Electrische apparatuur in Australie (voorheen: 220 of 240 V?)

[quote author=Lin link=topic=3942.msg49142#msg49142 date=1140532040]
:eek:fftopic:
Shit Barry het gaat snel!!! Zenuwachtig?!?!?!
[/quote]

Wel een beetje op-topic blijven he :wink:

Vraagje voor de mensen die al in Oz wonen en die hun droger hebben meegenomen..... Hoe krijg je dat ding zodanig stofvrij dat Quarantaine er geen problemen mee heeft?
We maken dat ding af en toe wel eens een beetje schoon dmv het schoonspuiten van het filter enz. maar volgens mij zit er zoveel stof in wat je er niet zo maar uit krijgt.....

De vragen/topics lopen door elkaar heen  :)

Droger: Wij hebben de droger meegenomen. Goed schoongemaakt (met de hand en een natte lap), geen problemen gehad.

TV: De UK heeft PAL, NL en Oz hebben PAL+. Het scheelt maar een plusje maar het heeft tot gevolg dat wij wel onze TV kunnen meenemen en de Britten niet.  :evil:

DVD : DVD spelers van merken die ook een filmdistributiebedrijf hebben (zoals Sony) zijn vrij lastig regiovrij te maken. Andere merken maakt dat weinig uit en daarvoor kun je meestal wel een 'oplossing' voor vinden op het internet.

Nog beter dan regiovrij maken van een DVD-speler is - het kopen van een DVD speler die standaard al regiovrij is. In advertenties staat dat er meestal niet bij, maar als je bv in NL naar de Makro gaat zie je op de labeltjes bij de DVD-spelers er altijd direct bij staan of deze regiovrij is. Zo'n ding kun je kopen voor EUR 40,- dus voor zo'n bedrag ga je niet prutsen met het omzetten van je DVD speler.

Ook handig, als je film kijkt met je computer of media center: zet er twee DVD spelers/writers in en zet ze beiden op een verschillende regiocode - de ene op 2 en de andere op 4, zo weet je zeker dat je alle NL+AUS films kunt lezen; en je kunt ze dan nog rippen en branden naar je eigen regiovrije copie ook - al is dat laatste alleen legaal in bepaalde omstandigheden.

De meeste dvd spelers die je hier in Australie koopt kunnen ook regio 2 spelen, dus je kan ook hier een dvd speler kopen.

Ja hoor. Is erg eenvoudig. Zorg dat de aarde (de geel/groene) aan de aardepunt zit (die verticale pin in het midden). De andere twee (blauw en bruin) maakt niet uit hoe je ze om aansluit. Normaal zit blauw aan de pen waar "N" bij staat (van neutral). Bruin (of soms zwart) zit aan de andere, meestal gelabeld "L".

stekker_au.jpg

[quote author=linda link=topic=3942.msg49963#msg49963 date=1141201502]
ik kan maar geen adapters vinden.... :x
[/quote][quote author=Lin link=topic=3942.msg48506#msg48506 date=1140133834]
Die verloopstekkers of adapters hoe noem je die dingen kun je gewoon hier in Australie kopen, bij de Big W of Dick Smith, voor $12.50

[/quote]En op zo een adapter sluit je gewoon een stekkerdoos aan die je vanuit nl meeneemt, werkt echt perfekt :up:

[quote author=landmiles link=topic=3942.msg50022#msg50022 date=1141225266]
Vreemd plaatje tinusv, hier zit de fasedraad aan de middelste aansluiting, AFAIK de aardpin!!!
[/quote]

Nee hoor, de onderste (middelste) is de aardepin. de stekker gaat precies zo in het stopcontact als op de foto. Het snoer komt er dus in een hoek van 45 graden uit (en niet recht naar beneden), anders zou je inderdaad gelijk hebben. Ik zal kijken of ik vanmiddag nog een foto kan maken met de stekker in het stopcontact, of 1 waarbij je ook de achterkant kunt zien.

AU-type (Australië, niet geaard)
Hoofdzakelijk gebruikt in Australië. Deze stekker heeft twee platte poten zoals de A-type stekker, maar ze hebben een V-vorm in plaats van een parallelle opstelling zoals de A-type stekker.

AU-type (Australië, geaard)
Dit is de geaarde versie van de Australische stekker. Deze stekker heeft twee platte poten en een aardepoot, net als de A-type met aarde, maar de poten staan in een V-vorm in plaats van parallel.

stekkersinoz.jpg

Ik nam dus - volkomen ten onrechte - aan dat ze in Australië de UK-stekkers hebben, zoals vele landen onder Engelse invloed (heel Afrika de franse driepoot, Gambia de lompe Engelsman met twee horizontale pinnen fase en nul onder en een verticale pin boven voor aarde. Hence my mistake... :sorry:

@ linda,

ik weet niet of je al een adapter hebt maar ik heb er twee soorten gevonden, de ene bij de Handy man, dit is een met twee pootjes voor maar 2 euro, en een wereld stekker bij een lampen winkel deze had ook een pootje voor aarde.

groetjes Manja :)

Annemiek, gewoon je stoffilter goed schoonmaken, anders kun je nog altijd tegen die tijd "de verhuizer" vragen om tips! :up:

Ik zie het al helemaal voor me dat ze daar om gaan zeuren....... ;) We zullen hem tegen die tijd goed schoon moeten maken inderdaad, want ik wil em wel mee nemen. Als we dan toch al van alles gaan verhuizen ;)

Even een vraagje wat betreft onze telefoon. Wij hebben er nog een met snoer. Erg handig met kinderen (not). Kan je deze meenemen of beter een nieuwe aanschaffen. Ivm. de aansluiting?

:fish:

Als er een vaste stekker aan zit en het snoer is bij de telefoon niet los te koppelen, dan kan je hem beter thuislaten.
Een afkoppelbare stekker of een snoer, dat in de telefoon losgekoppeld kan worden: prima, meenemen, is heel goed te gebruiken hier.

Back