Familie de Wit is heel gelukkig in Perth

[quote author=Sacha link=topic=9733.msg142212#msg142212 date=1246621191]
We hebben besloten om toch nog maar even te wachten met het kopen van een stukje grond. Het stuk waar ik gisteren naar heb gekeken viel erg tegen. Aan het einde van de tuin stond een muur van 3,5 meter hoog. Daar boven komen mijn achterburen dan te wonen en zij zijn verplicht om een houten hek te plaatsen van 1,80 hoog. Dat zou betekenen dat ik dus alleen op het heetst van de dag in de zomer de zon in de tuin heb.
[/quote]

Ja die hoge muur is niet echt geweldig natuurlijk... van de andere kant kun je je afvragen of je uberhaupt eigenlijk wel echt de zon in je tuin wilt ...

spijtig dat het stukje grond jullie niet beviel.  Maar ik ben er van overtuigd dat alles wat gebeurt een reden heeft ...
Dus ... binnenkort vinden jullie de grond van je dromen!  Ik duim alvast!

grtjes
Nesje

Alles heeft inderdaad een reden :cool:. We hadden vandaag een afspraak met de "bouwer" van ons huis. Het stuk grond waar ik als laatste op had gestaan was nog niet titled en dat zou pas op z'n vroegst in oktober gebeuren. Maakte niet uit, want dat zagen we toch niet zitten. Maar hij was toen toch maar even aan de slag gegaan met het stuk grond waar ik het eerst naar had gekeken, een stuk op de hoek...

Daar heb ik nl. een week geleden gestaan, tijdens een lekkere wilde woeste storm en het voelde goed. Ik deed mijn ogen dicht en zag het huis staan, voelde het gras en hoorde de kinderen spelen.... Ja, dit is het, dacht ik, hier gaan we bouwen. Maar volgens Jason was het allemaal lastiger. Het is nl. een speciaal cottage-lot. Dat betekent dat de voorkant bereikbaar is via een trap en de garage aan de achterkant van het huis moet komen. Daarnaast had dit stuk grond ook zeer afwijkende maten. De voorkant is 11 meter, de achterkant 24 meter en de lengte 34 meter. Volgens Jason moest er dan een speciaal huis ontworpen worden en dat kan behoorlijk prijzig worden.

(voor de liefhebbers: http://www.capricornproject.com.au/for_sale/zamia-rise03.html nr. 896

Jason had de grond eens goed op schaal laten uitteken en was daar leuk mee aan de slag gegaan als verrassing. Hij had 3 huizen uitgezocht die er mooi ophouden passen en het derde dat hij liet zien (had hij zelf nog een beetje twijfel over) dat was 'm, mijn droomhuis... Voldoende slaapkamers, badkamers, grote garage, hele grote open living met heel veel glas, een enorme veranda aan de voorkant van het huis en dan nog altijd ruimte over voor een zwembad.

Ik heb nu dus maandag een afspraak in Yanchep om daar de optie op de grond te tekenen en daarna de financiering rond te gaan krijgen.

En dan te bedenken dat wij vandaag precies 2 jaar geleden het contract met Buysse hebben getekend om te gaan emigreren. Geloof dat 4 juli een belangrijke datum voor ons gaat worden!!!!! Ga gewoon iets anders verzinnen om dan de komende jaren over te dromen.... misschien wel een boot.... of een tweede huis op Kangaroo Island.....

@Wilsil: Dank jullie voor de tip over de badkamer! Ga morgen gelijk bellen om het door te geven! (en natuurlijk ook bedankt voor de gezelligheid, het eten, het printen en scannen :smile:)

Hoi Sacha,

Hoe zijn de eerste dagen van Dirk verlopen. Voelt hij zich al een beetje thuis op zijn nieuwe werk?

The 4th of July is inderdaad een belangrijke dag voor jullie zag ik op jullie handtekening. Hopelijk krijg je de financiering rond voor je  "house en land package" 

Zelf zou ik eigenlijk helemaal geen drang hebben om een huis te bouwen. Ik heb op realestate.com.au al genoeg mooie huizen gezien waar ik prima mee uit de voeten zou kunnen. Wel in een nieuwbouwwijk, dat zonder meer.

Dat zal ook nog vast wel eens keer botsen met de mening van mijn schoonmoeder want die hebben een uitgesproken mening over waar het het goedkoopste is qua woonomgeving en dat zijn nu niet de wijken waar ik zelf 1,2,3 zou neerstrijken maar dat zal ik ze tzt ook wel duidelijk maken. Gelijk een huis
kopen zit er ook niet in waarschijnlijk dus ik ga liever gelijk na 2-3 maanden een huis huren in een wijk wat mezelf aanstaat en waar ik me eigen spullen kwijt kan die vanuit nederland overkomen dan dat ik ongeveer een jaar lang bij hun inwoon en het goedkoopste huis maar moet nemen om maar zo snel mogelijk uit huis te zijn. Dan spaar ik liever iets langer voor wat nieuwere huizen.
groejes  heidi

Omdat Dirk zelf alleen nog maar leest en nooit meer iets schrijft, zal ik inderdaad zelf maar even laten weten hoe het met hem gaat.

Goed.

Wel even wennen, elke dag in pak en dus ook elke dag moeten scheren. Dat gebeurde al jaaaaren niet meer. We gaan morgen dus ook maar even nog een pak erbij kopen, want de rest zit nog op de boot. Verder is het net als in Nederland: Vergaderen om jezelf te horen praten, iedereen denkt overal verstand van te hebben en hoe meer mensen zich er mee bemoeien, hoe langer het project of de beslissing gaat duren. Grote verschil: iedereen praat Engels (ipv een klein deel van het personeel).
Maar hij mag maandag terug komen, dus dat is wel lekker :grin:

[quote author=Sacha link=topic=9733.msg142271#msg142271 date=1246714734]
Geloof dat 4 juli een belangrijke datum voor ons gaat worden!!!!! [/quote]

Natuurlijk!!! 4 Juli is absoluut een denkwaardige datum ............  :up: :up:

Hoi Sacha,

Heb net lekker genoten van een kopje koffee  :coffee:  tijdens het lezen van jullie lsvz, ik moest even inhalen na een tijdje niet online.

Wat super  :up: dat het allemaal zo goed gaat, huis gevonden, huis verkocht, nieuwe baan enz, zelfs plannen om grond te kopen!  Lijkt een klein beetje op ons verhaal  :smile:

Het gaat jullie goed daar, geniet ervan!

Groetjes,
Susan

Hey Sacha,

SUPER! SUPER! geen ander woorden voor.  Fantastisch hoe het met jullie gaat!

:up:

Zo, ik kijk ook even twee weekjes niet.... Wat een veranderingen allemaal zeg. En allemaal in de positieve richting!
Wat betreft een stukje grond kopen, ik geef je groot gelijk. Dat is ook ons doel als we in WA gaan arriveren (niet gelijk waarschijnlijk maar wel zsm)

Nadeel is dat we in NL al 800m[sup]2[/sup] hebben. Dus in OZ zouden we dan wel echt groter willen.
Ga niet naar WA om er op "achteruit" te gaan ;)
Voordeel is we hoeven niet bij een school in de buurt te zitten, dus we kunnen een flinke cirkel om Perth heen trekken.
In oktober maar eens rondsnuffelen in de regio.

Groeten,

Michel & Nataschja

ook ik moest even bijlezen...........wat een tempo!
Doe je wel een beetje rustig aan?

Gefeliciteerd met de verkoop in elk geval, scheelt weer in de zorgen!
Ik dacht eigenlijk dat je de eerste 3 maanden niks aan finaciering kon regelen?
Of waren jullie zo slim om van tevoren al credits op te bouwen?

@Dirk, ook jij gefeliciteerd! Ik ga 't nog eens even checken, volgens mij hebben wij in Januari iemand ontmoet van Western Power.........

[quote author=afterbang link=topic=9733.msg142392#msg142392 date=1246902537]
Nadeel is dat we in NL al 800m[sup]2[/sup] hebben. Dus in OZ zouden we dan wel echt groter willen.
Ga niet naar WA om er op "achteruit" te gaan ;)
[/quote]

Hai... grappig dat je dat zegt, want wij 'downsizen' over een paar maanden! Groter is niet necessarily better; het is óók meer onderhoud en time consuming. Van dat 'groot' denken zijn wij inmiddels wel af, want het is veel werk gebleken. Ik kijk uit naar ons toekomstige kleiner huis op een kleiner stuk land. Maar goed, dat heeft misschien ook met gezondheid en leeftijd te maken ;-).

Ireen.

Een spannende dag vandaag.... Heb zo een gesprek bij de bank over de hypotheek. Gisteren heb ik de voorlopige spullen voor de grond getekend onder voorbehoud van het rond krijgen van de financiering. Als het gesprek bij de bank goed loopt, kunnen we verder gaan puzzelen aan hoe we het huis nu exact willen. Maar eerst die financiering regelen. Ben wel blij dat ons huis verkocht is, dan kunnen we aantonen dat daar geld vandaan gaat komen om een deel zelf te financieren.

Ik weet het, we gaan inderdaad heel hard, vind het zelf soms ook wel een beetje spannend. Hoe lang kan dit goed gaan......

Onze ervaring met de banken (om een hypotheek te krijgen) waren niet zo denderend. Zonder payslips (van minimaal 2 betalingsperioden) / bewijs van employment was er absoluut geen hypotheek te krijgen. OOK niet met genoeg geld op de bankrekening (bij diezelfde bank!) om zelf een 30 a 40% van het huis te bekostigen.
Waar het WEL lukte was bij Resi Mortgage (ook bij andere non-banking lenders zal dat lukken). Zij geven wel een hypotheek gebaseerd op zo soort inleg van je eigen geld. Als je een contactpersoon (Resi in Joodalup) wilt hebben laat maar even weten!!

Heb het gisteren duidelijk aan gegeven bij het maken van de afspraak, maar was geen probleem. Moest wel z'n arbeidsovereenkomst meenemen en neem voor de zekerheid het verkoopcontract van ons huis in Nederland mee. Daar staan de data in. Dan moet de beste man mij maar even vertrouwen want het is niet vertaald :smile:

:-( Het antwoord van Westpac was negatief. Gelukkig had ik hier al rekening mee gehouden. Waar ze vooral over vallen is dat Dirk dus nog in zijn proeftijd zit. Verder konden we dus niet aantonen dat we de afgelopen 3 maanden minimaal $2000 op een spaarrekening in Australie hadden staan... Duh.. we zijn hier pas 5 weken :smile:
De medewerker van Westpac stelde echter voor dat we met een broker moesten gaan praten. Omdat Dirk nl. al 15 jaar in hetzelfde vak zit en dat ook hier uitoefend.

Ik heb dus vanmiddag een afspraak met een broker gemaakt voor volgende week. Volgens die dame (aangeraden door de bouwer van ons huis) was het geen probleem. Woensdag komt ze langs om de opties te bespreken. Dat geeft ons nog mooi even de tijd om eens goed uit te zoeken wat we van een Broker kunnen verwachten en wat niet.

We leren elke dag weer iets!

[quote author=alieNL link=topic=9733.msg142484#msg142484 date=1246981686]
http://en.wikipedia.org/wiki/Mortgage_broker
[/quote]
Ahaa!!  :blond:

Back