50 + gaat Down Under

Hi Erna

Nee, jan zwemt niet meer, het regent hier de laatste dagen nogal veel en hij is gevlucht naar Mackay met vrienden op een visserstrip. Niet dat 'ie van vissen houdt maar het zijn heel aardige mensen en een tijdje "mannen onder elkaar" leek hem wel wat. Kan ik hem niet kwalijk nemen want ik doe deze maanden alleen maar nachtdiensten en dus moet jan zichzelf vermaken.

We hebben inmiddels het bezoek aan de cardioloog gehad. Die was zeer verbaasd om ons te zien en vond het maar flauwe kul van de HSA. Jan heeft toch nog maar een keer de stress-test gedaan ($170), het echocardiogram vond 'ie overbodig ($290) en het (positieve)rapport is hopelijk afgelopen vrijdag naar de HSA verstuurd. Nu kunnen we niet anders dan op het verlossende antwoord van de Case Officer wachten.  Ik hoop dat dat binnen twee weken binnen is.

Het verhaal over de vakantiedagen is inmiddels een stuk duidelijker geworden. Je moet inderdaad eerst opbouwen (in mijn geval 3.35 uren per week) vooordat je iets op kunt nemen. Ze zeggen dat het te maken heeft met het 457 visa, maar ik kan het nergens vinden.
Is eigenlijk ook niet erg maar de Pay Office heeft mij in de eerste 5 maanden te weinig uren toegekend en daarom klopt het totaal nu niet. na 2 faxen willen ze maar niet toegeven en ik heb het maar in handen gegeven van de unit manager.
Opvallend is dat geen van mijn collega's iets begrijpt van de toch simpele rekenmethodes en eigenlijk ook nooit hun pay slip checken.
Ik geef echter niet op want ik weet zeker dat ik in week 31 al 15 vakantiedagen heb opgebouwd terwijl ik er maar 16 nodig heb.
Dus die vakantie gaat wel door.

De extra week schijnt aan het eind van het jaar gegeven te worden.

Jullie ook maar weer veel plezier in Down Under en tot schrijfs

groet

Annelies

Hi

Nou dat klinkt goed dan krijgen jullie je PR wel lijkt mij zo. En op vakantie moet je gewoon gaan.
Hoorde van Jan ook dat er ontzettend veel fouten worden gemaakt met de pay slip en je hem goed moet controleren.
Werk je trouwens 12 uur in de nachtdienst?

Groetjes Erna

Hi Erna

nee, ik verkeer in de gelukkige omstandiheid dat ik maar 8 uren hoef te werken op de Medical Ward. ICU en CCU werken wel 12 uren en hebben een groot probleem om personeel te krijgen. vaak draaien deze
afdelingen op agency nurses. Onze afdeling trouwens ook, hoor. Vaak is de verhouding 50 / 50.

groet,

Annelies

Hi again

Gelukkig maar, bij Jan op de CCU mogen ze kiezen of 8 of 12 uur, hij doet ook 8 anders is het slapen en werken. Alleen in de nachtdienst moeten ze 10,5 uur waarvan je 1 uur mag slapen of naar huis als je dichtbij woont, doet hij niet hoor gelukkig maar anders slaap ik niet.
Is het nu rond van je vakantie ? zalig hoor 5 weken er tussen uit.

Groetjes Erna

Hallo Annelies,

Heel verhaal om dit topic door te worstelen.... In ieder geval bewondering voor jullie doorzettingsvermogen!
Zal me even introduceren: wij hebben van 2003-2005 in Australië gewoont, in 2003 ca een jaar het hele rondje gemaakt met een 4WD (Pajero) en camper trailer: geweldig!!!
Daarna ruim een jaar in Perth gewoond. Gaan nu na 2 jaar NL weer terug naar Perth met onze kids: bijna 3 en 1 1/2 jr oud.

Nav je topic heb ik een vraag. Ik las ergens dat jullie van plan waren om met Ozforex je geld over te boeken. Heb je dit ook gedaan en hoe is dat bevallen? De koers staat nu niet zo gunstig en ik vroeg me af of je zo wat zou kunnen besparen. Heb echter m'n twijfels bij een dergelijk bureau.

Succes verder met de hele aanvraag en procedure.

Groeten, Aad

Hi Aad

We hebben twee keer van Ozforex gebruik gemaakt voor grote bedragen om onze caravan en Nissan Patrol te kopen en ze zijn echt betrouwbaar.
Nadat je je geregistreerd hebt geef je het bedrag op dat je wilt converteren en de twee currencies. Ozforex doet je via email een offerte waarna de contactpersoon binnen een uur terugbelt om te vragen of de offerte ontvangen is en of je door wilt gaan.
Je vergelijkt dan de offerte met de offerte van de banken, in ons geval RABO en ABN AMRO en de deal met OZForex was voordeliger.
Het geld wordt in 3 tot 5 werkdagen op de opgegeven bankrekening gestort in de gewenste currency.
Wij waren eerst ook niet zo happig op deze manier van zaken doen maar alles is goed verlopen.
Tegen de tijd dat we een stukje land kopen zullen we het beslist  op dezelfde manier doen.

Je moet er wel rekening mee houden dat het echt vijf dagen kan duren voordat je het geld het, dit hangt nl. af van de koersbeweging. Zit er voor hen geen extra winst in dan heb je het in drie dagen, anders in vijf. 

Wat betreft de ongunstige koers proberen we de aankoop van land zo lang mogelijk uit te stellen maar de prijzen stijgen hier zo snel dat we misschien meer verliezen als we wachten. In ieder geval hebben we tot nu toe geen gunstiger conversie prijs gevonden dan bij Ozforex. 

Ik hoop dat je hier iets mee kan en jullie veel succes in Perth.

groet,

Annelies

Hoi Annelies,

Bedankt voor de info. Zal eens kijken hoe wij het gaan doen en laat het daarna wel even weten.
Voorlopig hoop ik dat de dollar nog wat wil zakken... Verkoop van het huis duurt nog 6 weken, dus we zien het wel.

Groeten, Aad

Ik wil een som geld overmaken van dollars naar euros (voor mijn vakantie daar). Ik neem aan dat dat hetzelfde werkt met Ozforex als ik dat zou willen?
En ik vind dus dat de koers de goede kant op gaat! Heb straks meer euros voor mijn dollars!  :up:

Henriette

Ja, Ozforex werkt met elke currency. Je zit op dit moment inderdaad heel goed, henriette.
Ik zag dat de Aussie dollar twee jaar geleden hetzelfde heeft gedaan maar kan me niet precies herinneren
hoelang 'ie zo hoog heeft gestaan.

Annelies

Zolang de rente in Oz hoog blijft (en de verwachting is dat de base rate wellicht nog met 0.25% verder omhoog gaat) zal de AU dollar ook wel redelijk sterk blijven.

Het maakt in de praktijk niet zo veel uit: je geld in Nederland op de bank met 2 - 2.5% rente of de ongunstige koers benutten en dan in Oz 6 - 6.25% rente beuren (besparen op je hypotheek rente van rond de 8%).

Bovendien is de inflatie in Oz momenteel ca. 3.5% per jaar en gaan in sommige gebieden de huizenprijzen nog harder (in andere gebieden overigens niet meer).

Hallo allemaal

IEMAND HIER ERVARING MEE ????

Hebben wij weer, het advies van de HSA betreffende onze visum-aanvraag (final report) is met de post verdwenen.
We zijn met de laatste stappen van de visum aanvraag voor het 856 visum (permanent residency) bezig en Jan was nog door de HSA naar een cardioloog gestuurd voor een laatste controle.
Ik in zeven bochten om hem een afspraak te bezorgen en een plek voor het echocardiogram om alles maar zo snel mogelijk te laten verlopen. Eind mei was alles gedaan.

De HSA was ook snel, binnen 10 werkdagen is het advies naar ons residential adres gestuurd in Cooran. Daar woont een nicht van Jan die ervoor zorgt dat de brieven doorgestuurd worden naar Buderim, waar wij aan house sitting doen.
Tot zover nog nooit een probleem mee geweest.
Ze stuurde ons een mailtje dat een grote envelop op dinsdag 12 juni zou moeten arriveren , maar alles wat kwam geen envelop.

Ik op hete kolen gewacht tot donderdag en toen Post Australia gebeld. Nee, de envelop is niet geregistreerd en dus niet te traceren.

Toen de HSA gebeld. Of het rapport misschien weer teruggestuurd was. Nee, het was niet bij hen binnengekomen, maar zodra dat het geval was zou ze me bellen.
Toen ik vroeg of ze misschien rechtstreeks een kopie naar mijn case-officer kon sturen weigerde ze, maar de case Officer kon wel contact met haar opnemen en vragen naar de inhoud van het rapport.

Ik direct mijn case officer Suzanne mailen (bellen kan niet want ze is doof). Alles uitgelegd en gevraagd of ze please, please contact op wilde nemen. Antwoord: I will wait until the envelop arrives at due course.

Shit, ik weer een email de deur uit en uitleggen wat een moeite het was geweest om alles aan te leveren aan de HSA en waarom kostbare tijd (voor ons) verliezen met wachten op een envelop die wel nooit weer op kan komen dagen??
Reactie, okay ze zal voor ons informeren.
Dat was afgelopen vrijdag.

Krijg ik vanavond een email van haar terug dat de HSA kan bevestigen dat ze het rapport verstuurd hebben naar adres zo en zo, en dat ze het nog niet terug ontvangen hebben. Mocht dit alsnog het geval zijn dan zullen ze contact met mij opnemen.
Ik dacht werkelijk dat ik plofte, ze heeft dus domweg niet om de inhoud van het rapport gevraagd en is dat waarschijnlijk ook niet van plan.

Mocht iemand ervaring met een dergelijke situatie hebben dan hoor ik het heel graag. Kan ik aandringen op de kopie van het rapportm of andere acties ondernemen?

groet

Annelies

Hoii Annelies,

Allereerst wat een gedoe zeg heb je het allemaal op een 'rijtje' krijg je dit weer, pffff.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat je zeker meteen kopieen moet opvragen van de rapporten. Krijg je de post alsnog binnen dan heb je het dubbel (dat lijkt mij niet erg) en anders kun je de kopieeen alsnog aangetekend versturen (of moeten ze de orginelen hebben?).

Iniedergeval heeel veel succes.

Liefs Eutrice

Hebben de mensen voor wie je "huis zit" mogelijk hun postbezorging stopgezet? (Doen wij meestal als we langer dan 14 dagen weg gaan). Of heb je al bij de buren en twee huizen verder geinformeerd. Postbezorging in Oz is soms wat "slordig" - zeker als de naam van de geaddresseerde en het huisnummer niet overeenkomen.

(Omdat wij nogal veel post uit het buitenland ontvangen - als radio-amateurs - krijgen wij ook alle andere brieven uit het buitenland voor de hele straat als de naam niet klopt met het huisnummer.... "zal wel voor die vent met die grote antenne zijn").

Success.

Hoi Annelies

Hopelijk komt het snel boven water! Helaas geen oplossing voor jullie.
Wel ongelovelijk balen zeg en dat zo vlak voor je vakantie.
Zal duimen.

Groetjes ERna

Goed idee van Henk.

Zeg, je zóu toch denken, zoals eerder geopperd, dat ze een kopie zouden kunnen sturen, of beter nog; faxen.

En ik zit me hier voor m'n kop te slaan dat de nicht van Jan zulk belangrijk spul niet aangetekend heeft gestuurd.

Denk dat je toch weer in de telefoon moet klimmen, want het kan toch gebeuren dat post verloren raakt? Zo vreemd moet dat de HSA nou ook weer niet in de oren klinken. Oh ja, en een tik tegen het hoofd van je CO....!!

Ireen

Dank voor jullie reactie en advies en ja, iedereen zit zich hier ook voor z'n kop te slaan dat de boel niet aangetekend verstuurd is. Ik had niet verwacht dat de HSA zo snel zou zijn met het rapport en was dus te laat om hen te bellen en te vragen of het rapport direct naar de CO gestuurd kon worden. Dit is wel gelukt met het andere visum.

De buren heb ik al gevraagd en ook de postman, maar geen van hen heeft een envelop voorbij zien komen. We wonen in een cul de sac met maar weinig huizen en er zijn niet veel mogelijkheden om de post verkeerd te bezorgen. Andere brieven komen nog steeds aan.

De envelop was erg groot en heeft waarschijnlijk niet in de brievenus gepast, maar is ook niet achtergelaten op het plaatselijke postkantoor.

Wat betreft de HSA, die ga ik morgen weer bellen en opnieuw vragen om een kopie. Ze willen maar dat ik wacht tot de brief op komt dagen maar elke dag is een ergernis zo langzamerhand en ik wil dit graag acher de rug hebben.
Nu maar hopen dat mijn CO dan ook bereid is om de vaart er een beetje in te houden. Het is toch erg lastig om iemand te plaatsen als je er alleen maar mee kunt emailen.

groet

Annelies

Dank voor jullie reactie en advies en ja, iedereen zit zich hier ook voor z'n kop te slaan dat de boel niet aangetekend verstuurd is.

Even als tussendoortje...
De eerste keer dat onze visa verlengd moesten worden moest je je paspoort nog opsturen naar de DIMA. Toen alles rond was werden die per aangetekende brief (vanuit Perth, want daar werd het behandeld) aan ons teruggezonden. De postie kwam enthousiast zwaaiend met een envelop, waarvoor we moesten tekenen - alleen.... de envelop was leeg want hij was niet dichtgeplakt en alles was er onderweg uitgevallen........

Uiteraard onmiddellijk protest aangetekend bij Australia Post en zo... Een week later kregen we van het Consulaat in Sydney bericht dat het paspoort van Agnes daar als "gevonden" was ingeleverd. En de andere spullen (mijn paspoort, visum brief en bijlagen) werden - nog weer een week later - alsnog door Australia Post (als "gevonden" in het distributie centrum) toegezonden. Goed afgelopen dus. Maar wel een extra rit naar Sydney om het paspoort op te halen bij het Consulaat (moest persoonlijk....) en een hoop stress.

Dus we weten hoe je je voelt, Annelies!

Pfffffffff, na een vreselijke nacht waarin ik werkelijk elk uur het komende gesprek met de HSA lag door malen kwam eindelijk de ochtend en om kwart over acht stond ik bibberend (het is hier verschrikkelijke koud op dit moment) voor de brievenbus waar, je gelooft het niet, een grote witte envelop uitstak. Op de envelop het logo van de HSA.

Ik kon m'n geluk niet op  :grin:.

Vanmiddag heb ik het pakket laten registreren voor $4,20 en voor $5,40 een person to person registratie geregeld. Dit betekent dat Suzanne er voor moet tekenen en de envelop niet ergens op een bureau gedumpt kan worden.
En dan wachten we maar weer op de volgende stap maar nu zijn we HAPPY !!!!!!!!!

Jeetje Henk, dan heb je wel mazzel dat mensen de moeite nemen om gevonden papieren in te leveren of lagen ze nog ergens bij de posterijen? Wij zullen trouwens ook nog ons paspoort op moeten sturen want de hele vraag voor de 856 is op papier gedaan en dan wordt het ook op papier afgehandeld, volgens mij. Ik hoop maar dat het goed gaat.

groet

Annelies 

Fijn dat de boel terecht is, Annelies. Ja, de post is soms niet zo vlot.....

De laatste verlengingen van ons visum hebben we geen paspoort meer hoeven op te sturen. Het wordt - na de approval - in de computer gezet en dan kun je bij ieder kantoor van de DIAC je sticker laten inplakken. Wij maken er dan een dagje uit van naar Parramatta. Heb je geen plannen voorlopig om overseas te gaan, dan laat je het gewoon zitten tot het je uitkomt.

Back