Het grote auto topic

afterbang

XPdite Sponsor
Wel, ik had m'n maat gevraagd voor Easy/Medium tracks. Maar bij m'n eerste stijging moest ik al m'n winch gebruiken (wel een duidelijk geval waar ik met lockers het zonder winch had kunnen doen). 'k Moet zeggen dat ik ik 'em toch vaak geknepen heb, maar m'n maat ook. Achteraf bleek het een 'Difficult' track te zijn :s

In elk geval bijzonder leuk, en zeker de moeite om nog eens te doen.

Off-topic: wel irritant dat je geen foto's van 300~500kB kunt uploaden. Server side compression zou wel handig zijn als plaatsgebrek een probleem is.
@Lost?

Je kunt de pics wel linken als je ze ergens online hebt staan (maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel ;) )

Typische actie die ik veel in elke sport of activiteit zie. Mensen die lekker willen starten gelijk iets moeilijks laten doen; you'll be right... Maar goed, uiteindelijk heb je lol gehad en kon je heelhuids thuiskomen.

Welke track heb je gedaan?

FYI; Ik gebruik de Hema maps met een abonnement, zodat je verder in kunt zoomen en de tracks een rating hebben. Maar die rating kan er flink naast zitten aangezien tracks maar eens per x-jaar getest worden door de Hema maps guys en enorm kunnen veranderen in die tijd, zeker van die 4x4 rock crawl bestemmingen als Newnes. I

Rear locker is zeker een fijne achter de hand 'safety' measure. Aan de andere kant, het brengt het punt waar je echt in de problemen komt alleen maar verder weg (van waar je gered kunt worden ;) )
 

afterbang

XPdite Sponsor
Andersom als ik het deed bedoel je? De meeste mensen doen de steps down lijkt het. Is een veiligere optie denk ik. Al is aan de andere kunt eruit best steil en glad volgens mij. Als je links blijft gaat het wel denk ik.

Een winch, dat is helemaal de goden verzoeken om noooog verder echt vast komen te zitten :p

Toen we Spanish Steps deden had ik nog geen winch. Nu ondertussen wel. Toen ik zag hoe snel het mis kan gaan (mijn mate kwam vast te zitten op een ledge) en wij meestal alleen reizen door de High Country wilden we toch die verzekerings polis hebben ;)
 
Ter info; Dit draadje is in de 'Kletsdoos' hoek. De kletsdoos is precies dat, ongestructureerde gezelligheid ;)
En anders even Omdenken: 1257 post; mooi leesvoer voor een regenachtige zondag en je lekker te vermaken voor jullie echt vertrekken :D

En even serieus: Wat wil je graag weten?
Je hebt een punt. Ik kan mijn informatie behoefte het best even uiteenzetten aan de hand van het auto gebruik proces. Deze heb ik even in vier stappen samengevat. 1. Beeldvorming voor merk en model keuze. 2. Aankoop 3. Gebruik: onderhoud en tracks. 4. Verkoop en inruil.

1. Ik zoek eigenlijk informatie over het aankopen van een auto. Ik wil een beeld vormen van wat ik wil, wat er op de markt is. Waar ik op moet letten bij bepaalde merken.

2. Dan, als ik een of meerdere auto's; merk en type op het oog heb, hoe het aankopen dan gaat o.a. welke verzekering?

3. Vervolgens, wil ik weekendjes en tijdens vakanties er op uit met de auto.

4. Dan op een bepaald moment gaat de auto weer worden ingeruild. Op dat moment ga ik ook weer opzoek naar info.

Ik ben op dit moment bij stap 1, en zoek daarvoor informatie.

Ik snap dat dit de kletsdoos is en dat het gezellig moet blijven. En omdat me in stap 1 bevind zit veel waardevolle info in deze discussie.

Gr Robbert
 

Jagermeester

XPdite Sponsor 2019
Crossovers zijn tegenwoordig helemaal hip. Auto's die wat hoger op hun poten staan, niks (of weinig) in het terrein kunnen, wel ruim en praktisch zijn.
Volgens mij zijn UTE's ook aardig populair, maar persoonlijk vind ik dat helemaal niks.

Denk dat je moet beginnen bij de vraag wat het budget is. Wil je nieuw rijden of tweedehands? Ben je merkbewust of boeit dat niks?
 

Red dust

Well-Known Member
Even snel, Afterbang vult het morgen wel aan:

Begin is met rondneuzen op www.carsales.com.au. Dat is hier de meest bekende autoverkoop website. Zowel dealers als particulieren posten hun auto's daar. Je kunt goed filteren en je krijgt een beetje idee van wat er op de markt is en de prijzen, die overigens flink verschillen met Nederland (hier goedkoper).

Als je weekendjes weg wilt met de auto: afstanden zijn hier lang, dus zorg dat je wat groter koopt dan je misschien in Nederland zou doen. En wil je off road? Het maakt nogal verschil of je af en toe een leuke dirt road wilt doen en wat meer bodemvrijheid nodig hebt of het echte 4WD werk. Wil je automaat of manual?

Wij hebben in de eerste week dat we hier waren een Hilux uit 2010 gekocht (automaat, diesel) en rijden daar inmiddels alweer 5 jaar in rond zonder enig probleem. En we hopen op nog een jaar of 5. We hebben er zelf direct een kap op gezet en inmiddels uitgerust voor vakanties met laden en een koelkast slede (en een luxe daktent). Voor ons is het de ideale auto op het moment, geen problemen met een kras hier en daar van uitstekende takken, voldoende bodemvrijheid en niet een enorme brandstofzuiper.

Veel plezier met je zoektocht!
 

afterbang

XPdite Sponsor
@Red dust heeft het eigenlijk al beschreven. Meeste auto's staan op carsales.com.au. Gumtree zou eventueel ook nog kunnen.
Alle Japanse merken die je in NL ziet hebben we hier ook. Europese merken zie je hier iets minder, meeste Europese merken zitten in het luxere segment. Daarnaast zie je hier sommige merken wat meer dan in NL. Jeep bijvoorbeeld. Of de diverse pick-up trucks zoals de Hi-Lux. Let wel op. we hebben ute's en ute's. De 4x4 pickup wordt ute genoemd. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Hilux
Maar eigenlijk is een ute een normale sedan met een bakkie https://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Ute
Anyway, de sedan met bakkie wordt niet meer nieuw gemaakt, dus een ute is nu een 4x4 met een bakkie
(fun fact: In Afrikaans noemen ze een pick-up/ute een 'Bakkie')

Keuze voor welke auto/wat voor soort auto is natuurlijk ontzettend persoonlijk. Dus daar moet je echt zelf even bedenken wat je wilt doen.
Afstanden zijn hier enorm, en een gravel road is snel gevonden, dus veel mensen hebben wat grotere auto's dan in NL. Flinke Ford of Holden sedans (Holden is van GM, net als Opel) of de Hi-Lux en Land Cruiser klasse.

Een merk wat je hier veel meer ziet dan in NL is Subaru. Aangezien bijna alle modellen standaard 4wd hebben maar het verder normale gezin autos zijn. (we hebben een Subaru Outback gehad) Wij hebben nu als lange-afstand auto een Jeep Grand Cherokee. Het model na 2011 is degelijk en relatief goedkoop in aanschaf. Auto biedt veel ruimte en luxe en is een naast luxe en comfortabel ook een goede 4x4 voor als je een keer van de gebaande paden wilt.

Verzekering: Niet veel anders als NL. Behalve dat het een soort ingebakken zit in je kenteken. Zodra je de auto op je naam zet moet je aangeven welke verzekerings maatschappij je wilt, en dat is dan je WA verzekering, zelf kun je nog iets er bovenop doen zoals all-risk of zo. (check bijvoorbeeld NRMA voor meer info)

Hoop dat het je eerste puntje(s) een beetje covered!
 
Last edited:

Wilsil

Well-Known Member
Verzekering: Niet veel anders als NL. Behalve dat het een soort ingebakken zit in je kenteken. Zodra je de auto op je naam zet moet je aangeven welke verzekerings maatschappij je wilt, en dat is dan je WA verzekering, zelf kun je nog iets er bovenop doen zoals all-risk of zo. (check bijvoorbeeld NRMA voor meer info)
O?
Als je de auto overschrijft op jouw naam, hoeven ze niet te weten welke verzekering je hebt.

Afgelopen zaterdag met mijn dochters de duinen in geweestmet de Jimny.


Jimny1.jpg
 
O?
Als je de auto overschrijft op jouw naam, hoeven ze niet te weten welke verzekering je hebt.

Correct, niet als de rego nog loopt en de auto uit dezelfde staat is.

Aangezien ACT een beetje klein is en de kans dat je auto interstate is, ben ik gewend geraakt aan het altijd op je naam zetten/rego + verzekering ;)

En zoals @FOL aangeeft verschilt het per staat, dus maar even een overzicht voor @Suzanne & Robbert
https://www.australia-backpackersguide.com/vehicle-registration-rego-guide/
 


OFX
Top