Coronavirus in Australië

Of het geeft de macht over het volk aan de ongekozen pennenlikker die geen enkele verantwoordelijkheid hoeft af te leggen aan het volk. Hoe noemen we dat?

De woordkeuze vind ik wat ongelukkig (het is goed dat medische experts niet verkozen worden), maar denk ik het eens ben met je conclusie. Het hoort zo te zijn dat medische experts medisch advies geven, en dat vervolgens de politieke keuzes worden gemaakt door de politici. De uiteindelijke verantwoordelijkheid zal altijd moeten liggen bij de verkozen politici.
 
Ik vraag me wel af of dat werkt in een pandemie. Trumpski, het gekozen VS-staatshoofd, heeft 354.000 preventable COVID-doden op zijn geweten. Niemand zou zoveel macht mogen hebben.
 
De woordkeuze vind ik wat ongelukkig (het is goed dat medische experts niet verkozen worden), maar denk ik het eens ben met je conclusie. Het hoort zo te zijn dat medische experts medisch advies geven, en dat vervolgens de politieke keuzes worden gemaakt door de politici. De uiteindelijke verantwoordelijkheid zal altijd moeten liggen bij de verkozen politici.
Dat is dus juist het probleem, als in QLD het meer dan advies is, als de CHO de premier kan overrulen, dan is er dus geen verantwoordelijkheid meer bij de politici. Dat is precies wat er in QLD is gebeurd rondom de grenspolitiek, de premier zei gewoon doodleuk dat het niet in haar hand was.Verantwoordelijkheid afgeschoven.
 
Oh, en nog een die gevoelig lag (ja ik ben on a roll ;) ) Privacy en Tracer Apps.

Singapore says police will be given access to Covid-19 contact tracing data

Wat een verassing! (Even voor de goede orde, ik heb niet de tracer app op mijn telefoon, maar check wel netjes in, in restaurants en andere gelegenheden met de Canberra Covid App. Ik ben niet aanhanger van de Rote Armee Fraktion of zo ;) )

Anyway, hopen dat het gevalletje in het westen van NSW met een sisser af gaat lopen want anders wordt het wel zoeken voor een 'veilige route' naar QLD...
 
Vraagje aan de mensen die wat langer in Australie wonen: hoe was voorheen het gevoel van een Australie vs iedere staat voor zich? Ik snap heel goed dat men de staten met elkaar vergelijkt en dat daar onenigheden over ontstaan. Het geeft me echter vaak een nare bijsmaak, het idee van 'we're all in this together' lijkt een beetje weg te zijn. Maar misschien is dit iets dat voorheen ook al bestond?
 
Vraagje aan de mensen die wat langer in Australie wonen: hoe was voorheen het gevoel van een Australie vs iedere staat voor zich? Ik snap heel goed dat men de staten met elkaar vergelijkt en dat daar onenigheden over ontstaan. Het geeft me echter vaak een nare bijsmaak, het idee van 'we're all in this together' lijkt een beetje weg te zijn. Maar misschien is dit iets dat voorheen ook al bestond?

Ik denk dat het altijd al bestond maar nu extra onder een vergrootglas is komen te liggen?
 
Vraagje aan de mensen die wat langer in Australie wonen: hoe was voorheen het gevoel van een Australie vs iedere staat voor zich? Ik snap heel goed dat men de staten met elkaar vergelijkt en dat daar onenigheden over ontstaan. Het geeft me echter vaak een nare bijsmaak, het idee van 'we're all in this together' lijkt een beetje weg te zijn. Maar misschien is dit iets dat voorheen ook al bestond?
Een goede vraag en niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Uiteraard ben je bewust van de scheiding der staten, zij het middels sport (eg State of Origin) danwel politiek (staatsverkiezingen vs federale verkiezingen) en andere dagelijkse zaken zoals registraties en verzekeringen. Maar in de aanpak van natuurrampen e.d. had ik toch altijd wel het gevoel dat Australie een eenheid was. Branden in VIC/NSW, floodings in QLD, hulpdiensten worden over de grens gestuurt. Zelfs de Flood Levy als onderdeel van de federal income tax for QLD. Maar zoals je zelf al benoemde, het 'we're all in this together' van het begin van de Covid uitbraak is inmiddels wel verdwenen.
 
De 1e en 2e Melbourne Test in de MCG waren beide met 30 % capaciteit (35.000 peoples per wedstrijd) en we zijn nu 1 week na het einde van de 2e Test. Geen enkele case tot gevolg gehad.

Sorry to disappoint you in some way, de persoon heeft het niet opgelopen bij het Cricket, maar is er wel geweest. Samenscholen in stadions is gewoon niet zo handig. Cricket, Rugby of een muziek festival, tot we de vaccinatie uitgerold hebben blijft dit soort zaken risico vol.

Victoria records one new mystery case in person who attended Boxing Day Test
(source: The Guardian)
 
Last edited:
De kans is heel klein dat hij het heeft verspreid omdat de MCG zo groot is. Mensen zaten ver uit elkaar, in afgescheiden vakken en mochten niet van hun plaats. Hij was bovendien niet in een besmettelijke fase. Maar het hele vak van 8000 mensen wordt nu getest. Het probleem is veel groter: waar had deze man het opgelopen?
 
Wellicht is hij nu (dit keer) niet degene die Victoria in een lockdown gaat duwen. Maar dat is dan ook wel een flinke dosis geluk. Hij komt nu boven water, bijna twee weken(!) na de MCG visit. For the sake of arguing; Stel dat er 1 of 2 andere personen besmet zijn geraakt in de MCG, hoeveel mensen hebben die dan ondertussen al besmet? En plaats nu dat scenario in Sydney waar we al tig gevallen hebben...

Ik weet dat de Cricket een speciaal plekje in je hart heeft, maar het minste risico loop je als je de wedstrijden achter gesloten deuren speelt. Zeker in Sydney waar we -tig gevallen hebben.
 
Ik kom terug op wat ik al eerder schreef: ik heb er geen belangen bij. Ik ga niet naar de MCG omdat je met 110.000 mensen veel te ver van de pitch af zit om iets te kunnen zien. Ik ben een cricket-op-TV-fan. Het gaat erover dat wij er niks in te zeggen hebben. Er zijn te veel verschillende belangen mee gemoeid om het te annuleren, blijkbaar. In je eentje kun je alleen maar zeggen: IK ga er niet naartoe. Maar er zijn 19.999 anderen die wel gaan, en die laatste koopt jouw kaartje. De what-if scenario's zijn een zaak voor de health officers in een staat, en je kunt alleen maar hopen dat a) zij onafhankelijk zijn en b) het staatshoofd naar hun advies en aanbevelingen luistert. Ik ben geen type dat de overheid eens even haarfijn gaat uitleggen wat ze wel en niet moeten doen. Daar heb ik mijn stem al voor uitgebracht en als het me niet bevalt, dan gaat mijn stem de volgende keer naar een ander. Ik kijk alleen maar naar mijn opties om te handelen die mezelf en anderen niet in gevaar brengen. Ergo: niet naar de MCG.
 
For the sake of arguing; Stel dat er 1 of 2 andere personen besmet zijn geraakt in de MCG, hoeveel mensen hebben die dan ondertussen al besmet? En plaats nu dat scenario in Sydney waar we al tig gevallen hebben...
Hoe is dat anders dan een bar, restaurant, bioscoop etc?
 
Hallo, ik ben hier een paar dagen niet en dan zitten we weer tot aan onze ellebogen in de politiek. Ik dacht dat we daar afspraken over hadden ;)

Ik heb me er verder bij neergelegd dat we waarschijnlijk nog wel een keertje in lockdown gaan. Het maakt niet uit of 90% van de mensen het onverantwoord vindt om naar evenementen te gaan, netjes maskers draagt en overal voorzichtig is. Er is maar heel weinig voor nodig om het allemaal weer te laten escaleren en 10% van de bevolking die het allemaal maar wat onzin vindt is meer dan genoeg mensen om het allemaal weer ongedaan te maken.

Ik ken verschillende mensen die groots Kerst en Oud en Nieuw gevierd hebben. Want jong, gezond en kan allemaal heus wel, amper nog Corona. Dus barbecue, feest in de tuin met op z'n allerminst die 15 mensen die toegestaan waren. Maskers waren er niet. Allemaal mensen van verschillende huishoudens, knuffels en kussen om 12 uur.
Van één feestje liggen er op dit moment 3 doodziek in bed. Maar ze geloven allemaal niet dat het corona is en met veel pushen is eentje zich dan vandaag dan maar eindelijk gaan laten testen.

Ik heb daar absoluut een mening over, maar ik heb het opgegeven om die mening te ventileren. Zeker nu het zomer is doen mensen toch gewoon wat ze willen.

Misschien loopt het allemaal met een sisser af, maar het is voor m'n gesteldheid makkelijker om er maar gewoon vanuit te gaan dat alles rond eind Februari weer gewoon dicht gaat voor een paar maanden.
 
Hallo, ik ben hier een paar dagen niet en dan zitten we weer tot aan onze ellebogen in de politiek. Ik dacht dat we daar afspraken over hadden ;)
Pagina 48 -
[subquote] Zat om over te praten: economische schade, thuisbrengen van aussies en permanent residents, vaccinatie (en al of niet verplichting), wanneer kunnen de grenzen open, voorkomen van nieuwe infecties van inreizigers etc... maar dat gaat weer verzanden in discussies [/subquote]
En dat mag best nu, want we zitten niet meer in lockdowns around the country.
Maar, en dat is wat mij betreft een harde eis, met respect voor elkaar en gebaseerd op feiten- dus niet op basis van Facebook conspiracy zooi.
 
Een goede vraag en niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Uiteraard ben je bewust van de scheiding der staten, zij het middels sport (eg State of Origin) danwel politiek (staatsverkiezingen vs federale verkiezingen) en andere dagelijkse zaken zoals registraties en verzekeringen. Maar in de aanpak van natuurrampen e.d. had ik toch altijd wel het gevoel dat Australie een eenheid was. Branden in VIC/NSW, floodings in QLD, hulpdiensten worden over de grens gestuurt. Zelfs de Flood Levy als onderdeel van de federal income tax for QLD. Maar zoals je zelf al benoemde, het 'we're all in this together' van het begin van de Covid uitbraak is inmiddels wel verdwenen.
Ja, ik ben het hier wel mee eens. Ik verbaas me er sinds de pandemic ook steeds meer over dat een land met dit aantal inwoners zo'n enorm ambtelijk apparaat heeft in iedere staat met elk z'n eigen regels en deze soms ronduit weigeren om samen te werken terwijl we dat bij natuurrampen wel doen.
 
How are we all doing people? Ik kon gek genoeg nog geen post vinden over dit onderwerp. Vast omdat we allemaal goed geïsoleerd zitten op het moment ;)

Hier in Melbourne gaan we er vanuit dat morgen de Formule 1 race voor dit weekend afgelast gaat worden nu één van de teams zich teruggetrokken heeft nadat er iemand in het team positief is getest. Daarbij zijn veel Melburnians boos dat de race niet al veel eerder is afgelast. Voordat we talloze mensen ingevlogen hadden vanuit alle hoeken van de wereld.

Het valt ons op hoeveel het gedownplayed wordt door met name mensen in Nederland. "Ach, maar 0.5% gaat eraan dood." Ja, nu ons healthcare systeem het nog aan kan, en net als met anti-vaxxers heb je niet alleen jezelf met je "ach het is maar een griepje", maar kun jij het met je achteloosheid ook overdragen op mensen die misschien niet zo gezond zijn als jij.

Niet dat wij nu thuis in een alcohol badje zitten met de ramen en deuren gesloten, maar we houden er wel rekening mee en proberen bijvoorbeeld wat meer afstand te houden tot anderen en gezelligheden met grote groepen mensen wat te vermijden. Helaas heeft Annelies niet veel keuze wat betreft thuiswerken en zijn we nog aan het kijken hoe we het OV kunnen vermijden.

Anyways, hoe vergaat het jullie?
Hi Thijs hier in WA Australia hebben we nog steeds de grenzen dicht en daardoor al 7 maanden geen Corona. Dat houdt in een heel gewoon leven leiden met alles erop en er aan en alleen in eigen staat vakantie vieren. Wat heel goed is voor de WA economie omdat het nu niet in Bali oid besteed word. Maar houdt wel in dat we geen andere States tourists hebben , das dan weer jammer maar niet anders.
 
Back
Top