Kijk die Bogan gaan met z'n Defender,
Mooi man.
Ach ik doe er zelf offroad ook nauwelijks wat mee moet ik eerlijk zeggen, Alleen wat gravel roads, makkelijke paadjes en watercrossings, verder dan dat kom ik ook niet. Maar eerlijk gezegd hoeft dat van mij ook (nog) niet zo. Zou wel een rooftoptent willen voor als we volgend jaar richting Kakadu gaan, en wat spotties omdat de standaard headlights van de Pajero ronduit zwak zijn. Buiten de bebouwde kom is het niet fijn. Nieuwe banden zitten er aan te komen, dus dan gaan we voor de Dueler AT's ipv de standaard SUV tires die er nu onder zitten, en ik wil een nieuwe uitlaat om maar van dat DPF gedonder af te zijn, want anders gaat dat ook in de papieren lopen en kan ik de boel net zo goed preventief laten vervangen. Verder is het gewoon de standaard meuk die je aan boord hebt op lange trips, zoals tire deflator en compressor, chillie bin en maxxtraxx die ik ook nog moet kopen. Ook wil ik een roofrack met side spotties en awning. Verder wil ik hem zo standaard mogelijk houden want wil het bogan gehalte zo laag mogelijk houden. heb er nu 20k mee gereden waarvan hoogstens 300km offroad. Wat mij wel opvalt is dat ik nu minimaal 50km per dag met de auto rijdt, en dat de auto fijner en beter loopt dan dat ik af en toe reedt toen ik nog werkloos was. Toch heb ik het gepresteerd om er bijna 20k bij op de klok te zetten terwijl ik pas 3 maanden werk. Met de roadtrip die wil volgend jaar willen gaan doen zal het me niet verbazen als we volgend jaar richting de 30-35 k gaan.
Ben ik verder nog tevreden over de auto? Jazeker dat ben ik. Brandstofverbruik van 1 op 10 is keurig en de auto gaat relatief vlot door de bocht voor zo'n kolos, ook de prima stoelen voorin en zicht rondom is goed. Morgen heb ik hem weer terug incl compleet nieuwe achterkant dus dan kan de achterruitrijcamera weer geinstalleerd worden incl nieuw 10" multimedia systeem. Vooral die camera gaat heel veel gedoe schelen. Ik heb de donkerste tint op de ruiten laten zetten en nu ik een huurauto heb merk je enorm verschil, in mijn auto voel ik de zon amper tot niet en in deze RAV4 zonder tint voel je de zon echt branden. Voordelen die je niet echt merk als je dagelijks met de auto onderweg bent maar nu dus wel. Ook bij het instappen na in de zon staan merk je dit duidelijk, als ik de ramen 10 sec open zet is de hitte weg, en bij de RAV4 blijft deze 10 minuten hangen, heel irritant hoog in de auto waar je dus hoofdpijn van krijgt. Zelfs als de airco loeit.
Nadelen zijn er ook, achterbank heeft een vreemde shape en er zit een soort knik in de zitting, waardoor dat echt ruk zit voor volwassenen, er is wel genoeg hoofd en beenruimte. De instap achterin is knudde omdat ik de goedkope versie heb zonder treeplank. De versnellingsbak schakelt soms wat clunky. Over het algemeen is hij wel bij de les, vooral met wegrijden is hij beter bij de les dan de 7 speed auto van de RAV4, maar je merkt dat het een old school bak is en soms hakt hij door de versnellingen. Even kijken of een fluid wissel helpt in de auto gearbox, ik denk van wel. Het is een Common rail diesel maar het is net of je met een oude diesel onderweg bent, niet kwa prestaties maar zeker wel kwa geluid, echt een tractor, vooral met wegrijden. Op cruise snelheden van 80 en 100 is het prima. Moet eerlijk bekennen dat de RAV4 wel een relaxere commute auto is door het zeer lage toerental van de 7 speed auto, en je bent niet met zoveel gewicht onderweg. Ook de standaard koplampen zijn werkelijk appalling, heb echt dringend een upgrade nodig.
We doen deze auto in ieder geval sowieso niet weg, onze andere auto wordt wel minder maar we hopen hier nog een jaar en misschien zelfs nog wel 2 jaar mee te kunnen rijden. We hebben besloten om hier even krap 1000 dollar in te kieperen, nieuwe accu, nieuwe banden, nieuwe remblokken en nieuwe leidingen, dus hopelijk houdt hij het nog even vol. KM stand is nu 147k geloof ik dus valt mee, maar de roest begint parten te spelen op de Focus. Het kan een optie zijn om binnen een paar jaar 2 andere (lees meer brandstof economische auto's en nieuwere auto's) aan te schaffen en de Paj lekker in de garage te laten en als weekend warrior en boat tower te gebruiken. Zelf geloof ik erg in electrische auto's dus we wachten de komende jaren even af hoe zich dat gaat ontwikkelen, ik denk dat de kans wel vrij groot is dat er binnen 5 jaar in ieder geval 1 voor de deur staat, met de nieuwe betaalbare VW op komst. Zelf koop ik het liefst een dikke V8 "omdat het nu nog kan" maar de kans dat ik dat er door krijg bij vrouwlief is nihil helaas.