Het grote auto topic

Voor dat adres zijn wel mogelijkheden lijkt me. Je wilt waarschijnlijk toch een postadres hebben ook. Dus zoek even op Post Address NSW.

https://www.expeditioncentre.com.au/ is wel een goede toko waar je volgens mij ook gewoon fysiek langs kunt.

Frontrunner is wel echt een goed merk voor allerlei zaken (komt uit Zuid Afrika)

Zal even door wat bookmarks gaan als ik achter mijn laptop zit.
 
Voor dat adres zijn wel mogelijkheden lijkt me. Je wilt waarschijnlijk toch een postadres hebben ook. Dus zoek even op Post Address NSW.

https://www.expeditioncentre.com.au/ is wel een goede toko waar je volgens mij ook gewoon fysiek langs kunt.

Frontrunner is wel echt een goed merk voor allerlei zaken (komt uit Zuid Afrika)

Zal even door wat bookmarks gaan als ik achter mijn laptop zit.

Niet echt wat gevonden voor roofracks en tenten. ARB, TJM kunnen je altijd wel helpen, De link die ik je stuurde. En Darche voor (softshell) tenten.
Voor 4WD parts (voor de Jeep) zijn er wel wat optie, zoals https://www.chiefproducts.com.au/collections/products/WK2 en https://offroadanimal.com.au/jeep/grand-cherokee/

Voor normale (jeep parts) https://www.rockauto.com/en/catalog/ als je iets duurs nodig hebt buiten de dealer om
 
als je het op budget doet kijk dan eens bij 4wdsupacentre.com.au, erg mooi spul tegen goede prijzen, vooral de LED bars en spotties. Maar hebben ook rooftoptents en roofracks.
 
als je het op budget doet kijk dan eens bij 4wdsupacentre.com.au, erg mooi spul tegen goede prijzen, vooral de LED bars en spotties. Maar hebben ook rooftoptents en roofracks.

A poor man buys twice ;)

Maar ook dat is een keuze natuurlijk. En als je iets niet week in week uit gebruikt kan goedkoop een goede optie zijn want voor het kapot of versleten is met licht gebruik ben je soms ook jaren verder. (En hoor goede en minder goede verhalen over ze. Niet de koelkast in het verleden. Die was gewoon slecht. Vloog in brand 😳)
 
A poor man buys twice ;)

Maar ook dat is een keuze natuurlijk. En als je iets niet week in week uit gebruikt kan goedkoop een goede optie zijn want voor het kapot of versleten is met licht gebruik ben je soms ook jaren verder. (En hoor goede en minder goede verhalen over ze. Niet de koelkast in het verleden. Die was gewoon slecht. Vloog in brand 😳)

Ik denk idd dat niet alle spullen even heel goed zijn, maar zijn dan ook flink goedkoper dan de A merken. Ik zie hier overal hun side awnings aan de trucks hangen dus er is genoeg animo voor. Ook de spotties en LED bars komen erg goed uit de recensies. Durf het wel aan om daar mijn spotties te kopen, want het verschil met andere aanbieders is mij wat te groot. Dan koop ik idd liever 2x nieuwe spotties dan 1x die dure van ARB haha.
 
Oef, die roof racks zijn duurder dan ik had verwacht... Net zoals de tents btw 🤔. Denk dat we voor nu wel investeren in een goed roof rack zodat we later eventueel kunnen investeren in een grotere/betere tent, maar wel nog voor n goedkope tent van supacentre gaan. Kijken hoe ver we daar mee komen voordat we 4k aan n merk hard shell uitgeven.
 
Heel belangrijk: Bandenspanning
Te hoge bandenspanning is echt een killer voor je banden off-road. Plus je rammelt uit elkaar. Dus koop een 12v compressor en een bandenspanning meter en een deflator (ARB of TJM kan je met alles op weg helpen)

Hier wat ik ongeveer aan hou, en alle duizenden en duizenden kilometers off road nog niet lek gereden. Rij naar de omstandigheden! Slow is fast ;)

Sealed Road

Pressure: 36 to 40 psi

Speed Range: 90 to 110 kph



Good Unsealed Road

Pressure: 30 to 34 psi

Speed Range: 70 to 90 kph



Rough Unsealed Road - corrugation, gravel, bulldust.

Pressure: 26 psi

Speed Range: 50 to 70 kph



Rough track - mud, rocks, creek crossings

Pressure: 22 psi

Speed Range: 10 to 50 kph



Sand

Pressure: 10 to 18 psi

Speed Range: 20 to 30 kph


Je wilt iets van A/T achtige banden. Hier heeft ieder zijn eigen voorkeur en zijn fora over vol geschreven.

Waarschijnlijk zitten er al banden op waar je licht terrein werk gewoon mee kunt doen. Laat tzt maar even weten wat er op zit en dan vertellen we wel of het OK is of niet.
 
Rij nu al een aantal dagen rond in een RAV4, heel andere koek dan de Pajero maar die ben ik een week kwijt wegens een repair.
 
Ik voel me altijd de minst Australische persoon op dit forum, haha. Iedereen wil met 4x4s met tenten op het dak de outback in.

Financieel zijn er hier niet echt voordelen aan een diesel, maar ze hebben natuurlijk meer dan genoeg technische voordelen in een offroad/trek auto. Goed koppel, geen bougies, etc.
Omdat benzine en dieselprijzen elkaar niet veel ontlopen (en benzine relatief betaalbaar is), en een lease auto van de zaak hier eigenlijk geen ding is, zie je hier doorgaans meer benzine auto's.

In mijn ervaring zit er qua prijzen niet veel tussen dealers en particuliere auto's. Als je dus niet zoveel van auto's weet zou ik daarom aanraden om gewoon bij de dealer te kijken.

Staar je ook niet blind op betrouwbaarheid. Mensen praten elkaar allemaal graag na over hoe duur merk X wel niet is, maar in mijn ervaring valt het allemaal best wel mee. Ja, een BMW is prijziger dan een Toyota. Een Toyota kost misschien $250 per jaar in onderhoud en een BMW wel 3x zoveel! Maar drie keer zo duur is nog steeds geen wereldschokkend bedrag en daarvoor rijd je misschien wel een auto die je met veel meer plezier rijdt.
Relatief gangbare auto's zijn allemaal echt niet zo onbetrouwbaar of absurd duur in het onderhoud. Het wordt duur zodra je voor de gekke auto's gaat zoals de eerder genoemde Trackhawk.
 
Ik voel me altijd de minst Australische persoon op dit forum, haha. Iedereen wil met 4x4s met tenten op het dak de outback in.

Idem qua auto/kampeer topic :) Heb ook geen 4x4, geen tent op het dak (wel nog steeds ongebruikt in de kofferbak...) en ga niet solo de heel afgelegen wegen op en regio's in. Mijn vrienden hier zijn ook niet van die avonturiers, helaas, dus evt op te doene ervaring moet met andere beginnelingen. Dus de bedoeling is om gewoon met swag & tent een NP in te gaan :)
 
Alice heeft nieuwe benen, een stuk langer dan haar vorige ;)

Het grappige is, ze staat nog even hoog, deze vering is alleen veel langer/makkelijker in te veren en uit te rekken in dien nodig. Andere langere schokbrekers helpen hier ook veel. Normaal begrenzen de schokbrekers vaak de articulation. Nu nagenoeg niet meer minder met 15cm meer slag. Body roll is hetzelfde gebleven, dus de schokbrekers lijken hun werk goed te doen. (anti-roll bar is achter al lang verdwenen, onnodig voor mijn gewicht en rijstijl. De oudere eerdere Defenders hebben helemaal geen anti-roll bar achter)

Het is een beetje een bogan foto maar moest even snel testen hoe het werkt :D

Alice%20Suspenion.jpg
 
Idem qua auto/kampeer topic :) Heb ook geen 4x4, geen tent op het dak (wel nog steeds ongebruikt in de kofferbak...) en ga niet solo de heel afgelegen wegen op en regio's in. Mijn vrienden hier zijn ook niet van die avonturiers, helaas, dus evt op te doene ervaring moet met andere beginnelingen. Dus de bedoeling is om gewoon met swag & tent een NP in te gaan :)

Ja, je woont een beetje te ver weg om mee uit te gaan kamperen :(
 
Kijk die Bogan gaan met z'n Defender, :p

Mooi man.

Ach ik doe er zelf offroad ook nauwelijks wat mee moet ik eerlijk zeggen, Alleen wat gravel roads, makkelijke paadjes en watercrossings, verder dan dat kom ik ook niet. Maar eerlijk gezegd hoeft dat van mij ook (nog) niet zo. Zou wel een rooftoptent willen voor als we volgend jaar richting Kakadu gaan, en wat spotties omdat de standaard headlights van de Pajero ronduit zwak zijn. Buiten de bebouwde kom is het niet fijn. Nieuwe banden zitten er aan te komen, dus dan gaan we voor de Dueler AT's ipv de standaard SUV tires die er nu onder zitten, en ik wil een nieuwe uitlaat om maar van dat DPF gedonder af te zijn, want anders gaat dat ook in de papieren lopen en kan ik de boel net zo goed preventief laten vervangen. Verder is het gewoon de standaard meuk die je aan boord hebt op lange trips, zoals tire deflator en compressor, chillie bin en maxxtraxx die ik ook nog moet kopen. Ook wil ik een roofrack met side spotties en awning. Verder wil ik hem zo standaard mogelijk houden want wil het bogan gehalte zo laag mogelijk houden. heb er nu 20k mee gereden waarvan hoogstens 300km offroad. Wat mij wel opvalt is dat ik nu minimaal 50km per dag met de auto rijdt, en dat de auto fijner en beter loopt dan dat ik af en toe reedt toen ik nog werkloos was. Toch heb ik het gepresteerd om er bijna 20k bij op de klok te zetten terwijl ik pas 3 maanden werk. Met de roadtrip die wil volgend jaar willen gaan doen zal het me niet verbazen als we volgend jaar richting de 30-35 k gaan.

Ben ik verder nog tevreden over de auto? Jazeker dat ben ik. Brandstofverbruik van 1 op 10 is keurig en de auto gaat relatief vlot door de bocht voor zo'n kolos, ook de prima stoelen voorin en zicht rondom is goed. Morgen heb ik hem weer terug incl compleet nieuwe achterkant dus dan kan de achterruitrijcamera weer geinstalleerd worden incl nieuw 10" multimedia systeem. Vooral die camera gaat heel veel gedoe schelen. Ik heb de donkerste tint op de ruiten laten zetten en nu ik een huurauto heb merk je enorm verschil, in mijn auto voel ik de zon amper tot niet en in deze RAV4 zonder tint voel je de zon echt branden. Voordelen die je niet echt merk als je dagelijks met de auto onderweg bent maar nu dus wel. Ook bij het instappen na in de zon staan merk je dit duidelijk, als ik de ramen 10 sec open zet is de hitte weg, en bij de RAV4 blijft deze 10 minuten hangen, heel irritant hoog in de auto waar je dus hoofdpijn van krijgt. Zelfs als de airco loeit.

Nadelen zijn er ook, achterbank heeft een vreemde shape en er zit een soort knik in de zitting, waardoor dat echt ruk zit voor volwassenen, er is wel genoeg hoofd en beenruimte. De instap achterin is knudde omdat ik de goedkope versie heb zonder treeplank. De versnellingsbak schakelt soms wat clunky. Over het algemeen is hij wel bij de les, vooral met wegrijden is hij beter bij de les dan de 7 speed auto van de RAV4, maar je merkt dat het een old school bak is en soms hakt hij door de versnellingen. Even kijken of een fluid wissel helpt in de auto gearbox, ik denk van wel. Het is een Common rail diesel maar het is net of je met een oude diesel onderweg bent, niet kwa prestaties maar zeker wel kwa geluid, echt een tractor, vooral met wegrijden. Op cruise snelheden van 80 en 100 is het prima. Moet eerlijk bekennen dat de RAV4 wel een relaxere commute auto is door het zeer lage toerental van de 7 speed auto, en je bent niet met zoveel gewicht onderweg. Ook de standaard koplampen zijn werkelijk appalling, heb echt dringend een upgrade nodig.

We doen deze auto in ieder geval sowieso niet weg, onze andere auto wordt wel minder maar we hopen hier nog een jaar en misschien zelfs nog wel 2 jaar mee te kunnen rijden. We hebben besloten om hier even krap 1000 dollar in te kieperen, nieuwe accu, nieuwe banden, nieuwe remblokken en nieuwe leidingen, dus hopelijk houdt hij het nog even vol. KM stand is nu 147k geloof ik dus valt mee, maar de roest begint parten te spelen op de Focus. Het kan een optie zijn om binnen een paar jaar 2 andere (lees meer brandstof economische auto's en nieuwere auto's) aan te schaffen en de Paj lekker in de garage te laten en als weekend warrior en boat tower te gebruiken. Zelf geloof ik erg in electrische auto's dus we wachten de komende jaren even af hoe zich dat gaat ontwikkelen, ik denk dat de kans wel vrij groot is dat er binnen 5 jaar in ieder geval 1 voor de deur staat, met de nieuwe betaalbare VW op komst. Zelf koop ik het liefst een dikke V8 "omdat het nu nog kan" maar de kans dat ik dat er door krijg bij vrouwlief is nihil helaas.
 
Last edited:
Back
Top