Coronavirus in Australië

Even paranoia denkend, we gaan dit systeem verder uit bereiden want COVID... Dan weet de overheid dus waar je je tijd door brengt. Dat is net iets vaker dan gemiddeld in het café op de hoek. Nu verlies je je baan. Voor je het weet krijg je je bijstand niet in cash. Maar in supermarkt bonnen. Want; je bent een zuiperd, dus je kunt niet met geld omgaan/beschermen tegen alcohol kopen.

Ik vind dit eigenlijk best een goed idee 🤐
 
Ik vind dit eigenlijk best een goed idee 🤐

Dit is al in place voor indigenous bevolking... En er is/was sprake een soortgelijke vorm voor Centrelink? Met drugstesten en dergelijke? En als ik nu zie hoe snel je je baan kunt verliezen en in de goot kan belanden, moet ik daar toch even niet aan denken.

Even 1984 en Brave New World lezen wellicht?
 
Anyway. Los van alle (mogelijke) privacy toestanden ;)

Wat gaat het goed! Als we dit zo nog een tijd vol kunnen houden, dat zou echt te gek zijn!
(En ja daar hebben we dan wellicht de QR code voor nodig, dus dan doen we mee ;) )

Hoop dat we het zo een beetje onder controle kunnen houden tot er wat vaccinaties op gang komen.
 
@afterbang Je gaat wel heel kort door de bocht hoor met je "Het is alleen ook het systeem... Chinese overheid...".

Een QR code is geen systeem. Als je een QR code scant, zit daar data in. Nu ken ik het NSW/VIC systeem niet, maar het systeem wat ik hier in WA gezien heb doet het volgende. In de QR code zit een URL (website adres). Je scant met je telefoon (via de camera app op een iPhone en sommige Android telefoons, andere Android telefoons hebben een aparte app voor het scannen nodig) de QR code en die telefoon vraagt of je naar een website wilt gaan. Hier in WA was dat geen overheidswebsite maar zelfs al was dat het wel, er was een hele grote link naar de privacy policy. Daar in stond dat de data anoniem opgeslagen werd in een database, die alleen uitgelezen mocht worden indien er een case was.

Dat is dus heel anders dan wat er in China gebeurd, waar ze gebruik maken van een soort social ranking systeem.

Nu over je (al dan niet paranoïde) angst. Ja, theoretisch gezien kan de data die opgeslagen wordt door de 3e partij misbruikt worden voor andere zaken. Maar, de privacy policy geeft expliciet aan dat dit niet mag. Nou heeft Australie niet de GDPR, maar de Australian Privacy Act 1988 dekt dit toch best netjes af. Met andere woorden, zodra die derde partij die data gaat gebruiken voor andere zaken stap je naar de rechter. En je gaat in beroep, net zolang totdat je aanbeland bent bij the High Court.

Nou is er natuurlijk het theoretische geval dat men in Parlement House zou besluiten dat dit soort dingen mogen vanaf datum X. Dan nog geeft de APA 1988 het recht om je data te verwijderen. Het moet wel heel erg de verkeerde kant op gaan in Canberra mocht men de APA zo aanpassen dat met terugwerkende kracht die data gebruikt mag worden. We leven immers niet in China.
 
Het feit dat je gegevens ergens centraal opgeslagen staan vind ik zelf niet ideaal. Hier is het op het moment zo dat elke gelegenheid z'n eigen systeem moet hebben. De meesten gebruiken gewoon Google Forms en ze vragen alleen om naam, email en telefoonnummer. Niet té kritische informatie gelukkig.

Er zullen overal wetten voor zijn en privacy policies, maar ik had laatst voor de lol een database met 700 miljoen wachtwoorden erin gedownload om eens te kijken wat er van mijzelf in stond. Ik vond het toch best confronterend dat ik mijn oude wachtwoord en dat van Annelies tegenkwam samen met onze email addressen. En dit was een simpele en oude database.

Uiteraard is dit niet perfect hetzelfde, dat begrijp ik ook wel, maar ik ben wel voorzichtig met waar ik mijn gegevens achterlaat. Ik denk niet dat de overheid nu kwade bedoelingen heeft, maar wat niet is kan nog komen en er zijn genoeg mensen in de wereld die die bedoelingen nu al hebben.

Laten we niet teveel aluminium hoedjes gaan overiges, just giving my 2 cents ;)
 
wil er verder niet een wilde discussie van maken, maar zoals @Thijsvr ook aangeeft, ergens wordt opgeslagen wie waar is. en zodra dat gebeurd moet je gewoon even de vraag stellen: Wat vind ik daarvan?

Toen de regering de Corona app uitrolde stond de politie vooraan om toegang te krijgen tot die gegevens.

Deze keer werkte het systeem en werd deze aanvraag genegeerd. Maar wat als we over 3 jaar Peter Dutton aan de macht hebben? Weet niet of onze ex-copper nee zou zeggen tegen zijn maatjes. En die database die ligt er, voor de eeuwigheid.

Wederom, ik hoop niet een welles-nietes discussie op te starten. En het leven zit vol risico’s, sommige accepteren we, andere niet. Die keuze is aan een ieder. Ik wil niemand overtuigen niet een Corona app te downloaden of niet in te schrijven met QR of wat voor manier dan ook.

Have a good one all!
 
Back
Top