Coronavirus in Australië

Hier nergens nog meegemaakt, niet in restaurants, niet in winkels. Collega ging naar Townsville afgelopen week en zei dat ze daar wel heel streng aan het controleren waren. Ik weet wel dat er een paar pubs al flinke boetes hebben gehad en zelfs de deuren voor een paar dagen hebben moeten sluiten.
Ben benieuwd of het hier over een paar weken ook nog is. Dit is afgelopen maandag ingegaan dat je op veel plekken volledig gevaccineerd moet zijn.
 

Tja WA, ik denk dat iedereen wel zijn eigen mening heeft over het wat beleid deze state voert en dat het vooral voor buitenstaanders lastig te bevatten is hoe die premier al het health advies in de wind slaat van zijn adviseurs mbt heropening. Ik was eerlijk gezegd in de veronderstelling dat er heel beperkte covid restrictions in WA waren, zoals mask mandates en check in etc, omdat er geen covid was? Ben eigenlijk wel verbaasd om te lezen dat het ook op dat gebied het strengste beleid van Australia is. Bizar, je zal er maar zitten ;)
 
Last edited:
Tja WA, ik denk dat iedereen wel zijn eigen mening heeft over het wat beleid deze state voert en dat het vooral voor buitenstaanders lastig te bevatten is hoe die premier al het health advies in de wind slaat van zijn adviseurs mbt heropening. Ik was eerlijk gezegd in de veronderstelling dat er heel beperkte covid restrictions in WA waren, zoals mask mandates en check in etc, omdat er geen covid was? Ben eigenlijk wel verbaasd om te lezen dat het ook op dat gebied het strengste beleid van Australia is. Bizar, je zal er maar zitten ;)
Er waren ook geen restricties. Tot die Franse backpacker vanuit QLD kwam met zijn Delta🙈.

Nu met Omricon hier inderdaad best wat restricties. Mondkapjes plicht, verplichte incheck etc. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet meer ristricties ervaar als toen in NSW met de Delta. Ik zet overal keurig mijn mondkapje op ja en ook buiten op schoolplein. De rest is voor mij niets anders, ik kan overal komen waar ik wil oké alleen ik moet nu op verschillende plekken mijn vacinatie bewijs laten zien.

Ik snap helemaal dat het als buitenstaander hier niet te volgen is. Ik volg het zelfs amper. De scholen zouden ook niet gesloten worden bij lage caseload. Volgens mij zijn er nu 4 scholen waar 1 of enkele gevallen zijn. Alle close contacts 14 dagen isolatie. Fingeracross dat het niet voorkomt op de school van onze zoon geen zin in 14 dagen isolatie.
Ik denk op een gegeven moment moet je er ook mee gaan leven. Het is zo bizar dat op dit moment de verschillen zo groot zijn in de wereld maar alleen al binnen Australië. Kijk naar Denemarken, die hebben nu alles over de boeg gegooid.

Ik ben in ieder geval wel blij dat ze de regels versoepeld hebben voor mensen die hier wonen en terug kunnen komen. Sommige situaties zijn gewoon schrijnend.
 
Er waren ook geen restricties. Tot die Franse backpacker vanuit QLD kwam met zijn Delta🙈.

Nu met Omricon hier inderdaad best wat restricties. Mondkapjes plicht, verplichte incheck etc. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet meer ristricties ervaar als toen in NSW met de Delta. Ik zet overal keurig mijn mondkapje op ja en ook buiten op schoolplein. De rest is voor mij niets anders, ik kan overal komen waar ik wil oké alleen ik moet nu op verschillende plekken mijn vacinatie bewijs laten zien.

Ik snap helemaal dat het als buitenstaander hier niet te volgen is. Ik volg het zelfs amper. De scholen zouden ook niet gesloten worden bij lage caseload. Volgens mij zijn er nu 4 scholen waar 1 of enkele gevallen zijn. Alle close contacts 14 dagen isolatie. Fingeracross dat het niet voorkomt op de school van onze zoon geen zin in 14 dagen isolatie.
Ik denk op een gegeven moment moet je er ook mee gaan leven. Het is zo bizar dat op dit moment de verschillen zo groot zijn in de wereld maar alleen al binnen Australië. Kijk naar Denemarken, die hebben nu alles over de boeg gegooid.

Ik ben in ieder geval wel blij dat ze de regels versoepeld hebben voor mensen die hier wonen en terug kunnen komen. Sommige situaties zijn gewoon schrijnend.

En dan hadden wij notabene amper Delta, want toen de Delta woekerde in de southern states waren wij ook gewoon nog dicht! Maar goed, QLD heeft afgewacht en het beleid aangepast naar de geprognotiseerde ziekenhuisbezettingsgraad met covid gevallen. In het begin was dit best eng hoor, o jee wat gaat er gebeuren? Maar ze verwachten dat de peak in QLD vorige week was, en het vanaf nu langzaam downhill gaat. En al met al ken ik een hoop mensen welke covid hebben of gehad hebben, en valt het bij de meeste mensen gewoon erg mee. Zelfs mijn ongevaccineerde zwager heeft al 2x covid gehad en liep na 3 dagen alweer zonder symptonen door het huis, soms denk je dan van zou goed zijn als die het wel iets zwaarder te pakken hebben maar goed... Die ziet nu ook absoluut geen reden om zich te laten vaccineren.

Je ziet in UK en bijvoorbeeld Denemarken dat het beleid constant aangepast wordt aan de bezettingsgraad van het ziekenhuis, omikron is besmettelijker dan delta maar de ziekenhuisopnamen zijn miniem, dan is het op een gegeven moment ook gewoon tijd om door te pakken en wat je zegt: te leren leven met covid zonder restricties . UK was er misschien te vroeg en rigoreus mee, maar ze ondernemen tenminste wel stappen. Ook om fiasco's zoals NZ (die een zwangere citizen weigert) te voorkomen. Het is gevaarlijk terrein hoor en de polarisatie wordt alsmaar groter. Wij in QLD hadden consensus onder de citizens toen Delta woekerde om dicht te blijven, ondanks het geschreeuw van de toeristen sector. Maar ik denk dat de meeste mensen nu blij zijn dat de grenzen gewoon open zijn. Je doet je plicht door een mondkapje te dragen in public spaces, en dan gaat het toch prima?

Persoonlijk vind ik het beleid van WA echt belachelijk, maar dat bleek ook wel een beetje uit mijn eerdere post denk ik. 14 dagen isolatie is toch ook niet meer van deze tijd, hier in QLD 5 dagen als je covid hebt, daarna even een testje en gewoon weer aan het werk. Ik heb er altijd een onbehaaglijk gevoel bij gehad dat citizens van een land buitengesloten worden van eigen states of territories, maar dat was wel te verantwoorden toen, nu niet meer. Alleen mijn mening, trouwens ook de mening van steeds meer WA citizens als ik dat zo lees.

Er is nog een ander dingetje: Tijdens the early stages of the pandemic heeft QLD government 350 miljoen dollar geinvesteerd om de health care supply chain covid proof te maken, wat het nu ook is. Min of meer komt het hierop neer: zelfs als een aanzienlijk deel van de bevolking in het ziekenhuis belandt, kunnen we nog steeds bevoorraden en is er ook genoeg voorraad voorhanden. Ik heb gehoord (zou graag feiten willen zien, dus iemand die heeft, graag) dat WA ondanks een enorm budget surplus amper tot niks heeft geinvesteerd in hun supply chain of zelfs ziekenhuis systeem en min of meer dachten dat als we de grenzen maar lang genoeg dicht houden en enorme restricties op onze bewoners opleggen het hopelijk overwaait en het niet naar buiten komt wat een puinbak ons health care system is? Nogmaals, als het anders ligt graag nuancering :), maar als dit daadwerkelijk zo is dan snap ik heel goed waarom die clown de state hermetisch gesloten blijft houden.

edit: HIER is te lezen waar in geinvesteerd is, enorm budget voor mental health, maar nergens wordt supply chain budget genoemd. Als je dan leest dat het complete budget voor WA 3.1 miljard is, en het health budget voor alleen Cairns and Hinterland al 1.08 miljard is, dan zegt dat wat mij betreft voldoende.
 
Last edited:
En dan hadden wij notabene amper Delta, want toen de Delta woekerde in de southern states waren wij ook gewoon nog dicht! Maar goed, QLD heeft afgewacht en het beleid aangepast naar de geprognotiseerde ziekenhuisbezettingsgraad met covid gevallen. In het begin was dit best eng hoor, o jee wat gaat er gebeuren? Maar ze verwachten dat de peak in QLD vorige week was, en het vanaf nu langzaam downhill gaat. En al met al ken ik een hoop mensen welke covid hebben of gehad hebben, en valt het bij de meeste mensen gewoon erg mee. Zelfs mijn ongevaccineerde zwager heeft al 2x covid gehad en liep na 3 dagen alweer zonder symptonen door het huis, soms denk je dan van zou goed zijn als die het wel iets zwaarder te pakken hebben maar goed... Die ziet nu ook absoluut geen reden om zich te laten vaccineren.

Je ziet in UK en bijvoorbeeld Denemarken dat het beleid constant aangepast wordt aan de bezettingsgraad van het ziekenhuis, omikron is besmettelijker dan delta maar de ziekenhuisopnamen zijn miniem, dan is het op een gegeven moment ook gewoon tijd om door te pakken en wat je zegt: te leren leven met covid zonder restricties . UK was er misschien te vroeg en rigoreus mee, maar ze ondernemen tenminste wel stappen. Ook om fiasco's zoals NZ (die een zwangere citizen weigert) te voorkomen. Het is gevaarlijk terrein hoor en de polarisatie wordt alsmaar groter. Wij in QLD hadden consensus onder de citizens toen Delta woekerde om dicht te blijven, ondanks het geschreeuw van de toeristen sector. Maar ik denk dat de meeste mensen nu blij zijn dat de grenzen gewoon open zijn. Je doet je plicht door een mondkapje te dragen in public spaces, en dan gaat het toch prima?

Persoonlijk vind ik het beleid van WA echt belachelijk, maar dat bleek ook wel een beetje uit mijn eerdere post denk ik. 14 dagen isolatie is toch ook niet meer van deze tijd, hier in QLD 5 dagen als je covid hebt, daarna even een testje en gewoon weer aan het werk. Ik heb er altijd een onbehaaglijk gevoel bij gehad dat citizens van een land buitengesloten worden van eigen states of territories, maar dat was wel te verantwoorden toen, nu niet meer. Alleen mijn mening, trouwens ook de mening van steeds meer WA citizens als ik dat zo lees.

Er is nog een ander dingetje: Tijdens the early stages of the pandemic heeft QLD government 350 miljoen dollar geinvesteerd om de health care supply chain covid proof te maken, wat het nu ook is. Min of meer komt het hierop neer: zelfs als een aanzienlijk deel van de bevolking in het ziekenhuis belandt, kunnen we nog steeds bevoorraden en is er ook genoeg voorraad voorhanden. Ik heb gehoord (zou graag feiten willen zien, dus iemand die heeft, graag) dat WA ondanks een enorm budget surplus amper tot niks heeft geinvesteerd in hun supply chain of zelfs ziekenhuis systeem en min of meer dachten dat als we de grenzen maar lang genoeg dicht houden en enorme restricties op onze bewoners opleggen het hopelijk overwaait en het niet naar buiten komt wat een puinbak ons health care system is? Nogmaals, als het anders ligt graag nuancering :), maar als dit daadwerkelijk zo is dan snap ik heel goed waarom die clown de state hermetisch gesloten blijft houden.

edit: HIER is te lezen waar in geinvesteerd is, enorm budget voor mental health, maar nergens wordt supply chain budget genoemd.
Nou nou.... Clown, aannames over fouten, even een stapje terug graag... Zo gaat er natuurlijk niemand inhoudelijk en rustig reageren want als ze het niet met je eens zijn voelen ze zich direct in de hoek gezet.
 
Nou nou.... Clown, aannames over fouten, even een stapje terug graag... Zo gaat er natuurlijk niemand inhoudelijk en rustig reageren want als ze het niet met je eens zijn voelen ze zich direct in de hoek gezet.

Jazeker, zoals ik al zei, mijn mening. En iedereen kan hierop reageren of ze het nu met me eens zijn of niet, prima toch. Daar is een discussie forum voor. Ik zet hier toch ook verder niemand in de hoek mee. Als we weer terug gaan naar het vingertje wijzen en mensen met een afwijkende mening schofferen dan zijn we weer precies terug naar de situatie wat we vooraf besproken hadden. RUIMTE VOOR ANDERE MENINGEN!

PS, ik heb de budgetten toegevoegd, dus zijn geen aannames.
 
Het punt is dat je vraagt om een inhoudelijk gesprek, maar je anderen niet inhoudelijk uit de tent lokt met zulke opmerkingen als McClown.

Anyway, ik ben erg blij met het WA beleid tot aan Omikron. Nu denk ik dat ze echter de plank misslaan. Ooit moet je open, en dat is m.i. nu "ideaal".

Overigens heeft de gesloten grens nog meer dan de meerderheid achter zich. Dus het ligt er meer aan van wie jij het uit WA hebt gehoord.

Wel ben ik teleurgesteld in inderdaad het gebrek aan investeringen in healthcare.


Nog meer bedroefd ben ik over dwangmaatregelen. Zeker in Oostenrijk, dat je gewoon verplicht ben gevaccineerd te worden. Ik heb daar toch een heel nare smaak van in mijn mond. Ik denk dat je een pannenkoek bent als je je niet laat vaccineren. Maar het verplichten... dat gaat te ver. (Jaja druk op de zorg. Dat zeggen niet motorrijders ook over motorrijders, niet rokers over rokers, fitte mensen over mensen met obesitas, etc etc)
 
Last edited:
Het punt is dat je vraagt om een inhoudelijk gesprek, maar je anderen niet inhoudelijk uit de tent lokt met zulke opmerkingen als McClown.

Mcclown heb ik hem niet genoemd, wel een goeie trouwens. Ik had hem ook dictator kunnen noemen maar dat gaat zelfs mij te ver, dan vond ik 🤡 nog wel mild. Het feit is dat ik vraag om een inhoudelijk gesprek om een andere kant te horen wat blijkbaar niemand kan. omdat de cijfers voor zich spreken vooral als je het vertaalt naar de investering in healthcare per capita en de manier waarop het geïnvesteerd is. De meerderheid is nog steeds voor zijn beleid,
Maar waar dat meer dan 90% was is dat nu nog maar 71% en hoe langer dit duurt hoe lager dit zal worden. Die polls zijn gewoon inzichtelijk.

Het is geen goede zaak dat zelfs de oppositie hem (nog) klakkeloos volgt aangezien alle adviezen tegen hem spreken. Ik snap dat veel mensen zich lekker veilig in de WA bubble wanen, maar wat gaat er straks gebeuren als de east coast zijn piek gehad heeft, die peak gaat WA nog krijgen volgens experts, we gaan het zien.

Voor de rest ben ik het met je eens met wat je post.
 
Last edited:
Ik kan niet voor andere Victorians spreken, maar ik ervaar in my part of Melbourne een beetje wisselend beleid. Hoewel het wel de bedoeling is dat je het doet, kun je de Woolies (en het aanhangende BWS voor de booze) zo insneaken zonder check-in en zonder vaccinatiebewijs, niemand controleert. Dat was vorig jaar wel anders. Masks wordt wel op gelet. In andere retail en de hospitality is het het omgekeerde. Superstreng, mask, triple vaxxed dus inclusief booster, 1,5 m, je komt er anders nergens in.

We hebben wel uitgezocht of, en hoe wij WA kunnen binnenkomen. Dat is wel een heisa, inderdaad. Wij zijn allebei directe familieleden van Mr Emulate's zuster en haar uitgebreide familie dus we zijn in beginsel approved travellers. Maar de eisen maken het in de praktijk onmogelijk en/of onbetaalbaar:

- G2G-pass app op de foon, dus officiele toestemming aanvragen en dat moet bij elke entry opnieuw.
- Triple vaxxed, masks.
- Recente PCR en/of RAT, die moet meermalen herhaald worden tijdens quarantaine en uiteindelijk tweemaal negatief zijn.
- 14 dagen quarantine volledig zonder contact met de buitenwereld.
- suitable quarantine accommodation, dat is dus eigen bed/bad/keuken, geen contact met de familie en alle boodschappen via retail delivery.
- Als je via Perth invliegt mag die accommodatie niet verder dan 600 km van het vliegveld zijn. Als je de staat inrijdt, max 1500 km van entry point.

Wij hebben een volledig self-contained granny flat die aan al die iso-eisen voldoet aan het huis van mijn schoonzus. We kunnen daar zo lang blijven als we willen en als tijd en geld geen issue is, dan is quarantaine wel de moeite waard. Maar helaas staat die flat 800 km boven Perth Airport. Per auto/OV via Eucla is het net boven de 1500 km :). Met andere woorden, we kunnen het alleen doen met zelfbetaalde, dure hotelquarantaine,

Frustrating, dus ik hoop echt dat McGowan's beleid ook echt vruchten afwerpt. Intussen hebben we onze schoonfamilie bijna 3 jaar niet gezien en het eind is nog niet in zicht.
 
Hier wordt echt overal gevraagd om je certificaat.
Zelfs bij de Aldi. Ja de wijn van de Aldi is heerlijk en goedkoop🙈.

Zo bizar dat als je alcohol op de band hebt liggen je vaccinatie certificaat moet laten zien.
Off topic: wijn bij de Australische Aldi??
Verschilt dat per staat? Heb hier in SA nog geen wijn bij de Aldi gezien.
 
Ja, kreeg net de Aldi folder in mijn email en zag dat ze in hun filialen in NSW, ACT, Vic en WA alcohol verkopen. In de overige staten en NT niet.

OK, back on topic :)
Wel jammer dat dit niet in alle staten is. Het is overigens niet in alle filialen in NSW, ACT, VIC, WA.

Ik vind dat ze goede wijn hebben en voor een zeer goede prijs.
 
En al met al ken ik een hoop mensen welke covid hebben of gehad hebben, en valt het bij de meeste mensen gewoon erg mee. Zelfs mijn ongevaccineerde zwager heeft al 2x covid gehad en liep na 3 dagen alweer zonder symptonen door het huis, soms denk je dan van zou goed zijn als die het wel iets zwaarder te pakken hebben maar goed... Die ziet nu ook absoluut geen reden om zich te laten vaccineren.
Ik ben blij om te lezen dat jij mensen kent die dus niet zo ziek zijn geworden. De mensen die ik ken dan heb ik het niet over 5-10 mensen maar veel meer, die zijn echt ziek geweest van de Omricon. Niet 1 dag maar echt een dikke week of langer. Dit gaat om mensen uit Sydney en NL. Deze mensen hebben niet eerder COVID gehad naar hun weten en dubbel gevaccineerd en geen booster. Verschillende leeftijdsgroepen en geen underlying conditions. Toevallig stuitte ik dit weekend om een artikel (helaas niet opgeslagen) waarin wordt genoemd dar Omricon helemaal geen milde variant is. Het lijkt zo omdat voor de jongere leeftijdscategorieën getroffen worden (kinderen, jong volwassene) die worden over het algemeen minder ziek. Geen idee of het klopt.

Tim of je het nu wel of niet eens bent met het beleid hier. We kunnen er zelf niet veel aan veranderen. Ik laat het los, maar ik moet ook zeggen ik heb er zelf geen last van. Ik hoef op dit moment niet te reizen.

Overigens heeft de gesloten grens nog meer dan de meerderheid achter zich. Dus het ligt er meer aan van wie jij het uit WA hebt gehoord.
Ik heb ook het gevoel dat er een grote meerderheid achter de gesloten grenzen nog steeds staat.

Ik heb geen idee wat goed of fout is. Ik heb in ieder geval de afgelopen 6 maanden intens genoten van de vrijheden hier zonder het gevoel dat ik ziek kon worden. Ik was wel klaar met alle beperkingen in NSW en de lockdowns die ik daar heb gehad.

Maar ik denk wel dat wij een keer open moeten, langzaam begint de Omricon nu ook wel steeds meer cases te vormen hier.
Wel ben ik teleurgesteld in inderdaad het gebrek aan investeringen in healthcare.
Daar ben ik ook van geschrokken had geen idee dat het hier zo minder was als bijv. In NSW.
G2G-pass app op de foon, dus officiele toestemming aanvragen en dat moet bij elke entry opnieuw.
Dit zal altijd blijven, dit is volgens mij alle meerdere malen aangegeven.
Met andere woorden, we kunnen het alleen doen met zelfbetaalde, dure hotelquarantaine,
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg betaalbare Airbnbs die je kunt boeken voor quarantaine in omgeving vliegveld. Dit hebben wij zelf uitgezocht.
Ja en je moet er wat voor over hebben als je naar WA wilt komen. Of wij het er nu mee eens zijn of niet, daar is waar we mee te dealen hebben.

Daarnaast heb ik zelf ervaren als je zorgt dat je de juiste documenten op een rijtje hebt je gewoon een approval krijgt. Ik ben in High Risk categorie naar WA gekomen, de laatste dag wat mogelijk was voordat NSW de eerste keer extreme Risk werd.

Wat betreft triple vaccinated dat vind ik wel goed. Het is alleen triple als je de booster kunt halen. Je komt Australië ook niet binnen als je niet gevaccineerd bent. Er zijn al veel staten in Amerika die triple vaccinated alleen toelaten.
 
Zojuist bekend gemaakt dat QLD de QR al gaat uitfaseren, niet voor alle branches maar het is een begin.
 
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg betaalbare Airbnbs die je kunt boeken voor quarantaine in omgeving vliegveld. Dit hebben wij zelf uitgezocht.
Ja en je moet er wat voor over hebben als je naar WA wilt komen. Of wij het er nu mee eens zijn of niet, daar is waar we mee te dealen hebben.
"Betaalbaar" is in the eye of the beholder en niet altijd voor iedereen weggelegd. Perth is nogal afgelegen, iedereen die erheen wil zit al met hoge reiskosten. Ik heb geen moeite met quarantaine, ik heb er moeite mee als ik gedwongen word iets duurs te huren terwijl ik al perfectly suitable gratis accommodatie heb. Ik heb geen mening of klacht over WA's beleid gegeven, ik somde alleen de hoops op waar we bij elk bezoek doorheen moeten jumpen. Ik ben er helemaal voor als dat betekent dat WA het virus buiten de deur weet te houden.
 
En over QR code’s

Queensland's Health Minister has clarified check-ins are still required at pubs, clubs, cafes and other venues unvaccinated people can't enter​

Ms Palaszczuk announced the use of the Check-in app was no longer required at places like shops and taxis, but people would still need to show their vaccination status to enter certain venues.

Health Minister Yvette D'Ath said people visiting pubs, clubs, cafes and restaurants would still need to check in, and those who were unvaccinated would still not be allowed in.

"So businesses such as clubs, hotels, and those venues will still operate the check-in for the purpose of confirming vaccination status and allowing us still to ensure checking of compliance with mandatory vaccination," she said.

"For all other businesses from today immediately, they will not require a check-in.

"Now that means taxis and rideshare, that means retail supermarkets, it also means hairdressing, beauty therapy, gyms, many of those indoor play centres, real estate and auction houses, indoor sports centres.

"All of those areas will no longer need to, and any part of government buildings or services where the public ordinarily have access to, will not need to check in now."
 
  • Like
Reactions: tum
Back
Top