Gut, het lijkt wel of jullie geinteresseerd zijn
. Kan ik me niks bij voorstellen. Tot dusver ben ik de enige van ruim 4000 XPditeleden.
Cricket werd al in de 16e eeuw in het VK gespeeld en heeft zichzelf verheven tot de koningin van alle sporten ter wereld, inclusief die lauwe flutkopie honkbal in de VS. In NL bijvoorbeeld wordt ook cricket gespeeld (niet op Test niveau) en dat wordt nog steeds gezien als iets van de elite. De Britten hebben het naar AU gebracht bij de invasie en het was destijds het enige vertier dat al die convicts hadden. Zo werd het volkssport nummer 1 in AU, hoewel de concurrentie van footy en rugby de laatste eeuw heeft opgerukt. Iedere Australier die ik ken of spreek, weet alles van cricket. Het is zoiets als voetbal in de Zuid-Amerikaanse landen, de spelers zijn zwaar overbetaalde halfgoden, men praat nergens anders over in het seizoen.
Maar je raakt wel aan iets. Het ultieme Test Cricket Series format van 5 Test Matches van elk 5 dagen slaat niet heel goed aan bij de jeugd. Kids hebben het geduld en de tijd niet, het is alleen maar weggelegd voor de aller-, allerbeste cricketers ter wereld, en een 12-jarige verveelt zich dood bij een Test omdat, zoals
@afterbang opmerkt, er 5 dagen lang niets lijkt te gebeuren op het veld tussen die stilstaande mannetjes. Het superspannende, strategische "schaak"aspect gaat kinderen ver boven de pet. Zo werf je dus nooit nieuwe talentjes en toekomstige money-making machines.
Vandaar dat er relatief recentelijk een paar nieuwe, supersnelle en superspannende cricketformats zijn ontwikkeld:
- De BBL, de Big Bash League. Dit is een national format en wordt alleen gespeeld in AU, tussen teams uit de big cities. Er wordt maar 1 inning gespeeld, elk team komt 1 keer aan slag elk voor maar 20 "overs" (1 "over" is 6 ballen). De wedstrijd duurt maximaal 2,5 a 3 uur. De bedoeling is om zoveel mogelijk runs te scoren door de bal zo hard en ver mogelijk uit het veld in het publiek te rammen (bashen). Ieder team draagt fleurige teamkleding en helmen, tussen elke "over" door schettert popmuziek, luide announcers met commentaren over de PA, kreten en meezingen. Een beetje Ajax versus Feijenoord, zeg maar, met navenante aanhang en vakken in het stadion.
- De ODI, de One Day International. Dat wordt internationaal gespeeld tussen landen die zich kwalificeren (NL niet). Hierin worden door elk team 50 "overs" gespeeld. 1 wedstrijd duurt ongeveer 1 dag van 8 uur en wordt diezelfde dag beslist. Het lijkt op een Test Match dag, maar het is er maar 1, dus de druk is veel groter, het tempo veel hoger en de risico's veel groter. Zit een beetje tussen Test en BBL in, maar dan internationaal.
- De T20, de Twenty20. Begonnen als een avondevenement van 2 of 3 uur met voor elk team 20 "overs", is het nu een officieel wereldkampioenschap geworden voor nationale teams. NL draait al jaren mee in de T20 en kwalificeert ieder jaar moeiteloos, maar we hangen wel helemaal onderaan de lijst
. Tegenstanders als India, Engeland en Australia zijn nog heel wat maten te groot voor T20 Team Orange
.
Voor heel jonge kids en school cricket zijn er miniwedstrijdformats zoals T10, 10 "overs".