Coronavirus in Australië

@Red dust and @FritsC volgens mij mogen jullie gewoon gaan kamperen met kerst. Jullie hebben volgens mij geen lockdown met de nieuwste regels.
Ga er lekker van genieten!!!

Ons sprankje hoop is helemaal verdwenen dat wij nog kunnen gaan kamperen zelfs met of na de jaarwisseling niet.

Nu ze onze regio in tweeën gedeeld hebben vallen wij net in de slechtste regio. Wij wonen tegen de bridge aan, North Narrabeen.
Voor vele mensen is deze scheiding de grootste nachtmerrie. Veel mensen hebben ouders of andere families in Narrabeen, Collaroy wonen. Deze mogen onze zone niet bezoeken wij mogen onze zone niet uit.

Onze rond wandelen om het lake kan zelfs niet meer met deze scheiding.

Geniet allemaal van de kerstdagen! Merry Christmas 🎄🎄!!
 
@Red dust and @FritsC volgens mij mogen jullie gewoon gaan kamperen met kerst. Jullie hebben volgens mij geen lockdown met de nieuwste regels.
Ga er lekker van genieten!!!

Ons sprankje hoop is helemaal verdwenen dat wij nog kunnen gaan kamperen zelfs met of na de jaarwisseling niet.

Nu ze onze regio in tweeën gedeeld hebben vallen wij net in de slechtste regio. Wij wonen tegen de bridge aan, North Narrabeen.
Voor vele mensen is deze scheiding de grootste nachtmerrie. Veel mensen hebben ouders of andere families in Narrabeen, Collaroy wonen. Deze mogen onze zone niet bezoeken wij mogen onze zone niet uit.

Onze rond wandelen om het lake kan zelfs niet meer met deze scheiding.

Geniet allemaal van de kerstdagen! Merry Christmas 🎄🎄!!
Klinkt herkenbaar. Wij hadden in VIC van juni tot november ook een reisverbod en mochten niet verder van huis dan een straal van 5 km. We hebben onze vrienden bijna een jaar niet gezien. Toen kwam de avondklok er nog bovenop en een iron fence tussen Metro Melbourne en de regio. Feels confined. Maar jullie hebben wel extra pech dat het rond de feestdagen valt. Veel sterkte!
 
@Red dust and @FritsC volgens mij mogen jullie gewoon gaan kamperen met kerst. Jullie hebben volgens mij geen lockdown met de nieuwste regels.
Ga er lekker van genieten!!!

Ons sprankje hoop is helemaal verdwenen dat wij nog kunnen gaan kamperen zelfs met of na de jaarwisseling niet.

Nu ze onze regio in tweeën gedeeld hebben vallen wij net in de slechtste regio. Wij wonen tegen de bridge aan, North Narrabeen.
Voor vele mensen is deze scheiding de grootste nachtmerrie. Veel mensen hebben ouders of andere families in Narrabeen, Collaroy wonen. Deze mogen onze zone niet bezoeken wij mogen onze zone niet uit.

Onze rond wandelen om het lake kan zelfs niet meer met deze scheiding.

Geniet allemaal van de kerstdagen! Merry Christmas 🎄🎄!!
Klinkt herkenbaar. Wij hadden in VIC van juni tot november ook een reisverbod en mochten niet verder van huis dan een straal van 5 km. We hebben onze vrienden bijna een jaar niet gezien. Toen kwam de avondklok er nog bovenop en een iron fence tussen Metro Melbourne en de regio. Feels confined. Maar jullie hebben wel extra pech dat het rond de feestdagen valt. Veel sterkte!
 

Attachments

  • Christmas 2020.jpg
    Christmas 2020.jpg
    100.6 KB · Views: 16
Heeft iemand nog het idee dat Sydney het onder controle heeft en de juiste dingen doet? Nieuw cluster in het westen, vaak wijken met veel grote families. Ook Wollongong neemt toe. Een compleet ander stadje dan Sydney.
Ik begin de hoop voor Sydney, (en NSW als ze het niet heel snel beter onder controle krijgen) een beetje te verliezen en heb een knagend gevoel dat Gladys niet zo hard kan/wil/mag optreden als Dan Andrews (want liberal, en die brandde Andrews nogal af)

En hoe is het met onze local Northern Beaches residents @JP2017 en @slatsr? Hanging in there?
 
Last edited:
Heeft iemand nog het idee dat Sydney het onder controle heeft en de juiste dingen doet? Nieuw cluster in het westen, vaak wijken met veel grote families. Ook Wollongong neemt toe. Een compleet ander stadje dan Sydney.
Ik begin de hoop voor Sydney, (en NSW als ze het niet heel snel beter onder controle krijgen) een beetje te verliezen en heb een knagend gevoel dat Gladys niet zo hard kan/wil/mag optreden als Dan Andrews (want liberal, en die brandde Andrews nogal af)

En hoe is het met onze local Northern Beaches residents @JP2017 en @slatsr? Hanging in there?

We zijn goed, alleen de boosheid begint hier aardig toe te nemen onder de mensen en de ondernemers en dan met name waar wij wonen. (wonen tegen de grens aan) Wij zijn ingedeeld in de gevaarlijkste zone, zoals ik al eerder had aangegeven. Het lijkt erop dat de grens niet medisch gemaakt is maar natuurlijk, scheiding lake. In onze postcode zijn 4 active cases. Onze postcode is verdeeld over Rode en Gele zone. Niemand weet of die 4 actieve cases niet toevallig allemaal in de gele zone zijn.

Daarnaast is hier vrij snel een harde lockdown ingevoerd, wat denk goed was. Maar nu zouden ze scheiding van de rode zone terug moeten brengen richting Avalon waar heel veel gevallen zijn. Dat zou logisch zijn. De nieuwe gevallen die daar nu bij komen zijn allemaal mensen die al in de verplichtte 14 daagse isolatie zitten, dit geldt voor de Northern Beaches. Hier is een testing rate geweest waar je u tegen zegt.

Het is bizar dat ze Greater Sydney nu niet in een harde lockdown zetten met de vele cases daar en niet eens gelinkt aan Avalon, sorry voor de andere die daar wonen. Maar ben bang dat wij dadelijk richting dezelfde situatie gaan als in Melbourne en wij weten allemaal hoe lang het daar geduurd heeft. Het lijkt erop dat ze de ondernemers in Sydney nog willen sparen met de jaarwisseling.

Het is zo frustrerend dat wij nog steeds de stay at home hebben, terwijl wij de cases buiten de Northen beaches snel zien groeien en veel plaatsen meer actieve cases hebben dan in onze postcode.
Dat de mensen in de rode zone ook geen bezoek mogen ontvangen van mensen buiten de rode zone.

Al met al wij blijven lachen ondanks, deze regenachtige zomer, lockdown op naar een beter 2021!
 
Ja, die rode en gele en ‘vrije’ zones is nu een beetje een wassen neus met 6 on-gelinkte cases in Croydon en 3 cases in Wollongong.

Hou de moed er in, ik hoop dat ze snel voor een ‘circuit breaker’ kiezen. Even alles op slot voor 14 dagen en dan maar eens kijken hoe de vlag er bij hangt.
 
Heeft iemand nog het idee dat Sydney het onder controle heeft en de juiste dingen doet? Nieuw cluster in het westen, vaak wijken met veel grote families. Ook Wollongong neemt toe. Een compleet ander stadje dan Sydney.
Ik begin de hoop voor Sydney, (en NSW als ze het niet heel snel beter onder controle krijgen) een beetje te verliezen en heb een knagend gevoel dat Gladys niet zo hard kan/wil/mag optreden als Dan Andrews (want liberal, en die brandde Andrews nogal af)

En hoe is het met onze local Northern Beaches residents @JP2017 en @slatsr? Hanging in there?
Ik woon in de Central Coast, niet Northern Beaches ;). Maar al vallen we onder de regios die door alle staten zijn uitgesloten, het enige wat we hadden is 2 positieve gevallen van mensen die aan Avalon gelinked zijn. Voor de rest gewoon onder controle.

Ik denk dat het totaal niet nodig is om in paniek te raken. Tijdens de VIC uitbraak hadden we covid op veel meer plaatsen opduiken en dat hebben we onder controle gekregen zonder lockdown. We zijn al terug naar 5 bezoekers voor NYE, dat is al veel stricter dan met kerst. Die Croydon uitbraak, was dat niet 6 gevallen van een huishouden? Op die manier heb je al snel grote getallen, maar zegt niets over de spreiding. Gewoon door blijven gaan met wat ze doen zolang de mensen zich maar laten testen.
 
Ja, die rode en gele en ‘vrije’ zones is nu een beetje een wassen neus met 6 on-gelinkte cases in Croydon en 3 cases in Wollongong.

Hou de moed er in, ik hoop dat ze snel voor een ‘circuit breaker’ kiezen. Even alles op slot voor 14 dagen en dan maar eens kijken hoe de vlag er bij hangt.

Dat doen wij zeker.
Ja alles op slot voor 14 dagen zou niet verkeerd zijn, maar eerlijk gezegd hadden ze dit meteen moeten doen toen ze ook de Northern Beaches op slot gooide. Er waren zoveel plekken buiten de Northern Beaches die als gevaarlijk gezien werden, waar je meteen moest testen. Dan hebben wij het nog niet over dat strandfeest van die Backpackers, zucht....
 
Ik woon in de Central Coast, niet Northern Beaches ;). Maar al vallen we onder de regios die door alle staten zijn uitgesloten, het enige wat we hadden is 2 positieve gevallen van mensen die aan Avalon gelinked zijn. Voor de rest gewoon onder controle.

Ik denk dat het totaal niet nodig is om in paniek te raken. Tijdens de VIC uitbraak hadden we covid op veel meer plaatsen opduiken en dat hebben we onder controle gekregen zonder lockdown. We zijn al terug naar 5 bezoekers voor NYE, dat is al veel stricter dan met kerst. Die Croydon uitbraak, was dat niet 6 gevallen van een huishouden? Op die manier heb je al snel grote getallen, maar zegt niets over de spreiding. Gewoon door blijven gaan met wat ze doen zolang de mensen zich maar laten testen.

Klopt helemaal wat je zegt over de Central Coast. Het is echt zuur dat jullie uitgesloten zijn, maar jullie kunnen in ieder geval vrij bewegen in NSW. Wij niet eens. ;)

Die Croydon uitbraak is juist wel gevaarlijk. Ze weten niet waar deze mensen het van hebben gekregen en er is geen link met Avalon. Zo is het hier ook begonnen. Ja klopt allemaal uit hetzelfde huishouden, maar deze mensen hebben veel nauw contact gehad met andere mensen afgelopen dagen, dus dat dit cluster gaat groeien is bijna zeker, hopelijk niet. Wellicht maar meteen ingrijpen, anders krijg je hoe het hier gegaan is;).

"De beruchte woensdagmiddag 2 gevallen. Donderdagavond 12 gevallen meer en meteen advies stay at home (soft lockdown)."
Ik wil niet opschepperig doen maar ik denk dat hier extreem veel getest is, waardoor je automatisch meer gevallen krijgen. In Avalon ligt het test gemiddelde namelijk boven de 100%:D.
 
En een nieuwe nog niet eerder gemelde case in Katoomba. De Driehoek Northern Beaches, Katoomba, Wollongong is enorm.

Maar allemaal lekker naar Cricket, want iedereen weet, er is niets belangrijker dan Cricket. 😳

Nou @Red dust... take care in de BM’s!
 
Maar allemaal lekker naar Cricket, want iedereen weet, er is niets belangrijker dan Cricket. 😳
[/QUOTE]

Dat is een gegeven, en ook nodig to keep up spirit in deze barre dagen (in NL waren ze ook niet blij met de voetbalstop). Maar het is in VIC wel degelijk opgelost. Er is footy en cricket gespeeld in de GABBA in Brisbane tijdens de Melbourne lockdown. We have offered the same courtesy to NSW. De MCG is beschikbaar, zij het tot 30 % capaciteit. Vooralsnog wil de SCG het lucratieve Test Cricket uiteraard niet afstaan, maar als ze moeten, dan komen ze heus wel bij ons. Beter een goeie buur dan een verre vriend.
 
En een nieuwe nog niet eerder gemelde case in Katoomba. De Driehoek Northern Beaches, Katoomba, Wollongong is enorm.

Maar allemaal lekker naar Cricket, want iedereen weet, er is niets belangrijker dan Cricket. 😳

Nou @Red dust... take care in de BM’s!
Wij zitten op dit moment in ons uppie te kamperen op een berg uur voorbij Katoomba, dus Covid safe. Dichtstbijzijnde kampeerders staan 500 meter verderop (en dat in peak season) en in Wollombi in The Hunter Valkey hadden we helemaal niemand in de buurt. Had nog niet gehoord van eerste geval in BM’s. Kampeerplek ten westen van Coffs H. werd gecanceld omdat we uit Greater Sydney komen, dus maar dichtbij huis gebleven en we houden nieuws in de gaten dat we altijd terug kunnen voor het geval ze Greater Sydney toch op slot gooien. Snap er niets van dat ze niets van VIC leren en face masks verplichten.
 
Wij zitten op dit moment in ons uppie te kamperen op een berg uur voorbij Katoomba, dus Covid safe. Dichtstbijzijnde kampeerders staan 500 meter verderop (en dat in peak season) en in Wollombi in The Hunter Valkey hadden we helemaal niemand in de buurt. Had nog niet gehoord van eerste geval in BM’s. Kampeerplek ten westen van Coffs H. werd gecanceld omdat we uit Greater Sydney komen, dus maar dichtbij huis gebleven en we houden nieuws in de gaten dat we altijd terug kunnen voor het geval ze Greater Sydney toch op slot gooien. Snap er niets van dat ze niets van VIC leren en face masks verplichten.

Zo blij voor jullie dat jullie zijn gaan kamperen! Wel echt balen dat de kampeerplek bij coffs H geannuleerd werd.
Geniet ervan, ook al is het dicht bij huis, op de camping voelt altijd als vakantie 😃😃!!
 
Maar allemaal lekker naar Cricket, want iedereen weet, er is niets belangrijker dan Cricket. 😳
----

Dat is een gegeven, en ook nodig to keep up spirit in deze barre dagen (in NL waren ze ook niet blij met de voetbalstop). Maar het is in VIC wel degelijk opgelost. Er is footy en cricket gespeeld in de GABBA in Brisbane tijdens de Melbourne lockdown. We have offered the same courtesy to NSW. De MCG is beschikbaar, zij het tot 30 % capaciteit. Vooralsnog wil de SCG het lucratieve Test Cricket uiteraard niet afstaan, maar als ze moeten, dan komen ze heus wel bij ons. Beter een goeie buur dan een verre vriend.

Om eerlijk te zijn, denk ik juist dat die instelling het probleem is in vele landen. Niet alleen de jouwe, maar die van veel mensen die hun vakantie en evenementen té belangrijk vinden en door moeten laten gaan of hun leven is voorbij.

Ik snap werkelijk niet dat mensen niet (kort) alles op alles willen zetten om alleen het noodzakelijke te doen om verdere verspreiding te voorkomen. Dat scheelt niet alleen een veel langere lockdown in de toekomst, maar wellicht ook je eigen baan of die van een ander.

Hoe kan je zo'n cricket evenement nou door laten gaan? Klinkt als die ultradomme beslissing om de F1 door te willen laten gaan tot het laatste moment in Maart.

Goed voor de spirit, daar he je wat aan als je daardoor in de rij bij centerlink mag gaan staan, samen met anderen omdat je zo graag cricket wilde kijken. En je voor maanden helemaal niks meer mag doen.
 
Ik snap werkelijk niet dat mensen niet (kort) alles op alles willen zetten om alleen het noodzakelijke te doen om verdere verspreiding te voorkomen. Dat scheelt niet alleen een veel langere lockdown in de toekomst, maar wellicht ook je eigen baan of die van een ander.
En hoe vaak gaan we dat doen? Zoals de politiek in NSW correct heeft opgevat, regelmatige uitbraken zijn nu eenmaal realiteit met het ontvangen van internationale reizigers (ook na vaccinatie) en als we iedere keer weer alles op slot gaan gooien dan kost dat gegarandeerd banen en bedrijven en verlies je de bereidheid van de mensen om opnieuw maatregelen te accepteren. Lockdown is het laatste redmiddel als al de andere maatregelen het niet redden.

PS het door laten gaan van evenementen op een Covid-safe manier redt ook banen, het gaan het niet alleen om de kijkers.
 
Afgezien van alle ethische en morele overwegingen: de MCG is in maart 2020 gesloten en pas weer heropend voor de eerste Test Match half december vorige week, toen we al 2 maanden geen nieuwe gevallen meer hadden gehad. De MCG heeft dus gewoon de 9 maanden lockdown van VIC aangehouden. Queensland is heel die tijd nagenoeg coronavrij geweest en heeft aangeboden om alle AFL- en ICC-wedstrijden over te nemen in de GABBA in Brissie. Er is dus gewoon gespeeld. Footies en cricketers die corona hebben gekregen vanuit het buitenland zijn allemaal in quarantaine gegaan, de irritante mongool die uitbreekt daargelaten. Je krijgt het nooit helemaal onder controle, het is een afweging van economie (topsport schept duizenden banen en inkomsten) en gezondheid (uitbraken in stadions zijn superspreaders). Ik denk dat VIC en QLD dit uitstekend hebben opgelost.

De beslissing van Sydney om de derde Test Match in de SCG te houden lijkt me rijkelijk te vroeg. Het virus is in NSW nog helemaal niet onder controle. Maar zoals @afterbang terecht opmerkt, de premier is een Liberal, i.t.t. de premiers van VIC en QLD. het is goed denkbaar dat ze gedwongen worden om weer terug uit te wijken naar de MCG. Het zou me niet verbazen.

Persoonlijk heb ik er geen belangen bij, ik ga nooit naar de MCG. Ik ben te oud en te blind om een wedstrijd live te kunnen volgen op zulke afstanden van de bal. Op TV zit je erbovenop. Als er niet gespeeld wordt vanwege coronagevaar, alle respect. Als er wel gespeeld wordt met een goede afweging van risicobeperking, dan kan ik dat niet tegenhouden. En ik heb de hele winter prima overleefd zonder sport, omdat de wedstrijden in de GABBA maar gedeeltelijk in VIC te ontvangen waren.
 
Het gaat nu om 2 verschillende dingen. Mijn belangrijkste argument is de "entitlement" voor vertier. Dat m.i. ondergeschikt is aan gezondheid en de economie. Dit was het punt dat ik maakte.

Het punt dat jullie nu aankaarten is de effectiviteit van lockdown én vooral de effectiviteit van Covid19 proberen buiten de deur te houden. Ik denk als we naar o.a. WA kijken dat we een case hebben waarbij het echt wel mogelijk is om het voor langere tijd "coronavrij" te zijn. Dat moet je afzetten tegen de impact van een lockdown. Ik denk niet dat iemand van ons het overzicht heeft om te bepalen wat beter is. Ik weet wel dat in WA het kwa economie prima lijkt te gaan (naast de mijnen).

Massa evenementen terwijl er coronavirus is... je mag er zelf over nadenken of je dat verstandig vindt.
 
Hm. Ik vind nogal wat verschil zitten tussen wat jij noemt 'de instelling, ook de jouwe' en 'entitlement voor vertier', en massa-evenementen die vanuit de overheid worden georganiseerd.

Het eerste herken ik wel, mensen die zich bewust niet aan de regels en aanbevelingen houden op individuele basis, de #ikdoenietmee groep in NL en de #DictatorDan groep in VIC, de wappies, vaak gevoed door conspiracy theories, deepstate nonsens, Bill Gates vaccinatiegeklets, pizzagate. Die verwarren een minor inconvenience als maskers en huisarrest met een aanslag op hun mensenrechten zonder enig benul van mensenrechten, politiek, viruswetenschap of solidariteit. De Trumpers in de VS ook. Die krijg je niet bekeerd of participerend, hun persoonlijke vrijheid (ten koste van anderen) gaat boven alles.

Het tweede ligt buiten onze macht. Als de overheid, al dan niet op advies van de chief health officer en de health minister, besluit om toestemming te geven voor staande evenementen die van groot belang zijn voor de werkgelegenheid en de economie (zoals de verschillende footy-, rugby- en cricketdivisies), dan kun je als eenling alleen maar besluiten om er niet heen te gaan. Maar het vindt toch plaats en een ander koopt jouw kaartje in jouw plaats.

Iets heel anders is de kwaliteit van het besluit van de overheid en of je daarin vertrouwen hebt. Dan Andrews (VIC) is van het 'no go'-principe en is nooit van zijn spijkerharde route afgeweken tot we het virus 2 lifecycles (dus 1 maand) volledig onderdrukt hadden. Dus nul evenementen en binnen blijven, gezondheid gaat boven alles want zonder levende mensen heb je sowieso geen economie. Hij heeft er officieel de state of disaster voor door het parlement gedrukt en verlengd. Die is nog steeds intact, zodat hij op elk moment weer kan ingrijpen. Er zijn hier ook massive steunpakketten tot ten minste maart en zoveel langer als nodig. Er is uiteraard wel gesputter, maar 70 % van VIC steunt Andrews onvoorwaardelijk.

Met het besluit van Sydney om de SCG open te stellen in een razende uitbraak ben ik het ook niet eens, want Gladys heeft dit besluit genomen tegen de adviezen van haar medische adviseurs in. Ze handelt in mijn ogen heel vergelijkbaar met NL, ze wil niets afdwingen en opleggen want dat kost economie. Ze rekent op de maturiteit, intellect en solidariteit van de NSW'ers om het juiste te doen. Maar dat soort eigen verantwoordelijkheid werkt niet in een pandemie. De cijfers in NL zijn schrikbarend, schokkend, zorgelijk en volledig uit de hand gelopen. En nog is er een fors percentage dat niet in het virus gelooft en geen inperkingen van vrijheden duldt.

Zoals je zegt, je mag zelf aangeven wat je verstandig vindt.
 
Complimenten voor deze discussie, met wederzijds respect en uitwisseling van argumenten. Erg verfrissend als ik dat vergelijk met de reacties op Facebook als er Nederlands corona nieuws is.
Ha, ja. De Facebookpagina van de NOS :cool: . Dat is zo'n beetje het afvalputje van NL, alle fascisten, samenzweerders en viruswappies zijn daar gezellig bijeen. Als je dat leest verlies je alle vertrouwen in de gemiddelde intelligentie en opleiding van de Nederlanders, aangemoedigd door het zwabberende (gebrek aan) overheidsbeleid. Ik vermoed, getuige de aspirerende emigranten hier die nog in NL zitten, dat het geen afspiegeling is van de gemiddelde werkelijkheid is. Op Dan Andrews' Facebookpagina zitten de DictatorDan'ers ook, maar die worden meestal genegeerd of vakkundig en beleefd belachelijk gemaakt. Het maakt wel een cultuurverschil tussen onze landen duidelijk.
 
Back
Top