Bushfires in Victoria

[quote author=Jan Katers link=topic=9716.msg132319#msg132319 date=1234821529]
Helemaal mee eens Willem! Ben best wel een greenie maar er is nu 400.000 hectare verloren gegaan; als de council alle verzoeken had goedgekeurd om een paar bomen om huizen te kappen was er (heel) misschien 100 hectare gekapt? Tjee; wat erg... not!
[/quote]

Verloren gegaan? Ben je gek joh... 99% van alle eucalyptussen groeit gewoon weer uit, en de zaden van de wattles (acacia's) en vele tientallen andere planten hebben dit vuur nodig om te ontkiemen... de bomen die door stress, droogte en ouderdom verloren zijn gegaan, zorgen juist weer voor nieuw habitat/nestgelegenheid met al hun holen en kieren. Voor sugar gliders, possums, enz.
Ga over een half jaar weer eens in Kinglake kijken: al het schitterend jong groen schiet uit de zijkanten van de stammen, en alle kruiden komen door de strooisellaag naar boven! Een fire is op korte termijn desastreus, maar op de lange termijn erg gezond... uiteraard praat ik hier alleen over de natuur en niet over de slachtoffers.

Het is zo dat veel mensen daar juist zijn gaan wonen vanwege de bomen.. en niet met het idee om ze weg te halen. Tuurlijk is het voorbeeld wat je geeft een trieste zaak, maar een fire break van 50 meter rond je property had bij deze branden ook gewoon geen nut gehad. Daarbij komt dat er ook veel mensen zijn die hun bomen helemaal niet weg wilden halen. Ik heb mensen ook horen zeggen: "Part of Living in the Bush... It's the risk we take."  Ook in beeld was dat iemand op een volledig kaal geslagen property, toch zijn huis is afgebrand: embers en grass fires... het is dus maar de vraag.

Het bericht van Willem-Lenie dat de "Greenies" deels schuld hebben aan de menselijke slachtoffers is natuurlijk ronduit belachelijk! Behalve dat ik me hierdoor persoonlijk aangesproken voel (maar dat ligt eraan wat je verstaat onder een Greenie), is het ozo makkelijk om in tijden van rampspoed en ellende, de beschuldigende vinger zo snel mogelijk ergens naar toe te laten wijzen. Laat het uitzoeken naar oplossingen om herhaling te voorkomen, nu maar over aan de Ozzie versie van de "parlementaire enquete".

Sander

Toch ook even mijn visie op het gebeurde:
Het is de taak van de overheid om met een oplossing te komen.
De belangrijkste taak van de overheid is het waken over de gezondheid van haar inwoners. In dat licht vind ik dat er een wet moet komen (of die is er al?) die de autoriteiten de bevoegdheid geeft om mensen verplicht te evacueren.
Het maken van een goed signalerings en evacuatiesysteem (met geschikte schuilkelders) moet toch niet al te moeilijk zijn met alle technieken heden ten dage.
Mensen reageren heel erg emotineel als het bij hun in de buurt komt en willen dan hun bezittingen beschermen. Dat is een logische reactie maar de overheid moet dan mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.

Tegen de materiele schade (woningen en inboedel) is het m.i. niet te doen om afdoende maatregelen te nemen. Als je daar gaat wonen weet je dat je dat risico loopt. Men zal dit, hoe erg het ook is moeten leren accepteren. Wel zou de overheid een soort van fonds moeten instellen om de schade die niet door een verzekering en charity wordt gedekt te vergoeden.
Clearings maken zou inderdaad een oplossing zijn maar dat is dan een dermate grote ingreep op de natuur dat dat ook weer veel tegenstand oproept. En inderdaad heeft de natuur zo nu en dan een brand nodig om te overleven.

Verder zou men bij het afgeven van een nieuwe bouwvergunning het bouwen van schuilkelder of zoiets verplicht moeten stellen.

Food for thougt....

Er is al 93 miljoen opgehaald, en dat is afgezien van fysieke donaties. (voedsel, kleding, transport, dierenvoer, actieve hulp etc etc)Vinden we dat weinig voor ene land met 20 miljoen mensen...?
Ja dat vind ik errug weinig, $4.25 per persoon, (trek daar vanaf de genereuze donaties van beroemdheden, bedrijven en de overheid dan hebben de Australiers net meer dan $1 gegeven, ja dat blijft errug weinig) hoop dat je zelf wat dieper in de buidel tast.

Voor we gaan roepen dat de bomen om moeten, moet je wel even nadenken over de funtie van bomen; he is inmiddles bewezen dat de aanwezigheid van bomen een significante invloed heeft op dhet vallen van regen.
Het is maar ten dele bewezen dat de aanwezigheid van bomen invloed heeft op de regen. In Victoria maakt het volgens mij niets uit, bomen verdampen water, die verdamping worden weer wolken en die vallen weer eens ergens neer ( alleen dus niet op dezelfde plek) Als je wilt dat dat gebeurd dan moet je dus ergens in de woestijn bomen gaan planten en hopen dat de wind goed staat. tegendeel is ook waar, in het gebied ontrekken bomen grote hoeveelheden grondwater, waardoor het gebied waar ze staan!!! steeds droger wordt. Bomen die uiteindelijk doodgaan vormen dus nog meer "olie op het vuur " bij een volgende bosbrand.

Ga over een half jaar weer eens in Kinglake kijken: al het schitterend jong groen schiet uit de zijkanten van de stammen, en alle kruiden komen door de strooisellaag naar boven!

Daar zijn anderen die daar toch heel anders over denken .

Perhaps the silly myths can be explained by the appearance of the bush a few weeks after a bushfire. There is an explosion of greenery as trees regrow and seeds germinate. Looks; however, are deceiving. The explosion of greenery is nothing more than plants using weakness in the ecosystem as the opportune time to push for individual dominance. These explosions use the plant's energy reserves, and most of the new plants will eventually die. If another fire came through, the explosion of greenery would be less. If too many fires came through, the ecosystem would collapse. Although some native plant seeds only germinate when exposed to smoke (not singed), it is wrong to say the Australian bush needs to be burnt. Likewise, although a little bit of ash enriches the soil, the amount of nutrients released by a fire is far far less than the enrichment of the soil via a process of decomposition. Needless to say, the "scientists" that burn the bush to increase its fertility don't burn their backyard gardens to increase their fertilty. Due to some quirk of psychology, the scientists are logical when it comes to their own gardens, but ideological when it comes to the Australian bush.

The "home among the Gum Trees" is wellicht niet de beste plaats om te wonen, mooi in goede tijden, levensgevaarlijk in droge periodes die dit land maar al te veel heeft. De olie in bladeren van Gum Trees is een zeer goede brandstof voor vuur, in extreme droogte verdampt deze olie uit de bladeren en ontstaat er een levensgevaarlijk gasmensel, uiterst brandbaar en explosief. volgende stukje over de gum tree is uit de Amerikaanse pers na de enorme branden die California teisterden.

Planted from the mid-19th century here, first by Australians lured by the Gold Rush, eucalyptus thrived in a climate remarkably similar to that of Down Under. Fast-growing, shade-providing, useful as a windbreak and sometimes as timber, they came equipped with everything but the cute koala bears.

It's only really in our time that the dark side of eucalyptus has been recognized. They are not only major water-suckers in our dry climate - they are known to firefighters as virtual bombs when the sparks are flying. The oils that fill their trunks and leaves are so flammable that there are reports from Australia of trees seemingly exploding on their own.

maar dat ligt eraan wat je verstaat onder een Greenie
Niet de Hulk!

Cheers

Willem

[quote author=r2d2 link=topic=9716.msg132361#msg132361 date=1234855175]
Het bericht van Willem-Lenie dat de "Greenies" deels schuld hebben aan de menselijke slachtoffers is natuurlijk ronduit belachelijk!
[/quote]

Niet belachelijk maar een een feit.

1) Heel veel paden, 4WD tracks en fire tracks werden gebruikt en onderhouden door 4WD clubs. Onder druk van de groenen zijn de 4WD's verbannen en vele paden en (fire) tracks zijn dicht gegroeid en dus kan de brandweer ze ook niet meer gebruiken en dat levert zeer veel vertraging op bij het bestrijden. Vele branden waren gewoonweg niet bereikbaar, in 1 vd. gebieden zijn 80 tracks gesloten in de afgelopen 5 jaar.

2) De enorme hoeveelheid brandstof op de grond mocht niet worden opgeruimd, want de natuur moet zijn gang gaan.... Ik hoorde van Victorian 4WD clubs dat er in die gebieden al 10 jaar niets is opgeruimd dus er lag enorm veel brandstof. Als we de natuur zijn gang moeten laten gaan, moeten de branden veroorzaakt door bliksem ook maar laten gaan.

een fire break van 50 meter rond je property had bij deze branden ook gewoon geen nut gehad

Ben ik met je eens Sander. Tegen deze bushfires was weinig te doen helaas  :-(

Waarschuwingssysteem op basis van sms-berichten? Zal niet 100% van de mensen bereiken maar is m.i. de eenvoudigste en snelste manier

Verplicht evacueren zit wel wat in maar was daar tijd voor vorige week zaterdag?? Het laatste zal hier nog niet over gezegd zijn

@r2d2

Je kan na het 3 keer veranderen van je antwoord... wel dit zeggen

Tja... convictcreations.... goede bronvermelding
( eerst was het nog een bio-loog maar geen eco-loog, of gewoon iemand die alleen maar loog  :lol:)

De uitleg van "convict creations" is logischer dan het "groene" gezwemel hoe goed een bosbrand wel niet is voor de natuur. Alle beesten die zijn verbrand ontkiemen ook weer?

Cheers

Willem

[quote author=Martin link=topic=9716.msg132375#msg132375 date=1234861041]
[quote author=r2d2 link=topic=9716.msg132361#msg132361 date=1234855175]
Het bericht van Willem-Lenie dat de "Greenies" deels schuld hebben aan de menselijke slachtoffers is natuurlijk ronduit belachelijk!
[/quote]

Niet belachelijk maar een een feit.

1) Heel veel paden, 4WD tracks en fire tracks werden gebruikt en onderhouden door 4WD clubs. Onder druk van de groenen zijn de 4WD's verbannen en vele paden en (fire) tracks zijn dicht gegroeid en dus kan de brandweer ze ook niet meer gebruiken en dat levert zeer veel vertraging op bij het bestrijden. Vele branden waren gewoonweg niet bereikbaar, in 1 vd. gebieden zijn 80 tracks gesloten in de afgelopen 5 jaar.

2) De enorme hoeveelheid brandstof op de grond mocht niet worden opgeruimd, want de natuur moet zijn gang gaan.... Ik hoorde van Victorian 4WD clubs dat er in die gebieden al 10 jaar niets is opgeruimd dus er lag enorm veel brandstof. Als we de natuur zijn gang moeten laten gaan, moeten de branden veroorzaakt door bliksem ook maar laten gaan.

[/quote]

@Martin:
Al je 2 argumenten zijn helemaal juist Martin, maar wat er bij mij niet in gaat is dat het belachelijk is om mensen die bijvoorbeeld voor een milieuorganisatie werken (ik neem aan dat Willem dat ook onder een Greenie verstaat), verantwoordelijk te stellen voor de dood van honderden mensen. Dat is het punt wat ik belachelijk vindt.

Dat 4WD clubs (en ik ben een groot fan van 4WD-en, en doe het ook heel graag!) nu in hun eigen straatje praten valt me ook erg op! Veel clubs doen goed werk, maar de brandweer (DSE, CFA en Parks Vic Firies) zijn zelf verantwoordelijk voor het open houden en checken van hun fire breaks and tracks. Ik heb zelf nog geen berichten gehoord over slecht onderhouden fire tracks / breaks, maar die zullen er zeker zijn.

@Jan:
Ik hoop niet dat we in Oz ook de maandelijkste alarmsignalen krijgen zoals in NL :|
Vuurbunkers .... kelders onder het huis... dat zou ik verkiezen... maar blijft een moeilijke!

Sander

[quote author=willem-lenie link=topic=9716.msg132379#msg132379 date=1234862605]
@r2d2

Je kan na het 3 keer veranderen van je antwoord... wel dit zeggen

Tja... convictcreations.... goede bronvermelding
( eerst was het nog een bio-loog maar geen eco-loog, of gewoon iemand die alleen maar loog  :lol:)

De uitleg van "convict creations" is logischer dan het "groene" gezwemel hoe goed een bosbrand wel niet is voor de natuur. Alle beesten die zijn verbrand ontkiemen ook weer?

Cheers

Willem

[/quote]

Ja het 3 keer veranderen was helaas nodig omdat ik eerst de bron moest zoeken waar je de quote vandaan had, het vervolgens slecht had gelezen (ik las dat de quote van Allen Greer was, maar dat was niet zo), en toen was er al weer 1 andere posts, dus moest ik hem daar weer op aan passen. Blijf aan de gang hier  :grin:

Maar de dieren ontkiemen idd weer... voortplanting noemen ze dat  :up: Nu maar hopen dat er niet op ze gejaagd wordt!

[quote author=r2d2 link=topic=9716.msg132380#msg132380 date=1234862628]
@Martin:
Al je 2 argumenten zijn helemaal juist Martin, maar wat er bij mij niet in gaat is dat het belachelijk is om mensen die bijvoorbeeld voor een milieuorganisatie werken (ik neem aan dat Willem dat ook onder een Greenie verstaat), verantwoordelijk te stellen voor de dood van honderden mensen. Dat is het punt wat ik belachelijk vindt.
[/quote]

Ja, mee eens... Gaat wat ver.

[quote author=r2d2 link=topic=9716.msg132380#msg132380 date=1234862628]
Dat 4WD clubs (en ik ben een groot fan van 4WD-en, en doe het ook heel graag!) nu in hun eigen straatje praten valt me ook erg op! Veel clubs doen goed werk, maar de brandweer (DSE, CFA en Parks Vic Firies) zijn zelf verantwoordelijk voor het open houden en checken van hun fire breaks and tracks. Ik heb zelf nog geen berichten gehoord over slecht onderhouden fire tracks / breaks, maar die zullen er zeker zijn.
[/quote]

Parks Vic., Parks SA, DSE etc. hebben de mensen en het geld niet om de (fire) tracks open te houden, ik geloof niet dat CFA / CFS daar verantwoorlijk voor is. Veel 4WD clubs helpen mee met het onderhoud en door regelmatig de tracks te gebruiken blijven ze toegankelijk. Maar ja, als ze het park niet meer in mogen houdt het al snel op met het onderhoud........

[quote author=Martin link=topic=9716.msg132384#msg132384 date=1234864570]
Parks Vic., Parks SA, DSE etc. hebben de mensen en het geld niet om de (fire) tracks open te houden, ik geloof niet dat CFA / CFS daar verantwoorlijk voor is. Veel 4WD clubs helpen mee met het onderhoud en door regelmatig de tracks te gebruiken blijven ze toegankelijk. Maar ja, als ze het park niet meer in mogen houdt het al snel op met het onderhoud........
[/quote]

Misschien is de oorzaak dat veel tracks gesloten zijn door misdragingen van "niet-leden van een 4WD club". Zij gebruiken de tracks, maar zijn niet betrokken bij het onderhoud e.d. Hierdoor zouden de "goede" 4WD clubs de dupe zijn. Immers door veelvuldig gebruik van tracks worden ze niet altijd beter van kwaliteit. Ze hebben immers onderhoud nodig! Just a thought!

Een idee: wil je 4WD.. prima, maar geef dan ook input om de tracks te onderhouden. Bijv. door lidmaatschap van een erkende 4WD vereniging.

Edit: je hebt gelijk w.b. CFA: die werken normaliter op Private Land, niet in Parks...

Ik ga maar even niet in op je vraag wat ik heb gedoneerd, Willem, je bent een lieve jongen, maar die vraag vind ik toch onbehoorlijk...

even over die bomen- wat jij daar opsomt is de korte versie van de functie van bomen, en dat is nou juist iets waar ik het afgelopen jaar iets meer over heb geleerd. En gelukkig zijn er veel meer mensen die daar iets over weten, en laat ik nou hopen dat dat de mensen zijn die een oplossing gaan zoeken.

Over 'verplicht evacueren', Het advies is op dit moment; beslis of je blijft of gaat. Het gaat hierbij niet over dagen waarop er brand is in je voortuin, maar over extreme fire danger days. Dat zijn er nogal wat in Victoria. En huizen die potentieel in de fik gaan, zijn er ook nogal wat.
Wat is precies nu het voorstel bij verplicht evacueren; iedereen die binnen 10 (30/50) meter van een boom woont verplicht zijn huis uit op alle  extreme fire danger days??  Hoe ziet men dat?  Dieren mee?? alle valuables?? iedere keer???

In Kinglake was niets aan de hand- geen reden om te evacueren, tot de fik erin vloog.  Zo was het bij ons ook, en bij ons vloog de fik er niet in.
Verder zijn er studies gedaan bij vorige bushfires; huizen waar mensen blijven, EN huizen waar sprinklers op het dak staan, hebben een veel grotere kans om het te redden.  Het zijn de ember storms na de brand die de huizen in de fik steken, en die kun je dus blussen, als je erbij bent (het begint vaak bij deurmatten, buitenmeubels, spleten en gaten in muren, plastic daglichten etc) Even voor de duidelijkheid; bij een brand op schaal 400  helpt niks...(behalve natuurlijk als je 40 blikjes cola hebt liggen, hebben julie die gelezen??) En zaterdag WAS aangekondigd dat de omstandigheden erger zouden zijn dan ashwednesday.
Maar wat besluit je?? Victoria is groot, en waar slaat het toe??
Na 5 dagen dag (en nacht) radio geluisterd te hebben, weten we dat dit onvoorspelbaar, onbeheersbaar was. Nogmaals, mensen wisten niet dat er vuur was, omdat niemand het wist. niemand! Het vuur was drie dalen ver weg, en dan ineens in je achtertuin.

Vergeet ook niet dat van de 500 inwoners van Marysville, 400 het wel hebben overleefd. En, het museum staat nog! Hoe komt dat??
Inplaats van Victoria ontbossen (iedereen alleen maar zijn achtertuin rooien is al een heleboel minder bossen hier. En, als je toch bezig bent, dan is wat minder bomen voor een paddock ook wel fijn, cleared land is immers veel meer waard) denk ik dat bouwregelementen veel meer zin hebben. Dus geen blokhutjes, houten muren, houten veranda's etc. Maar steen en een goed dak, sprinklers etc.  De meeste huizen hier zijn ook gewoon een brandstapel 'waiting to happen'. En wat betreft opruimen; Wij wonen hier op een berg die 26 jaar geleden volledig is uitgebrand (al onze bomen zijn nog steeds zwart) maar als ik de berg afrijdt is het rondom de meeste huizen een grote puinzooi.  Dan kan je wel wat bomen rooien, maar brand ontstaat in alles.
Een vriend van ons die heeft geblust in Healesville had ook vaak en hopeloos gevoel, blus je het ene huis, liggen in de tuin ernaast 3 tractor banden te fikken... die krijg je niet uit, en die geven wel veel embers. Hopeloze zaak dus.

Wat ik maar zeggen wil; het is erg makkelijk een aanlokkelijk om emotioneel en vanuit je onderbuik te reageren, Maar dat is niet altijd de beste oplossing. En gelukkig hebben we mensen gekozen die er speciaal zijn om na te denken. (oh nee- wij niet haha)  En ik denk altijd dat als er zoveel mensen zijn die daar zo lang over na moeten denken, er een kans is, dat ik dat niet ook nog eens allemaal kan weten.
En ik denk, dat ik niet de enige ben in mijn positie.

@ r2d2  "If Everything Seems Under Control You Are Not Going Fast Enough"  :smile:

@ MamaVark

kan me niet voorstellen dat het onbehoorlijk is om te zeggen
hoop dat je zelf wat dieper in de buidel tast.

Wat je geeft (of niet geeft) doet er mij niet toe, da's ieder voor zijn eigen, laat ik nogmaals de hoop uitspreken dat onze Hollands geboren hand wat guller is dan de gemiddelde Australier die het blijkbaar al heel wat vindt als hij bij het opruimen van het huis, zijn oude spullen (die die niet meer gebruikt!) weggeeft voor het goede doel. Ik zou ook geen afgedankte oude fiets voor mijn kinderen willen nadat ze ALLES verloren hebben, ben gelukkig goed verzekerd. :smile:

Op de mensen die we blijkbaar hebben gekozen? speciaal om na te denken zou ik niet al mijn hoop vestigen. Dat duurt vaak veeeeeeeeeeeeeeels te lang

Cheers

Willem

[quote author=willem-lenie link=topic=9716.msg132392#msg132392 date=1234867806]

Wat je geeft (of niet geeft) doet er mij niet toe, da's ieder voor zijn eigen, laat ik nogmaals de hoop uitspreken dat onze Hollands geboren hand wat guller is dan de gemiddelde Australier die het blijkbaar al heel wat vindt als hij bij het opruimen van het huis, zijn oude spullen (die die niet meer gebruikt!) weggeeft voor het goede doel. Ik zou ook geen afgedankte oude fiets voor mijn kinderen willen nadat ze ALLES verloren hebben, ben gelukkig goed verzekerd. :smile:

Op de mensen die we blijkbaar hebben gekozen? speciaal om na te denken zou ik niet al mijn hoop vestigen. Dat duurt vaak veeeeeeeeeeeeeeels te lang

Cheers

Willem
[/quote]

Je brengt het lekker positief Willem  :?

Ik las hier vanmiddag een oproep in de lokale krant dat ze nu borden, glazen, bekers, dierenspullen zoals riemen, halsbanden, etensbakken nodig hebben dus ik heb een flinke doos gevuld. Wat is er mis met schone dingen uit de kast die je zelf teveel hebt staan?

Mensen die een huisdier zonder huis tijdelijk in huis willen nemen kunnen zich onder andere hier aanmelden:
http://relief.fun4paws.org 

http://relief.fun4paws.org 

Je brengt het lekker positief Willem 
  :lol:

Begrijp niet wat je daarmee wil zeggen.

Wellicht is de gemiddelde Australier verschrikkelijk blij met het overschot uit andermans kast. Begrijp zelf niet zo goed waar je als ontvanger die zooi laat als je geeneens een huis hebt, laat staan een kast, om het in te doen. Een kopje, bordje en honderiem zou het laatste zijn waar ik me druk om zou maken. Als je het perse nodig hebt is 1 ritje naar Melbourne voldoende. In dit stadium lijken mij bouwmaterialen meer geschikt ( als je toch iets wilt geven). Maar ik zal wel weer iets niet snappen..... :lol:

Cheers

Willem

[quote author=willem-lenie link=topic=9716.msg132591#msg132591 date=1235040867]
Je brengt het lekker positief Willem 
  :lol:

Begrijp niet wat je daarmee wil zeggen.

Wellicht is de gemiddelde Australier verschrikkelijk blij met het overschot uit andermans kast. Begrijp zelf niet zo goed waar je als ontvanger die zooi laat als je geeneens een huis hebt, laat staan een kast, om het in te doen. Een kopje, bordje en honderiem zou het laatste zijn waar ik me druk om zou maken. Als je het perse nodig hebt is 1 ritje naar Melbourne voldoende. In dit stadium lijken mij bouwmaterialen meer geschikt ( als je toch iets wilt geven). Maar ik zal wel weer iets niet snappen..... :lol:

Cheers

Willem

[/quote]

er zijn een boel mensen die geen huis meer hebben en ook geen auto dus een ritje stad zit er dan niet in. Zij wonen in "tentenkampen" volgens mij dus er is gewoon helemaal niets. Er zijn veel huisdieren ook dakloos of "wees" dus daar moeten ook spullen voor komen. Dit zijn puur eerste dingen die ze nu nodig hebben, volgens mij komt het bouwen later wel.

Wat ik bedoel met je gequote zin is dat je het zo negatief brengt naar de gevers allemaal. Persoonlijk zou ik met alles blij zijn in zo'n geval dus ook met een oude fiets als ik die veel zou gebruiken. Hier zijn ook veel mensen goed verzekerd maar dat neemt de emotionele schade niet zomaar weg, sommige mensen kunnen niet eens meer aantonen wie ze zijn.

Als ik jouw antwoord goed lees gaat het wellicht om die mensen die NIET verzekerd zijn.

One in four Australians with home and/or contents insurance are uninsured which is surprising considering buying a property is one of the largest financial transactions people can make.

25% van Australiers ( die hun eigen huis bezitten) is dus niet verzekerd en 1 op de 4 mensen heeft dus een probleem als er echt wat gebeurd en dus behalve hun huis ook hun bezittingen kwijt zijn. Erg vervelend maar ik kan daar dus helaas geen medelijden mee hebben, alle mensen die keurig altijd hun verzekeringen betalen (zoals Ik) krijgen ook geen restitutie als je hele premie leven er niets gebeurd, als je het risico wil nemen, moet je het ook kunnen dragen

Nationally, only 51 per cent of Australian renters have home contents insurance
Van de huurders heeft dus slechts de helft!! zijn inboedel verzekerd, zal bij auto verzekeringen niet veel beter zijn. Het percentage dat wel maar onder verzekerd is is mij niet bekend, maar kijkend naar de gemiddelde Australier zal dat ook een aardig percentage zijn

Toen een paar jaar geleden mijn auto en foodvan afbrandde op West Beach, SA kon ik na 1 telefoontje 2 weken een auto huren, vervangend vervoer. De schade claim van alle overige zaken van de foodvan en inventaris was binnen 48 uur geregeld. De emotionele schade die vooral Lenie had, kregen ook wij niet vergoed, door een goede verzekering en snelle afwikkeling kan je je daar redelijk snel overheen zetten. Voor de ramp toerist ( of echt geinteresseerde) staan hier de foto's http://willem-lenie.blogspot.com/2006_11_01_archive.html

Als je fiets verbrand koop je toch gewoon gelijk een goede nieuwe ( die je zelf wilt hebben!) en zou ik dus, persoonlijk, niet op een oude fiets van iemand anders gaan zittten, de emotionele schade gaat niet over om op een afgedankte fiets te rijden van iemand anders. Zelfde wat betreft serviezen banken etc. die koop je zelf weer naar jouw smaak ( althans, zo zit ik dus in elkaar). Meeste schade die ik zou hebben is niet eens te vergoeden omdat het vooral verzamelingen betreft, waarde is verzekerd maar ik kan het nooit meer terug krijgen....

Voor dat het halve forum over me heenvalt wil ik wel graag duidelijk maken dat het verlies van een familielid, vriend, bekende, buur door deze gebeurtenis/ramp vreselijk is, materiele zaken kunnen weer ( indien) goed verzekerd bijna gelijk opnieuw aangeschaft worden, emotionele zaken ben je helaas kwijt, daar helpt geen oude fiets bij.

Cheers

Willem

[quote author=willem-lenie link=topic=9716.msg132600#msg132600 date=1235046806]
De schade claim van alle overige zaken van de foodvan en inventaris was binnen 48 uur geregeld.
[/quote]

Dag Willem,

Jou een beetje kennende zal je de verzekering wel hebben opgelicht :x. Daarom zijn de premies zo duur en niet te betalen voor de minder bedeelden onder ons.

Maar goed bij jou is in het verleden ook het e.e.a. verbrand dus je weet wel waar je over praat.

Groet,
Loek

[quote author=willem-lenie link=topic=9716.msg132600#msg132600 date=1235046806]
Voor dat het halve forum over me heenvalt wil ik wel graag duidelijk maken dat het verlies van een familielid, vriend, bekende, buur door deze gebeurtenis/ramp vreselijk is, materiele zaken kunnen weer ( indien) goed verzekerd bijna gelijk opnieuw aangeschaft worden, emotionele zaken ben je helaas kwijt, daar helpt geen oude fiets bij.

Cheers

Willem
[/quote]
Is er niet een grote kans dat je, op dit moment, met de bijna gelijk in de fout gaat?
Jij was met je schade de enige op dat moment (heb het even gelezen, was behoorlijk K..).
Er zullen heel wat mensen zijn die nieuwe spullen nodig hebben, maar als je verzekerd bent en al je papieren zijn in vlammen op gegaan??
Hier in NL zouden de verzekeringsmaatschappijen je tot het laatste moment proberen te naaien.
Dan moet je het dus misschien eerst maar even doen met de afdankertjes van een ander.

Bart

Back