vragen, vraagstukken en opmerkingen, regionaal vertegenwoordiger te worden (vrijwilligerswerk, in Oz zijn er nog veel te weinig) of je te abonneren op de nieuwsbrief.

Sluit je aan!

Website https://www.nederlandersbuitennederland.nl/

Recente nieuwbrief https://mailchi.mp/snbn/28052019?fb...U9r1ED-CxGXDnMmsfInEaYZK8LaUUlKfW0Yjur0j442yY

Emulate

Well-Known Member
Vandaag 12-06-2019 vindt in Den Haag bij Buitenlandse Zaken (op hun initiatief en uitnodiging) een discussiemiddag plaats, waarbij o.a. SNBN is uitgenodigd. Andere deelnemers zijn de VBNGB, Stichting Goed en Nederlandse Studenten Wereldwijd. Ze gaan het hebben over o.a. het Loket Buitenland van BZ, knelpunten bij rijbewijzen / paspoorten en de (on)verkrijgbaarheid van de tweetraps-DigiD.

Hoe actueel! Ik ben op dit moment weer eens met DUO in contact over het terugbetalen van een studieschuld. Iedereen bij DUO lijkt het spoor bijster en ze hebben absoluut geen idee dat het voor ons erg lastig is om in te loggen met een DigiD. Fijn om te weten en te kunnen aantonen dat meerdere mensen hier blijkbaar tegen aan lopen, hoewel dat bij DUO wel erg langzaam doordringt. Nu mag het emigratie proces bij sommigen een lastig stressvol traject zijn, DUO is een drama als je in het buitenland woont!

Emulate

Well-Known Member
Hoe actueel! Ik ben op dit moment weer eens met DUO in contact over het terugbetalen van een studieschuld. Iedereen bij DUO lijkt het spoor bijster en ze hebben absoluut geen idee dat het voor ons erg lastig is om in te loggen met een DigiD. Fijn om te weten en te kunnen aantonen dat meerdere mensen hier blijkbaar tegen aan lopen, hoewel dat bij DUO wel erg langzaam doordringt. Nu mag het emigratie proces bij sommigen een lastig stressvol traject zijn, DUO is een drama als je in het buitenland woont!
@Janneke61, ik heb je reactie gekopieerd en integraal doorgegeven aan de Stichting. Uiteraard anoniem. Bedankt, dit is het soort ervaringsfeiten dat we nodig hebben.

Emulate

Well-Known Member
@Janneke61 ik kreeg van een van de regiovertegenwoordigers in Oost-Europa de volgende reactie op je opmerking. We gaan er dus iets aan doen.

'Niet om 't één of ander, maar ik probeer een plaatsgenoot te helpen met zijn studie in Nederland en dan meer specifiek de formele contacten, DUO/Belastingdienst. DUO is meer dan verschrikkelijk, en op dit moment weet ik meer dan de U(*&&*&*&^f die telefonisch advies dienen te geven (na een uur wachten). Zelfs met DigiD is DUO de hel, en in dit post-communistisch land zijn ze echt wel wat gewend qua burocrazy.'

Emulate

Well-Known Member
Ik weet niet hoe belangrijk dit is of dat het gevolgen heeft voor ons, maar misschien interessant om te weten. Als je in het buitenland je paspoort vernieuwt, wordt dit niet in NL geregistreerd. Je kunt zien in MijnOverheid.nl wat je paspoortstatus is (nummer, expiry date). Ik heb bij verschillende mensen uit verschillende landen nagevraagd of hun paspoortstatus actueel en bijgewerkt is, en ik kreeg in 100 % van de gevallen hetzelfde antwoord: nee. Bij iedereen hield het op bij het laatste paspoort dat nog uit NL dateerde (en in de meeste gevallen dus verlopen was). Ik weet niet in hoeverre dit problemen gaat veroorzaken als men in NL denkt dat je je paspoort hebt laten verlopen terwijl dat dus niet zo is, en je dus wellicht je staatsburgerschap gaat verliezen en dat weer ingewikkeld ongedaan moet gaan maken. Ik heb het vraagstuk uitgezet bij een van de RNI-gemeenten en zal een eventueel antwoord hier doorgeven. https://mijn.overheid.nl/

OFX