Coronavirus in Australië

Heeft iemand nog het idee dat Sydney het onder controle heeft en de juiste dingen doet?

Natuurlijk zouden meer mensen een mondkapje kunnen dragen en zijn er vast ook genoeg mensen die teveel bezoekers thuis zouden hebben, maar verder vindt ik dat er opzich goed omgegaan wordt met de "uitbraak" in Sydney. Zoals al gezegd zijn het aantal bezoekrs drastisch naar beneden gegaan, gaat het vuurwerk met publiek niet door, zie je veel meer mondkapjes als paar weken terug en houden mensen genoeg afstand. Een hard lockdown zoals in Melbourne (thuis blijven, curfuw, alles dicht), moet dat niet je laatste redmiddel zijn?

De 6 van gisteren in Croydon was 1 huishouden. Vandaag zijn er 3 gelinkt aan de Inner West, 5 aan Avalon en close contacts, eentje als close contact van de transport driver en een ander wordt nog uitgezocht. Het contact tracing lijkt goed te gaan en we testen nog steeds een hoop, vandaag weer 28K+ tests. In totaal zitten we net onder de 150 cases, dat was in Victoria wel anders geloof ik.

Persoonlijk vindt ik dat we teveel focussen op het elimineren van het virus, in plaats van controle en overzicht houden. Vanuitgaande dat HQ niet waterdicht is, zullen we altijd nieuwe uitbraken krijgen. Zolang we die maar snel genoeg weten te identificeren en isoleren, moet dit een werkbare oplossing zijn ipv een lockdown.
 
Fair point; Sydney heeft wat meer uitbraken gehad (zuid/west) en die zijn elke keer weer onder controle gekomen.

De cricket match blijft wel een gekke uitzondering. Dat is echt politiek/ego. Gladys had Maandag nog een sneer gegeven naar Anastasia, haar besty in QLD, over het cricket. Toen kon ze de dag erna natuurlijk niet terug krabbelen. Ik gok dat dit een Formule 1-tje wordt. Als het de komende dagen toe blijft nemen en mysterie cases op blijven ploppen gaat op het laatste moment de stekker er alsnog uit. (My 2 cents)
 
Persoonlijk vindt ik dat we teveel focussen op het elimineren van het virus, in plaats van controle en overzicht houden. Vanuitgaande dat HQ niet waterdicht is, zullen we altijd nieuwe uitbraken krijgen.

Ik snap dit niet om erlijk te zijn. Kijk naar enkele andere staten buiten vic en nsw. Bijv WA, die heeft hotel quarantine en al 230 dagen geen coronavirus. Het zal er een keer van komen, maar als je dan meteen een harde lockdown hebt van een maand en vervolgens weer 230dagen geen corona, dan zou ik daarvoor tekenen, i.p.v. iedere keer weer spanning "krijgen we dit locaal onder controle" wat in VIC niet werkte, in NSW de eerste keer wel, maar nu...? (Misschien)

Een hard lockdown zoals in Melbourne (thuis blijven, curfuw, alles dicht), moet dat niet je laatste redmiddel zijn?

Ja, de vraag is alleen wanneer de drempel is bereikt om die in te stellen. Ik denk dat die veel vroeger ligt dan enkele mede xpditers. Zie argumentatie hierboven.

NL heeft die drempelwaarde verlaagt voor de volgende piek. Ze hebben aangegeven dat bepaalde maatregelen te laat zijn gekomen en zullen nu eerder strenger ingrijpen. Dat even terzijde ;)
 
Ik snap dit niet om erlijk te zijn. Kijk naar enkele andere staten buiten vic en nsw. Bijv WA, die heeft hotel quarantine en al 230 dagen geen coronavirus. Het zal er een keer van komen, maar als je dan meteen een harde lockdown hebt van een maand en vervolgens weer 230dagen geen corona, dan zou ik daarvoor tekenen, i.p.v. iedere keer weer spanning "krijgen we dit locaal onder controle" wat in VIC niet werkte, in NSW de eerste keer wel, maar nu...? (Misschien)

Daarnaast wordt er met 2 mate gemeten waarom de Northern beaches wel in volledige lockdown en Greater Sydney niet???

De testrate in Northern Beaches is veel hoger dan Sydney. Hoe kan het dat er vandaag maar 28000 test zijn? Tegenover 70.000 test toen de uitbraak net in Avalon was. Daarnaast zijn er veel meer plekken met directe isolatie in Greater Sydney dan in Northern Beaches, allemaal erg vreemd???

Er zal wel een politiekspel zijn, als je Greater Sydney nu op slot gooit dan is er geen vuurwerk en geen cricket.

Nu is Victoria ook nog de sjaak door Sydney. En ik ben bang dat de Northern beaches vanaf 2 januari dubbel de sjaak zijn, ik hoop niet dat ze vanaf 2 januari de Greater Sydney op slot gooien. Dit hadden ze natuurlijk ook al lang moeten doen.

Ik denk dat hier nu de veiligste plek is geen community transmissie de nieuwe gevallen die er komen zitten in isolatie. Meeste mensen zijn bijna hersteld, het si al weer 2 weken geleden sinds de uitbraak.

Gaan ze dan straks ook de Northern beaches vrij stellen mocht er toch een lockdown komen voor Greater Sydney?
 
Ik snap dit niet om erlijk te zijn. Kijk naar enkele andere staten buiten vic en nsw. Bijv WA, die heeft hotel quarantine en al 230 dagen geen coronavirus. Het zal er een keer van komen, maar als je dan meteen een harde lockdown hebt van een maand en vervolgens weer 230dagen geen corona, dan zou ik daarvoor tekenen.

Omdat dat simpelweg niet to doen is in Sydney/NSW. Zoals eerder al gemeld, zolang corona bestaat zullen er altijd uitbraken zijn, zeker in Sydney/NSW (dichtsbevolkte stad/staat, internationale vluchten, etc.). Dan heb je dus de ene lockdown na de andere lockdown. Elimineren moet dan niet het doel zijn, onder controle houden wel. En dat heeft Gladys tot dusverre meer dan uitstekend gedaan, zonder de economie en de maatschappij naar de kloten te helpen.

NSW heeft ontzettend veel effectieve maatregelen getroffen om de crisis te beheersen, en is daarin simpelweg erg succesvol geweest. Het niet willen invoeren van een full lockdown is niet puur economisch gemotiveerd. Het is hartstikke leuk om na een maandenlange lockdown de virus teller weer op 0 te hebben en donuts to gaan eten, maar zo'n lange lockdown heeft dus echt wel ernstige gevolgen; grootschalig banenverlies, kleine bedrijven die het niet redden, bankruptcies, gezinnen die hun huis kwijtraken, huwelijken die over de kop gaan, domestic violence, drank misbruik, mental health decline, suicides, etc. Dit gaat dus echt niet alleen maar om geld. Dit gaat om mensen, om levens.

Ik probeer zelf naar deze crisis te kijken zonder politieke motivatie. Ik ben links en zal altijd links blijven, maar wat betreft deze crisis heb ik veel bewondering voor Gladys. Zij heeft wat mij betreft een goede balans gevonden tussen een maatschappij die redelijk normaal kan blijven functioneren en een crisis die toch echt wel redelijk onder controle is, ondanks de recente uitbraakjes. Het enige wat ik haar zou kunnen verwijten is het niet verplicht stellen van face masks.

 
Omdat dat simpelweg niet to doen is in Sydney/NSW.
Want?

(dichtsbevolkte stad/staat, internationale vluchten, etc.).

Hierom?

NSW heeft ontzettend veel effectieve maatregelen getroffen om de crisis te beheersen, en is daarin simpelweg erg succesvol geweest. Het niet willen invoeren van een full lockdown is niet puur economisch gemotiveerd. Het is hartstikke leuk om na een maandenlange lockdown de virus teller weer op 0 te hebben en donuts to gaan eten, maar zo'n lange lockdown heeft dus echt wel ernstige gevolgen; grootschalig banenverlies, kleine bedrijven die het niet redden, bankruptcies, gezinnen die hun huis kwijtraken, huwelijken die over de kop gaan, domestic violence, drank misbruik, mental health decline, suicides, etc. Dit gaat dus echt niet alleen maar om geld. Dit gaat om mensen, om levens.
Zo succesvol gaat het mogelijk op dit moment niet. Tijd zal het leren. Exponentieel gaat het gelukkig (nog) niet.

Juist het argument dat je geeft dat een lange lockdown grote nadelen heeft, is ook een argument om een veel vroegere en korte lockdown te hebben.

Of het het beste is, ik weet het echt niet, maar zomaar die optie afschrijven en het proberen te controleren. Ik weet niet of dat het wel is. Het buiten de deur houden lijkt toch aardig te kunnen. Als je dat zou combineren met een korte lockdown als het voorkomt... het klinkt mij als een plausibele (de meeste plausibele?) oplossing.

Over 1 ding zijn we het allemaal eens, naar een hoog niveau op laten lopen, dat moet voorkomen worden. Aleen welke maatregel je wanneer invoert, daar verschillen we van menong in.


Ik probeer zelf naar deze crisis te kijken zonder politieke motivatie. Ik ben links en zal altijd links blijven, maar wat betreft deze crisis heb ik veel bewondering voor Gladys. Zij heeft wat mij betreft een goede balans gevonden tussen een maatschappij die redelijk normaal kan blijven functioneren en een crisis die toch echt wel redelijk onder controle is, ondanks de recente uitbraakjes. Het enige wat ik haar zou kunnen verwijten is het niet verplicht stellen van face masks.


Ik houd me niet bezig met rechts/links. Ik ben wel tevreden over de sluiting van de WA grens. Niet vanuit politiek oogpunt, maar vanuit keuze om covid-19 weg te houden.
 
Deze snap ik (ook) niet @AJ
Omdat dat simpelweg niet to doen is in Sydney/NSW

Melbourne is net zo groot als Sydney. Als de nummers in Sydney verder oplopen zal er op een gegeven moment vast een Melbourne style lockdown komen. Victoria/Melbourne heeft laten zien dat het kan en hoe het kan.

Laten we hopen dat het onder controle kont. Het is Sydney al een paar keer gelukt om clusters onder controle te krijgen. Ik hoop dat het nu weer lukt. Dat zou heel fijn zijn 👍
 
Omdat dat simpelweg niet te doen is in Sydney/NSW.


Deze snap ik (ook) niet @AJ

Sorry, beetje krom verwoord door mij. Besmettingen zijn er in NSW altijd al geweest, het aantal is alleen in de tweede helft van December iets hoger geweest (waar de media dan weer bovenop springt met Kerst in aankomst). Je kunt een full lockdown invoeren voor twee weken (waar ik op zich geen probleem mee heb), maar na die twee weken zullen er nog steeds besmettingen zijn, en dan blijf je bezig. In plaats van lockdowns heeft men hier in NSW andere effectieve maatregelen getroffen om de crisis onder controle te houden in de laatste 8 maanden. Dat is geen subjectieve mening, dat is een feit.

Natuurlijk kan een lockdown wel in NSW, maar de enige manier om die teller op 0 te krijgen is door een maandenlange Melbourne-style lockdown. Maar die teller op 0 hoeft niet het doel te zijn, omdat de gevolgen van een maandenlange Melbourne-style lockdown enorm zijn, los van het feit dat het vasthouden van die 0 vrijwel onmogelijk is in een staat als NSW (en ook VIC).

En zonder full lockdowns zie je dus dat de bevolking hier ook graag meewerkt. Meer dan 200K vrijwillige tests in NSW in 1 week, in reactie op de recente uitbraakjes. En een test betekent op je vrije dag 4-6 uur in de auto zitten. Men werkt dus graag mee zonder dat de boel op slot moet en zonder de economie en de maatschappij naar de kloten te helpen. Sydney NYE cancelled, niemand die klaagt, mensen blijven thuis of houden het rustig.

Zo succesvol gaat het mogelijk op dit moment niet. Tijd zal het leren. Exponentieel gaat het gelukkig (nog) niet.

Ik denk dus wel dat NSW het uitstekend gedaan heeft in December (hoewel ik JP2017's frustratie wel kan begrijpen). Test centra, contact tracing, restrictions, etc., NSW heeft feitelijk ontzettend veel gedaan om de recente uitbraakjes onder controle te krijgen, en voor zover ik het kan inzien, lijkt dat goed uit te pakken.

Wellicht zijn het juist die gerichte maatregelen die ervoor zorgen dat het niet de exponentiele kant op gaat. Een full lockdown is een laatste redmiddel, en hopelijk zal dat niet nodig zijn, en daar heb ik op dit moment alle vertrouwen in. Hoewel, die cricket match...
 
Gaan ze dan straks ook de Northern beaches vrij stellen mocht er toch een lockdown komen voor Greater Sydney?

Ik ben dan benieuwd hoe al die mensen uit Northern beaches kunnen reizen als de rest van Sydney in lockdown is?
Ah, ik weet het al, al deze mensen hebben natuurlijk een eigen boot, en er zijn altijd nog de sea-planes vanuit de Home-and-Away locatie 🤣

Maar alle gekheid ter zijde. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat Northern Beaches makkelijker is af te sluiten dan een suburb in innerwest. Er zullen wel andere faktoren zijn, zoals de spreiding over diverse families/huishoudens. Zolang de dagelijkse besmettingen zo laag blijven en lokale lock-downs en contract tracing hun vruchten afwerpen, dan is een algehele lockdown niet direct nodig.

Maar het cricket blijft heel vreemd.
 
Last edited:
Ik ben dan benieuwd hoe al die mensen uit Northern beaches kunnen reizen als de rest van Sydney in lockdown is?
Ah, ik weet het al, al deze mensen hebben natuurlijk een eigen boot, en er zijn altijd nog de sea-planes vanuit de Home-and-Away locatie 🤣

Maar alle gekheid ter zijde. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat Northern Beaches makkelijker is af te sluiten dan een suburb in innerwest. Er zullen wel andere faktoren zijn, zoals de spreiding over diverse families/huishoudens. Zolang de dagelijkse besmettingen zo laag blijven en lokale lock-downs en contract tracing hun vruchten afwerpen, dan is een algehele lockdown niet direct nodig.

Maar het cricket blijft heel vreemd.

Wij blijven gewoon nog lekker in lockdown zitten zo zijn wij in ieder geval de veiligste surburbs🤣🤣.
Met al die besmettingen en een het nieuwe cluster in Sydney 🙈.

Inmiddels zijn we wel gewend aan het 2 maten meten systeem van NSW🤣. Ach ja met 4 besmettingen hier is een lockdown echt heel noodzakelijk, hahah.

Wij hebben onze vakantie inmiddels heerlijk gevierd met Google streetview, hahha.
En ik heb een nieuwe lockdown en regen zomer activiteit gevonden, heerlijk puzzelen.😃
 
We have to talk about the cricket again...


The SCG will be at 25% capacity for the Sydney Test
Cricket Australia has halved the number of spectators allowed through the SCG gates for the Sydney Test to 25% of capacity.

Waarom niet gewoon 0% 🤔

Anyway, laten we het zien als een positieve stap vooruit voor de bescherming van ons alles gezondheid en economie (want een paar lousy tickets staat niet in verhouding tot de schade can een full lockdown)

Zie hier in Canberra voor het eerst in maanden weer wat face masks her en der bij winkel staff trouwens.

Stay safe all!
 
De 1e en 2e Melbourne Test in de MCG waren beide met 30 % capaciteit (35.000 peoples per wedstrijd) en we zijn nu 1 week na het einde van de 2e Test. Geen enkele case tot gevolg gehad.
 
De 1e en 2e Melbourne Test in de MCG waren beide met 30 % capaciteit (35.000 peoples per wedstrijd) en we zijn nu 1 week na het einde van de 2e Test. Geen enkele case tot gevolg gehad.
Dat lijkt me meer geluk dan wijsheid en er zijn natuurlijk nu ook meer besmettingen in Greater Sydney dan toen in Melbourne. Het valt gewoon niet uit te leggen dat je maar 5 man in huis mag hebben en vervolgens met z'n allen gaat zitten schreeuwen in het stadion... De berichten zijn ook wisselend: mensen wordt gevraagd thuis te blijven en op TV te kijken, terwijl je wel naar het stadion kunt. Gladys wil met alle geweld de economie in NSW draaiende houden. Gelukkig is ze nu wel overstag gegaan met de face masks voor Greater Sydney.
 
Dat lijkt me meer geluk dan wijsheid en er zijn natuurlijk nu ook meer besmettingen in Greater Sydney dan toen in Melbourne. Het valt gewoon niet uit te leggen dat je maar 5 man in huis mag hebben en vervolgens met z'n allen gaat zitten schreeuwen in het stadion... De berichten zijn ook wisselend: mensen wordt gevraagd thuis te blijven en op TV te kijken, terwijl je wel naar het stadion kunt. Gladys wil met alle geweld de economie in NSW draaiende houden. Gelukkig is ze nu wel overstag gegaan met de face masks voor Greater Sydney.

En niet alleen dat, onze health minister uit de zuid zone heeft nu toestemming gegeven om mensen buiten de North zone naar Pittwater te komen om met hun boot te varen. Dit ligt in het uiterste puntje van de gevaarlijkste zone van NSW🤣. Waar dus de veel actieve cases zijn maar niemand van die zone mag ergens anders heen en niemand mag in onze zone maar wel om naar de haven te gaan, dit is toch echt zo ongeloofwaardig.

Ik had best veel vertrouwen in alles hoe NSW het met Covid deed maar de beslissingen die nu worden genomen daar is geen touw meer aan vast te knopen en het lijkt steeds meer een politiek spel te worden.
Geen lockdown in Sydney west. North zone northern beaches blijft in Lockdown tot 9 januari. Voor Palm beach, Avalon en New Port te begrijpen vanwege de vele active cases maar ze zitten allemaal in verplichte isolatie misschien Mona Vale er nog bij, maar de andere surburbs totaal ongeloofwaardig met de paar active cases daar. Dan de cricket door te laten gaan en wat @Red dust ook aangeeft de 5 mensen in je huis in hij regio. Het is allemaal niet meer te volgen.

Snap ik het nog🤔 euh nee. Kan iemand het mij uitleggen? Het dragen van de maskers goede keuze, alhoewel het hier iedereen al doet sinds de uitbraak.
 
Ja, tot nu toe leek Sydney/NSW het gecontroleerd te doen, maar nu is het zoals de politiek hier meestal is (mijn inziens) Besluiten gedreven door electoraten/vriendjes politiek en ego's (even voor de duidelijkheid; dit zie ik bij zowel Labor als Liberals, dus geen kleur hier).
En dat is best jammer, want het gaat over serieuze zaken. Hoop dat ze het droog houden, al is het alleen maar omdat ik door NSW moet rijden naar QLD over twee weken ;)
 
Ik snap dit niet om erlijk te zijn. Kijk naar enkele andere staten buiten vic en nsw. Bijv WA, die heeft hotel quarantine en al 230 dagen geen coronavirus. Het zal er een keer van komen, maar als je dan meteen een harde lockdown hebt van een maand en vervolgens weer 230dagen geen corona, dan zou ik daarvoor tekenen, i.p.v. iedere keer weer spanning "krijgen we dit locaal onder controle" wat in VIC niet werkte, in NSW de eerste keer wel, maar nu...? (Misschien)
Waar ik het dan een beetje moeilijk mee hebt is dat er vanuit alle kanten geroepen wordt om een stad van 5 miljoen mensen op slot te gooien voor een totaal nog geen 200 lokale corona gevallen. Dat is in mijn beleving een erg heftige maatregel en er wordt geen ruimte gelaten om te laten zien dat het ook op een andere manier onder controle gebracht kan worden. Het is heel fijn voor jullie in WA dat er al 230 dagen geen lokale corona gevallen zijn, dat had ik NSW ook gewenst, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Anyhow, ik heb er zo mijn mening over en ben blij dat we niet in lockdown hoeven. Aan de andere kant, het is prut weer hier in Sydney, weinig reden om buiten te gaan, dus toch een soort van "lockdown" ;) .

Voor de data en grafiekjes-liefhebbers onder ons, ik kwam deze pagina tegen op de ABC:
Ik heb niet alle teksten en conclussies gelezen, ben er meer doorheen gegaan, maar er zitten wel wat interessante stukken in.

Als afsluiter, de beste wensen voor iedereen hier op het forum! Gelukkig nieuwjaar :)
 
Vond de statement van de Australian Medical Association 2 dagen terug (over de cricket test match) wel sterk:

"The decision to hold the Test match with spectators is at odds with the rest of NSW's appropriate response to the latest outbreak.

"The NSW Government is sensibly encouraging people to limit non-essential gatherings and reduce their travel. In this context, the decision to allow this sporting event to go ahead with a large crowd suggests that this event is important enough to justify the risk to the health of NSW people and all Australians."

"Let's put health first, and watch the Third Test on TV."


Denk dat dit wel iets van beweging gebracht heeft in de stalemate. Dr. Kerry Chant is ongetwijfeld lid van de AMA. Het is erg lastig om als arts in te gaan tegen de aanbeveling/kritiek van de professional body voor artsen.
Weet alleen niet hoeveel macht de Chief Health Officer heeft in NSW, in QLD kan de CHO de Premier overrulen indien nodig. Geen idee of dit in NSW ook zo is. Best een mooi principe in QLD, haalt een stukje politiek weg in beslissingen rondom health.
 
Best een mooi principe in QLD, haalt een stukje politiek weg in beslissingen rondom health.
Of het geeft de macht over het volk aan de ongekozen pennenlikker die geen enkele verantwoordelijkheid hoeft af te leggen aan het volk. Hoe noemen we dat?
 
Back
Top