HET IS VRIJDAG EN WAT DOE JE DAN?????? (aka grote vrolijke noot topic)

Thanks!

Na de lunch…. 😂

Ik ken geloof ik geen andere sport ken die een voor en na de lunch kent 😂
Doet me altijd denken aan Asterix en Obelix bij de Britten, waar de Britten de oorlog tegen Julius Caesar steeds onderbreken voor een kopje heet water met een wolkje melk.

Oh, lunch? Ze hebben ook een tea break om een uur of half vier :).

Test Cricket is 5 dagen lang 8 uur cricket per dag. En in tegenstelling tot wat iedereen lijkt te zien (stilstaande mannetjes), het is een heel erg fysieke sport op olympisch niveau, met navenante training en voorbereiding, en veel blessures. Als 1 dag van een 5-daagse wedstrijd al 8 uur duurt, en de temperaturen oplopen tot 45 C, moet je wel eten en drinken, poepen en een douche tussendoor.

Last edited:
Niet omdat iemand geinteresseerd is, but just so you know: Australia won de 4th Melbourne MCG Test in a ffing thriller :). Zweet nog na :).

De stand is nu Australia 2 wins, India 1 win, en samen 1 gelijkspel. Nog 1 5-daagse Test te gaan, start op 3 januari in de Sydney Cricket Ground. Ofwel Australia wint deze wedstrijd ook en dan hebben we de hele serie gewonnen (telt voor het wereldkampioenschap). Ofwel India wint en dan eindigt de Test Series in een draw (gelijkspel).

Ach, andere mensen maken zich druk over auto's ...

Last edited:
Na een draw niet eens extra dag tot iemand wint?? How disappointing.
Dat komt doordat het hosten van 1 enkele Test match ontieglijk veel geld kost. In de orde van grootte van $ 3 miljoen per speeldag (en dat is alleen maar de huur van de venue (zoals de MCG), TV-camera's en -personeel, groundsmen, verzorgers en fysio's, catering, 1st class vluchten, die megagrote schijnwerpers, artsen, beveiliging, kassabemanning, dagelijkse schoonmaak, parkeerwachten, verkeerspolitie, etc.). De MCG moet ook winst draaien dus die plant zichzelf het hele jaar door tot de dag vol met events. Je kan dus niet zomaar een extra dag nemen om door te spelen tot er iemand wint. En dan hebben we het nog niet gehad over de match fees van alle individuele spelers, coaches, transporteurs, mensen die de uitrusting zoals helmen, bats, ballen en kleding verzorgen, masseurs, koks etc. Een Test Series in zijn geheel loopt in de vele honderden miljoenen dollars. Dat wordt wel terugverdiend met TV-uitzendrechten, reclame-inkomsten, kaartverkoop, cateringverkoop, parkeerkaartjes, OV, hotels en horeca in de omgeving en daar wordt winst op gemaakt door alle betrokkenen. Maar het is qua omzet zo'n gigantisch evenement dat daar geen enkele flexibiliteit in zit. Een Test match duurde oorspronkelijk (100 jaar geleden) maar 3 tot 4 dagen. Ze hebben al een concessie gedaan aan de flexibiliteit door 1 dag toe te voegen en in te plannen.

Last edited:
Is het een idee dan om gewoon 2 x 45minuten te spelen 😉 zoals elke normale sport 😉?
Gut, het lijkt wel of jullie geinteresseerd zijn :). Kan ik me niks bij voorstellen. Tot dusver ben ik de enige van ruim 4000 XPditeleden.

Cricket werd al in de 16e eeuw in het VK gespeeld en heeft zichzelf verheven tot de koningin van alle sporten ter wereld, inclusief die lauwe flutkopie honkbal in de VS. In NL bijvoorbeeld wordt ook cricket gespeeld (niet op Test niveau) en dat wordt nog steeds gezien als iets van de elite. De Britten hebben het naar AU gebracht bij de invasie en het was destijds het enige vertier dat al die convicts hadden. Zo werd het volkssport nummer 1 in AU, hoewel de concurrentie van footy en rugby de laatste eeuw heeft opgerukt. Iedere Australier die ik ken of spreek, weet alles van cricket. Het is zoiets als voetbal in de Zuid-Amerikaanse landen, de spelers zijn zwaar overbetaalde halfgoden, men praat nergens anders over in het seizoen.

Maar je raakt wel aan iets. Het ultieme Test Cricket Series format van 5 Test Matches van elk 5 dagen slaat niet heel goed aan bij de jeugd. Kids hebben het geduld en de tijd niet, het is alleen maar weggelegd voor de aller-, allerbeste cricketers ter wereld, en een 12-jarige verveelt zich dood bij een Test omdat, zoals @afterbang opmerkt, er 5 dagen lang niets lijkt te gebeuren op het veld tussen die stilstaande mannetjes. Het superspannende, strategische "schaak"aspect gaat kinderen ver boven de pet. Zo werf je dus nooit nieuwe talentjes en toekomstige money-making machines.

Vandaar dat er relatief recentelijk een paar nieuwe, supersnelle en superspannende cricketformats zijn ontwikkeld:

- De BBL, de Big Bash League. Dit is een national format en wordt alleen gespeeld in AU, tussen teams uit de big cities. Er wordt maar 1 inning gespeeld, elk team komt 1 keer aan slag elk voor maar 20 "overs" (1 "over" is 6 ballen). De wedstrijd duurt maximaal 2,5 a 3 uur. De bedoeling is om zoveel mogelijk runs te scoren door de bal zo hard en ver mogelijk uit het veld in het publiek te rammen (bashen). Ieder team draagt fleurige teamkleding en helmen, tussen elke "over" door schettert popmuziek, luide announcers met commentaren over de PA, kreten en meezingen. Een beetje Ajax versus Feijenoord, zeg maar, met navenante aanhang en vakken in het stadion.

- De ODI, de One Day International. Dat wordt internationaal gespeeld tussen landen die zich kwalificeren (NL niet). Hierin worden door elk team 50 "overs" gespeeld. 1 wedstrijd duurt ongeveer 1 dag van 8 uur en wordt diezelfde dag beslist. Het lijkt op een Test Match dag, maar het is er maar 1, dus de druk is veel groter, het tempo veel hoger en de risico's veel groter. Zit een beetje tussen Test en BBL in, maar dan internationaal.

- De T20, de Twenty20. Begonnen als een avondevenement van 2 of 3 uur met voor elk team 20 "overs", is het nu een officieel wereldkampioenschap geworden voor nationale teams. NL draait al jaren mee in de T20 en kwalificeert ieder jaar moeiteloos, maar we hangen wel helemaal onderaan de lijst :). Tegenstanders als India, Engeland en Australia zijn nog heel wat maten te groot voor T20 Team Orange :).

Voor heel jonge kids en school cricket zijn er miniwedstrijdformats zoals T10, 10 "overs".

Attachments

• Cricket Orange.jpg
    Cricket Orange.jpg
    196.7 KB · Views: 7
En toch is het niet zo lastig. Hier krijgen de kids voldoende cricket mee via de verschillende multi sport afterschool dingen.

Gut, het lijkt wel of jullie geinteresseerd zijn :). Kan ik me niks bij voorstellen. Tot dusver ben ik de enige van ruim 4000 XPditeleden.

Cricket werd al in de 16e eeuw in het VK gespeeld en heeft zichzelf verheven tot de koningin van alle sporten ter wereld, inclusief die lauwe flutkopie honkbal in de VS. In NL bijvoorbeeld wordt ook cricket gespeeld (niet op Test niveau) en dat wordt nog steeds gezien als iets van de elite. De Britten hebben het naar AU gebracht bij de invasie en het was destijds het enige vertier dat al die convicts hadden. Zo werd het volkssport nummer 1 in AU, hoewel de concurrentie van footy en rugby de laatste eeuw heeft opgerukt. Iedere Australier die ik ken of spreek, weet alles van cricket. Het is zoiets als voetbal in de Zuid-Amerikaanse landen, de spelers zijn zwaar overbetaalde halfgoden, men praat nergens anders over in het seizoen.

Maar je raakt wel aan iets. Het ultieme Test Cricket Series format van 5 Test Matches van elk 5 dagen slaat niet heel goed aan bij de jeugd. Kids hebben het geduld en de tijd niet, het is alleen maar weggelegd voor de aller-, allerbeste cricketers ter wereld, en een 12-jarige verveelt zich dood bij een Test omdat, zoals @afterbang opmerkt, er 5 dagen lang niets lijkt te gebeuren op het veld tussen die stilstaande mannetjes. Het superspannende, strategische "schaak"aspect gaat kinderen ver boven de pet. Zo werf je dus nooit nieuwe talentjes en toekomstige money-making machines.

Vandaar dat er relatief recentelijk een paar nieuwe, supersnelle en superspannende cricketformats zijn ontwikkeld:

- De BBL, de Big Bash League. Dit is een national format en wordt alleen gespeeld in AU, tussen teams uit de big cities. Er wordt maar 1 inning gespeeld, elk team komt 1 keer aan slag elk voor maar 20 "overs" (1 "over" is 6 ballen). De wedstrijd duurt maximaal 2,5 a 3 uur. De bedoeling is om zoveel mogelijk runs te scoren door de bal zo hard en ver mogelijk uit het veld in het publiek te rammen (bashen). Ieder team draagt fleurige teamkleding en helmen, tussen elke "over" door schettert popmuziek, luide announcers met commentaren over de PA, kreten en meezingen. Een beetje Ajax versus Feijenoord, zeg maar, met navenante aanhang en vakken in het stadion.

- De ODI, de One Day International. Dat wordt internationaal gespeeld tussen landen die zich kwalificeren (NL niet). Hierin worden door elk team 50 "overs" gespeeld. 1 wedstrijd duurt ongeveer 1 dag van 8 uur en wordt diezelfde dag beslist. Het lijkt op een Test Match dag, maar het is er maar 1, dus de druk is veel groter, het tempo veel hoger en de risico's veel groter. Zit een beetje tussen Test en BBL in, maar dan internationaal.

- De T20, de Twenty20. Begonnen als een avondevenement van 2 of 3 uur met voor elk team 20 "overs", is het nu een officieel wereldkampioenschap geworden voor nationale teams. NL draait al jaren mee in de T20 en kwalificeert ieder jaar moeiteloos, maar we hangen wel helemaal onderaan de lijst :). Tegenstanders als India, Engeland en Australia zijn nog heel wat maten te groot voor T20 Team Orange :).

Voor heel jonge kids en school cricket zijn er miniwedstrijdformats zoals T10, 10 "overs".
En komt dat allemaal op TV? Doet me denken aan Darwin January 1990......2 tv kanalen; 3 sporten; cricket, golf and tennis. Geen zendtijd voor iets anders en al zeker geen (wereld)nieuws....tenzij het over sport uitslagen ging.

En komt dat allemaal op TV? Doet me denken aan Darwin January 1990......2 tv kanalen; 3 sporten; cricket, golf and tennis. Geen zendtijd voor iets anders en al zeker geen (wereld)nieuws....tenzij het over sport uitslagen ging.
Cricket is een zomersport (net zoals voetbal/soccer een wintersport is, net als footy en rugby). Maar omdat cricket wereldwijd wordt gespeeld en het altijd wel ergens zomer is op een of ander halfrond, kun je het hele jaar door cricket op TV kijken. Maar het meeste is niet free-to-air. Dus als cricketaddict heb je abonnementen op Kayo Sports en/of Foxtel nodig om echt alles te kunnen volgen. Wij hebben uit principe geen kabelTV.

Australia zendt de belangrijkste wedstrijden waarin Australia deelneemt IN AUSTRALIA ZELF free-to-air uit. Meestal heeft Channel 7 de uitzendrechten, heel af en toe Channel Nine.
Dat betekent dus dat de jaarlijkse Test Series die in Australia plaatsvindt, integraal wordt uitgezonden.
Maar ook de hele BBL Series want daarin spelen 1 of meer teams uit alle Australische capital cities ergens in Australia.
ODI's worden alleen uitgezonden als Australia meedoet en in Australia speelt.
Hetzelfde geldt voor de T20.

Maar speelt Australia NIET in Australia, bijvoorbeeld een Test Series tegen Engeland in Engeland, dan kun je dat alleen maar kijken achter de betaalmuur van de kabelTV.

Wij kijken uit principe alleen maar free-to-air cricket. Als Nederland meedoet, zendt Australia dat alleen maar uit als NL tegen AU speelt. Dus als ik alle wedstrijden van Team Orange wil volgen, neem ik meestal een VPN voor een paar maanden, en kijk cricket op mijn computer. De BBL kijken we alleen als 1 van de 2 teams uit Melbourne speelt, de Melbourne Stars en de Melbourne Renegades.

Bij Test Cricket zit niemand 5 dagen lang, 8 uur per dag voor de TV. Het staat gewoon continu aan als achtergrondgeluid, je loopt regelmatig langs het scherm en kijkt hoe de stand is. Als je gejuich hoort is er wat spannends aan de hand, en ren je naar de TV :).

En voor nieuws hebben we gewoon de goeie ouwe staatsomroeperts ABC en SBS en een handvol commercielen, waarvan niemand zich met cricket bemoeit :).

Last edited:
Manlief kijkt regelmatig naar de BBL op tv omdat het kort maar krachtig is en soms best spannend. Hij gaat nu ook elk jaar naar een wedstrijd in Sydney. Ik ben de eerste keer meegegaan en dat was meer dan genoeg! Gelukkig vindt hij test cricket en eendaagse wedstrijden saai! Pfew…

@Emulate ik zat net even te spieken en boem, 2 wickets op rij. De kids compleet verbaast: Australië doet nooit two wickets in a row papa!
Haha, ja, Australia heeft een zestal spectaculaire bowlers en Scott Boland is er een die dit soort onbeschrijflijke feiten op zijn conto schrijft. Ik hoopte nog op een hattrick van hem (3 wickets op een rij) maar dat zou helemaal zeldzaam zijn geweest :).

Australia is op Day 1 de Sydney Test uitstekend begonnen. In de eerste slagbeurt van India hebben we al hun slagmannen uitgebowld en uitgecatched, en de Indiers hebben maar 185 runs gemaakt (in plaats van de benodigde 400 of zo). On the other hand, toen Australia daarna aan slag kwam in het laatste halfuurtje van de dag, kregen we meteen een wicket tegen. Door India bowler Jasprit Bumrah, de allerbeste en allergevaarlijkste bowler ter wereld (waarvan akte).

Ik hoop dat je er, met behulp van je kids, een beetje van meekrijgt de komende maximaal 4 dagen en dat je er plezier in gaat krijgen. Deze dag was quite something else.

Gelukkig Nieuwjaar!

Volgens mij zijn we allemaal heelhuids aan de andere kant van 5 tests aangekomen? Volgens mij hebben 'WE' ook nog gewonnen 🥳 Tot voor kort werkte ik veel met Indiaanse collega's. Dan wist ik wel wanneer India verslagen werd :D

Maar, de blik op vooruit! Iemand nog wilde (of minder wilde) plannen? Ik doe een heel rustig weekend denk ik zo, de laatste dagen flink lantana aan het maaien geweest. Heel bijzonder om stukken land te ontdekken/bezoeken waar ik nog niet eerder geweest ben.
Maar het is ook flink vermoeiend in de zomer dus dit weekend even bijkomen!

Iemand iets interessanters te melden?

Last edited:
Back