Bear vertrekt naar Adelaide 22 October 2006

Status
Not open for further replies.
[quote author=AJ link=topic=1966.msg19930#msg19930 date=1120550713]
Okay, maar pin je niet vast aan mijn advies hoor.
[/quote]

Doe ik ook niet :evil:
Ik neem de reacties hier mee in mijn overweging. Samen met een goed gesprek met die ouwe van me en mijn vrouw. Neem ik strak een besluit :up:
 
"maar ik heb nog nooit meegemaakt dat men geld 'bij' moest leggen aan het eind..."

Dat is maar wanneer het einde begint. Als je een huis koopt en je k.k. mee financiert ben je al 10% duurder uit. Bij een waardestijging van zeg 1% per jaar, moet je het eind dus op 2015 stellen om geen verlies te maken. Misschien is dan de hypotheekrente al wel in een afbouwperiode of staat de rente heel hoog of is het om andere reden moeilijk om je huis te verkopen. Denk ook nog eens even aan je onderhoudskosten per jaar (1% van de kostprijs bij nieuwbouw en ruim 2% van de kostprijs bij een oud huis). Persoonlijk zou ik, als ik op korte termijn (binnen 5 jaar) zou emigreren, zo min mogelijk verplichtingen aangaan. Maar da's natuurlijk persoonlijk. Succes me je keuze
 
[quote author=Fritsie link=topic=1966.msg19935#msg19935 date=1120556396]
Dat is maar wanneer het einde begint. Als je een huis koopt en je k.k. mee financiert ben je al 10% duurder uit. Bij een waardestijging van zeg 1% per jaar, moet je het eind dus op 2015 stellen om geen verlies te maken. Misschien is dan de hypotheekrente al wel etc...etc[/quote]

Nou nou dat is wel heel erg negatief. Ik ken gasten genoeg die bakken met geld hebben verdient door elke 5a 7 jaar hun huis te verkopen en dat lukt ze nu nog ook wel redelijk. Er zijn veel punten waarop ik graag mee in discussie zou willen gaan maar dat word dan weer zo'n offtopic verhaal.  Dus ik bijt nu wel eventjes op mijn onderlip :wink: :-D

Aan de anderen kant zie ik je punt wel in vooral het punt met de k.k. Zo had ik het nog niet bekeken. Alhoewel ik had die k.k. er wel voor het grotse deel uit onderhandelt. De vraagprijd betalen we alleen in de supermarkt :wink: :p desalniettemin bedankt voor je reactie :up: :up: :up: :up:
 
[quote author=Bear link=topic=1966.msg19938#msg19938 date=1120558005]
Er zijn veel punten waarop ik graag mee in discussie zou willen gaan maar dat word dan weer zo'n offtopic verhaal.
[/quote]

Van mij mag deze discussie nog wel even doorgaan, ik vind het wel interessant eigenlijk. Ik denk dat het ook wel bijdraagt aan dit forum omdat er waarschijnlijk meer mensen zijn die in deze situatie zitten. En erg off-topic is het niet want het gaat toch over jou-op-weg-naar-oz.

:up:
 
Graag gedaan. Ik bedoelde het overigens helemaal niet negatief hoor. Ik zou zeggen dat als je er geld mee kan verdienen je dat vooral moet doen. Ergens anders op dit forum (ik dacht dat het M5 was) wilde iemand ook na korte tijd zijn/hun huis verkopen. Dat is geloof ik wel goedgekomen omdat hij een gouden handdruk van zijn baas kreeg, maar anders had er geld bijgemoeten. Dat laatste is overigens in lang niet alle gevallen een nadeel hoor. Ik heb hier in NL liever woongenot door in een lekker huis in een goede buurt te wonen. Mocht er over een paar jaar dan ietsje bijmoeten dan moet dat maar.
 
Tja je weet het nooit hè dat is het hem. Voor het zelfde geld hersteld de economie zich over 5 jaar en daarmee schieten de huizen prijzen ook weer mee omhoog. Verder blijft het toch een persoonlijk verhaal. Je kan bij de mazzelaars zitten en wat verdienen of pech hebben en dan moet je bij leggen. Maar ik heb er gewoon een handje van om erg positief te blijven en er van uit te gaan dat je bij de mazzelaars zit. En geloof me dat kan af en toe een slechten eigenschap zijn :-D Verder moet je gewoon wel een beetje je huis verkopen hier een likje verf daar een paar honderd inverteren voor een nieuwe badkamer. Dan schiet de prijs omhoog je zou versteld zijn wat je allemaal kan doen met een paar spotjes en een luxe bubbel bad van de gamma. Al sik naar mijn broertje kijkt die heeft z'n huis twee jaar geleden gekocht. We hebben dat huisje compleet van onder naar boven gestript en opnieuw opgebouwd, keuken, elektra, cv, mooi vloer erin. Huis is laatst bijna 35 ruggen meer getaxeerd  in euro’s . Maar als je dan weer de k.k. en investeringen mee rekent draait ie kiet misschien wel een beetje winst wie weet?  Nu alleen nog maar eventjes een jaar of 5 uit zitten alles goed netjes houden en klaar is kees. ik weet zeker dat zijn volgende huis geen twee kamer appartementje op de 4e verdieping  meer is.
Die jonge is pas 23 :evil: Hij heeft het beter gedaan dan ik.:wall: Ik gooi nu al weer bijna 10jaar lang huur geld in een bodem loze put. Als ik dat ga uitrekening dan,… dan ...bha wil ik niet eens over na denken :cry:  :cry: Maar goed dat is weer een heel persoonlijk verhaal. We zien wel voorlopig heb ik alweer een veelt e lang verhaal getypt :-D
 
Bruto E350 wil zeggen netto nog een stuk minder dankzij de hypotheek aftrek. Let op dat die vervalt zogauw je verhuisd naar Aussie want dan is het niet meer je hoofdverblijf. In Australie zijn ze gek op 'rental properties' (een tweede huis hebben dat je verhuurd), dat maakt denk ik niet zo heel veel uit waar dat huis staat. Wellicht dat je bij de gevestigde banken wat uit te leggen hebt maar er zijn ook een boel tussenpersonen hier. Zoals ik begrepen heb vragen die een pietsie meer interest maar zijn ze veel flexibeler en dus staan ze meer open voor een gevalletje zoals jullie.
Pas op, hier is geen hypotheek aftrek en de rente staat zo rond de 7%, lappen dus. Zorg dat je het huis/flat in NL kostendekkend verhuurd dus dat je er niet op hoeft toe te leggen (anders verkopen die handel).
 
ff terug komend op jullie verhaal; wat apart dat je ergens naar emigreerd terwijl je er nog nooit bent geweest?
Errug gedurft.
 
[quote author=sterik link=topic=1966.msg20027#msg20027 date=1120658399]
ff terug komend op jullie verhaal; wat apart dat je ergens naar emigreerd terwijl je er nog nooit bent geweest?
Errug gedurft.
[/quote]

Phoe altijd een moeilijke vraag/ opmerking. Die vaak wordt gesteld. Helaas kan ik nooit de mensen overtuigen dat het ons een goed idee lijkt. Maar goed. Here goes nothing:

Nog nooit geweest maar het is zeker geen vreemd land voor ons. Zoals ik al eerder heb vermeld. Ik heb 2 ooms die daar jaren gewoond hebben. Mijn vaders kant van de familie wilde ook altijd al emigreren maar durfde het nooit aan. Moeders kant van mijn familie is geboren uit Hollandse kolonisten. Dus wat dat betreft zit het in mijn bloed, mijn genen om emigrant te zijn :lol:  :roll: Ik wil dan ook van af Jong af aan naar oz verhuizen. Op die manier heb ik dan ook heel veel info tot mijn genomen dus het is zeker geen onbekend land voor me
Zoals je in ons verhaal terug kan lezen zijn er 3 hoofd redenen om te gaan zonder lange vakantie of whatever. 

1-- Als je daar op vakantie bent heb je het waarschijnlijk heel erg naar je zin. (zoals 95% van de mensen die daar heen gaan) en dan komt de teleurstellenden gedachten dat je weer terug moet. Kan je beter gelijk met een permanent resident visum daar op vakantie gaan. Dus 95% kans dat je het daar naar je zin gaat hebben het mooie is dan dat je niet meer terug hoeft :)

2--  Ik ben helaas geen balletje die een rijke pappie of mammie heeft. Helaas ook geen afgestudeerden HBO-er die zwemt in het geld. Dus ik heb echt geen geld om 1 maal per jaar 8 weken Australië te pakken. Mijn baas trekt al wit weg als ik 3 weken vakantie wilt op nemen voor een vakantie naar Spanje. Ik vind het gewoon zonde geld om eerst 5000eurie uit te geven voor een vakantie naar een land waar van je weet dat je daar al naar toe wilt emigreren. Beter om die 5000 gelijk al in het helen emigratie plan te steken.

3—Wij zijn laat bloeiers en hebben dus vrij weinig opgebouwd in de 27jaar dat we opgegroeit zijn hier in NL, Geen koop huis, kinderen, pracht baan of verzin er nog maar een paar. We hebben dus niks te verliezen. Als we daar zijn en vinden het toch niks aan dan komen we gewoon weer terug ben dan wel een bak vol levens ervaring en een heel mooi avonduur rijker. Enigste nadeel is dat we dan een smak geld kwijt zijn... Maar ach wat is de 15.000eurie nou op een mensen leven .... Dus ”who gives a fuck”…WE GAAN…. Lekker op avonduur we zien wel waar het schip strand. Zoals als ik het zie is de kans zeker veel en veel groter dat we daar blijven dan dat we ooit terug willen. :up:

Verder is dit hele verhaal mijn mening. Ik vind het perfect gaan zo. Hopelijk einde van het jaar mijn visum. Vertrek dan naar Australië als een broekie van 27. Perfect man!!  :up: heb dan nog heel mijn leven voor me. Kan nog van alles doen, Studie, werk, eigen bedrijfje. We zien wel ben nog nergens te oud voor :evil:

En het is weer zo’n lang verhaal geworden……What the hell is wrong with me…..  :lol: :-D
 
[quote author=Bear link=topic=1966.msg19938#msg19938 date=1120558005]
[quote author=Fritsie link=topic=1966.msg19935#msg19935 date=1120556396]
Alhoewel ik had die k.k. er wel voor het grotse deel uit onderhandelt. De vraagprijd betalen we alleen in de supermarkt
[/quote]

....uh......k.k. bestaat uit overdrachtsbelasting, hypotheekakte, eventueel makelaar en nog wat kleine dingen.......al zou je alles uit onderhandelen, de 6 % overdrachtsbelasting moet je altijd betalen.

Met een simpele berekening, je hebt geen eigen geld en koopt een huis met vraagprijs 110.000 voor uiteindelijk 100.000 kk. Daar komt dan minimaal 6% bij, dus je moet financieren bij de bank 106.000 Dat betekent als je huis niet in waarde stijgt en je wilt verkopen dat je er 100.000 voor kunt vangen, terwijl je 106.000 aan de bank moet betalen. Dan blijf je dus zitten met een schuld van 6.000 euro.

Mensen die erop vooruit gaan hebben vaak een hoop geinvesteerd in het huis of nieuwbouw. Bestaande bouw stijgt momenteel niet meer zo hard....dus inderdaad, vanuit mijn point of vieuw zou ik het niet doen....tenzij je gegarandeerd zonder leegstand kunt onderverhuren. Hou er dan rekening mee dat je rente niet meer belastingaftrekbaar is en je dus een hogere huur moet vragen om uit de kosten te komen....

Succes met alles! Gr. SAb[/quote]
 
Wij zijn vorig jaar naar Australia verhuisd en net als jij was ik er ook nog nooit geweest. Via verhalen, internet, boeken, tv etc etc creeer je een beeld voor jezelf en dat beeld was erg goed. In de praktijk blijkt het nog veel beter te zijn! Zolang je je maar realiseert dat het gras er niet altijd groener is (letterlijk en figuurlijk) kun je je geen buil vallen.

Ik heb het gevoel dat als je je handen uit de mouwen steekt je hier veel meer kunt bereiken dan in NL. Op m'n werk doe ik het naar NL'se begrippen erg rustig aan (geen overwerk enzo) maar naar Australiasche begrippen sloof ik me nog redelijk uit. Met name het verder kijken dan je neus lang is, is Australiers nogal vreemd. Ik heb mijn werk, jij jouw werk en we zoeken het zelf wel uit lijkt hier de mentaliteit te zijn. Terwijl ik in NL veel meer gewend was als een soort team te werken, als iemand het drukker dan normaal heeft dan help je even of als je iets hoort wat iemand anders kan gebruiken dan meld je dat even enzo.

Affijn, ik ga jouw schrijfstijl al bijna hanteren, kappen dus & succes!
 
Wij zijn in november 2000 naar Adelaide vertrokken zonder dat we nog ooit in Australia waren geweest.
We "wisten" gewoon dat we daar naartoe wilden en vonden het zonde om een boel geld te besteden aan een "kijkvakantie" terwijl we voor onszelf toch zeker wisten dat we daar wilden gaan wonen.

Familie en vrienden vonden dat natuurlijk heel gek en dat begrijp ik best, maar we hebben er geen moment spijt van gehad en wonen er nog steeds met veel plezier.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Wij zijn hier ook nooit geweest. Maar omdat Martijn studeert is het voor ons over drie jaar voorbij (of niet). Het is een soort lange proefperiode. Prima vind ik. Maar dat geldt net zo goed voor jou. Je kunt altijd gaan. En een periode voor jezelf afspreken. Over ?? jaar kijk ik weer eens, en wil ik dan liever terug naar Nederland. Nou, dan houdt ook niets je tegen om gewoon weer terug te gaan. Je bent dan toch mooi wel een ??? aantal jaar in Australie geweest. Wij zien het als een unieke kans, en een super ervaring om hier een aantal jaren te wonen. En bevalt het, dan kunnen we nog altijd blijven.
 
Mijn vader is in 2000 ook naar Australië vertrokken, toen 55 jaar jong. Heeft tot op de dag van vandaag nog geen momentje spijt gehad! Natuurlijk best wel de gebruikelijke heimwee, maar eenmaal terug in NL voor vakantie, was hij weer heel blij in het vliegtuig naar "huis" te zitten!
 
Dag Barry en Vanessa,

Aansluitend bij de anderen ten eerste veel bewondering voor wat jullie over hebben om Down Under te komen. Wij zijn ervan overtuigd dat wanneer je eenmaal daar zit, je je zult realiseren dat het allemaal zeer zeker de moeite waard was!

Over huis (of appartement) aanhouden terwijl je niet meer in NL woont het volgende: Wij hebben momenteel ook ons huis te koop staan. Het visum hebben we nog niet, maar we zijn er bijna (volgende week de assurers gesprek bij Centrelink, vorige week zelf de medicals gedaan). Op zich is ons streven om pas te gaan (na ontvangst visum natuurlijk) wanneer het huis verkocht is. 

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je vanuit de andere kant van de wereld een huis/appratement hier wilt blijven aanhouden (en of de totaal balans in je voordeel of nadeel uitvalt kan je alleen zelf bepalen naturlijk:

- Wanneer je geen inkomen in NL meer hebt, kun je je hypotheek rente niet meer aftrekken. Je huurprijs zal hoog genoeg moeten zijn om dat op te vangen. Heb je helemaal geen schuld meer op je huis, dan heb je hier minder last van natuurlijk.

- Je bent/blijft natuurlijk wel verantwoordelijk voor het onderhoud. Kost stiekemweg in de loop van een aantal jaren wel het een en ander. En vergeet niet, kosten in Euro´s met een inkomen in dollars tikken flink door.

- De waarde van onroerend goed in NL stijgt natuurlijk wel de komende jaren, maar dat doet het Down Under ook. Overweeg dus om toch je huis hier te verkopen en daar een ander huis voor te kopen. Wij denken op dit moment dat het onroerend goed in Australie de komende jaren harder in waarde zal stijgen dan hier in NL (NB: Wij kijken natuurlijk naar Perth, daar gaan wij nl. heen).

- Wil je de zorg voor onroerend goed in NL hebben wanneer je Down Under woont (onroerend goed belasting, verzekeringen, aansprakelijkheden etc)? What about the "no worries" en "laid back" way of life.. ;-)

- Ben je er van overtuigd dat je definitief vertrekt, of wil je een ´fail-safe´ aanhouden? Ons idee is dat je zonder enige twijfel definitief moet gaan of niet gaan.. Vertrek je terwijl je rekening houdt met terugkomen, dan maak je het jezelf gegarandeerd moeilijker om daar snel en goed te settelen..

Nou, dit zijn er zo een paar die voor ons de reden zijn om niet eens te overwegen te vertrekken voordat het huis verkocht is. Doet er uw voordeel meer !

Gr.
Perthpete 
 
Wat een helder verhaal Pete, super advies!
Vooral de volgende quote is er eentje naar mijn hart!!! :up:
Ben je er van overtuigd dat je definitief vertrekt, of wil je een ´fail-safe´ aanhouden? Ons idee is dat je zonder enige twijfel definitief moet gaan of niet gaan.. Vertrek je terwijl je rekening houdt met terugkomen, dan maak je het jezelf gegarandeerd moeilijker om daar snel en goed te settelen..
Full steam ahead!

Trouwens ook het stukje van Silvia & Michiel is heel herkenbaar:
Ik heb het gevoel dat als je je handen uit de mouwen steekt je hier veel meer kunt bereiken dan in NL. Op m'n werk doe ik het naar NL'se begrippen erg rustig aan (geen overwerk enzo) maar naar Australiasche begrippen sloof ik me nog redelijk uit.
  Ik merk nu ook nog na die jaren dat je met een Nederlandse (Europese?) werk mentaliteit (en die is bij inmiddels wel behoorlijk gesleten :-D) het heel goed kan doen hier.

Groetjes
Syl
 
Dag Syl,

We zijn heel benieuwd naar wat onze ervaring gaat worden v.w.b. de werk-mentaliteit. We hebben al vaker horen zeggen dat je als Hollander zal moeten wennen aan een wat lager tempo. Zoals jij aangeeft lijkt dat ook zo te zijn. Nu is het zo dat wij naar Perth gaan, en de Ozzies die over Perth praten (nou ja, WA) zeggen dat het daar nog relaxter aan toe gaat dan in de andere delen van Australie. WA zou staan voor ´Wait A-while´. Het zal ons benieuwen hoe dat in de praktijk uitwerkt.. !

Enige idee of er wat dat betreft nog verschillen zijn in beroepsgroepen of branches? Wat voor werk doe jij bijvoorbeeld?

Gr.

Perthpete
 
Hiya PerthPete

Heb jij ergens anders een "draadje" lopen? waar ik kan antwoorden......aangezien ik in Bear's domein verkeer :-D en ik toch altijd al vreselijk off-topic ga :cool:. Maar alvast heel even kort antwoord ik heb acht jaar voor de overheid (TAFE) gewerkt in diverse admin. posities en werk momenteel samen met mijn hubbie (Chef/kok) omdat wij een Catering Lease op een golf club over hebben genomen.

Groetjes
Syl

Sorry Bear..... :)
 
´Wait A-while´ is trouwens ook een australisch plantje. Een soort hedra achtig plantje met van die irritante haakjes die je meteen vast houden  :eek:fftopic: als je er langs loopt, veel te vinden bij de regenwouden.
 
Hoi Sterik,

Inderdaad ja, vervelende plantje. Die is ons ook getoond tijdens een tocht met een amfibievoertuig (60jr oud, uit de 2e WO) door een stukje regenwoud bij Kuranda.

Bij dezelfde (vast door meer mensen gemaakte) tocht vertelde de gids ook over de werking van de (grote) bladeren van een ander (giftig) plantje. Microscopisch kleine glasachtige tubes gevuld met een gif die in je huid gaan zitten. Ieder keer dat dat nat wordt (dus elke keer dat je de betreffende plek wast!) wordt dat weer geactiveerd en heb je 24 uur lang pijn alsof je in brand staat... En dat dan iedere keer weer gedurende een periode van ruim een jaar.

Stel je voor zei hij dat je de vergissing begaan hebt om bij een wandeling in de natuur die bladeren gebruikt te hebben om te mee af te vegen na een ´grote boodschap´...

M.vr.gr.
Perthpete
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top