[quote author=Jan Katers link=topic=10457.msg147838#msg147838 date=1254780036]
Hoe slecht het 'grenzen dicht' beleid is wordt bewezen door het volgende artikel:
Skilled workers still in short supply say employers
http://www.news.com.au/couriermail/story/0,23739,26167140-952,00.html
Er is niet voldoende kwaliteit hier en federal Skills Programs falen keer op keer...
[/quote]
Ik weet niet over de gemiddelde kwaliteit van de Australische skilled worker, maar dit artikel stelt duidelijk dat de werkgevers veeleisender zijn geworden en alleen personeel aannemen dat voor bijna 100% aan alle eisen voldoet.
Ik hoorde dat keer op keer de afgelopen jaren, niet alleen in Australie, maar ook in Nederland en de VS. Toen ik afstudeerde als Chemisch Technoloog in 1999 werd ook al jaren in Nederland geroepen dat er te weinig chemisch technologen waren, maar als je dan solliciteerde dan kwam je er niet door.
Het is simpelweg een spelletje. Werkgevers willen op die manier gewoon meer mogelijkheden krijgen om zo hoog mogelijk gekwalificeerd personeel voor een zo laag mogelijke prijs te krijgen. Er zijn voldoende werkzoekenden, maar het sluit niet altijd voldoende aan en behoeft dus een beetje training. Het is een investering, maar de meeste werkgevers willen er niet aan. Je moet ervaren en meteen produktief zijn. En als je dan als verse immigrant komt met een bagage aan passende ervaring, dan zeggen ze dat buitenlandse ervaring niet relevant is en je daarom een lager salaris moet accepteren.
Ik denk dat we altijd van de werkgevers zullen horen dat er onvoldoende gekwalificeerd personeel is, ongeacht de stand van de economie...