Even voorstellen, Loes

Ik heb even het hele verhaal terug gelezen, leuk, start al in 2012 :)
Fijn om een stel doorzetters te zien slagen!

Feestje!
 
Bedankt allemaal, het heeft inderdaad lang genoeg geduurd dus happy happy happy! :D
Nu begint natuurlijk het moeilijkste: het regelen!
We weten wel wat we allemaal moeten doen, ons lijstje is er, maar ik denk dat het timen van alles nog het moeilijkste wordt. Alles mooi op elkaar laten aansluiten, het is toch een beetje een puzzel :)
Ons doel is om rond de jaarwisseling te vertrekken, dus nog max 4 maand te gaan!
Nu is mijn vriend aan het denken om eventueel nog een tijd door te werken voor zijn huidige werkgever als we aangekomen zijn in Australië, maar hier hebben we dan toch nog wat vragen over, vooral over het belastingen-gedeelte. Hier zullen we dus toch nog wel wat over moeten opzoeken, maar alle tips zijn welkom! :)
We zullen binnenkort onze huisbaas op de hoogte brengen, en dan onze vluchten gaan boeken! We nemen geen meubels ofzo mee, enkel een aantal dozen met vooral bakspullen en wat herinneringen. Dus het uitzoeken van shipping companies kan ook beginnen! De kans is groot dat we de dozen bij mijn moeder zetten, en dat zij ze laat verschepen als we een vast adres hebben.
En dan is er natuurlijk het naarste, het weggeven van onze kat .. We hebben een koppel vrienden die al aangeboden hebben om hem over te nemen, dus daar gaan we volgende week aan vragen of zij dit nog steeds zien zitten, en dan zullen we hem waarschijnlijk volgende maand al verhuizen. Zo zijn we zeker dat hij goed gesettled is voor we vertrekken, en moet hij hier ook de stressy situatie van het inpakken en meubels verkopen etc niet meemaken. Dit zal toch wel het punt worden waarover ik het meeste traantjes zal laten :)
Vanavond gaan we lekker eten met onze beste vrienden (birthday-dinner, vanaf maandag zit ik op tram 3!), en dan zullen we hun ook laten weten dat ons visum eindelijk binnen is. Zeer benieuwd naar hun reacties! :)
 
Gefeliciteerd!

Nu begint het moeilijkste zei je (regelen)? Nee joh! Het visum is veel moeilijker. Het regelen daarna is vrij eenvoudig. De timing is misschien niet altijd perfect, maar houdt daar gewoon rekening mee en houdt wat extra speling. Zeker omdat je niet je hele huisraad mee neemt, komt dat goed.

Ik zou zeggen, nu komt nog het emotioneel moeilijkste: tot ziens zeggen tegen familie en vrienden (en kat). Dat zeker.

Een optie om open te houden met je werk is om in AU als zzp'er/eenmanszaak facturen te sturen aan huidige werkgever. Misschien (verreweg) de beste optie, maar als de rest niet lukt, kan dat imho altijd nog.
 
As FOL says.

Btw ik werk in AU voor mijn NL werkgever via een agent (Hays). Het was effe wat gedoe maar dat kan. Facturen sturen als zzp-er (sole trader) is op zich simpeler. (Ik zit via Hays omdat mijn NL werkgever alles via Hays doet) Je kunt je Sole-trader ship met enige extra moeite (weer notaris, weer met de post) zelfs al vanuit NL opzetten.
 
Ik moet zeggen dat ons visum vrij straight forward was, enkel het wachten was wel echt een hel ;)

Vandaag hebben we onze tickets geboekt! 31 december vertrekken we, om op 1 januari aan te komen in Melbourne!
Op mijn vriend zijn werk weten ze ondertussen dat hij weggaat, ik zal het begin oktober vertellen. Zal ook wel een spannend moment zijn! Ik kan hier nu wel vertellen dat ik in een beurs-omgeving werk, en dat ik wel elke dag de wisselkoersen check ;)
Vanavond gaat mijn vriend naar onze kennissen die hadden voorgesteld om onze kat te adopteren, om te kijken of het voorstel nog steeds geldt nu het officieel is. Dus dat is nog een spannend momentje, anders moeten we nog een andere optie zoeken ...
En verder ben ik zo stilletjes aan al onze spullen aan het uitmesten, kijken wat ik eventueel nog wil verschepen en wat we toch maar achter laten.

We hebben trouwens onze vluchten wel naar Melbourne geboekt, er zit toch een optie op om om te boeken naar Sydney. Just in case mijn vriend tegen dan toch al een job gevonden heeft in Sydney.
Als we naar Melbourne gaan, hebben we de eerste dagen al gratis verblijf bij vrienden die we tijdens onze vorige reis hebben leren kennen (lang leve air bnb!). Daarna zullen we een maand in een air bnb appartementje blijven tot we iets permanenter gevonden hebben.
Ik moet er ook al bij zeggen dat wij hier in een hele slechte buurt wonen (cafes met veel overlast, drugdealers, prostitutie, wat je in het portaal van ons appartement bijna wekelijks aantreft zal ik ook maar niet omschrijven, er is zelfs eens iemand vermoord tegenover ons appartement), dus we zijn wel wat gewoon, maar hopen dus ook om in Melbourne in een iets aangenamere omgeving terecht te komen .. ookal zullen we dan niet meer te voet naar het werk kunnen! :D
 
Van harte gefeliciteerd en vanuit mijn ervaring begint het avontuur nu pas. Emigratie is pure emotie.
Je kan nog zo een sterke persoonlijkheid hebben maar de emigratie begint pas als je hier in Aussie geland bent en je alles opnieuw moet opbouwen en bekend moet worden met de nieuwe culture.
Heimwee kan uit eindelijk een grote vijand zijn en ik persoonlijk heb dat ook ondervonden.
Anyway very good and positive news and all the best for the future:):up:
 
Nog 3 weken voor vertrek!
Binnen een week gaan we uit ons appartement, het wordt hier eindelijk leger en leger. Onze 4 dozen die geshipped worden, staan klaar en worden donderdag opgehaald. Bijna alle meubels zijn verkocht, er zijn vooral nog kleine dingetjes die deze week opgehaald worden voor 2dehandswinkels. De laatste 2 weken hier blijven we in een airbnb, en zitten nu al goed volgepland :)
Onze rekeningen bij NAB zijn geopend, 4 januari mogen we onze kaarten gaan ophalen.
Mijn vriend is al online aan het solliciteren, maar vindt dat er toch weinig antwoord komt zolang je niet ter plekke bent. Hij ziet wel goeie vacatures passeren, dus dat is dan wel positief. :up:
De eerste week in Melbourne blijven we bij kennissen (die we via ons vorige verblijf in een airbnb hebben leren kennen), de rest van de maand hebben we een airbnb geboekt. Hopelijk hebben we tegen dan meer zicht op iets permanenter om te huren. We zijn dus nu aan het kijken om een "rental pack" samen te stellen. Voor zover ik hierover informatie terugvind, kan hier het volgende in zitten: bank statements, covering introductory letter, proof of employment, een reference letter van onze huidige huisbaas. Weten jullie wat hier nog in kan/moet? En heeft er iemand toevallig een voorbeeld van een reference letter? Mag dit heel kort zijn zoals dit: "Ondergetekende, huisbaas van J. en L., bevestig hierbij dat zij 6 jaar een appartement van mij gehuurd hebben. Zij hebben steeds stipt hun huur betaald en hebben het appartement in nette staat achter gelaten." Zou zo iets voldoende zijn?

Zo,binnen 21 dagen zijn we net opgestegen! :eek: Aftellen ..... :D
 
Zo,binnen 21 dagen zijn we net opgestegen! :eek: Aftellen ..... :D
Heeeel herkenbaar. Hier nog 9 dagen en woensdag gaat alles in container.
Ik volg hier ook even want wij hebben nu al op enkele huurhuizen gereageerd bij Realestate.com.au maar krijgen steeds soort standaard antwoord. Geen antwoord op vraag of we bij bezoek iets moeten meebrengen (terwijl we hier al vaker verschillende dingen gehoord hebben)
Succes jullie!
 
I
Heeeel herkenbaar. Hier nog 9 dagen en woensdag gaat alles in container.
Ik volg hier ook even want wij hebben nu al op enkele huurhuizen gereageerd bij Realestate.com.au maar krijgen steeds soort standaard antwoord. Geen antwoord op vraag of we bij bezoek iets moeten meebrengen (terwijl we hier al vaker verschillende dingen gehoord hebben)
Succes jullie!
Ik geloof dat alleen Afterbang op afstand een huis heeft gehuurd, makkelijker als je hier bent. Gewoon opdraven op de aangegeven inspectietijden en je beste beentje voorzetten. Wij hebben altijd pas achteraf papierwerk ingeleverd want al die real estate agents hebben hun eigen formulieren en eisen wat je moet aanleveren. En zo’n verklaring van je verhuurder in het Engels en op hun briefpapier zal zeker helpen omdat je hier geen verleden hebt als huurder. Ze zijn hier gek op referenties!
 
@Red dust ; het is makkelijker om het vanuit NL te regelen, want dan hoef je niet te AirBnB-en en je kunt je eerste dagen/weken gelijk besteden aan andere dingen dan huizenjacht :D Lekker naar Ikea bijvoorbeeld...:confused:

Maar het is een uitzondering om het vanuit NL te regelen. Wellicht dat @SteveSW in Cairns kans maakt? In Canberra probeerden wij het op afstand omdat ik een Canberra blogger had gelezen die het vanuit Europa geregeld had. Dacht dat kunnen wij ook! Dus toen we een droomhuis zagen hebben we gemailed met pack er al bijgesloten.

Maar Melbz en Sydney is vast niet zo gewillig.

Ik zal eens kijken wat wij in ons pack hadden zitten @Loes, @SteveSW
 
1. Foto’s van ons NL huis (booklet makelaar NL)
2. Uittreksel geboorteregister beide
3. Visa Grant
4. NAB bank statement
5. Paspoorten
6. Pet resumé (ja ja!)
7. Referentie van de dierenarts (zelf geschreven en laten printen en tekenen door dierenarts)
8. Sollicitatie brief voor het huis ;) met daarin al het bovenstaande als bijlage en uitgelegd dat we de 100 points checklist hebben (paspoort, geboorteregister, NL rijbewijs, bank statement)

Helpt dat?
 
Heeeel herkenbaar. Hier nog 9 dagen en woensdag gaat alles in container.
Ik volg hier ook even want wij hebben nu al op enkele huurhuizen gereageerd bij Realestate.com.au maar krijgen steeds soort standaard antwoord. Geen antwoord op vraag of we bij bezoek iets moeten meebrengen (terwijl we hier al vaker verschillende dingen gehoord hebben)
Succes jullie!

Nog spannender bij jullie dus! Ik denk dat wij de laatste week voor vertrek op Realestate gaan kijken, volgens ons is het nu nog wat te vroeg.
Jullie ook super veel succes!! :up::up::up:

I Ik geloof dat alleen Afterbang op afstand een huis heeft gehuurd, makkelijker als je hier bent. Gewoon opdraven op de aangegeven inspectietijden en je beste beentje voorzetten. Wij hebben altijd pas achteraf papierwerk ingeleverd want al die real estate agents hebben hun eigen formulieren en eisen wat je moet aanleveren. En zo’n verklaring van je verhuurder in het Engels en op hun briefpapier zal zeker helpen omdat je hier geen verleden hebt als huurder. Ze zijn hier gek op referenties!

We willen denk ik ook niet op voorhand als iets vastleggen, omdat we de buurten in Melbourne nog niet goed genoeg kennen en toch wat willen gaan verkennen :)
Onze huisbaas is een particuliere man dus heeft niet echt eigen briefpapier ;-) Maar we zullen het er wel zo officieel mogelijk doen uitzien!

1. Foto’s van ons NL huis (booklet makelaar NL)
2. Uittreksel geboorteregister beide
3. Visa Grant
4. NAB bank statement
5. Paspoorten
6. Pet resumé (ja ja!)
7. Referentie van de dierenarts (zelf geschreven en laten printen en tekenen door dierenarts)
8. Sollicitatie brief voor het huis ;) met daarin al het bovenstaande als bijlage en uitgelegd dat we de 100 points checklist hebben (paspoort, geboorteregister, NL rijbewijs, bank statement)

Helpt dat?

Thanks, dit helpt veel!
1 is voor ons niet echt relevant omdat we hier ook huren.
2, 3 en 5 hebben we al multiple copies van liggen dus dat komt goed!
4 zal eerder een bank statement zijn van NAB en van onze Belgische rekeningen, aangezien we nog niet al onze centjes overgemaakt hebben :) Maar geld is geld dus hopelijk maakt dit niet te veel verschil ;)
en 8 gingen we dus ook doen, maar een goeie tip om daar de 100 points ook in te vermelden!!


Bedankt! Benieuwd of we ook zo'n goeie praatjes makers gaan zijn ;)
 
Denk dat 1 wel relevant kan zijn. Juist omdat je huurt. Nog nooit op de huizensites hier gekeken? Hier zien ze er vaak uit of een bom ontploft is.

Dus als jij foto’s maakt ven een keurig opgeruimd huurhuis, waarom niet ;)
 
Denk dat 1 wel relevant kan zijn. Juist omdat je huurt. Nog nooit op de huizensites hier gekeken? Hier zien ze er vaak uit of een bom ontploft is.

Dus als jij foto’s maakt ven een keurig opgeruimd huurhuis, waarom niet ;)

Opgeruimd zal het wel zijn, maar heel mooi ziet het er niet uit. Dat ligt eerder aan het appartement zelf, het was "gerenoveerd" maar heel basic, wat je wel merkt doordat bv het behangpapier op sommige plaatsen wat los is gekomen, ook plinten en tegels wat losgekomen enz. Dat weet de huisbaas en zal hij zelf ook opknappen voor de volgende huurders :). Over het algemeen is het gewoon geen mooi appartement dus denk ik ook niet dat we dat mooi op foto's krijgen ;)

Ik heb ondertussen wel de cover letter en de reference letter geschreven (die we dan laten ondertekenen door de huisbaas), dus al super bedankt voor de tips iedereen!! :up::up::up:
 
Aha ;)

Kleine zaken zie je vaak helemaal niet op een foto van een hele kamer. Op foto’s zien veel huizen (ook hier) er goed uit. (En dat zegt wat :D )

Maar anyway, goed dat je weet wat je moet doen :)
 


OFX
Back
Top