GRENZEN DICHT!

[quote author=Jan Katers link=topic=10457.msg147838#msg147838 date=1254780036]
Hoe slecht het 'grenzen dicht' beleid is wordt bewezen door het volgende artikel:

Skilled workers still in short supply say employers
http://www.news.com.au/couriermail/story/0,23739,26167140-952,00.html

Er is niet voldoende kwaliteit hier en federal Skills Programs falen keer op keer...
[/quote]
Ik weet niet over de gemiddelde kwaliteit van de Australische skilled worker, maar dit artikel stelt duidelijk dat de werkgevers veeleisender zijn geworden en alleen personeel aannemen dat voor bijna 100% aan alle eisen voldoet.

Ik hoorde dat keer op keer de afgelopen jaren, niet alleen in Australie, maar ook in Nederland en de VS. Toen ik afstudeerde als Chemisch Technoloog in 1999 werd ook al jaren in Nederland geroepen dat er te weinig chemisch technologen waren, maar als je dan solliciteerde dan kwam je er niet door.

Het is simpelweg een spelletje. Werkgevers willen op die manier gewoon meer mogelijkheden krijgen om zo hoog mogelijk gekwalificeerd personeel voor een zo laag mogelijke prijs te krijgen. Er zijn voldoende werkzoekenden, maar het sluit niet altijd voldoende aan en behoeft dus een beetje training. Het is een investering, maar de meeste werkgevers willen er niet aan. Je moet ervaren en meteen produktief zijn. En als je dan als verse immigrant komt met een bagage aan passende ervaring, dan zeggen ze dat buitenlandse ervaring niet relevant is en je daarom een lager salaris moet accepteren.

Ik denk dat we altijd van de werkgevers zullen horen dat er onvoldoende gekwalificeerd personeel is, ongeacht de stand van de economie...
 
In ieder geval heeft DIAC nog niet het idee dat sommige mensen nooit een visum krijgen. Nadat ik een mail had gestuurd, kreeg ik vandaag het volgende antwoord. Het zegt niet zoveel, maar toch:

I do sympathise with your position and those of the other applications inyour position. However, the processing priorities are put in place to bestmeet the current needs of the Australia, these priorities, however, may besubject to change and you should always keep abreast of the latest news viathe DIAC website. We will, however, endeavour to move to process andfinalise your application and other sin the same priority group as soon aswe are able to do so.
 
Natuurlijk zullen werkgevers altijd meer kwaliteit voor minder kosten willen. Vanuit de werkgeverswereld wordt al jaren geroepen dat ze meer skilled people willen en de regering probeert hieraan tegemoet te komen door 1) skills programs en 2) mensen van overseas halen/toelaten.

Die skills programs falen keer op keer hopeloos (er wordt veel bedacht, niet veel uitgevoerd en dan weer wat nieuws bedacht; ik heb jaren in het Education & Training wereldje gewerkt) en nu doen ze ook nog de grenzen dicht... nou; lekkere lange termijn politiek!

Ik was net op tijd met m'n PR en leef mee met degenen die nu in zoveel onzekerheid zitten... Sterkte!
 
De titel van dit onderwerp is niet helemaal de waarheid.....
Er zijn veranderingen waardoor er weer mensen onderop de stapel komen, terwijl ze bovenaan horen. Dat is echt KL#TE voor diegene die het treft.
Maar wat ik , en anderen al vaker zeggen, en wat nu ook door het mailtje van Catkin benadrukt wordt, er kunnen ook zo weer veranderingen komen die alles weer omgooien!
Als je kijkt naar de laatste jaren is er wel vaker iets gewijzigd.Of het nu ging om de aantallen die per jaar toegelaten werden of iets anders, er was wel vaker wat.
Het is kwestie van tijd voor er weer dingen veranderen, en wie zegt dat het dan niet ten goede zal zijn voor de gene die nu geraakt werden door deze wijzigen?Kan niet slechter!
 
hoi skippie,

Ik begrijp je punt.  Ben er nu ook wat rustiger in geworden, maar had dit topic gestart net na het telefoontje met het immi bureau en zag het toen allemaal heel erg zwart.

Ondertussen is het al wat opgeklaard hoor, maar neemt niet weg dat de onzekerheid ergt knaagt en dat wij andere wegen opteren....
We geven gewoon niet op... :up:
 
Daarnaast is het voor mensen die niet indezelfde situatie zitten nou eenmaal makkelijk om advies te geven, aangezien ze er van een afstand naar kijken. Dit is echter niet altijd hetzelfde hoe mensen er tegenaan kijken die in de situatie zitten. Dat heb ik inmiddels wel gemerkt. iedereen bedoelt het heel goed, maar je kan het maar begrijpen tot zekere hoogte!
 
Het lijkt erop alsof je dus maar beter niks meer kan zeggen als je iets goed bedoelt maar niet zelf in de situatie zit.
Hebben jullie nooit meegemaakt dat je iets helemaal kunt voorstellen hoe iets voelt terwijl je het zelf niet hebt meegemaakt? En heb je toen niet geprobeerd iemand een beter gevoel te geven , dus een goed bedoelt advies gegeven , of heb je alleen met die persoon meegemopperd?

:shutup:
 
Toch heb ik ook angst voor de nieuwe veranderingen:

De nieuwe MODL lijst zal wel een samensmelting zijn van de CSL lijst met andere (nieuwe) regelingen. Omdat mijn beroep overal net buiten valt, ben ik bang dat ik ook met deze nieuwe regeling, niet meer de prio krijg die ik voorheen (voor de aanpassingen van 23 septemeber) had met Sponsorship... Wat dan betekend dat ik zelfs met de nieuwe veranderingen nog jaren op onze visum kan wachten ipv de 2 weken die er eerst nog voor stonden... Dan wordt het hopen dat ze toch een soort van overgangsregeling bedenken....

De onzekerheid blijft voorlopig nog wel even ben ik bang....

Groeten,

Leon en Chantal
 
En ik heb je een Pm gestuurd waarin ik, hopelijk, mijn reactie uitleg. Tuurlijk is alle support welkom, echter kijk je er wel anders tegenaan of je er van buiten af naar kijkt of er midden in zit. Dat kan ook positief zijn, daar je ons dan weer met beide benen op de grond kan zetten, maar soms heb je ook even gewoon behoefte om te spuien en merk je dat het allemaal niet zo positief hoeft te zijn (ook als nieuwe veranderingen ingevoerd gaan worden) en dan heb je, op dat moment, soms even geen zin in alle goed bedoelde adviezen. Maar door al die goedbedoelde adviezen kom je ook je dip weer uit. Snappie. Ingewikkeld proces het menselijk brein. Ik was en ben altijd erg blij hoor met je opmerkingen, maar ik merk wel dat mensen die er buiten staan er net wat positiever tegenover staan dan mensen die er middenin zitten (logisch ook).
No hard feelings van mijn kant. Hopelijk ook niet van die van jou  :|
 
I snep  :wink:
Tuurlijk no hard feelings!
En je mag juist hier gerust roepen en vloeken wat je wilt, want daar is het forum toch voor. ( nou ja niet te hard vloeken dan he )
:up:
 
Zo, de lucht is weer geklaard!  :wink:

Het valt ook allemaal niet mee om alles op een (redelijk) rijtje te krijgen.
We moeten maar hopen dat de DIAC met wat meer uitleg komt, voor zover dat gaat, als ze het zelf allemaal nog snappen........ :|

Punt is dat iedereen die een aanvraag heeft lopen graag naar de andere kant wil vertrekken.
Het lijkt wel de staatsloterij........net niet :lol:

Marie
 
@ Kallie & Fae,
Momenteel studeer ik full time aan een universiteit en heb de HECS-HELP.
Zover ik weet is dit alleen voor voor commonwealth supported students die of australian citizen zijn of houder zijn van een permanent humanitair visum.
Het is een rentevrije lening van de tax office die je na je studie als je boven iets van de 30,000 dollar per jaar gaat verdienen.
 
[quote author=Aatje link=topic=10457.msg147983#msg147983 date=1254974872]
@ Kallie & Fae,
Momenteel studeer ik full time aan een universiteit en heb de HECS-HELP.
Zover ik weet is dit alleen voor voor commonwealth supported students die of australian citizen zijn of houder zijn van een permanent humanitair visum.
Het is een rentevrije lening van de tax office die je na je studie als je boven iets van de 30,000 dollar per jaar gaat verdienen.
[/quote]

Ja ik heb ook altijd begrepen dat dat niet gold voor een PR.
Nou hij (Bart) is nog geen 18 en woont hier al 2 jaar dus dan toch maar citizenship voor hem aanvragen. Maakt het toch wel weer wat makkelijker.

Mariette
 
Ik was gister even in shock.... Ik wist nog even van niks ( tja als je geen bureau hebt en even niet scherp bent, mis je wel iets)
Ik ben in het begin van mijn aanvraag (alles moet nog de deur uit).
Maar dit komt even hard aan.... Ik sta braaf op de SOL maar niet op die %$#@* CSL.....

Ik weet het niet hoor.... je hoort en leest zoveel verschillende dingen..
De ene dat het 3 jaar dicht is en daarna nog maar afwachten..
De ander dat het zo weer kan veranderen.....
PFFF...... wat wordt het.....
Mijn broer woont al in Aussie mijn zus gaat met een jaar... ik wil/kan hier echt niet achter blijven...

Ik zal naar andere opties moeten kijken....

Over 2 weken mijn IELTS.. Nou die kan ik wel ontspannen doen, want moet hem waarschijnlijk met de tijd wel weer over doen omdat hij niet meer geldig is. Maar een proefexamen is nooit verkeerd.
Ik ga wel mijn Skill aanvraag dit jaar eruit doen.
Dan zit je maar in de Molen... en dan afwachten...

Ik ga kijken wat de opties zijn met vakantievisums..... Om zo maar alvast daar te wonen... en daar de boel maar af te wachten.......

Maar goed het is altijd mooi om te lezen dat iedereen wel opzoek is naar een mogelijkheid om er te komen.
Denk ook zeker niet dat we onze dromen op moeten geven.....
Maar het is nu wel even heel KLOTE... en daar moeten we het even mee doen...

Ik wens een ieder veel sterkte in deze onzekere tijden..
En als je wel op de CSL staat dan super voor je...
En als je er al door bent... dan ook mooie mazzel en geniet ervan......

Gerdien
 
Hmm vakantie visum en dan een PR aanvragen.....meestal zijn ze daar niet echt happig op. Heb je al eens gekeken of je broer als sponsor kan fungeren, is tenslotte eerste graad familie.

Chantal
 
Daarnaast is het heel wat om 3 jaar op een vakantievisum daar te zitten (ondertussen moet je af en toe het land uit omdat een vakantie visum maar een bepaalde tijd geldig is). Daarnaast mag je al die tijd niet werken.
 
(Over 2 weken mijn IELTS.. Nou die kan ik wel ontspannen doen, want moet hem waarschijnlijk met de tijd wel weer over doen omdat hij niet meer geldig is. Maar een proefexamen is nooit verkeerd.
Ik ga wel mijn Skill aanvraag dit jaar eruit doen.
Dan zit je maar in de Molen... en dan afwachten...)

Hoi Gerdien,

Wij doen ook onze IELTS exams de 24ste van Oktober. Maar je hoeft deze niet weer opnieuw te doen. Het is een examen en de uitslag is blijvend tenzij je het later opnieuw wil doen om hoger cijfer te behalen. Je medicals en VOG zijn wel maar 1 jaar geldig, dus die zou ik pas aanvragen wanneer dit gevraagd wordt.
Ook wij hopen de 24ste meteen te slagen en dit jaar nog onze skilled visum aan te vragen zodat je in ieder geval op de boekenplank ligt voor dat er weer wat veranderd.
Mischien tot de 24ste, wij gaan naar Utrecht.

Groetjes, Betty en Ro
 
Back
Top