[quote author=jolanda b link=topic=7092.msg129484#msg129484 date=1230092396]
Ontzettend goed van je
Gewoon een vraag, oefen je ook nog wel eens Nederlands, zoals boeken lezen ? Of lees, schrijf je voortaan alles in het Engels ?
Fijne vakantie, groetjes Jolanda
[/quote]
tuurlijk, thuis spreken we nederlands, want we willen het niet vergeten!
het is juist zo leuk om twee talen te kunnen spreken, en iedereen is jaloers!
ik vind het erg leuk om nederlandse boeken te lezen, maar je begrijpt wel dat in een engels-talig land die erg moeilijk te krijgen zijn.
maar er zijn al eens nederlandse vrienden gekomen, en die hebben een stapel boeken meegenomen, en ook mijn opa en oma namen een hoop mee, mijn tante stuurt wel eens wat boeken op, dus ik heb nu helen stapels te lezen.
rop:
schrijven doe ik nauwlijks thuis, maar als ik het doe, doe ik het in het nederlands.
[quote author=Sacha link=topic=7092.msg129577#msg129577 date=1230357401]
Hoi Toto,
Ik ben erg nieuwsgierig waarom school in Australie dan zoveel leuker is dan in Nederland. Mijn oudste dochter (5 jaar) vind het nl. helemaal niets op school en ik hoop dat ze inderdaad straks in Australie met meer zin naar school gaat. Nu is het bijna iedere dag vechten om haar naar school te krijgen, hoewel ze wel leuke vriendinnetjes heeft. Onze Suzanne houdt denk ik meer van lekker bezig zijn dan stil zitten.
Geniet van je heerlijke zomervakantie!
Sacha
[/quote]
nou, in nederland was de keuzen aan jezelf, of je taal of rekenen of ontleden ging doen.
ik merkten op een gegenmoment dat ik gewoon excuses ging zoeken om geen rekenen te doen.
hier doen we het alemaal samen dus ik weet dat ik genoeg rekenen krijg, genoeg taal en al het anderen.
als je hier een vraag hebt, kan de juf hem snel antwoorden, en ze hoeft dat antwoord niet 27 keer uit te leggen.
in nederland waren er 27 kinderen die allemaal iets anders deden, dus de juf moest alles 27 keer uitleggen, en er was dan nooit tijd voor een antwoord waneer iemand het antwoord nodig had.