Je moet getrouwd zijn met een Australier als je citizenship aanvraagt om je Nederlanderschap te behouden. Dat staat los van het partner visa want daarvoor hoef je niet getrouwd te zijn!Ook als je op een partnervisa binnenkomt? Volgens mij kan ik nog beide nationaliteiten aanhouden.
Fair point @FritsC
Dat doet dan de vraag opkomen: Wat is dan bewijs van Nederlanderschap? En als het al iets is; hoe kun je het dan verliezen? Ik heb me er niet teveel in verdiept... Maar als je Aus citizen wordt, verlies je volgens de NL wet je NL-schap. Maar hoe dan?
What is de tegenstelling?Ja dat was ook een beetje waar ik op doelde @FritsC Beetje het Amerikaanse leger met gays. Don’t ask, Don’t tell...
“...
Mooie tegenstelling in de tekst.
- Als u de Nederlandse nationaliteit hebt en er een andere nationaliteit bij krijgt, dan wordt die andere nationaliteit niet opgenomen in de BRP. Alleen als u de Nederlandse nationaliteit verliest doordat u de vreemde nationaliteit krijgt, wordt de vreemde nationaliteit wél opgenomen...”
Correct. Het geboortebewijs is het bewijs van het verkrijgen van Nederlanderschap. De rest is een geval van bewijzen dat je het in stand hebt gehouden.Dus blijkbaar is het hebben van een paspoort (slechts een reisdocument) niet per se een bewijs van Nederlanderschap. Uiteindelijk hebben ook een flink aantal Nederlanders in Nederland geen paspoort.
Door de waarheid te vertellen als je je paspoort verlengt.Fair point @FritsC
Dat doet dan de vraag opkomen: Wat is dan bewijs van Nederlanderschap? En als het al iets is; hoe kun je het dan verliezen? Ik heb me er niet teveel in verdiept... Maar als je Aus citizen wordt, verlies je volgens de NL wet je NL-schap. Maar hoe dan?
Je hoeft niet in het wit te trouwen...DIT is de million dollar question! Als jij dat nu eens uitzoekt @Emulate Want ik zit (ook?) niet te wachten om een witte jurk aan te doen
@Red dust True. Wij hebben de gemeenschap van goederen veranderd met een will. Je hebt hier geen notaris nodig, alleen een advocaat en dat scheelt financieel een slok op een borrel.
@afterbang bizzie met uitzoeken of je echt getrouwd moet zijn voor citizenship. Kom erop terug.
Het is dus veel simpeler en heeft niks met witte jurken te maken. Ook als registered of de facto partner kun je citizen worden, vermits gij maar PR heeft.
General eligibility criteria for citizenship
Generally, those over the age of 18 who apply for Australian citizenship must:
Children may also apply for Australian Citizenship, although different requirements apply. Please visit the Department of Home Affairs websiteexternal link for more information.
- have passed a citizenship test (unless over the age of 60)
- be a permanent resident at the time of application, and also, at time of decision
- satisfy the residence requirement
- be likely to reside, or to continue to reside, in Australia or to maintain a close and continuing association with Australia
- be of good character.