Coronavirus in Australië

Dankje Emulate :) Ja, hier alles nog OK. Zit gelukkig zo'n 400km verderop. Had wel plannen om over een paar weken met een collega naar Adelaide te gaan, maar dat is nu afhankelijk van hoe het zich verder ontwikkeld. Na 7 maanden zonder nieuwe besmettingen, zijn we nu van drie naar 19 gevallen binnen 24-36 uur gegaan. Het drukt ons toch wel weer op de feiten. Hopelijk zijn we er op tijd bij en kan een volledige lockdown zoals in Melbourne voorkomen worden.
 
Dankje Emulate :) Ja, hier alles nog OK. Zit gelukkig zo'n 400km verderop. Had wel plannen om over een paar weken met een collega naar Adelaide te gaan, maar dat is nu afhankelijk van hoe het zich verder ontwikkeld. Na 7 maanden zonder nieuwe besmettingen, zijn we nu van drie naar 19 gevallen binnen 24-36 uur gegaan. Het drukt ons toch wel weer op de feiten. Hopelijk zijn we er op tijd bij en kan een volledige lockdown zoals in Melbourne voorkomen worden.
😘😘😘
 
Ik blijf positief en ga er vanuit dat SA de nieuwe gevallen/cluster onder controle krijgt. Is het ook niet allemaal aan 1 familie gelinkt?

(We hadden net vorige week onze reis compleet gemaakt en paar nachten in Adelaid en surroundings geboekt 😵 )
 
Het wachten is op ScoMo zijn team om weer te roepen hoe belachelijk het is dat de borders dicht zijn...
Borders zijn begrijpelijk wanneer er een situatie is zoals VIC of nu SA... maar de meeste border closures waren/zijn behoorlijk over hun houdbaarheidsdatum en gebaseerd op zeer arbitraire overwegingen en daarom indeerdaad "belachelijk".
 
In plaats van al die meningen en gespeculeer over wat nodig, effectief of belachelijk is, hoor ik liever de experts. De auteur van dit artikel is de Chair van het Epidemiology Department aan Deakin Universtity in Melbourne, die als consultant heeft gefunctioneerd voor Dan Andrews, de ABC en The Project (Waleed Ali). Ze is ook een van onze beste vriendinnen dus wij hebben wat meer inside information. Dit artikel is van een week of 3 geleden. https://theconversation.com/melbour...to-make-their-own-covid-safe-decisions-148316
 
Nieuw record?


WA's open SA border lasted only 48 hours
Travellers crossing the Nullarbor from South Australia are being told to return home if they’re not prepared to quarantine for two weeks.
 

Man man man. Mijn sociale kringen en ik behoren zeker niet tot deze groep mensen hoor. Politie is gelukkig langs geweest later lees ik. Ik vrees dat we nog wel meer van deze situaties gaan zien nu we al zo lang geen nieuwe cases meer hebben.

Wat overigens grappig is, is dat wij en een aantal mensen om ons heen denken dat we nog wel even maskers blijven dragen naar plekken als de supermarkt bijvoorbeeld. Zelfs als dat niet meer verplicht is. Annelies vindt het Japanse systeem waarbij je een masker draagt als je zelf ziek bent wel goed. Zo bescherm je anderen. Kan ik me ook wel in vinden.
 
Ik blijf positief en ga er vanuit dat SA de nieuwe gevallen/cluster onder controle krijgt. Is het ook niet allemaal aan 1 familie gelinkt?

(We hadden net vorige week onze reis compleet gemaakt en paar nachten in Adelaid en surroundings geboekt 😵 )
You jinxed it!

Serieus: ja, in principe aan 1 familie gelinkt, waarvan eentje in een quarantaine hotel werkt en het op die manier mee naar huis genomen heeft. Een van de oorspronkelijk drie is naar een supermarkt geweest en de moeder (in de 80) is met klachten naar het ziekenhuis gegaan. Tot nu toe twee gelinkte gevallen die geen familie zijn. Ik blijf optimistisch en hoop dat ze er op tijd bij zijn. Het ging zo goed....
 
Het geeft ook de moeilijkheid aan van (meer) Australians binnen laten. Als we ze zo uit de lucht in een diepe kerker kunnen laten vallen voor 14 dagen is er weinig risico. Maar de organisatie rondom de quarantaine hotels is enorm en zal altijd de zwakke schakel blijven omdat je hier gezonde mensen (locals) in contact brengt met besmette inreizigers. Dus hoe schrijnend het ook is dat er nog duizenden Australiërs vast zitten, het systeem van binnen komen en isoleren is feilbaar. Dus binnen laten met mate zal nog wel even door gaan want je kunt helaas geen 100% ondoordringbaar schild opbouwen tussen reizigers, personeel en de buitenwereld.
 
Het geeft ook de moeilijkheid aan van (meer) Australians binnen laten. Als we ze zo uit de lucht in een diepe kerker kunnen laten vallen voor 14 dagen is er weinig risico. Maar de organisatie rondom de quarantaine hotels is enorm en zal altijd de zwakke schakel blijven omdat je hier gezonde mensen locals in contact brengt met besmette inreizigers. Dus hoe schrijnend het ook is dat er nog duizenden Australiërs vast zitten, het systeem van binnen komen en isoleren is feilbaar. Dus binnen laten met mate zal nog wel even door gaan want je kunt helaas geen 100% ondoordringbaar schild opbouwen tussen reizigers, personeel en de buitenwereld.

Het was ook wachten op dat het fout zou gaan. Als je kijkt hoeveel gevallen er in Europa, India etc zijn, dan is de kans vele malen groter dat deze mensen besmet zijn als ze Australië binnen komen dan in juli/augustus. Kijk maar naar de toenames in de hotels en hoeveel meer mensen nu binnen mogen komen. Het verbaast mij dan ook niets, had eigenlijk wel eerder verwacht. Wat mij klein beetje triggert is dat volgens mij veel mensen op de eerste dag positief testen. De eerste test is vrij direct nadat je in je hotel bent gearriveerd, binnen 24 uur. Dan vraag ik mij soms af waarom ga je dan met de vlucht mee? Ik snap dat je mee wilt, ik weet zelf hoe lastig het is om terug te komen. Oké er zijn verschillende mensen die geen klachten hebben, dus ja je kunt besmet op vliegtuig zitten zonder dat je dat wist. De trigger blijft als je op de eerste dag positief test dan heb je het virus al een aantal dagen onder de leden, dus eigenlijk niemand in het vliegtuig heeft klachten behalve als ze aankomen in Australië 🤔.

Ik hoop dat het SA snel onder controle is! Succes daar in SA! Het is alleen echt balen dat het meteen weer zo'n grote invloed op de borders heeft.
 
Het geeft ook de moeilijkheid aan van (meer) Australians binnen laten. Als we ze zo uit de lucht in een diepe kerker kunnen laten vallen voor 14 dagen is er weinig risico. Maar de organisatie rondom de quarantaine hotels is enorm en zal altijd de zwakke schakel blijven omdat je hier gezonde mensen (locals) in contact brengt met besmette inreizigers. Dus hoe schrijnend het ook is dat er nog duizenden Australiërs vast zitten, het systeem van binnen komen en isoleren is feilbaar. Dus binnen laten met mate zal nog wel even door gaan want je kunt helaas geen 100% ondoordringbaar schild opbouwen tussen reizigers, personeel en de buitenwereld.

Met het risico dat ik beticht wordt van Duitse tendencies... we hebben zoveel ruimte in dit land. Soms denk ik dat er best een case gemaakt zou kunnen worden om ergens buiten de grote steden een dedicated quarantaine kamp op te zetten. Ik heb sommige mensen leegstaande cruise schepen voor horen stellen. Dan doe je net als op een boorplatform 2 weken op, 2 weken af voor het personeel.

Ik weet ook wel waarom dit niet kan, op meerdere vlakken. Maar ja, het voelt wel als een oplossing ofzo.
 
Het was ook wachten op dat het fout zou gaan. Als je kijkt hoeveel gevallen er in Europa, India etc zijn, dan is de kans vele malen groter dat deze mensen besmet zijn als ze Australië binnen komen dan in juli/augustus. Kijk maar naar de toenames in de hotels en hoeveel meer mensen nu binnen mogen komen. Het verbaast mij dan ook niets, had eigenlijk wel eerder verwacht. Wat mij klein beetje triggert is dat volgens mij veel mensen op de eerste dag positief testen. De eerste test is vrij direct nadat je in je hotel bent gearriveerd, binnen 24 uur. Dan vraag ik mij soms af waarom ga je dan met de vlucht mee? Ik snap dat je mee wilt, ik weet zelf hoe lastig het is om terug te komen. Oké er zijn verschillende mensen die geen klachten hebben, dus ja je kunt besmet op vliegtuig zitten zonder dat je dat wist. De trigger blijft als je op de eerste dag positief test dan heb je het virus al een aantal dagen onder de leden, dus eigenlijk niemand in het vliegtuig heeft klachten behalve als ze aankomen in Australië 🤔.

Ik hoop dat het SA snel onder controle is! Succes daar in SA! Het is alleen echt balen dat het meteen weer zo'n grote invloed op de borders heeft.
Beetje te makkelijk helaas. Als je ziet dat je A) COVID kan hebben zonder symptomen en B) zelfs met symptomen in sommige landen niet getest kan worden, zou alleen een test-before-boarding een aantal van deze gevallen kunnen voorkomen.



Met het risico dat ik beticht wordt van Duitse tendencies... we hebben zoveel ruimte in dit land. Soms denk ik dat er best een case gemaakt zou kunnen worden om ergens buiten de grote steden een dedicated quarantaine kamp op te zetten. Ik heb sommige mensen leegstaande cruise schepen voor horen stellen. Dan doe je net als op een boorplatform 2 weken op, 2 weken af voor het personeel.

Ik weet ook wel waarom dit niet kan, op meerdere vlakken. Maar ja, het voelt wel als een oplossing ofzo.
Ik vind daar weinig ‘Duits’ aan hoor, dat doet Australië ook met asielzoekers, dus waarom niet met mensen die potentieel de halve bevolking ziek kunnen maken?
 
Last edited:
Beetje te makkelijk helaas. Als je ziet dat je A) COVID kan hebben zonder symptomen en B) zelfs met symptomen in sommige landen niet getest kan worden, zou alleen een test-before-boarding een aantal van deze gevallen kunnen voorkomen.

Daar heb je zeker een punt in, maar ik vind ook de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf liggen. Als ik alleen al naar onze vlucht destijds kijk van Singapore naar Adelaide, hoeveel mensen daar in het vliegtuig met een flinke verkoudheid inzaten en dan ook nog eens met enige regelmaat de mondkapjes af hadden dAn denk ik wel, hmm. Dan zou ik zeggen zorg dat je van te voren test voordat je vliegtuig instapt, als dat mogelijk is. Er was zelfs 1 persoon in ons vliegtuig die verhoging had en waardoor wij uiteindelijk een uur in het vliegtuig in Adelaide hebben kunnen wachten voordat wij eruit mochten. Vanwege dat eerst de health mensen in het vliegtuig moesten komen, deze persoon checken alles bevragen voordat klaar was en deze persoon uit het vliegtuig was, mochten wij pas. Ja natuurlijk kun je altijd tijdens de vlucht ziek worden maar in combinatie met de verkoudheid wat echt niet van 10 minuten voor een vlucht is, vind ik het ook een verantwoording van de persoon zelf.
Dan voorkom je het nog niet, maar wellicht wel minder gevallen waardoor de kans kleiner is dat er werkers, health personen, douane mensen besmet worden.
 
Het probleem zit hem niet in het hebben van ‘kampen’. Daar zijn we in Australia erg goed in. Maar de hele logistiek er omheen. De verplegers, schoonmakers, bewaking etc.

Er is niet echt een makkelijke oplossing ben ik bang voor 😐
 
Prima :) Wat collega's in de Salisbury & Elizabeth area die het wat te dicht bij huis vinden komen, maar vooralsnog verandert er qua werk weinig. Overheid adviseert om indien mogelijk, thuis te werken, maar hier in Whyalla zie ik nog geen veranderingen op het werk. Als in: veel docenten zijn van huis uit blijven werken en er zijn dus ook minder studenten op de campus. Qua admin werkt een deel ook nog steeds thuis (tot het einde van het jaar), de anderen zijn er gewoon en houden afstand e.d. en volgen de maatregelen die eerder dit jaar al genomen waren.

Qua sociaal leven zijn de veranderingen wel merkbaar. Een weekendje naar een oud-collega in Peterborough (andere kant van de Flinders), is uitgesteld, omdat zowel zij als haar man verhoogd risico lopen. Met een vriendin zou ik nog een weekendje naar Adelaide (voor het eerst sinds februari), maar zij is daar nogal huiverig voor. Dus we kijken de situatie even aan. Sportclubs, rec centres e.d. zijn vanaf vandaag twee weken gesloten, dus geen judo en zwemmen voor mij. Geef meteen toe, dat het ook best lastig was om weer in dat ritme te komen na de eerste Covid-stop..... :rolleyes: Verder zijn de aantallen weer aangepast qua 'caps', zoals max 10 mensen in huis. Dat idee.

We zijn er hier nog relaxed onder, maar kan me voorstellen dat vrienden en collega's in m.n. de noordkant van Adelaide het anders ervaren.
 
Prima :) Wat collega's in de Salisbury & Elizabeth area die het wat te dicht bij huis vinden komen, maar vooralsnog verandert er qua werk weinig. Overheid adviseert om indien mogelijk, thuis te werken, maar hier in Whyalla zie ik nog geen veranderingen op het werk. Als in: veel docenten zijn van huis uit blijven werken en er zijn dus ook minder studenten op de campus. Qua admin werkt een deel ook nog steeds thuis (tot het einde van het jaar), de anderen zijn er gewoon en houden afstand e.d. en volgen de maatregelen die eerder dit jaar al genomen waren.

Qua sociaal leven zijn de veranderingen wel merkbaar. Een weekendje naar een oud-collega in Peterborough (andere kant van de Flinders), is uitgesteld, omdat zowel zij als haar man verhoogd risico lopen. Met een vriendin zou ik nog een weekendje naar Adelaide (voor het eerst sinds februari), maar zij is daar nogal huiverig voor. Dus we kijken de situatie even aan. Sportclubs, rec centres e.d. zijn vanaf vandaag twee weken gesloten, dus geen judo en zwemmen voor mij. Geef meteen toe, dat het ook best lastig was om weer in dat ritme te komen na de eerste Covid-stop..... :rolleyes: Verder zijn de aantallen weer aangepast qua 'caps', zoals max 10 mensen in huis. Dat idee.

We zijn er hier nog relaxed onder, maar kan me voorstellen dat vrienden en collega's in m.n. de noordkant van Adelaide het anders ervaren.
Gut, ik snap je precies. Wij zitten al 7 maanden opgesloten (inmiddels wel wat meer vrijheden gekregen maar de social distancing, de caps en de maskers zijn nog allemaal in place). Ik moet wel zeggen dat het went, maar zowel @Thijsvr als ik hadden er behoorlijk de ju in toen het een maand geleden toch weer fout dreigde te gaan. Bij Thijs in Brunswick, 2 suburbs van mij af, was de uitbraak waar hij woont, bij mij was er een schooluitbraak 1 suburb verderop, dus ik zat er precies tussenin :). Daar word je wel moedeloos van, maar het was wel binnen een paar weken allemaal opgelost. In VIC zijn we al 16 dagen helemaal schoon van nieuwe gevallen en doden, en nog maar 3 actieve cases in quarantaine.

Ik blijf maar zeggen tegen mezelf dat het een minor inconvenience is, geen afnemen van je universele mensenrechten. Ik zag jullie Stephen Marshall spreken vanmorgen, hij is goed geinformeerd en weet wat hij doet. Beetje zuur voor jullie dat de grens met WA nog geen dag open was, en nou alweer dicht zit (Mark McGowan having a presser right now). Maar twee weken moet te doen zijn. Veel sterkte en succes!
 
Maar twee weken moet te doen zijn. Veel sterkte en succes!

Ja, precies. En ach, ik heb niets te klagen. M'n baan is veilig (voorzover dat mogelijk is) en ik kan gewoon heen gaan (ook belangrijk voor sociaal contact). Verder kan in principe gaan en staan waar ik wil en hoef niet thuis te zitten. Ook al zou dat laatste wel moeten, ik heb ruimte achter het huis en kan dus de zon in en frisse lucht happen, zonder daarmee een ander lastig te vallen. Bovenal gaat alles goed met m'n familie en vrienden en als dat inhoudt dat ik andere, wat kwetsbaardere vrienden een tijdje langer niet zie, dan is dat ok. Er is altijd contact per email, via Facebook, telefoon. Het is vervelender voor hen dan voor mij. En het had net zo makkelijk net als bij jullie kunnen zijn. Wij hebben een behoorlijke periode respijt gehad.
 
Back
Top