Na heel lang treuzelen en uitstellen hebben we dan nu toch een aantal stappen ondernomen. Onze one-way vliegtickets naar België zijn geboekt, onze container hebben we geregeld.
De vliegtickets hebben we als eerste gedaan, en ik kan zeggen dat het niet gemakkijk was. Vooral dat "one way" hakt er toch even in. Zelfs Jeroen had er moeite mee. We weten natuurlijk wat we hier hebben, en we weten niet waar we daar terecht gaan komen. Het is echt weer opnieuw beginnen. Met dan wel dit verschil dat we de gewoonten en instanties in het land kennen, en familie en vrienden hebben die ons kunnen opvangen. De onzekerheid over een job is wel groot. We zijn er natuurlijk niet jonger op geworden, en in hoeverre dat een rol zal spelen valt maar af te wachten.
We vertrekken op 26 oktober, maken een stopover van 2 daagjes in Melbourne en vliegen dan verder naar België. Hopelijk is het in oktober prachtig weer hier, want we willen als afsluiter van onze tijd hier nog een weekje gaan kamperen op Moreton Island.....
Containerbedrijven zoeken gaat wel een beetje anders dan in België. Toen had ik aan iets van 7 bedrijven een mailtje gestuurd met de vraag om een quote, en de dag erna had ik van allemaal een duidelijk overzicht van wat het zou kosten. Hier heb ik een aantal bedrijven via mail gecontacteerd en allemaal belden ze meteen op en wilden langskomen. Daar had ik helemaal geen zin in en geen tijd voor, dus heb ik hen terug gemaild en duidelijk gezegd dat ik voorlopig gewoon de prijs van een 20ft container wilde. Nou, twee ervan hebben dat in de loop van de volgende dagen gedaan, eentje heeft me de prijs gegeven van een verhuis naar Nederland terwijl ik tot 3 keer toe gezegd heb dat het naar België moest. Na de derde keer totale stilte... En de laatste zei dat de prijs voor zo'n container tussen de 7000 en 8500$ zou zitten .... Nou, daar heb je ook veel aan. We hebben uiteindelijk gekozen voor een kleiner bedrijf hier in de buurt, omdat zij meteen op alles reageerden en ook de beste prijs hadden. Het is wel leuk dat we nu gewoon alles kunnen meenemen en ons geen zorgen hoeven te maken over vuile schoenen ed ... ;-)
Ik probeer me nu vooral te richten op de dingen die ik niet ga missen van hier, zoals de muggenplaag die nu al meer dan 6 maanden aansleept en waardoor ik dit jaar nog niet in onze tuin gezeten heb. Zelfs overdag word je gestoken, en geen enkel muggenmiddel helpt momenteel. Ook de dure levensmiddelen en huurprijzen zal ik absoluut niet missen. En na het horen van Abbott's budgetteringsmaatregelen kan ik alleen maar opgelucht zijn dat we teruggaan naar een land waar opleiding wel nog democratisch is. Moesten we hier blijven dan weet ik niet eens of we ons zouden kunnen permitteren om onze kinderen verder te laten studeren. Dat wordt hier echt iets voor de elite en dat vind ik heel erg....
Tegelijkertijd heb ik nog steeds veel schrik dat het enorm gaat tegenvallen in België. Vooral het weer daar ga ik het moeilijk mee hebben. Die grijze luchten, de koude, de wekenlange regen ... bleh. Maar ik verheug me er wel op dat we weer dichter bij familie en vrienden gaan zijn. Zo blij dat we dit jaar eens een keertje weer allemaal samen Kerst kunnen vieren ... Opnieuw deel uitmaken van een groter familiegeheel, ja, dat heeft wel iets ....
't Is wel duidelijk: het is een roetsjbaan van emoties, dan weer blij, dan weer droevig, en het blijft malen in mijn hoofd. Hier is een quote die ik op Facebook tegenkwam en het eigenlijk helemaal zegt ...