Hoi hoi.
Vandaag een rondje instellingen gebeld. Jesus wat frustrerend!!!
De SVB had geen idee waar ik het over had toen ik het had over een speciale regeling tussen NL en AUS wat betreft ziektekosten. Na meerdere keren bellen kreeg ik eindelijk iemand aan de telefoon die me wat meer uitleg kon geven.
Het komt erop neer dat wanneer je buiten Nederland werkt, je meteen niet meer verzekerd bent voor AWBZ (volksverzekeringen) en je een zorgverzekering in dat land af moet sluiten. Nu heeft NL een speciale afspraak met AUS waardoor je wel je NL zorgverzekering aan kunt houden, maar aangezien je niet meer AWBZ verzekerd bent heb je officieel ook geen recht op zorgtoeslag. Dat zou inhouden dat ik al mijn zorgtoeslag over 2013 terug moet betalen aan de belastingdienst
. Maar dat is denk ik even afwachten tot het eind van het jaar.
Ik heb nu een formulier ingevuld op de site van het SVB zodat hun bekijken of je nog recht hebt op AWBZ verz of niet. Ik hoop dat hun besluiten dat ik tot 1 okt 2013 nog recht hebt op AWBZ zodat ik mijn zorgtoeslag iig niet terug hoef te betalen, en dat ik vanaf 1 okt vrijgesteld wordt van mijn verplichting om hier ziektekosten te betalen. De datum 1 oktober heb ik bedacht omdat ik vanaf dan officieel geen NL werkgever meer heb.
Ik wil me nu bij OOM gaan verzekeren want de AB verzekeringen zijn idd bar slecht!!!!
Ik zal me dan ook uitschrijven in NL, maar dan vraag ik me af hoe het zit met mijn Rabobank Rekening, die ik graag aan houdt! Ik heb ooit eens gelezen hier dat als je niet meer in NL ingeschreven staat je ook geen rekening kan hebben blijkbaar.
En het andere vervelende is dat wanneer ik in Maart 2014 terug kom naar NL en daar mogelijk nog even moet werken om mijn vlucht terug naar oz te kunnen betalen, ik voor die maanden weer in NL een zorgverzekering nodig heb!
Och jeetje, ik snap er helemaal niks meer van