Uitzonderingen op afstandsplicht
Er zijn verschillende situaties waarin u geen afstand hoeft te doen van uw oorspronkelijke nationaliteit: Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.
It is possible to hold citizenship of two or more countries if the law of those countries allows this. For example, an Australian citizen may automatically gain citizenship of another country through marriage, while a permanent resident of Australia may become a dual citizen by becoming an Australian citizen.21 nov. 2018
Linkje?Lang antwoord:
Ja.
De bovenstaande tekst is voor "Nederlander worden". Dat is wat anders dan een niet-Nederlandse nationaliteit aannemen.Linkje?
Dat hangt volgens mij niet samen. En het was totaal niet duidelijk dat je dat bedoelde. Het werkt nu veel verwarring in de hand.@slatsr ja, ik probeerde het van twee kanten te belichten. Wat NL toestaat, en wat AUS toestaat, omdat dat samenhangt.
Thanks!
Alleen....
Als ik dan AU Citizen wordt kan ik mijn NL-schap houden (indien getrouwd of geregistreerd partner) Maar kan mijn vriendin dan wel AU worden op basis van mijn AU-schap?
@Roels ik snap de vraag ook niet meer .
Uitgangspunt is dat NL geen dubbele nationaliteit toelaat, behoudens enkele uitzonderingen. Het partnervisum 820 of 309 is een van die uitzonderingen. Dat je met een Australische partner je NL nationaliteit mag houden en de AUS erbij mag nemen.
AUS staat WEL dubbele nationaliteit toe (al geloof ik dat er wat issues zijn met zgn. 'moeilijke' landen).
Maar het hangt dus wel degelijk samen.
Het tweede is dat je AUS citizen kunt worden als je AUS Permanent Residency bezit en aan de eisen voldoet (duur van je verblijf hier, criminal record e.a.). Ongeacht of en met wie je een relatie hebt of getrouwd bent. Dat hangt er dus inderdaad NIET mee samen.
De vraag is nu wat er gebeurt met je NL nationaliteit als je als NL AUS PR wel citizenship aanvraagt, maar niet een relatie met een Ozzie citizen hebt (dus 2 NLers die AUS PR hebben en citizenship aanvragen). Ik denk dat je dan je NL nationaliteit kwijtraakt maar wel AUS citizenship krijgt.
Vraag is vervolgens wat er gebeurt als 1 van die 2 NLers AUS citizen wordt (en dus zijn NL nationaliteit opgeeft). Kan de ander dan met die verse nieuwe NL Ozzie citizen zonder NL nationaliteit trouwen, en WEL Ozzie worden en dubbele nationaliteit houden. Dus 1 van de 2 niet, en de ander wel.
En het is geloof ik waar dat in dit laatste scenario je getrouwd moet zijn, in ieder geval in WA omdat registered partnership daar niet rechtsgeldig is. De facto samenleven is in ieder geval niet voldoende.
Ah ok die had ik niet zo begrepen. Maar volgens mij kan dit gewoon. De eerste krijgt de Australische nationaliteit en verliest de Nederlandse (want voldoet niet aan een van de drie uitzonderingen). De tweede neemt een nationaliteit aan die zijn/haar partner heeft dus valt onder een uitzondering en kan denk ik gewoon de Nederlandse nationaliteit behouden. Volgens de regels klopt het en dat is volgens mij wat telt bij dit soort juridische puntjes.
Je kan via de website van SNBN een vraag insturen en dan krijg je van een juridisch expert snel een antwoord. Dit heb ik onlangs ook gedaan omdat ik wilde weten of de uitzondering ook geldt als de partner een dubbele nationaliteit heeft (antwoord: ja).
Dat hebben vrienden van mij gedaan: hij is Australier geworden en heeft daarbij zijn Nederlandse nationaliteit op moeten geven. Zijn vrouw kon daarna dubbele nationaliteit krijgen evenals de kinderen.
Goh, @Beebmeep, dat is wel een keus met flinke gevolgen voor de partner die ervoor kiest om zijn NL nationaliteit op te geven.
Wij zouden ook de "eerst de een, dan de ander" proberen.Pick me