Het is zeer lang geleden dat ik nog op het forum geweest ben, maar ik had beloofd om een update te plaatsen dus doe ik dat bij deze.
Ik heb het heel lang uitgesteld om dit te doen, vooral omdat ik zelf nog heel erg met mijn gevoelens in de knoop zit. En ik niet alleen. Ons hele gezin, ja, zelfs mijn man, heeft twijfels. De kinderen zouden het liefst morgen al terug gaan naar Australië.....
De eerste paar weken waren eigenlijk heel leuk. Veel bezoek, veel bijpraten, genieten van het lekkere eten en van hoe goedkoop hier alles is in de supermarkt. En doordat we in Limburg zijn komen wonen (eer we emigreerden woonden we ten noorden van Antwerpen) waren we ook heel aangenaam verrast door de vriendelijkheid van de mensen. Net zo vriendelijk als in Australië. Wel wat anders dan Antwerpen en regionen ....
Maar na een paar weken was het alsof we de ene teleurstelling na de andere te verwerken kregen. Hoe lang het hier duurt om alles te regelen, je kan niets doen zolang je met de gemeente niet in orde bent. Alle diensten hebben wachtperiodes van weken of maanden, kindergeld duurt eeuwen, in Australië was dat online onmiddellijk in orde. Australië is echt een land dat ingesteld is op immigranten. Je merkt aan alles dat ze hier in België niet gewoon zijn om met zo'n "gevallen als wij" om te gaan. Ze konden ons niet in een hokje plaatsen: we werkten niet, maar we kregen ook geen uitkering. Uiteindelijk kregen we om in orde te zijn met het ziekenfonds hetzelfde statuut als asielzoeker ... Ik was van plan om mijn eigen zaakje dat ik in Australië was opgestart hier verder te zetten, maar dat blijkt hier zoveel moeilijker en duurder dan in Australië dat ik dat idee voorlopig opgegeven heb. Gelukkig heeft Jeroen vrij snel een nieuwe baan gevonden. Mijn zoon was heel enthousiast dat hij eindelijk opnieuw badminton kon spelen, maar voor mijn dochter hebben we nog steeds geen geschikte turnkring gevonden. Trampoline vind je hier haast niet, en dat was haar favoriete sport in Australië.
En dan de school.... Wat viel dat tegen. De school heeft echt wel goed meegewerkt en echt inspanningen gedaan om hen tegemoet te komen, maar we waren gechoqueerd hoeveel achterstand ze op alle mogelijke vlakken hadden. Dat ze met Frans een achterstand in te halen hadden wisten we wel, en helaas kan je als je in Vlaanderen woont niet onder het Frans uit. Dat is een verplicht vak vanaf 10 jaar. Onze zoon had 4 jaar Frans in te halen, onze dochter had zelfs nooit Frans gehad... Maar zelfs op vlak van wiskunde en fysica en chemie, en natuurlijk aardrijkskunde en geschiedenis en ga zo maar door, hadden ze compleet andere leerstof gehad of liepen ze "achter". Daar komt nog bij dat België echt onredelijk aan het worden is op vlak van huiswerk. De kinderen hebben geen tijd meer voor iets anders dan school, zelfs na een half jaar, nu ze in de meeste vakken bijgewerkt zijn (behalve Frans uiteraard), moeten ze nog iedere avond en ieder weekend massa's huiswerk maken. En datgene wat ik me ook nog herinnerde van België is er nog steeds: de nadruk op alles wat niet goed is. Dat vond ik zo'n verademing in Australië, hoe positief ze daar zijn, hoe de nadruk veel meer ligt op wat ze goed doen dan op wat ze minder goed doen. Dat kennen ze hier niet.
Maar de grootste teleurstelling kwam er eigenlijk op het vlak van familie. We zagen ze minder dan we gedacht hadden. Jeroen heeft zijn broer (1 van de redenen dat we terugkwamen) nog maar 2x gezien sinds we terug zijn. Het initiatief om elkaar te zien moet ook steeds van Jeroen uitgaan. Zijn vriend heeft hij ook nog maar een paar keer gezien. Akkoord, ze wonen verder weg nu dan toen we boven Antwerpen woonden, maar toch, dit hadden we niet echt verwacht. En met Kerstmis kregen we toch wel een opdoffer te verwerken. Er was zoals elk jaar een groot familiefeest gepland, en dat was heel leuk, maar dat is altijd een paar dagen voor Kerstmis, zodat iedereen op kerstdag zelf nog naar andere familie kan gaan. Wij waren ervan uitgegaan dat we dat samen met mijn jongste zus en haar gezin en mijn moeder zouden vieren, voor ons was dat vanzelfsprekend. Tot mijn zus een paar dagen voor Kerstmis even langs haar neus door zei dat ze een last-minute naar Florida geboekt hadden. Waaat!? Het voelde aan als een slag in ons gezicht. Kunnen we na 3 jaar nog eens samen kerst en oudjaar vieren en dan gaan ze lekker op vakantie. Het ergste is nog dat ze dat de jaren daarvoor helemaal niet gedaan hebben. We begrepen er niets van. Mijn oudste zus ging met Kerstmis er niet zijn, en mijn andere zus moest werken, dus uiteindelijk hebben we kerst met ons viertjes en mijn moeder gevierd, en met oudjaar waren wij alleen. Net als in Australië. Een van de redenen waarom we teruggekomen zijn was omdat we daar altijd alleen maar met ons viertjes zaten. En nu bleken we hier ook gewoon alleen met ons viertjes te zitten. Dan hadden we liever in Brisbane gezeten, konden we nog naar het vuurwerk gaan kijken, dat was altijd zo gezellig. Dus dat was een opdoffer van jewelste, en heeft echt wel iets kapotgemaakt. Daarnaast had mijn dochter er zich heel erg op verheugd om opnieuw meer contact met haar nichtje te hebben, en dat viel ook volledig in het water. Het nichtje is ondertussen 16 en heeft geen zin in een kind van 12....
Ik heb er in ieder geval van geleerd dat het verkeerd is om dingen te verwachten van mensen. Ik heb ook geprobeerd om dat niet te doen, maar automatisch doe je dat toch. Ik had ontzettend te doen met mijn dochter, die eigenlijk ook niet echt weg wilde uit Australië maar zich had opgetrokken aan het idee meer contact met de familie (en vooral dat nichtje) te hebben. Ik heb me als ouder de afgelopen maanden vaak schuldig gevoeld. Dat we de kinderen 4 jaar geleden weggehaald hebben uit hun vertrouwde omgeving, hen helemaal gewoon hebben laten worden aan een nieuw land en dan toch weer teruggekomen zijn naar hier waar alles eigenlijk veranderd is sinds we hier laatst woonden. Aan de andere kant vind ik het goed dat ze die ervaring gehad hebben, dat ze weten hoe het is om in een ander land te wonen en dat het leven niet per se overal op dezelfde manier hoeft te verlopen. Ik merk dat die ervaring in Australië ons allemaal veranderd heeft. We zijn veel vrijer in ons denken en dat botst regelmatig met de kleinzerigheid van sommige mensen hier. En ik vind onze kinderen een stuk volwassener en opener in hun denken dan de meeste van hun leeftijdsgenootjes.
Maar het maakt het er allemaal niet simpeler op. Ik heb in februari ons resident return visum geregeld, dus we kunnen nog tot 2020 terug naar Australië. En dat sluiten we zeker niet uit dat dat nog gaat gebeuren. Ik ben blij dat we voorlopig die uitweg nog hebben. Maar we concentreren ons nu op België. We hebben ondertussen een hond en een kat, en staan op het punt om een huis te kopen. Voorlopig logeren we nog in het huis van 1 van mijn zussen, en het wordt echt tijd dat we onze eigen stek hebben. Als ik denk aan teruggaan naar Australië houdt vooral het financiële me tegen. Dat is echt zo'n groot verschil. Vooral nu onze zoon bijna 15 wordt, en dus binnen drie jaar mogelijk wil verder studeren. Die studies kosten in Australië zoveel meer dan in België, dat speelt toch ook wel een rol moet ik zeggen. Plus ik kan het voorlopig mijn moeder niet aandoen. Zij is zo blij dat we terug zijn, en het is ook erg leuk voor de kinderen om weer een oma te hebben. Maar voor de rest houdt eigenlijk niets ons tegen om weer terug te gaan. Mijn grootste angst is dat de kinderen gaan terug gaan zodra ze oud genoeg zijn, en dat wij hier achterblijven en ons visum kwijt zijn......
Over het weer kan ik kort zijn: ik geef ten allen tijde de voorkeur aan de warmte van Queensland .... ;-)