Citizenship

Nog steeds de zin niet kunnen vinden om eraan te beginnen. na 1 vermoeiende visa aanvraag en een 2e iets minder maar nog steeds redelijk vermoeiende aanvraag heb ik er nog steeds de energie niet voor. Zelfs ruim 2 jaar later niet ☺️
Geloof me: dit is een makkie vergeleken met visa (of heeft dat erg te maken met je visa achtergrond?)
 
Geloof me: dit is een makkie vergeleken met visa (of heeft dat erg te maken met je visa achtergrond?)

Nee, het zit hem meer in het feit dat om mijn Nederlanderschap te behouden we moeten trouwen of een geregistreerd partnerschap moeten hebben, en dat is er nog niet van gekomen. Maar er is geen haast, het kan altijd nog. Ben op dit moment prima tevreden met een PR.
 
@Thijsvr en Annelies:
Nieuwe kans voor NZers om Australier te worden:
'A fair change': Federal government makes Australian citizenship easier for Kiwis to obtain


https://www.abc.net.au/news/2023-04...h-citizenship-for-kiwis-new-zealand/102253684

Klopt! Deze regels betekenen dat Annelies direct Australische kan worden. Het betekent helaas wel dat Annelies haar Nederlanderschap moet opgeven en ik weet niet of ze daar klaar voor is.

For reference, de regels waren origineel dat als je NZ was, dat je een special category visa kreeg wat in principe vergelijkbaar is met hoe het nu is, maar er was de optie om na 4 jaar voor een soort versneld 189 visum te gaan. Eigenlijk een normaal 189 visum, maar minus all checks qua opleiding, wat voor werk je doet, taalbeheersing en nog wat andere dingen.

Dat was eigenlijk waar we op hadden gehoopt, maar beggars can't be choosers misschien. Dit is in ieder geval al een hele goeie stap in de goeie richting, het is alleen jammer dat Nederland een paar jaar geleden de dual citizenship regels op de schop heeft gedaan.

Maar zeker goed nieuws!
 
Is dat zo? Ik dacht dat de anti-dual regeling al van 1800 of begin 1900 was?

Ik begreep dat het recentelijker is. Annelies heeft bijvoorbeeld op dit moment dubbele nationaliteit (NZ en NL). Het is alleen dat als ze nú een extra nationaliteit aan zou nemen, dat ze het Nederlandse automatisch kwijt zou raken (zoals ook het geval bij jou geloof ik). Volgens dit artikel is het een Rutte ding, maar wordt er naar gekeken om het te wijzigen wellicht.

https://www.volkskrant.nl/columns-o...moeilijk-over-dubbele-nationaliteit~b53027b9/ (stop het laden van de pagina zodra je het artikel ziet en je kunt het lezen zonder paywall)
 
Ik begreep dat het recentelijker is. Annelies heeft bijvoorbeeld op dit moment dubbele nationaliteit (NZ en NL). Het is alleen dat als ze nú een extra nationaliteit aan zou nemen, dat ze het Nederlandse automatisch kwijt zou raken (zoals ook het geval bij jou geloof ik). Volgens dit artikel is het een Rutte ding, maar wordt er naar gekeken om het te wijzigen wellicht.

https://www.volkskrant.nl/columns-o...moeilijk-over-dubbele-nationaliteit~b53027b9/ (stop het laden van de pagina zodra je het artikel ziet en je kunt het lezen zonder paywall)
Kon het artikel lezen, bedankt voor de link. Het zegt alleen niets over een aanpassing of verandering. Rutte's opmerkingen onderstrepen bestaande wetgeving en hij probeert elke twijfel te vermijden, het is meer een politiek statement dan wetstechnisch.


Het verlies van NL-schap bij naturalisatie naar een niet NL nationaliteit is begonnen met:

Wet op het Nederlanderschap en het ingezetenschap uit 1892.

Wet van 12 december 1892, Stb. 268, op het Nederlanderschap en het ingezetenschap, gewijzigd bij de wetten van: 8 juli 1907, Stb. 177; 10 februari 1910, Stb. 56; 15 juli 1910, Stb. 216; 31 december 1920, Stb. 955; 29 november 1935, Stb. 685; 21 december 1936, Stb. 209 en 913; 15 december 1938, Stb. 204; 10 juli 1947, Stb. H 232 (Art. XXV); 6 augustus 1949, Stb. J 359 (Art. III); 21 december 1951, Stb. 593; 15 mei 1953, Stb. 233; 30 juli 1953, Stb. 363 (Art. II); 16 juli 1958, Stb. 342; 12 juli 1962, Stb. 249; 14 november 1963, Stb. 467; 20 november 1975, Stb. 608; 8 september 1976, Stb. 465; en ingetrokken bij de Rijkswet van 19 december 1984, Stb. 628.

Artikel 7

Nederlanderschap wordt verloren:
1. door naturalisatie in een ander land....

Bron: https://books.google.com.au/books?i...=gbs_selected_pages&cad=2#v=onepage&q&f=false



Dit is in 1984 vervangen door een gelijksoortige wet, de Rijkswet op het Nederlanderschap. Zie Artikel 15.
  1. https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0003738&hoofdstuk=5&artikel=15&z=2022-04-01&g=2022-04-01
Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:

  • a. door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;

Dus het verlies van NL-schap door het vrijwillig aannemen (en dat is het verschil met Annelies haar Kiwi/NL) van een andere nationaliteit is niets nieuws en een oude en stoffige wet uit 1892.

Het maakt verder niet uit voor jullie, maar het is niets nieuws ;)
 
Last edited:
Kon het artikel lezen, bedankt voor de link. Het zegt alleen niets over een aanpassing of verandering. Rutte's opmerkingen onderstrepen bestaande wetgeving en hij probeert elke twijfel te vermijden, het is meer een politiek statement dan wetstechnisch.


Het verlies van NL-schap bij naturalisatie naar een niet NL nationaliteit is begonnen met:

Wet op het Nederlanderschap en het ingezetenschap uit 1892.

Wet van 12 december 1892, Stb. 268, op het Nederlanderschap en het ingezetenschap, gewijzigd bij de wetten van: 8 juli 1907, Stb. 177; 10 februari 1910, Stb. 56; 15 juli 1910, Stb. 216; 31 december 1920, Stb. 955; 29 november 1935, Stb. 685; 21 december 1936, Stb. 209 en 913; 15 december 1938, Stb. 204; 10 juli 1947, Stb. H 232 (Art. XXV); 6 augustus 1949, Stb. J 359 (Art. III); 21 december 1951, Stb. 593; 15 mei 1953, Stb. 233; 30 juli 1953, Stb. 363 (Art. II); 16 juli 1958, Stb. 342; 12 juli 1962, Stb. 249; 14 november 1963, Stb. 467; 20 november 1975, Stb. 608; 8 september 1976, Stb. 465; en ingetrokken bij de Rijkswet van 19 december 1984, Stb. 628.

Artikel 7

Nederlanderschap wordt verloren:
1. door naturalisatie in een ander land....

Bron: https://books.google.com.au/books?i...=gbs_selected_pages&cad=2#v=onepage&q&f=false



Dit is in 1984 vervangen door een gelijksoortige wet, de Rijkswet op het Nederlanderschap. Zie Artikel 15.
  1. https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0003738&hoofdstuk=5&artikel=15&z=2022-04-01&g=2022-04-01
Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:

  • a. door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;

Dus het verlies van NL-schap door het vrijwillig aannemen (en dat is het verschil met Annelies haar Kiwi/NL) van een andere nationaliteit is niets nieuws en een oude en stoffige wet uit 1892.

Het maakt verder niet uit voor jullie, maar het is niets nieuws ;)

Ik heb me duidelijk verkeerd laten inlichten door Annelies dan haha. Apart dat Annelies dan wel NL en NZ heeft nog.
 
Ik heb me duidelijk verkeerd laten inlichten door Annelies dan haha. Apart dat Annelies dan wel NL en NZ heeft nog.
Nee hoor dat is niet apart. Annelies is niet genaturaliseerd.
1. Ze heeft NL vanuit een ouder meegekregen.
2. Ze heeft Kiwi van NZ gehad omdat ze daar geboren is
3. En ze was ook nog minderjarig.

Klopt allemaal met de bovenstaande wetgeving ;)

Dubbele nationaliteit is gewoon mogelijk als NL-er onder sommige omstandigheden. Zoals die van Annelies. En ook zoals Miss Bang als we getrouwd zijn en dan vraagt ze AU aan gebaseerd op de relatie met een Australian. (Me)
 
Er is nog iets anders gaande. Als Annelies in NZ is geboren, heeft ze de Kiwi nationaliteit. Maar als ze minimaal 1 bewijsbare Nederlandse ouder had OP HET MOMENT van haar geboorte in NZ, heeft ze IN BEGINSEL ook recht op de NL nationaliteit (met behoud van NZ nationaliteit). Voor verkrijging van NL nationaliteit moet ze aan twee voorwaarden hebben voldaan: 1. ze moet ten minste 5 jaar aaneengesloten in NZ hebben gewoond onder haar 18e, en 2. haar ouders moeten haar NL nationaliteit hebben aangevraagd voor haar 18e.
 
Last edited:
Er is nog iets anders gaande. Als Annelies in NZ is geboren, heeft ze de Kiwi nationaliteit. Maar als ze minimaal 1 bewijsbare Nederlandse ouder had OP HET MOMENT van haar geboorte in NZ, heeft ze IN BEGINSEL ook recht op de NL nationaliteit (met behoud van NZ nationaliteit). Voor verkrijging van NL nationaliteit moet ze aan twee voorwaarden hebben voldaan: 1. ze moet ten minste 5 jaar aaneengesloten in NZ hebben gewoond onder haar 18e, en 2. haar ouders moeten haar NL nationaliteit hebben aangevraagd voor haar 18e.
Dat bedoelde ik zeg maar (met minder woorden) met punt 1 ;) Ze heeft NL-schap meegekregen van (minstens) één ouder.
 
@Thijsvr


Zit er een zwart konijntje tussen die 15.000? 😉

Haha, nee helaas.
Nee, ivm ouders die ouder worden en de hele situatie dat ze maar 90 dagen in een periode van 180 dagen in Nederland zou mogen blijven hebben we besloten het niet te doen.

Vanuit haar werk hebben ze aangeboden om haar te sponsoren, maar dan zou ze voor 5 jaar moeten tekenen en de "boete" bij vertrek eerder was een vrij onzinnig bedrag (bijna een minimum jaar loon). We gaan in januari nog een keertje overleggen, maar het zou zo'n power imbalance creëeren dat ik denk dat we het niet doen. Niet dat ze het vervelend bedoelen ofzo hoor, integendeel, maar jezelf vastleggen voor 5 jaar in een baan is gewoon niet handig.

Dus op dit moment denk ik dat we het nog even aankijken. Nieuwe verkiezingen in Nederland binnenkort dus misschien andere regels qua dual citizenship, het 461 visum waar ik op ben zou op de schop kunnen nu ze de regels voor Kiwi's verandert hebben.
Het zou pas een serieus "probleem" worden als we een hypotheek willen afsluiten bijvoorbeeld.
 
maar 90 dagen in een periode van 180 dagen
Ik heb even niet de citizenship regels voor me. Maar als je een Aussie paspoort hebt dan lijkt me dat er juist geen limiet meer is aan overzee zijn. Hoe hebben ze dat hier in gedachten dan? (Linkje?)
 
Ik heb even niet de citizenship regels voor me. Maar als je een Aussie paspoort hebt dan lijkt me dat er juist geen limiet meer is aan overzee zijn. Hoe hebben ze dat hier in gedachten dan? (Linkje?)

Ik lees het misschien verkeerd hoor, maar je mag vanuit Australië 90/180 dagen in Nederland zijn.
Als je langer wilt blijven hoef je niet eerst een MVV aan te vragen, maar kun je meteen verblijfsvergunning aanvragen.


 
Ah, andersom dus. Niet AU. Maar NL/EU doet moeilijk 😉 Zo had ik het niet gelezen.

Annelies kan haar NL-schap opnieuw aanvragen als ze wil maar dat is natuurlijk wel een procedure. Net als die verblijfsvergunning trouwens.

Jullie blijven een bijzonder koppel 😉
 
Ah, andersom dus. Niet AU. Maar NL/EU doet moeilijk 😉 Zo had ik het niet gelezen.

Annelies kan haar NL-schap opnieuw aanvragen als ze wil maar dat is natuurlijk wel een procedure. Net als die verblijfsvergunning trouwens.

Jullie blijven een bijzonder koppel 😉

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan ;)
 


OFX
Back
Top