En dan hadden wij notabene amper Delta, want toen de Delta woekerde in de southern states waren wij ook gewoon nog dicht! Maar goed, QLD heeft afgewacht en het beleid aangepast naar de geprognotiseerde ziekenhuisbezettingsgraad met covid gevallen. In het begin was dit best eng hoor, o jee wat gaat er gebeuren? Maar ze verwachten dat de peak in QLD vorige week was, en het vanaf nu langzaam downhill gaat. En al met al ken ik een hoop mensen welke covid hebben of gehad hebben, en valt het bij de meeste mensen gewoon erg mee. Zelfs mijn ongevaccineerde zwager heeft al 2x covid gehad en liep na 3 dagen alweer zonder symptonen door het huis, soms denk je dan van zou goed zijn als die het wel iets zwaarder te pakken hebben maar goed... Die ziet nu ook absoluut geen reden om zich te laten vaccineren.
Je ziet in UK en bijvoorbeeld Denemarken dat het beleid constant aangepast wordt aan de bezettingsgraad van het ziekenhuis, omikron is besmettelijker dan delta maar de ziekenhuisopnamen zijn miniem, dan is het op een gegeven moment ook gewoon tijd om door te pakken en wat je zegt: te leren leven met covid zonder restricties . UK was er misschien te vroeg en rigoreus mee, maar ze ondernemen tenminste wel stappen. Ook om fiasco's zoals NZ (die een zwangere citizen weigert) te voorkomen. Het is gevaarlijk terrein hoor en de polarisatie wordt alsmaar groter. Wij in QLD hadden consensus onder de citizens toen Delta woekerde om dicht te blijven, ondanks het geschreeuw van de toeristen sector. Maar ik denk dat de meeste mensen nu blij zijn dat de grenzen gewoon open zijn. Je doet je plicht door een mondkapje te dragen in public spaces, en dan gaat het toch prima?
Persoonlijk vind ik het beleid van WA echt belachelijk, maar dat bleek ook wel een beetje uit mijn eerdere post denk ik. 14 dagen isolatie is toch ook niet meer van deze tijd, hier in QLD 5 dagen als je covid hebt, daarna even een testje en gewoon weer aan het werk. Ik heb er altijd een onbehaaglijk gevoel bij gehad dat citizens van een land buitengesloten worden van eigen states of territories, maar dat was wel te verantwoorden toen, nu niet meer. Alleen mijn mening, trouwens ook de mening van steeds meer WA citizens als ik dat zo lees.
Er is nog een ander dingetje: Tijdens the early stages of the pandemic heeft QLD government 350 miljoen dollar geinvesteerd om de health care supply chain covid proof te maken, wat het nu ook is. Min of meer komt het hierop neer: zelfs als een aanzienlijk deel van de bevolking in het ziekenhuis belandt, kunnen we nog steeds bevoorraden en is er ook genoeg voorraad voorhanden. Ik heb gehoord (zou graag feiten willen zien, dus iemand die heeft, graag) dat WA ondanks een enorm budget surplus amper tot niks heeft geinvesteerd in hun supply chain of zelfs ziekenhuis systeem en min of meer dachten dat als we de grenzen maar lang genoeg dicht houden en enorme restricties op onze bewoners opleggen het hopelijk overwaait en het niet naar buiten komt wat een puinbak ons health care system is? Nogmaals, als het anders ligt graag nuancering
, maar als dit daadwerkelijk zo is dan snap ik heel goed waarom die clown de state hermetisch gesloten blijft houden.
edit:
HIER is te lezen waar in geinvesteerd is, enorm budget voor mental health, maar nergens wordt supply chain budget genoemd.