Going sustainable

5A4D46E8-9051-4902-862C-FF30F5174AB9.jpeg
Een mooi voorbeeldje van wat ik eerder meldde over dat Land Rover’s forever cars zijn.

Naast de rode Defender (2004) hebben we dus ook nog een 1956 uitvoering zoals deze in de foto. En gaat in de komende jaren weer terug richting gebruik (het uiteindelijke doel is electrisch, zodra de batterij prijzen wat verder zakken. Dan kunnen we het ritje naar het dorp of het strand op zonne-energie doen met het oudje)
 
Wauw, ik kom even een tijdje niet op het forum en dan heb je dit topic.

Nou, wij zijn goed "groen" bezig.
Mijn vrouw zet met haar daily drive Honda Insight Hybrid (4.8l/100km) mijn life style Lexus LX470 (18l/100km) af.
Verder hebben we solar geplaatst, double glazing wanneer we ramen gingen vervangen.
Verbouwen onze eigen vis (trout en silver perch) met wat groenten en kruiden.
Fiets iedere dag naar het werk en terug, 40 km per dag., weer of geen weer. Weet niet meer wanneer ik de trein voor heet laatst gebruikt hebt.
 
Righto.
Wat hebben wij op het moment gedaan?
  • Alleen nog maar vlees als we uit eten gaan
  • Zonnepanelen op onze nieuwe woning (maxed out)
  • Ik werk vanuit huis, dus weinig tot geen commute
  • Boodschappen doen we zoveel mogelijk geclusterd en bij de biologische boer
  • Beide auto's zijn relatief nieuwe benzine voertuigen
  • Kleding wordt gedragen totdat het zo'n beetje uit elkaar valt, geen wekelijkse shopping sprees hier
  • We proberen zoveel mogelijk waste te voorkomen. Dus geen plastic zakjes met groente en fruit, maar onze eigen containers en zakken.

Wat kan beter?
  • We hebben twee kinderen (en zelfs al zou ik er vanaf willen, dat schijnt niet legaal te kunnen)
  • Doordat ons huis nog niet af is maar de kids al wel daar in de buurt zwemmen en op de day care zitten, maken we wat overbodige kms per maand
  • We gebruiken de reverse aircon om het huis te verwarmen en koelen, maar deze huurwoning is niet bepaald energy zuinig
  • We bankieren bij ANZ en ING, en vooral die eerste is niet heel sustainable.
  • Er gaat nogal eens wat eten in de prullenbak, mede omdat we hier niet kunnen composteren en omdat we regelmatig blijven zitten met maaltijden die de kids niet opeten.
 
Ik moet zeggen dat ik enorm onder de indruk ben van hoe groen iedereen hier is. Bij vrienden in Nederland zijn mensen airconditioners en regendouches aan het plaatsen, maar geen solar want dat is lelijk.
 
Vooruit dan maar, onze bijdrage:

Positief:
  • Zonnepanelen op het dak
  • Vloerverwarming die alleen in de winter op het off-peak schema (='s nachts) aanstaat. Dat bouwt genoeg warmte in de tegels op om de dag door te komen zonder reverse-cycle aircon.
  • Dagelijkse boodschappen doen we te voet. Eenmaal in de week voor de grotere boodschappen met de auto
  • Er wordt geen eten weggegooid.
  • De Mini Cooper van Mrs. C compenseert de 6-pitter van Mr. C
  • Voor zover er naar kantoor wordt gegaan, gebruik ik metro en trein.
  • LED verlichting
  • Minimaal gebruik van wasdroger. De waslijn heeft de voorkeur
  • Vaatwasser in plaats van afwassen met de hand, dus minder water gebruik.
  • We brengen de flessen, kleding en de Nespresso capsules naar het recycle inzamelingspunt.
Verbeter puntjes:
  • Mrs C verzorgt haar moeder, en reist daarvoor 3-4 keer per jaar naar Hong Kong. Niet goed voor de CO2 footprint. Maar dat staat nu even stil vanwege Covid.
  • Minder verpakkingsmateriaal; eigen verpakking voor groenten
  • Misschien toch meer de SodaStream gebruiken in plaats van flessen frisdrank.
 
Wat kan beter?
  • We hebben twee kinderen (en zelfs al zou ik er vanaf willen, dat schijnt niet legaal te kunnen)
😂



Grappig waar de opmerking over een auto uiteindelijk tot zo'n topic kan leiden.

Ik zie eigenlijk twee soorten "groen". Het eerste is, hoe kan je "necessities" (laten we even niet heel strikt proberen te definiëren wat dat is) groener krijgen? Anders eten, minder weggooien, zelf groente verbouwen, de benenwagen nemen, minder stoken, andere bank of pensioensfonds. Interessant om te lezen wat mensen doen (met een speciale vermelding voor @Emulate , wow...!)

En het tweede is, hoe weeg je af wanneer je leisure activiteit te belastend is voor het milieu? Op dat laatste worden toch wat minder concessies gedaan lijkt het. Iemand die een hobby overboord heeft gegooid omdat het niet groen genoeg is?

Verder niet veroordelend, ik rijd motor voor de hobby. Zonde van het groen waar je overheen denderd en zooi die de lucht in gaat. Komt het toch weer op kosten aan, want ik zou prima voor een electrische brommer willen gaan en een Tesla Cybertruck zou ook prima zijn (hoewel die oerlelijk is), maar beiden erg duur. Double glazing, ik zou het willen, onbetaalbaar voor het hele huis en ga zo maar door. Ergens ook weer bizar want je betaalt een hogere 'prijs' als de aarde naar de kl#te gaat. We hebben een huis dat groter is dan eigenlijk zou hoeven als we eerlijk zijn.

Toch nog een p.s. Sorry @afterbang ;) maar kinderen (een toch wel erg primair onderdeel van het leven - hoewel niet noodzakelijk) afzetten tegen een hobby, ongeacht of het eerste meer belastend zou zijn of niet, lijkt me per definitie een discussie die niet nodig is?
 
Last edited:
En laten we niet te extreem worden. Uiteindelijk hebben bomen CO2 nodig voor de fotosyntese! >:D
 
Aanvulling op mijn eerdere post, Puntje 2; dat wet en regelgeving één van de weinige dingen is die het milieu een handje kunnen helpen.


Benieuwd hoe dit gaat uitwerken.

Typische streek van huidige kabinet dat zo gek is op kool, ze gaan in beroep. Te bizar voor woorden!
 
Typische streek van huidige kabinet dat zo gek is op kool, ze gaan in beroep. Te bizar voor woorden!

Yep, alles voor geld en “jobs”. Had niet anders verwacht helaas. Ben wel blij dat de weerstand steeds groter wordt, en de druk op de government in bepaalde milieu vraagstukken ook. Ben benieuwd waar het toe gaat leiden.
 
Zo dat was waarschijnlijk één van de makkelijkste green/ethical things to do: super omzetten naar AustralianEthical (dank @afterbang en achterban). Ga naar de website, klik join, doorloop het menu en done. En rendement was beter dan huidige (Asgard). De nudge was dat ik een bericht kreeg dat mijn super bij controle onderpresteerde en ze dan blijkbaar verplicht zijn vanuit de government om dat te melden.

ondertussen zijn we ook bezig om op ons huurhuis zonnepanelen geregeld te krijgen. Een moeilijke business want het kost de owner en de huurder plukt de winst. Ik had aangegeven dat nu het moment is omdat de government nog bijlegt (en straks mogelijk niet meer), haar property uiteindelijk ook weer meedoet met alle andere rentals die al solar hebben (niet onbelangrijk door monopolie Ergon hier) en…dat ik wel wat wou bijdragen zolang voor mij er een netto winst overblijft. Zoals: als onze Electra rekening met 100$ zakt dan kan daar wel deeltje naar haar vloeien (alle beetjes helpen).
Ik mocht offertes opvragen en doorgeven. Maar dan kwam de reactie: “wat zullen we doen? Ieder de helft (van de installatie kosten)”. Erg grappig 🤣. Nogmaals uitgelegd dat dat niet de insteek was, ik ben nog steeds ‘maar’ huurder.
Maar dit stopt voorlopig het proces niet, ze gaat de offertes verder bestuderen.
 
Last edited:


OFX
Back
Top