Going sustainable

Ik denk dat veel milieu zaken in Nederland hoog op de agenda staan (gaswinning Groningen, dieseltax, Waste management van bedrijven etc, maar ook waste management op macro niveau door de overheid) dat je er zo aan gewend bent dat je wel even met de neus op de feiten gedrukt wordt als je in een land woont waar men lichtjaren achterloopt. Dan ga je er denk ik ook juist iets bewuster mee om omdat deze veranderingen toch ergens geïnitieerd moet worden. Van de overheid zal het (nog) niet komen, maar hoe meer mensen zich bewust raken, hoe groter de kans dat de overheid een andere groenere koers moet varen.
En dan te bedenken dat de NL regering dus via rechtszaken gedwongen wordt om dat soort dingen te doen. Dus dan weet je ongeveer hoe laat het is ;)

Anyway, stay positive. Laten we het zelf dan doen :)
 
Goh, interessant. Effe denken

Leefstijl
- we hebben allebei samen en onafhankelijk van elkaar al 20 jaar geen auto meer. Partner not interested, ik ex-petrolhead
- Doen alles te voet, trein en tram voor de deur, ook lange afstanden en ook werk. Fietsen in Melbs is te gevaarlijk voor ons ouwe zakken
- Vliegen wel een issue (familie in WA) maar niet meer sinds Covid. Willen meer trips per trein/lijnbus/touringcar gaan doen
- Ik heb uitsluitend Op Shop kleding (die ik weer inruil daar) en partner uitsluitend een garderobe uit de jaren '80 (waar hij nog goed in past)
- We zijn flexitarisch, veel lijngevangen vis en seafood, soms vegetarisch, geen barbecuetypes en grote gebraden
- De waste bin legen we 1 x in de maand, recycling 2 x, voornamelijk papier.
- Ik gooi NOOIT voedsel weg, alles gaat schoon op (eet alles met schil). Geen grasmaaien, te weinig resten om te composteren
- Ik heb geen kids, partner heeft twee sustainable, 100 % vegan dertigers met allebei een motorbike voor het werk
- Ik laat 1 x per maand voor 4 weken boodschappen tegelijk in 1 Woolies truck ride bezorgen. Alles los en onverpakt in krat, geen plastics
- Voor tussendoordingen ondersteun ik te voet de kleine kruidenier en zelfstandige winkeltjes (kapper) om de hoek
- We sproeien nooit, laten de natuur gewoon zijn werk doen in de yard. Geelgeblakerd is pech, groen is mooi meegenomen.
- Essentials als storm water, riolering tot aan de straat, hot water zijn in 2020 sustainable totaal vernieuwd
- We hebben te weinig afwas voor een dish washer. Ik doe 2 x per week 1 grote afwas met de hand en niet de hele dag alles los spoelen etc.
- We doen 1 x per maand de was met de allerkleinste en zuinigste Miele uit de test en ecologisch wasmiddel. Geen droger maar droogrek.
- We hebben een gloednieuwe LG fridge/freezer, de zuinigste uit de test met een laag-pitje/stand-bystand voor tijdens afwezigheid
- Isolatie en solar is te duur voor ons 100 jaar oude huis, niet weten waar te beginnen, alles kiert. Wel plannen voor insulation foil op de ramen
- Geen airco, geen CV, geen ducted etc. Wij stoken een panel heatertje uitsluitend waar we verblijven en dragen warme kleren/laagjes.
- Ik let goed op de sustainability van huishoud- en schoonmaakmiddelen, en van machines. Oude worden recycled

Business
- Wij ontvangen al deels Age Pension, Super e.d., niets meer aan te switchen en op te bouwen. Partner is retired, ik semi en werk vanuit huis
- Wij hebben behalve ambulance en tandarts geen andere verzekeringen en de opstal is het niet waard
- Energie: totaalpakket dat al 100 jaar bestaat. Ik heb wel de papieren rekeningen stopgezet. Apparaten vervangen door zuinigere
- Ik heb hier nooit een losse WA-verzekering voor particulieren kunnen vinden, grom
- Bank, kweenie. Ik zit bij ING Online, die hebben een 2-mans service in Mosman en geen kantoren. Hun beleggingen ken ik niet

Samenleving
- Beiden socialist, actievoerders/protesters, lid van Get Up, unions, petities/acties. Partner stemt strategisch Greens/Labour, ik mag nog niet
- Ik doe veel vrijwilligerswerk in aged care, partner is advocaat en verstrekt gratis legal advice in de community
- We zijn heel loyaal met hulp aan vrienden. Bijvoorbeeld een week koken en babysitten voor eenzame of zieke relaties

Ik ben benieuwd welke ideeen ik in deze draad nog meer kan opdoen.
 
Last edited:
gemaaid gras composteren, voedselresten composteren en anders hebben we een compost machine op 4 voeten die alles opeet wat wij achterlaten. Als we naar de markt gaan om take away te halen nemen we onze eigen containers mee, voor city driving en shopping etc gebruiken we zoveel mogelijk de audi ipv de vervuilende 4WD, alle verlichting in huis vervangen voor LED, solar LED op de schutting. Efficiente robo stofzuiger voorzien van lithium battery. Geen benzine bosmaaier meer maar een lithium battery one, zelfde voor alle andere handtools.

Het enige wat minder is is dat je hier dus verplicht ben om je boodschappen te laten bezorgen in plastic bags, wat wij dus niet willen maar er is geen optie om te bezorgen zonder deze plastic zakken, of ik zie iets over het hoofd? (Coles.)
 
Wat een machtig interessant onderwerp en tof om iedereen zijn mening erover te lezen. Mijn 5 cent aan dit (originele) onderwerp, als een autofanaat snapte ik in het begin niet waarom bepaalde technische ontwikkelingen in auto's naar Australië komen, zoals de (theoretische) zuinigere down-size motoren, maar ook meer hybride technieken (mild-hybrid of echt hybride). Zo rijden hier bepaalde Europeese, maar ook sommige Aziatische auto's rond met flink verouderde technieken.

Wat blijkt, Australië is eigenlijk een heel vies land. De kwaliteit van onze brandstof is slecht en vergelijkbaar met die van dat je in derde wereld landen krijgt. De nieuwere technieken hebben vaak schonere brandstof nodig om ook echt efficient te werken en komen om die reden niet naar ons toe.
https://www.carsguide.com.au/car-ne...he-world-and-were-not-doing-anything-about-it
Ik heb mede-hierom bewust gekozen om alleen nog maar 98 te tanken. Ja, het is duurder, maar als de uitstoot daarmee lager is, vind ik dat geen probleem. En zo duur is brandstof hier toch helemaal niet ;). Mijn auto rijdt er niet sneller om, maar het voelt wel enigszins goed.

Uiteindelijk zetten die technieken weinig zoden aan de dijk, de down-size motoren zijn niet altijd zuinger, mild-hybride laat de uitstoot maar minimaal dalen etc, maar de boosdoener is eigenlijk meer onze "vieze" brandstof en oude standarden die we hanteren.
Om een voorbeeld te noemen, de nieuwe Hyundai Tuscon wordt hier in Australië niet als hybride geleverd. In Nederlands is ie enkel als hybride en wel in drie smaken: Mild-hybrid, hybrid, PHEV. Zelfs mijn redelijk economische Mazda3 wordt in Nederland enkel als mild-hybrid geleverd. Gezien dat een groot deel van de bevolking in de stad woont, lijkt mij de kleine winsten die je daar mee kan halen het wel waard. De hoeveelheid stoplichten en kruispunten in Sydney is absurd en als ik elke keer de accu weer een beetje kan bijladen, om vervolgens "gratis" ondersteuning te kunnen krijgen om minder benzine te hoeven verbruiken bij het optrekken, zou ik dat graag willen.

Unpopular opinion: mensen lijken hier verslaafd aan grote auto's. De hoeveel Ute's en big SUV's in ons complex is bizar. De parkeerplaatsen zijn soms niet eens groot genoeg, ze hangen over op de rijbaan en op sommige plekken kunnen niet eens twee auto's elkaar passeren.

De mindset is er hier niet, de druk van uit de politiek is er al helemaal niet en dat is jammer vind ik.
(Einde rant)

Als afsluiting: echt bewust groen leven wij niet. We eten regelmatig vega, we zetten niet onnodig de AC en/of verwarming aan en hebben geen plannen voor kinderen. We fietsen beide regelmatig naar kantoor (met de auto naar CBD gaan is gekkenwerk) en ik compenseer mijn CO2 als we vliegen. Kunnen we meer doen? Zeker. Het is een goed onderwerp om over na te deken.
 
Ik heb mede-hierom bewust gekozen om alleen nog maar 98 te tanken. Ja, het is duurder, maar als de uitstoot daarmee lager is, vind ik dat geen probleem. En zo duur is brandstof hier toch helemaal niet ;). Mijn auto rijdt er niet sneller om, maar het voelt wel enigszins goed.
Met de Audi tanken wij ook uitsluitend Shell V Power, wat dus ook 98 is. Het heeft legio aan voordelen, verbranding is efficienter en schoner, dus verminderde uitstoot maar ook een betere economy. 50 km meer op een tank is hier geen uitzondering. Zelfs mijn grasmaaier run ik op V Power.
 
Unpopular opinion: mensen lijken hier verslaafd aan grote auto's. De hoeveel Ute's en big SUV's in ons complex is bizar. De parkeerplaatsen zijn soms niet eens groot genoeg, ze hangen over op de rijbaan en op sommige plekken kunnen niet eens twee auto's elkaar passeren.
Klopt helemaal, in de USA zijn de auto's nog groter (Ford 150 en 250, Toyota Tundra en Nissan Titan etc) maar daar zijn de wegen en vooral de parkeerplaatsen veel breder. Hier in Oz rijdt iedereen een grote 4WD of SUV maar zijn de wegen en parkeerplaatsen net zo smal als in Nederland. Het is geen pretje om met de 4wd naar een winkelcentrum te gaan en te parkeren. Ik houdt zelf maar hoop dat Australia 10 jaar achterloopt met Europa met alles dus dat het uiteindelijk hopelijk wel goed komt.
 
Electric vehicle owners with cars registered in Victoria have been instructed by the state’s road authority to send in a photo of their odometer readings from July 1 to comply with the new electric vehicle road tax that takes effect from the start of the new financial year. And they are not happy.

Ik schaam me...
 
Wat blijkt, Australië is eigenlijk een heel vies land. De kwaliteit van onze brandstof is slecht en vergelijkbaar met die van dat je in derde wereld landen krijgt. De nieuwere technieken hebben vaak schonere brandstof nodig om ook echt efficient te werken en komen om die reden niet naar ons toe.
https://www.carsguide.com.au/car-ne...he-world-and-were-not-doing-anything-about-it
Ik heb mede-hierom bewust gekozen om alleen nog maar 98 te tanken. Ja, het is duurder, maar als de uitstoot daarmee lager is, vind ik dat geen probleem. En zo duur is brandstof hier toch helemaal niet ;). Mijn auto rijdt er niet sneller om, maar het voelt wel enigszins goed.

Uiteindelijk zetten die technieken weinig zoden aan de dijk, de down-size motoren zijn niet altijd zuinger, mild-hybride laat de uitstoot maar minimaal dalen etc, maar de boosdoener is eigenlijk meer onze "vieze" brandstof en oude standarden die we hanteren.
Om een voorbeeld te noemen, de nieuwe Hyundai Tuscon wordt hier in Australië niet als hybride geleverd. In Nederlands is ie enkel als hybride en wel in drie smaken: Mild-hybrid, hybrid, PHEV.

Wow dit is compleet nieuw voor mij, mind blown. Wat betreft de Tucson vond ik het ook zo vreemd dat die niet in hybrid leverbaar was.

Unpopular opinion: mensen lijken hier verslaafd aan grote auto's. De hoeveel Ute's en big SUV's in ons complex is bizar. De parkeerplaatsen zijn soms niet eens groot genoeg, ze hangen over op de rijbaan en op sommige plekken kunnen niet eens twee auto's elkaar passeren.

Absoluut. Het is hier (in Sydney) een beetje survival of the fittest wat autorijden betreft, en hoe groter je auto des te meer respect je krijgt. En ja, de rijbanen zijn veel te smal geworden wat best gevaarlijk is.
 
Ja want dan krijg je een regering die EVs stimuleert. Oh wacht…

Kan niet slechter dan dit zou je toch denken, zelfs niet met die andere mob welke aan de macht is in NSW en welke EV’s wel stimuleert ,zij het minimaal.
 
Last edited:
Het enige wat minder is is dat je hier dus verplicht ben om je boodschappen te laten bezorgen in plastic bags, wat wij dus niet willen maar er is geen optie om te bezorgen zonder deze plastic zakken, of ik zie iets over het hoofd? (Coles.)
Toen ik even Woolworths delivery deed kom je in principe je plastic zakken gewoon mee terug geven bij volgende bezorging. Door covid mocht/mag dat niet meer maar ik ga ervan uit dat het straks wel weer kan. Of zij het dan bij terugkomst in de recycle doen is dan weer iets anders.
Trouwens in Cairns is er The Source Bulk Food op Lake streek waar je gewoon noten, rijst, pasta, olie,....uit bakken kan scheppen. Geen verpakking (tenzij recycled paper bags). Niet-echt goedkoop though.
 
Wat een machtig interessant onderwerp en tof om iedereen zijn mening erover te lezen. Mijn 5 cent aan dit (originele) onderwerp, als een autofanaat snapte ik in het begin niet waarom bepaalde technische ontwikkelingen in auto's naar Australië komen, zoals de (theoretische) zuinigere down-size motoren, maar ook meer hybride technieken (mild-hybrid of echt hybride). Zo rijden hier bepaalde Europeese, maar ook sommige Aziatische auto's rond met flink verouderde technieken.

Wat blijkt, Australië is eigenlijk een heel vies land. De kwaliteit van onze brandstof is slecht en vergelijkbaar met die van dat je in derde wereld landen krijgt. De nieuwere technieken hebben vaak schonere brandstof nodig om ook echt efficient te werken en komen om die reden niet naar ons toe.
https://www.carsguide.com.au/car-ne...he-world-and-were-not-doing-anything-about-it
Ik heb mede-hierom bewust gekozen om alleen nog maar 98 te tanken. Ja, het is duurder, maar als de uitstoot daarmee lager is, vind ik dat geen probleem. En zo duur is brandstof hier toch helemaal niet ;). Mijn auto rijdt er niet sneller om, maar het voelt wel enigszins goed.

Uiteindelijk zetten die technieken weinig zoden aan de dijk, de down-size motoren zijn niet altijd zuinger, mild-hybride laat de uitstoot maar minimaal dalen etc, maar de boosdoener is eigenlijk meer onze "vieze" brandstof en oude standarden die we hanteren.
Om een voorbeeld te noemen, de nieuwe Hyundai Tuscon wordt hier in Australië niet als hybride geleverd. In Nederlands is ie enkel als hybride en wel in drie smaken: Mild-hybrid, hybrid, PHEV. Zelfs mijn redelijk economische Mazda3 wordt in Nederland enkel als mild-hybrid geleverd. Gezien dat een groot deel van de bevolking in de stad woont, lijkt mij de kleine winsten die je daar mee kan halen het wel waard. De hoeveelheid stoplichten en kruispunten in Sydney is absurd en als ik elke keer de accu weer een beetje kan bijladen, om vervolgens "gratis" ondersteuning te kunnen krijgen om minder benzine te hoeven verbruiken bij het optrekken, zou ik dat graag willen.

Unpopular opinion: mensen lijken hier verslaafd aan grote auto's. De hoeveel Ute's en big SUV's in ons complex is bizar. De parkeerplaatsen zijn soms niet eens groot genoeg, ze hangen over op de rijbaan en op sommige plekken kunnen niet eens twee auto's elkaar passeren.

De mindset is er hier niet, de druk van uit de politiek is er al helemaal niet en dat is jammer vind ik.
(Einde rant)

Als afsluiting: echt bewust groen leven wij niet. We eten regelmatig vega, we zetten niet onnodig de AC en/of verwarming aan en hebben geen plannen voor kinderen. We fietsen beide regelmatig naar kantoor (met de auto naar CBD gaan is gekkenwerk) en ik compenseer mijn CO2 als we vliegen. Kunnen we meer doen? Zeker. Het is een goed onderwerp om over na te deken.

Van de slechte kwaliteit benzine wist ik inderdaad. Ik tank ook alleen 98. M'n motor is getuned (onder andere de timing) en de tuner zei dat ik de andere kant op moest rennen met onze 93.

Ik vrees dat ik zelf ook wel van de grotere auto's ben. Formaatje 5 serie is voor mij het juiste formaat station wagon (maar dat vond ik in Nederland al), maar voor ons, met z'n tweeen, is dat best wel onzin.

En na de Hilux in Tasmanië snap ik waarom auto's als een F150 zo populair zijn in de wereld. Je voelt je heerlijk king of the road. Niemand doet je wat.
Al waren we verbaasd over het hoge verbruik. Het was een gloednieuwe Hilux 2.8 diesel en we kregen net 600 km uit een volle tank ondanks dat we hem constant op Eco modus hadden. Mijn 3L 6 cylinder benzine Subi uit 2005 haalt meer uit een tank.

Wat je noemt over elektrisch hier ben ik het volledig mee eens. Realistisch gezien is een elektrische auto met zelfs maar 150 km range hier zat. Je zit hier lang in de auto in de steden, maar zoveel afstand leg je niet af. Ik heb een elektrisch skateboard wat 15 km range heeft en zelfs dat is genoeg om naar de CBD en terug te komen.
Ik kijk wel eens naar iets als een i3. Elektrisch met een range extender. Heel af en toe duikt de originele Holden Volt ook nog wel eens op voor weinig.
 
Last edited:
Unpopular opinion: mensen lijken hier verslaafd aan grote auto's. De hoeveel Ute's en big SUV's in ons complex is bizar. De parkeerplaatsen zijn soms niet eens groot genoeg, ze hangen over op de rijbaan en op sommige plekken kunnen niet eens twee auto's elkaar passeren.

Niet alleen grote auto's, maar ook 'normale' auto's met grote motoren. Regelmatig zie ik 4-liter Audi A3's en Mercedes AMG 6.3 liter zijn alom aanwezig.
 
Wow dit is compleet nieuw voor mij, mind blown. Wat betreft de Tucson vond ik het ook zo vreemd dat die niet in hybrid leverbaar was.



Absoluut. Het is hier (in Sydney) een beetje survival of the fittest wat autorijden betreft, en hoe groter je auto des te meer respect je krijgt. En ja, de rijbanen zijn veel te smal geworden wat best gevaarlijk is.
En combineer dat met de rijvaardigheid van de gemiddelde Australier en dan is het wachten op ongelukken.
Met verbazing kijk ik naar de voorvallen op https://www.youtube.com/user/DashCamOwnersAustral
 
En combineer dat met de rijvaardigheid van de gemiddelde Australier en dan is het wachten op ongelukken.
Met verbazing kijk ik naar de voorvallen op https://www.youtube.com/user/DashCamOwnersAustral

Ja volg ik ook. altijd bizar om te zien wat voor domme ongelukken daar gebeuren. Valt mij hier ook altijd op dat als men wil invoegen vanuit een zijstraat er altijd met de intentie om door te rijden benadert wordt ipv om te stoppen wat wij in NL gewend zijn. En dan vol op de rem moeten of veel te kort voor een auto invoegen.
 
Die zij straatjes die uitkomen op een grote weg is waar de meeste motorrijders omkomen had ik geloof ik ergens een keer gelezen. Mensen die vanuit die zijstraatjes snel de grote weg op willen zien vaak motorrijders over het hoofd, met name als die net voor een groep auto's uit rijdt (bijvoorbeeld omdat ze vaak vooraan bij het stoplicht staan vanwege filteren).

Dit Youtube kanaal is van een Amerikaan die naar Amsterdam verhuisd is en videos maakt om uit te leggen waarom de Nederlandse wegen en straten zoveel beter en veiliger zijn.

 
Die zij straatjes die uitkomen op een grote weg is waar de meeste motorrijders omkomen had ik geloof ik ergens een keer gelezen. Mensen die vanuit die zijstraatjes snel de grote weg op willen zien vaak motorrijders over het hoofd, met name als die net voor een groep auto's uit rijdt (bijvoorbeeld omdat ze vaak vooraan bij het stoplicht staan vanwege filteren).

Dit Youtube kanaal is van een Amerikaan die naar Amsterdam verhuisd is en videos maakt om uit te leggen waarom de Nederlandse wegen en straten zoveel beter en veiliger zijn.


@Thijsvr......Ik had deze 'youtube' site een tijdje geleden accidentally gevonden.....solved my problems van iedere keer uitleggen hoe het 'ook/anders' kan.
 
Die zij straatjes die uitkomen op een grote weg is waar de meeste motorrijders omkomen had ik geloof ik ergens een keer gelezen. Mensen die vanuit die zijstraatjes snel de grote weg op willen zien vaak motorrijders over het hoofd, met name als die net voor een groep auto's uit rijdt (bijvoorbeeld omdat ze vaak vooraan bij het stoplicht staan vanwege filteren).

Dit Youtube kanaal is van een Amerikaan die naar Amsterdam verhuisd is en videos maakt om uit te leggen waarom de Nederlandse wegen en straten zoveel beter en veiliger zijn.


Bedankt @Thijsvr een collega is motorrijder en klaagt ook steen en been over het niet voorrang krijgen etc. Ikzelf rijdt altijd in de rechterbaan waar mogelijk om verkeer uit zijstraten te vermijden en waar nodig ontwijken.

Sorry voor de off-topic trouwens, verdient ook bijna een eigen topic, wantoestanden in het Australische verkeer 😛
 


OFX
Back
Top