Coronavirus in Australië

FYI; Een explainer inzake de harde actie, en de 6 dagen:

Persoonlijk denk ik dat deze reactie over de top is, maar dat weten we pas zeker over een week of twee. Risico management: risico is effect x kans. Ik denk dat de kans niet heel groot is dat het aantal besmettingen uit de hand is gelopen (vandaag 0 cases), maar het effect als het wel uit de hand loopt is dusdanig dat ik denk dat vrijwel iedereen nu liever een kortdurende over-de-top-reactie heeft dan een net-niet-genoeg-reactie met een hele lange staart.
 
Over het juist of onjuist zijn van dit soort besluiten waag ik me niet ;)

Wat ik ‘interessant’ vond was dat het virus dus heel snel ‘generaties’ had. En dat het weinig symptomatisch is. Daarnaast de snelle incubatie tijd. De eerste 2 dingen lijken elkaaar te versterken. En de derde verklaard min of meer waarom er voor 6 dagen gekozen is.

Vanaf een afstandje is het allemaal interessant om te lezen, al de strategieën en redenen.

Take care daar!
 
Ik hoop dat ze ons hier opsluiten en militairen op patrouille door de straten sturen als we hier zo'n situatie krijgen als in SA om heel eerlijk te zijn. Die 4 maanden lockdown hier hebben serieus schade aangericht en als kort en hard de manier is om dat te voorkomen dan hoor je mij niet klagen.

Ik wil daar niet mee zeggen dat het niet vervelend is voor SA op het moment, maar dit is beter dan net niet genoeg doen en maanden in de rotzooi zitten wat mij betreft.
 
Ik hoop dat ze ons hier opsluiten en militairen op patrouille door de straten sturen als we hier zo'n situatie krijgen als in SA om heel eerlijk te zijn. Die 4 maanden lockdown hier hebben serieus schade aangericht en als kort en hard de manier is om dat te voorkomen dan hoor je mij niet klagen.

Ik wil daar niet mee zeggen dat het niet vervelend is voor SA op het moment, maar dit is beter dan net niet genoeg doen en maanden in de rotzooi zitten wat mij betreft.
Precies, dat dus.
 
Ik denk dat NSW het voorbeeld is dat contact tracing, wat ze in SA dus heel goed gedaan hebben, op zichzelf ook zijn werk kan doen zonder lockdown of border closures zolang de getallen niet te hoog zijn dat de contact tracers het niet meer bij kunnen houden. Volgens mij was het in VIC al te ver verspreid en hadden ze het contact tracing nog niet voldoende onder de knie.

Maar ja, 6 dagen is te overzien. Maar ik denk dat als de contact tracing niet goed was opgepakt dat het veel meer dan dat zou worden.
 
Plus, ik merk zelf hier in Sydney dat men over het algemeen graag meewerkt om het risico te beperken; i.e. registeren bij horeca bezoek, netjes afstand houden, face masks dragen hoewel het niet verplicht is. Als je mensen en bedrijven niet opsluit, krijg je meer medewerking.
 
Plus, ik merk zelf hier in Sydney dat men over het algemeen graag meewerkt om het risico te beperken; i.e. registeren bij horeca bezoek, netjes afstand houden, face masks dragen hoewel het niet verplicht is. Als je mensen en bedrijven niet opsluit, krijg je meer medewerking.

Mijn ervaring is anders. Mondmaskers dragen in het OV gebeurd nauwelijks meer en zie erg weinig mensen afstand houden (vooral in parken, op strand ed). Laatst waren mensen enorm verbaasd dat ik geen hand wilde schudden. Gelukkig lijkt het risico nu erg laag, maar had gehoopt dat we toch iets voorzichtiger zouden zijn nog.
 
Jeminemig. Wat een gedoe allemaal.
Over een jaar ofzo kunnen we hier vast om lachen maar het zou best leuk zijn als we een keer meer dan 24 uur achter elkaar dezelfde verwachtingen hebben over hoe het leven er de volgende dag (of dezelfde dag!) eruit gaat zien.
Je moet wel flexibel blijven in 2020.
 
Hier in Canberra is het eigenlijk geen maskers, en handen schudden gebeurd veel. De verschillen tussen Staten en steden zijn enorm zullen we maar zeggen...
 
"NSW Chief Health Officer Kerry Chant says an investigation shows a link between 13 cases in Liverpool and the Moss Vale cluster. This means NSW has met the Queensland Government's requirement of 28 days without unlinked transmission for a border reopening with Sydney."

Nou, benieuwd wat er gaat gebeuren....
 
"NSW Chief Health Officer Kerry Chant says an investigation shows a link between 13 cases in Liverpool and the Moss Vale cluster. This means NSW has met the Queensland Government's requirement of 28 days without unlinked transmission for a border reopening with Sydney."

Nou, benieuwd wat er gaat gebeuren....
Anastasia Palache zal ongetwijfeld weer een paar nieuwe voorwaarden verzinnen.
 
Last edited:
Misschien wat minder The Australian lezen?
Meanwhile, Queensland Premier Annastacia Palaszczuk has left open the possibility that a decision on the state's border reopening to Greater Sydney could happen ahead of schedule next week, but will seek advice from Dr Young on Tuesday.
[..]

Dr Young said she was still looking at the end of the month before making a decision on opening Queensland to New South Wales, Victoria and South Australia after the recent outbreak there.

However, she accepted people would expect some sort of relaxation of the tough restrictions as Victoria had recorded 24 days with no new cases and New South Wales was 16 days COVID-19 free and 28 days without any unlinked cases.
Dus net als in WA, gebaseerd op wat de medici zeggen. En ja, daar zit misschien een stukje politiek bij, maar ik vind de continue strijd tussen Labor en LibNats wel een beetje vermoeiend worden als het gaat om Covid.
 
Back
Top