Griffin's path Down Under

Griffin

XPdite Sponsor
Na behoorlijk wat te hebben gelezen/gekeken te hebben op dit forum en het internet en veel informatie van de leden hier ben ik nu op een punt beland dat ik mijn 'stand van zaken' genoeg vindt voor een topic hier. :rolleyes:

Hoe zit het precies...
Maart - april 2009 ben ik voor 6 weken naar Australië gegaan voor een wel verdiende vakantie na mn afstuderen. Tja dan ben je 5 dagen in Sydney en ben je al helemaal relaxt en wil je eigenlijk niet meer weg. Maar vanwege redelijk strakke reisschema moet je toch.

Dan kom je in april thuis maar moet je bijna direct weer weg voor werk waardoor alles van Australië even op pauze wordt gezet.
Als je dan na 2 (-3) weken terug komt uit India (tja daar moest ik even heen van de baas) begin je gewoon met je werk als of er niets aan de hand is. Maar na een aantal maanden (3 ongeveer) begint de bom rustig aan in te slaan. Je wilt terug!

Huidige status
In de aankomende maanden, tot nu dus, al veel informatie bij elkaar gesprokkelt en tot het volgende gekomen.

- Ik ga mij aanmelden voor een WHV. (aangezien ik te weinig werk ervaring heb voor Skilled)
- Bestmming is Sydney en vertrek ergens in de eerste week van augustus 2010 (als alles mee zit, nog niets geboekt)
- Daar verblijf ik eerst even in een hostel voor een week of 2 voor dat ik ga WWOOFen (Willing Workers On Organic Farms. dus organische boer spelen zeg maar). Zo kom ik aan mijn 3 maanden regional work om 'eligible' te zijn voor 2e jaar WHV.
- Dan gaan we terug naar Sydney en hier een baan in de ICT vinden (als dit lukt en anders even wat anders) en een appartement vinden.
- Vanaf dit punt is het genieten van mijn tijd in Sydney.

Mocht het zo zijn dat ik na jaar 1 terug naar huis wil om welke reden heb ik het toch gedaan. Mocht het zo zijn dat ik daar wil blijven... tja dan is het hard werken om een sponsorship te regelen.


Wat moet er nog allemaal gedaan worden?
Tja een hele hoop.
Alle eerst moet ik nog alles boeken, betalen en noem maar op. Maar ik moet het ook nog aan mn huidige baas melden (contract loopt eind april af). Ook moet ik nog mn expat verzekering aanvragen, maar ik weet al wel dat ik die van Goudse neem (via JOHO). Hier zit mijn zus ook en geeft goede dekking.

Ik heb een mooi document op mn pc staan waarin een waslijst aan info en todo dingen staat. Het belangrijkste is dat ik even goed uitzoek hoe het precies zit met de MedicareCard.
Misschien ga ik ook nog naar de emigratiebeurs in Houten om te kijken of ik nog meer info kan regelen.

Tot zover mijn start post
 
hey griffin,

veel succes met het uitzoeken en uitvoeren van je plannen!

grtjes
ines
 
He Griffin,

Leuke plannen om naar Australie te gaan. Hoop voor je dat dat lukt.
Vergeet niet dat je met een WHV maar 6 maanden bij dezelfde baas kan werken.
Je zou dus 2 jaar lang moeten switchen van baan.
Doe ik ook op het moment, ben nu in Australie op m'n 2de WHV. Dat is best lastig.
Mijn eerste baan was het leukst en daar kan ik pas weer gaan werken als mijn De Facto Visa rond is.

Medicare is makkelijk te krijgen, eerst voor een jaar als visitor en je kan deze als je een 2de WHV hebt verlengen met nog een jaar. Vergoed alle basis medische kosten, niet ambulance. Ga naar een medicare office zodra je in Sydney bent met je paspoort,(met visa in het) en een print dat je een verzekering vanuit NL hebt.

Veel succes met het plannen en ik kan je vertellen dat je de juiste keus hebt gemaakt om naar Australie te gaan!!

Groetjes,
Sandra
 
Hey Griffin,

Ik ben erg jaloers op het vooruitzicht dat je al zo snel naar Australie zal gaan!

Succes met he plannen en regelen!

Oja, misschien een tip....kijk op backpackers.nl voor goedkope worldtickets en leuke eventuele stops!

Greetz, Steven
 
Hi Griffin!

Leuk dat je nu ook je eigen LaStaVaZa hebt
afro.gif

Je hebt je plannetje zo te horen goed uitgevogeld. Klinkt zeker do-able dus ik zou er voor gaan.
Toi, Toi, Toi
 
Hey Griffin,
Succes met alles uitzoeken! Kijk idd even goed rond mbt tickets.. vooral op de backpacker sites. Je zult zien dat alles snel en makkelijk te regelen is (TFN, bankrekening, medicare..) het wijst zich uiteindelijk allemaal vanzelf!

Succes met het plannen!
 
Hé Griffin,
Je hebt al aardig wat uitzoekwerk gedaan zo te zien. Veel succes met je plannen (en vooral de verwezenlijking ervan!)

Laurens
 
Bedankt voor alle support, t gaat helemaal goed komen ;)

swink78 said:
Vergeet niet dat je met een WHV maar 6 maanden bij dezelfde baas kan werken.
Je zou dus 2 jaar lang moeten switchen van baan.
Doe ik ook op het moment, ben nu in Australie op m'n 2de WHV. Dat is best lastig.
Mijn eerste baan was het leukst en daar kan ik pas weer gaan werken als mijn De Facto Visa rond is.
Dat van de 6 maanden weet ik, maar 6 maanden is een hoop en in die tijd kan ik natuurlijk zo goed mn best doen dat ik misschien iets kan regelen met sponsorship ;).

Wat betreft jouw De Facto, tja dat is leuk maar moet ik eerst een australische dame vinden. ;)

swink78 said:
Bedankt voor de info, weer een stapje verder :).

Verder komen er vast nog wel vragen in de aankomende maanden van dingen die nog niet helemaal duidelijk zijn, of gewoon vragen om tips.

Edit:
Ik heb net even naar backpackers.nl gekeken voor tickets etc (gewoon voor info) en het zijn allemaal jaar tickets en dat heb ik net niet nodig. Maar desalniettemin toch een handige site
 
Ha ha Griffin,

Tja er zijn zat leuke australische dames hier voor je hoor!
Ik was totaal niet op zoek naar een ozzie boy, maat kwam de mijne tegen in de kroeg en nu na bijna een jaar zijn we nog steeds samen. Mijn droom om hier te wonen is helemaal waar gemaakt. We gaan in Mei ons huisje bouwen op de grond van zijn ouders. Het is op een mooi landgoed met bergen en een creekje. In de 'achtertuin' stikt het van de kangaroos elke namiddag. Geweldig!
Succes!!

Sandra
 
Mn eerste vraag in dit topic aangezien ik van het weekend niet naar de emigratiebeurs kan (helaas).
Mijn vraag is, en dit kan ik dus niet op de gov. site vinden.

Als ik mijn WHV visum aanvraag weet ik dat het 1 jaar geldig is vanaf het punt dat ik de grens overkom. Nu is mijn vraag echter hoeveel tijd ik heb om die grens over te komen, maw als ik het visa toegekend gekregen heb... binnen hoeveel tijd moet ik dan in Australie wil ik niet dat mn visa verloopt?
 
Je moet binnen 1 jaar het land binnen zijn. Ik kan niet met zekerheid zeggen of dat na toekenning is of dat het de datum van aanvraag is, maar in veel gevallen ben je 10 min. na aanvraag al de gelukkige eigenaar van het visum (tenzij je medicals oid moet doen)
 
Bedankt voor je reply, ik heb het vermoede dat ik geen medicals hoeft te doen. Hoefde een vriend van mij ook niet eind vorig jaar. Maar hij moest wel 1 dag wachten tot hij 'eigenaar' er van was ;).
 
Kleine update van mijn kant:
- Weer wat meer info mbt uitschrijven bij gemeente

Moet verder navragen hoe het zit met aangifte volgend jaar, aangezien ik dus nog 7 maanden sowieso in NL ben.

Ook een kleine domper die aan de andere kant wel weer leuk is.
Ben je dus druk bezig met alles regelen kom ik uitgerekend nu een leuke meid tegen. Het is nog niets groots maar zet je wel aan het denken hoe en wat. (ach kom er vast wel uit :p )
 
Daar ben ik ook nog niet over uit. Als ik een relatie met iemand zou hebben die absoluut niet wil dan weet ik niet of ik er een relatie voor over heb om een levenslange droom in vervulling te laten gaan... met een gebroken hart. Australie is een van die landen die je je hart kan kosten maar bij sommigen heeft het geen enkel effect. Die moet je maar net tegenkomen. :p
 
Dat Voor mij zou het nog steeds niets veranderen .. ik ga.. dit is de pad die ik voor mezelf heb gekozen ... ik weet dat wanneer ik hier zou blijven voor die persoon, dat het voor mij geen compleet geluk zal zijn.... plus daarbij komend... hoe zou ik nu in zo'n korte periode vandat we elkaar dan zouden kennen, kunnen weten of het voor het leven zou zijn...

@ Griffin
Gewoon doorgaan met je aanvraag, de tijd zal het uitwijzen.... en dan zien jullie dan wel weer... Misschien wilt ze dan wel mee?

Groetjes,
Kathren
 
Ja ik weet wat jullie bedoelen, ik moet gewoon even goed erover nadenken en goed erover praten. Maar is gewoon deels vervelend dat dit moet gebeuren.
 
Update...
Net gesprek met de baas gemeld dat ik dit wil gaan doen. Was voor mij wel een lastig gesprek maar ze pakken het gelukkig goed op.
Nu moeten ze nog bespreken wat ze gaan doen met mn contract (wat 1-5 afloopt). Misschien krijg ik nog een verlenging tot eind juli, maarja dat is dan maar even kijken.

Is een grote last van mn schouders af.

Verder ben ik ook wat in contact geweest met TAW in Sydney en weer wat meer info over WWOOFing en die man daar heeft het volste vertrouwen erin dat er farms zijn die iemand zoals ik (24jaar, en fysiek groot en sterk ;) ) zo 3 maanden willen hebben voor veel type werk.
Er zijn nog wel paar dingen die ik moet uitzoeken, maar nu de kogel door de kerk is bij het werk kan ik data gaan plannen en tickets rustig aan gaan boeken. (en een hostel voor de eerste paar weken).

Zondag heb ik een gesprek met die ene dame en kijken hoe ik daarmee verder ga, maar ik ga iig wel naar Australië, no matter what.
 
Wat goed van je dat je het gesprek bent aangegaan met je baas ondanks dat je contract gaat aflopen :up:

Verwacht voor jou inderdaad weinig problemen om op een farm aan werk te komen. Farms zat! Nu nog 1 die je wilt sponsoren.
 
Back
Top