Het grote auto topic

Ja, al dat staal tikt door.

Ga je naar Newnes? (Blue Mountains)

Yups, nog wel niet zeker welke tracks aangezien ik nogal nieuw into 4x4 ben.

Zo te zien Rasslar bar work?
Nu nog een long rang tank want die 4.7 lust wel wat, al is die van jouw waarschijnlijk een 5 speed.

Raslarr idd, heel tevreden van.

Yep, het lust wel een slokje... of 20L/100km. Maja voor economisch te rijden koop je zo geen auto.

Momenteel kan er 145L in (main + sub tank), maar een extended sub tank staat wel op de planning. Na de suspension, na de 2e batterij, na de diff lockers, na het drawer systeem, na de fridge/freezer, na de... you catch my drift :p
 
Tenzij het in een terreinwagen zit, zijn de enige voordelen van dit soort auto's:
- Je bent als eerste bij het volgende rode stoplicht
- Je klokt sneller demerit points
- Als je een kangaroo raakt is het gelijk game over bij dat soort snelheden

Dit is feitelijk allemaal correct, echter vergeet je stukje fun en emotie, dit soort auto's koop je niet met je verstand maar met je hart.
Flitsers in Cairns zijn makkelijk te herkennen, ken ook intussen ook wel alle punten waar ze kunnen staan, en weet precies welke dual cab UTES ze gebruiken. Enige nadeel is dat er stillen rondrijden, 1 Kia Stinger welke makkelijk te herkennen is want die rijden er niet veel hier, en een zwarte Commodore. Rijdt vaak wel iets te hard maar nooit boetes gehad. Een Roo wil je zelfs niet raken met een bullbar, want dat je schade hebt is wel zeker.
 
Yups, nog wel niet zeker welke tracks aangezien ik nogal nieuw into 4x4 ben.

Na de suspension, na de 2e batterij, na de diff lockers, na het drawer systeem, na de fridge/freezer, na de... you catch my drift :p

Ik ben 1x een middagje in Newnes geweest. Spanish steps. Leuk om te doen maar niet alleen ;) Filmpjes staan hier. https://m.youtube.com/user/kusanagi72/videos Kun je zelf kiezen (kort, medium, lang)

Fridge en 2e battery is wel erg belangrijk ;)
Drawers hebben we niet, maar wij hebben een Ute en werken met FrontRunner storage boxes en wat zelf gebouwde storage.
Rear locker is handig/fijn, front hebben we niet en is ook minder belangrijk. Staat ook niet op de verlanglijst zo 1-2-3.
Suspension in een Defender is al serieus, maar ben wel aan het kijken naar aanpassingen. Dit vanwege winch/bar work. En achter juist wat minder stevige vering. De Defender 130 kan 1500kg hebben en de dempers/vering is daar op ingesteld. Wat voor mijn lichtgewicht opzet allemaal net even te veel van het goede is.
 
Momenteel kan er 145L in (main + sub tank), maar een extended sub tank staat wel op de planning. Na de suspension, na de 2e batterij, na de diff lockers, na het drawer systeem, na de fridge/freezer, na de... you catch my drift :p

2de battery past links voorin, alleen zal je de slang voor de power steering moeten aanpassen.
Ik heb de Projecta DCDC charger en ben er eer tevreden over.
In de voor diff zit een Eaton Harrop e-locker, betrouwbaar en geen kans op lekke lucht slangetjes.
 
2de battery past links voorin, alleen zal je de slang voor de power steering moeten aanpassen.
Ik heb de Projecta DCDC charger en ben er eer tevreden over.
In de voor diff zit een Eaton Harrop e-locker, betrouwbaar en geen kans op lekke lucht slangetjes.

Thanks voor de tips.

Ben nog niet zeker of ik de batterij in de engine bay ga plaatsen of ergens anders (bv verwerkt in de vleugels van de toekomstige drawers achterin). Voordeel van ergens anders te plaatsen is dat het minder onderhevig is aan de hitte van de motor, en ook dichter staat bij de apparaten die er stroom van onttrekken. Voordeel van het toch in de engine bay te plaatsen is dat het dan geen bruikbare ruimte ontneemt, en allicht ook makkelijker te bereiken is.

Qua locker ben ik nog aan't twijfelen tussen een air locker en een e-locker (autolocker is al afgevallen). Het voordeel van de airlocker is dat ie direct ingrijpt, de e-locker moet eerst nog wat rotaties doen (maw een korte delay). Het voordeel van de e-locker dan weer is dat het compleet stil is, en je voor de airlocker je een luide compressor gebruikt. Lekkage hangt blijkbaar vooral af van de installatie - als dat goed gebeurd is, is de kans op lekken vrij klein. Een 12V kabel kan immers ook ergens aan vastkomen en losgetrokken worden als het slecht geplaatst is. Dat gezegd zijnde leun ik nu toch meer naar de e-locker, vooral om z'n stille werking.

Keuzes, keuzes...
 
Ik heb een ARB airlocker. Geen lekkages en ja, een luchtslang of electrische kabel kunnen alletwee stuk. Mijn compressor laat ik meestal van te voren lucht draaien als ik verwacht wat ruiger werk tegen te komen. Heb een lucht tank, die zowel de locker doet als meehelpt bij banden op pompen.

Kijk hier anders ook even naar. Stefan is legendarisch in Sydney en omgeving. En hij heeft een interessante en wel overwogen kijk op e-lockers vs air locker (geen van beide is slecht, maar verschillen wel in hoe ze uiteindelijk werken, het terug-rol unlock kan vervelend zijn op dingen zoals je in Newnes tegen gaat komen (zijn filmpje is van daar)
 
Beste mensen, ik vind het auto draadje erg interessant. Echter, ik zie 1257 posts in deze thread, waardoor het een beetje onoverzichtelijk is voor mij.

Kan een admin eens kijken of dit op een logische manier kan worden gesplitst of opgedeeld?

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Misschien wordt het forum er nog wel wat beter van...

Gr Robbert
 
Ter info; Dit draadje is in de 'Kletsdoos' hoek. De kletsdoos is precies dat, ongestructureerde gezelligheid ;)
En anders even Omdenken: 1257 post; mooi leesvoer voor een regenachtige zondag en je lekker te vermaken voor jullie echt vertrekken :D

En even serieus: Wat wil je graag weten?
 
Hoe was Lithgow/Newnes @Oberon ?

Wel, ik had m'n maat gevraagd voor Easy/Medium tracks. Maar bij m'n eerste stijging moest ik al m'n winch gebruiken (wel een duidelijk geval waar ik met lockers het zonder winch had kunnen doen). 'k Moet zeggen dat ik ik 'em toch vaak geknepen heb, maar m'n maat ook. Achteraf bleek het een 'Difficult' track te zijn :s

In elk geval bijzonder leuk, en zeker de moeite om nog eens te doen.

EUs_7xq3PgBcyrz4rOx9X0DqqJu6tpAeqps8ZW9-_so1zjGJGhPFs4ZNhzUaXPFdIcodlERq8N1Ktq_vcT1SY4VgCY_mNl0Z-65kTerkiVU_oIFG2KdhJYXZkUQPR5m7mc2mAQG7Mg=s478-no
VJMsUI6MKEVrWev_ARCfv7MrOlDkTVHSPYbTxxHzaR4GMH5JScmAQpFICyJyxKemri6blnHi61altqYQxOYpAS65GGBs0rE_HbN49Aye9cCZBLxmY1a5SHyrbrIdWrhqkRj2wv7mP4_HDDzTpVEqJASEOvtw_86EJwb0-iLg7WyQsRuRJFvKu5Jr0iafEGxSjtLKDk9uY-DGfjjfS1G8g8fyEVkGzgC0yHGwigXzqS8vstk5y8ginseff_j1Y9s8te3ipXxNjIDV7TLyaTbprWEf3vI2ic_cNLh4-XzRnuQ4g5tku9gBO6LBtUbEeIF9qVdb6by6BGZOJirUxnilE2jGlv7dCvYSaJUlwkJlv_37xVjwQvuVo46MbGo9bxgxrB4FvEe4cDyTkxYuL50P5QEJpejqQWdbMQKdsS1WWtSRH4On6F1ZW_bfICVLWcgpPm0Gj85vV8EkvK0_cNUnGAwNKRzlWY-0I9Pg39ihlUwgcbxD1itJmdxL1LKgyjnWNLsSTX6w1Q9ZAyu6_WhiEImogfqHLhDjHQwD9IJ1Q22BXJDvGyp2gW-SgVh0ipMG4MjwhNs4QtrUFoNswjB5_fm10C5dzxNX0M72px-6MjuEThvBnItdI4kLWNGjvg6zKgNt6ect0xcJCQUPaAHFqhvvDjxxcznYkF-cmVw8laYbKvtqI_nFkOh7Ofhcjy6bn3O0UV7wa7iAekEt5Addj17X=s920-no
avE-m5y-4JwZSlCYX8jToY71knMcsvLYcc84lV12yMrsPvYpNjUbr4G7ML47TeEG0_-PYlilw8rSOl7PAp9fsXFstNnAqXDnHscZIbo6HczMynleVhHog0UWemPpQhXbutY94dq2tNxiSePYfH3i9Lhxgc15BrCak0Y08dXSYEy-cz5ZFZprrWFHsd2yiNoJhkgM0Nh-JaYjbbfIvh8-EhQFqjedZH3L3n63hPJ_SGuL9WLDpJkYmZ_sFZy20cPDPJuvd-tH3qnidImAVB33-Lf2n8L9_E0HFHhNqX_5eVOaQtxgeVUAqVy7gZLq3PmeU3vEpi4i-_zVUJ6YCiqxMTfihtqz-TEpDBRkQSyeWFjqeyeJaVBF6knisLppK1ewOuZbXULYg_wWEfYNEziX3P89emk9_ykcLcWU9CiVsDYFhCJFHOXLYTDB7VM1rtAORoBsfXt7LusLNknxnHSpP-d8FXYADpMvqQD52cIHIkXYMgnh49kYY8EbfR_X4ZzF84Tav1G_aPwEkhaKEEBvR3o-V5pivBzHan03JtMyOl5lD_T2znUlm2b_WECcKuIsl-uyAoghAqMlX3pI8tmFGd3_mGXXHqbq-rGAco_8dnKZml5FXfvLzKkJBYNocmLT0gSrytMPTUdpIbA8WouY7KXxxqmRejGGPDZlpYqrAy8XSqbMR4hTpgqsoIm9nzRVT5uUofPZru0ZpBuw7IgpG4O6Lw=w690-h920-no


Off-topic: wel irritant dat je geen foto's van 300~500kB kunt uploaden. Server side compression zou wel handig zijn als plaatsgebrek een probleem is.
 
Last edited:
Wel, ik had m'n maat gevraagd voor Easy/Medium tracks. Maar bij m'n eerste stijging moest ik al m'n winch gebruiken (wel een duidelijk geval waar ik met lockers het zonder winch had kunnen doen). 'k Moet zeggen dat ik ik 'em toch vaak geknepen heb, maar m'n maat ook. Achteraf bleek het een 'Difficult' track te zijn :s

In elk geval bijzonder leuk, en zeker de moeite om nog eens te doen.

Off-topic: wel irritant dat je geen foto's van 300~500kB kunt uploaden. Server side compression zou wel handig zijn als plaatsgebrek een probleem is.
@Lost?

Je kunt de pics wel linken als je ze ergens online hebt staan (maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel ;) )

Typische actie die ik veel in elke sport of activiteit zie. Mensen die lekker willen starten gelijk iets moeilijks laten doen; you'll be right... Maar goed, uiteindelijk heb je lol gehad en kon je heelhuids thuiskomen.

Welke track heb je gedaan?

FYI; Ik gebruik de Hema maps met een abonnement, zodat je verder in kunt zoomen en de tracks een rating hebben. Maar die rating kan er flink naast zitten aangezien tracks maar eens per x-jaar getest worden door de Hema maps guys en enorm kunnen veranderen in die tijd, zeker van die 4x4 rock crawl bestemmingen als Newnes. I

Rear locker is zeker een fijne achter de hand 'safety' measure. Aan de andere kant, het brengt het punt waar je echt in de problemen komt alleen maar verder weg (van waar je gered kunt worden ;) )
 
Andersom als ik het deed bedoel je? De meeste mensen doen de steps down lijkt het. Is een veiligere optie denk ik. Al is aan de andere kunt eruit best steil en glad volgens mij. Als je links blijft gaat het wel denk ik.

Een winch, dat is helemaal de goden verzoeken om noooog verder echt vast komen te zitten :p

Toen we Spanish Steps deden had ik nog geen winch. Nu ondertussen wel. Toen ik zag hoe snel het mis kan gaan (mijn mate kwam vast te zitten op een ledge) en wij meestal alleen reizen door de High Country wilden we toch die verzekerings polis hebben ;)
 
Ter info; Dit draadje is in de 'Kletsdoos' hoek. De kletsdoos is precies dat, ongestructureerde gezelligheid ;)
En anders even Omdenken: 1257 post; mooi leesvoer voor een regenachtige zondag en je lekker te vermaken voor jullie echt vertrekken :D

En even serieus: Wat wil je graag weten?

Je hebt een punt. Ik kan mijn informatie behoefte het best even uiteenzetten aan de hand van het auto gebruik proces. Deze heb ik even in vier stappen samengevat. 1. Beeldvorming voor merk en model keuze. 2. Aankoop 3. Gebruik: onderhoud en tracks. 4. Verkoop en inruil.

1. Ik zoek eigenlijk informatie over het aankopen van een auto. Ik wil een beeld vormen van wat ik wil, wat er op de markt is. Waar ik op moet letten bij bepaalde merken.

2. Dan, als ik een of meerdere auto's; merk en type op het oog heb, hoe het aankopen dan gaat o.a. welke verzekering?

3. Vervolgens, wil ik weekendjes en tijdens vakanties er op uit met de auto.

4. Dan op een bepaald moment gaat de auto weer worden ingeruild. Op dat moment ga ik ook weer opzoek naar info.

Ik ben op dit moment bij stap 1, en zoek daarvoor informatie.

Ik snap dat dit de kletsdoos is en dat het gezellig moet blijven. En omdat me in stap 1 bevind zit veel waardevolle info in deze discussie.

Gr Robbert
 
Crossovers zijn tegenwoordig helemaal hip. Auto's die wat hoger op hun poten staan, niks (of weinig) in het terrein kunnen, wel ruim en praktisch zijn.
Volgens mij zijn UTE's ook aardig populair, maar persoonlijk vind ik dat helemaal niks.

Denk dat je moet beginnen bij de vraag wat het budget is. Wil je nieuw rijden of tweedehands? Ben je merkbewust of boeit dat niks?
 
Even snel, Afterbang vult het morgen wel aan:

Begin is met rondneuzen op www.carsales.com.au. Dat is hier de meest bekende autoverkoop website. Zowel dealers als particulieren posten hun auto's daar. Je kunt goed filteren en je krijgt een beetje idee van wat er op de markt is en de prijzen, die overigens flink verschillen met Nederland (hier goedkoper).

Als je weekendjes weg wilt met de auto: afstanden zijn hier lang, dus zorg dat je wat groter koopt dan je misschien in Nederland zou doen. En wil je off road? Het maakt nogal verschil of je af en toe een leuke dirt road wilt doen en wat meer bodemvrijheid nodig hebt of het echte 4WD werk. Wil je automaat of manual?

Wij hebben in de eerste week dat we hier waren een Hilux uit 2010 gekocht (automaat, diesel) en rijden daar inmiddels alweer 5 jaar in rond zonder enig probleem. En we hopen op nog een jaar of 5. We hebben er zelf direct een kap op gezet en inmiddels uitgerust voor vakanties met laden en een koelkast slede (en een luxe daktent). Voor ons is het de ideale auto op het moment, geen problemen met een kras hier en daar van uitstekende takken, voldoende bodemvrijheid en niet een enorme brandstofzuiper.

Veel plezier met je zoektocht!
 
@Red dust heeft het eigenlijk al beschreven. Meeste auto's staan op carsales.com.au. Gumtree zou eventueel ook nog kunnen.
Alle Japanse merken die je in NL ziet hebben we hier ook. Europese merken zie je hier iets minder, meeste Europese merken zitten in het luxere segment. Daarnaast zie je hier sommige merken wat meer dan in NL. Jeep bijvoorbeeld. Of de diverse pick-up trucks zoals de Hi-Lux. Let wel op. we hebben ute's en ute's. De 4x4 pickup wordt ute genoemd. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Hilux
Maar eigenlijk is een ute een normale sedan met een bakkie https://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Ute
Anyway, de sedan met bakkie wordt niet meer nieuw gemaakt, dus een ute is nu een 4x4 met een bakkie
(fun fact: In Afrikaans noemen ze een pick-up/ute een 'Bakkie')

Keuze voor welke auto/wat voor soort auto is natuurlijk ontzettend persoonlijk. Dus daar moet je echt zelf even bedenken wat je wilt doen.
Afstanden zijn hier enorm, en een gravel road is snel gevonden, dus veel mensen hebben wat grotere auto's dan in NL. Flinke Ford of Holden sedans (Holden is van GM, net als Opel) of de Hi-Lux en Land Cruiser klasse.

Een merk wat je hier veel meer ziet dan in NL is Subaru. Aangezien bijna alle modellen standaard 4wd hebben maar het verder normale gezin autos zijn. (we hebben een Subaru Outback gehad) Wij hebben nu als lange-afstand auto een Jeep Grand Cherokee. Het model na 2011 is degelijk en relatief goedkoop in aanschaf. Auto biedt veel ruimte en luxe en is een naast luxe en comfortabel ook een goede 4x4 voor als je een keer van de gebaande paden wilt.

Verzekering: Niet veel anders als NL. Behalve dat het een soort ingebakken zit in je kenteken. Zodra je de auto op je naam zet moet je aangeven welke verzekerings maatschappij je wilt, en dat is dan je WA verzekering, zelf kun je nog iets er bovenop doen zoals all-risk of zo. (check bijvoorbeeld NRMA voor meer info)

Hoop dat het je eerste puntje(s) een beetje covered!
 
Last edited:


OFX
Back
Top