Het grote auto topic

Verzekering: Niet veel anders als NL. Behalve dat het een soort ingebakken zit in je kenteken. Zodra je de auto op je naam zet moet je aangeven welke verzekerings maatschappij je wilt, en dat is dan je WA verzekering, zelf kun je nog iets er bovenop doen zoals all-risk of zo. (check bijvoorbeeld NRMA voor meer info)

O?
Als je de auto overschrijft op jouw naam, hoeven ze niet te weten welke verzekering je hebt.

Afgelopen zaterdag met mijn dochters de duinen in geweestmet de Jimny.


Jimny1.jpg
 
Belasting, wat daarbij zit (kwa 3rd party insurance) en wat er nodig is voor verzekering is per staat verschillend.
 
O?
Als je de auto overschrijft op jouw naam, hoeven ze niet te weten welke verzekering je hebt.


Correct, niet als de rego nog loopt en de auto uit dezelfde staat is.

Aangezien ACT een beetje klein is en de kans dat je auto interstate is, ben ik gewend geraakt aan het altijd op je naam zetten/rego + verzekering ;)

En zoals @FOL aangeeft verschilt het per staat, dus maar even een overzicht voor @Suzanne & Robbert
https://www.australia-backpackersguide.com/vehicle-registration-rego-guide/
 
Haha ja makkelijk om in de buurt te tuffen. Hebben we gratis gekregen dus ik vind t prima. alleen nog bijrijder stoel vinden.

Past er een bijrijder stoel in?? ;) Hier in Whyalla rijdt/reed er ook eentje rond. Stond ik toch wel van te kijken!
 
Haha ja makkelijk om in de buurt te tuffen. Hebben we gratis gekregen dus ik vind t prima. alleen nog bijrijder stoel vinden.

Just making fun of you. Australia is toch wel het land van de ‘wat grotere auto’ ;)

Serieus antwoord: Gumtree en Facebook marketplace?
 
Just making fun of you. Australia is toch wel het land van de ‘wat grotere auto’ ;)

Serieus antwoord: Gumtree en Facebook marketplace?
Zou ook niet mijn 1ste keus zijn mrja... In Ned had ik een golf GTI ook niet groot maar wel snel :)
Heb es rondgekeken maar is niet zo makkelijk, kwam op Ebay uit. Marketplace kan ik es zien ja
 
Zou ook niet mijn 1ste keus zijn mrja... In Ned had ik een golf GTI ook niet groot maar wel snel :)
Heb es rondgekeken maar is niet zo makkelijk, kwam op Ebay uit. Marketplace kan ik es zien ja
Ik heb twee maanden geleden via Gumtree een VW Golf gekocht, heel redelijk geprijsd. Super auto. Er stonden er genoeg op bij ons in de buurt.
 
@Lost?

Je kunt de pics wel linken als je ze ergens online hebt staan (maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel ;) )

Typische actie die ik veel in elke sport of activiteit zie. Mensen die lekker willen starten gelijk iets moeilijks laten doen; you'll be right... Maar goed, uiteindelijk heb je lol gehad en kon je heelhuids thuiskomen.

Welke track heb je gedaan?

FYI; Ik gebruik de Hema maps met een abonnement, zodat je verder in kunt zoomen en de tracks een rating hebben. Maar die rating kan er flink naast zitten aangezien tracks maar eens per x-jaar getest worden door de Hema maps guys en enorm kunnen veranderen in die tijd, zeker van die 4x4 rock crawl bestemmingen als Newnes. I

Rear locker is zeker een fijne achter de hand 'safety' measure. Aan de andere kant, het brengt het punt waar je echt in de problemen komt alleen maar verder weg (van waar je gered kunt worden ;) )

Die heb ik ook, gewoon HEMA gedownload, op een tablet, beugel gemaakt waar ie in kan, werkt perfect, bijna op 2 meter nauwkeurig.
Werkt geweldig!
 
Hi allemaal,

Het heeft me wat zondagmiddagen gekost, maar heb best veel opgestoken van het grote auto topic 😃.
Mijn vriend (@Ruben ) en ik vertrekken over 2 weken naar Australie, en ons plan is om meteen een auto te kopen en te gaan reizen 😃. Het liefst willen we een auto waar we ook af en toe van de gebaande paden af kunnen gaan, maar ik zie onszelf nog niet echt offroaden. Het lijkt me super cool om een 4wd te hebben, met een rooftop tent zodat we op wat meer afgelegen plekken kunnen overnachten 😊.

In eerste instantie waren we aan het kijken naar de Prado of de Pajero, maar deze zijn toch iets aan de dure kant. Toen kwamen we de Nissan pathfinder tegen en dachten dat dit een mooi alternatief zou zijn! We begrepen dat er wat issues waren met de oudere modellen (voor 2009: e.g. koelvloeistof die lekte in de versnellingsbak). Toen zijn we ons gaan inlezen over de 2010 modellen, maar nu begrijp ik dat die een slechtere motor hebben. Weten jullie hier toevallig iets vanaf?

Of kunnen we beter naar een andere auto kijken zoals bijvoorbeeld de Volkswagen Touareg?

Groetjes,
Annora
 
De Pajero is een goede keus volgens mij en vaak niet te duur. Ze zijn al heel wat jaren hetzelfde. Dus je kunt op zoek naar een wat ouder bouwjaar om de kosten te drukken. (Let dan wel op onderhoud, kilometerslang enz. )

Een beetje een ‘leftfield’ optie, maar daardoor soms best goedkoop, is de Hyundai Terracan. Weinig mis mee zover ik weet maar gewoon niet zo populair en daardoor goedkoper.

De Touareg is meer een softroader, wat op zich wellicht best OK is voor wat jullie willen gaan doen (gravelroads only) Maar als je naar dat soort auto’s kijkt is er enorm veel keus. En dan weet ik niet of VW de beste keus is in Australia. Het is hier toch meer Japan/Korea dan Duitsland ;)

Wat is de prijs range als ik het vragen mag? Dat helpt meedenken👍
 
Last edited:
@Annora: als het budget het toelaat, overweeg een hard shell rooftop tent. Vooral omdat jullie van plan zijn om een aantal maanden rond te reizen heb je daar veel gemak van. Geen stokken, gewoon vier clips losmaken, erin klimmen en 4 scharnieren naar buiten drukken. Binnen 2 minuten kun je slapen want je slaapzak en kussen kan erin blijven liggen. Er zit een kleine ventilator in op zonne-energie en flyscreens rondom. Ja, ze zijn duurder dan de gewone canvas rooftop tents en je hebt goede roofracks nodig, maar geen lekkernij (hard dak) en geen gedoe met stokken. Inklappen is ook zo gebeurd. Die van ons heeft een flinke storm overleefd in de Grampians. Dit is een James Baroud: https://jamesbaroud.com.au. Wij hebben gekozen voor de 'platte versie' vanwege rondom uitzicht en meer ventilatie. Er is ook een 'oester' model die maar aan een kant openklapt. Meer zithoogte, maar je kijkt dan wel tegen het dak aan als je zit.
 

Attachments

  • IMG_6274 copy.jpg
    IMG_6274 copy.jpg
    77.5 KB · Views: 8
De Pajero is een goede keus volgens mij en vaak niet te duur. Ze zijn al heel wat jaren hetzelfde. Dus je kunt op zoek naar een wat ouder bouwjaar om de kosten te drukken. (Let dan wel op onderhoud, kilometerslang enz. )

Een beetje een ‘leftfield’ optie, maar daardoor soms best goedkoop, is de Hyundai Terracan. Weinig mis mee zover ik weet maar gewoon niet zo populair en daardoor goedkoper.

De Touareg is meer een softroader, wat op zich wellicht best OK is voor wat jullie willen gaan doen (gravelroads only) Maar als je naar dat soort auto’s kijkt is er enorm veel keus. En dan weet ik niet of VW de beste keus is in Australia. Het is hier toch meer Japan/Korea dan Duitsland ;)

Wat is de prijs range als ik het vragen mag? Dat helpt meedenken👍

Thanks! We zijn in een prijs range aan het kijken tussen de 12-20k (we waren begonnen bij 12-15k en zijn het steeds verder aan het oprekken ;) ). Dan toch nog maar eens naar Pajero's kijken.
Bij de Touareg kwamen we er al achter dat die best duur kunnen zijn om te repareren. Dus misschien niet de beste keuze :)

De Jeep Grand Cherokee is misschien ook een mooie optie, maar had hier ergens gelezen dat Jeep voor "just expect every problem" staat ;)
 
@Annora: als het budget het toelaat, overweeg een hard shell rooftop tent. Vooral omdat jullie van plan zijn om een aantal maanden rond te reizen heb je daar veel gemak van. Geen stokken, gewoon vier clips losmaken, erin klimmen en 4 scharnieren naar buiten drukken. Binnen 2 minuten kun je slapen want je slaapzak en kussen kan erin blijven liggen. Er zit een kleine ventilator in op zonne-energie en flyscreens rondom. Ja, ze zijn duurder dan de gewone canvas rooftop tents en je hebt goede roofracks nodig, maar geen lekkernij (hard dak) en geen gedoe met stokken. Inklappen is ook zo gebeurd. Die van ons heeft een flinke storm overleefd in de Grampians. Dit is een James Baroud: https://jamesbaroud.com.au. Wij hebben gekozen voor de 'platte versie' vanwege rondom uitzicht en meer ventilatie. Er is ook een 'oester' model die maar aan een kant openklapt. Meer zithoogte, maar je kijkt dan wel tegen het dak aan als je zit.

Dat is een goede tip! Waren zelf naar zo'n tent aan het kijken: https://www.4wdsupacentre.com.au/adventure-kings-roof-top-tent.html , maar zag dat ook niet zo zitten als het flink zou gaan regenen.. We gaan zeker even naar deze hard shell tenten kijken.
 
Back
Top