Gwen's Lastavaza

Ik sta nog gewoon in geschreven met een woonadres (bij mijn ouders) in het GBA. En waarom zou Australian Backpackers een zorgverzekering aanbieden aan hun klanten (via de Amersfoortse) als je juist in Australië verzekerd zou moeten zijn??
Heb hun natuurlijk ook even gemaild!

Even kijken waar ik kan vinden of Australië een verdragsland is.

Omdat er geld aan te verdienen valt? Het valt en staat echt bij wat de BD ervan vindt.

De BD weet ook niet alles :p

Als er op de site van CZ toch staat dat je verzekerd moet blijven als je in AUSTRALIE zit dan is dat toch voldoende bewijs voor de BD lijkt me?

Als er op de site van CZ toch staat dat je verzekerd moet blijven als je in AUSTRALIE zit dan is dat toch voldoende bewijs voor de BD lijkt me?
Gewoon aanvoeren bij ze als schriftelijk bezwaar en dan zie je vanzelf wat er gebeurd.

Zo te lezen niks veranderd in dit oerwoud van dubbelzinnigheden. In iedere geval heb je het juiste gedaan; je dient gewoon ingeschreven te blijven en premie te betalen! Heb toendertijd niet stil gestaan bij zorgverzerkeringsgebeuren, bedacht me pas 2 weken voor vertrek... VGZ gebeld, die meldden met dat ik moest uitschrijven... zo gezegd, zo gedaan.... tot ik later weer een ander persoontje sprak toen ik mijn uitschrijvingsbewijs wilde overhandigen... bleek ik verkeerd geinformeerd en moest als een malle weer opnieuw inschrijven.... Hoe stap je relaxed het vliegtuig in.... o_O

Zo.. Net mijn ontslagbrief voor mijn baan in Nederland verstuurt (waar ik nog onbetaald verlof had). Was even spannend hoe de teamleider erop ging reageren, omdat ik haar misschien later nog nodig heb voor mijn AASW Diploma waardering. Maar ze had meteen terug gemaild (op een zondag nog wel) en was hartstikke positief!! Pfieuw! Echt super fijn.
Ook meteen maar een mail naar mijn collega's gestuurd, en deze week even via Greetz een kaartje naar de woonvoorziening sturen voor de cliënten.

Over uiterlijk 2 weken moet ik mijn reisverzekering verlengen, maar ik zit te kijken of ik mogelijk naar OOM over zou kunnen stappen voor zowel ziekte als reisverzekering. Alleen heb ik geen idee of ik het mezelf daar makkelijker of juist moeilijker mee maak.
Dit zijn de vragen die ik morgen wil gaan stellen aan de SVB (sociale verzekeringsbank) en OOM:

SVB
- Ik zit op dit moment al in Australië, maar wil mijn verblijf verlengen en voor langere tijd (1,5 + jaar) in Australië werken. Ben ik dan nog verplicht om in Nederland een basisverzekering te hebben?
- En wat als ik tijdelijk terug ben in Nederland.. Mag ik dan tijdelijk in NL werken zonder de basisverzekering plicht te hebben (als ik een OOM verzekering neem?)
- En kan ik wel ingeschreven blijven in Nederland of moet ik me uitschrijven?
- Krijg ik een bewijs van jullie dat ik niet meer zorgplichtig ben?
- Hoe zit het met de zorgtoeslag die ik tot nu toe over 2013 ontvangen heb?

OOM
- Ik zit op dit moment al in Australië, maar wil mijn verblijf verlengen en voor langere tijd (1.5 + jaar) in Australië werken en wonen, met uitzicht op permanent verblijf. Kan ik dan beter de Tijdelijk in het Buiteland of de Wonen in het Buiteland verzekering afsluiten?
- Hoe lang mag ik met beide verzekeringen terug zijn in Nederland, zodat ik nog wel onder jullie verzekering val? En mag ik dan ook werken in Nederland?
- Kan je bij OOM, net als bij een normale nl verzekering, alleen in januari van pakket wisselen?
- Weten jullie of ik met de zorgverzekeringpas die ik van jullie krijg ook recht heb op Medicare in Australië, of dat dit alleen met een EHIC kaart kan? Zo nee, zouden jullie dit uit kunnen zoeken?
- Kan ik een reisverzekering afsluiten, terwijl ik al in Australië zit?
- Klopt het dat jullie reisverzekering geen extra medische kosten dekt die door de zorgverzekering niet vergoed worden of die in Australië duurder zijn dan de kostprijs in Nederland?

Mis ik nog vragen, of weten jullie al het antwoord op een bepaalde vraag? TIA

Toen ik destijds op wereldreis gin zeiden ze bij de gemeente dat als ik langer dan 8 mnd uit NL weg ging me uit moest schrijven, dat heb ik toen ook gedaan en volgens mij geen zorgverzekering doorbetaald maar had een speciale reisverzekering. (Bij australian backpackers geloof ik maar die zijn erg slecht, kreeg nadat ik alles in de tsunami verloren was praktisch niets terug..)

Ja, die reisverzekering van AB is idd erg slecht! Heb ook niks vergoed gekregen na een diefstal e.d. Het is bijna onmogelijk iets te claimen. Dus dat niet doen in ieder geval. Vraag van mijn kant: is het mogelijk je uit te schrijven nu je in het buitenland zit (maw: moet je je niet persoonlijk bij de gemeente uitschrijven?)

Hoi hoi.

Vandaag een rondje instellingen gebeld. Jesus wat frustrerend!!! :mad::confused:

De SVB had geen idee waar ik het over had toen ik het had over een speciale regeling tussen NL en AUS wat betreft ziektekosten. Na meerdere keren bellen kreeg ik eindelijk iemand aan de telefoon die me wat meer uitleg kon geven.
Het komt erop neer dat wanneer je buiten Nederland werkt, je meteen niet meer verzekerd bent voor AWBZ (volksverzekeringen) en je een zorgverzekering in dat land af moet sluiten. Nu heeft NL een speciale afspraak met AUS waardoor je wel je NL zorgverzekering aan kunt houden, maar aangezien je niet meer AWBZ verzekerd bent heb je officieel ook geen recht op zorgtoeslag. Dat zou inhouden dat ik al mijn zorgtoeslag over 2013 terug moet betalen aan de belastingdienst :eek:. Maar dat is denk ik even afwachten tot het eind van het jaar.
Ik heb nu een formulier ingevuld op de site van het SVB zodat hun bekijken of je nog recht hebt op AWBZ verz of niet. Ik hoop dat hun besluiten dat ik tot 1 okt 2013 nog recht hebt op AWBZ zodat ik mijn zorgtoeslag iig niet terug hoef te betalen, en dat ik vanaf 1 okt vrijgesteld wordt van mijn verplichting om hier ziektekosten te betalen. De datum 1 oktober heb ik bedacht omdat ik vanaf dan officieel geen NL werkgever meer heb.

Ik wil me nu bij OOM gaan verzekeren want de AB verzekeringen zijn idd bar slecht!!!!
Ik zal me dan ook uitschrijven in NL, maar dan vraag ik me af hoe het zit met mijn Rabobank Rekening, die ik graag aan houdt! Ik heb ooit eens gelezen hier dat als je niet meer in NL ingeschreven staat je ook geen rekening kan hebben blijkbaar.
En het andere vervelende is dat wanneer ik in Maart 2014 terug kom naar NL en daar mogelijk nog even moet werken om mijn vlucht terug naar oz te kunnen betalen, ik voor die maanden weer in NL een zorgverzekering nodig heb! o_O

Och jeetje, ik snap er helemaal niks meer van :(

Ok, nog wat telefoontjes gepleegd, en nu ziet de situatie er weer anders uit o_O...

Deze mail maar even naar de SVB gestuurd, in de hoop dat het zo goed komt:

Beste SVB,

Op 26-08-2013 heb ik via jullie website (met behulp van Digi-D) een formulier ingevuld ter onderzoek verzekering AWBZ.
Graag wil ik nog een extra opmerking hierbij plaatsen, naar aanleiding van mijn telefoongesprek met Australian Backpackers; de organisatie waarmee ik mijn reis naar Australië geboekt heb.
Ik ben sinds 6 april 2013 in Australië en heb vanaf 3 juni 2013 voor 5 weken als tijdelijke kracht in een outback pub gewerkt. Dit was geen baan waarbij ik een jaar of vast contract had, en dus niet een baan/contract waarmee ik een zorgverzekering in Australië kon aanvragen.
Met dat in gedachten meent Australian Backpackers dat ik nog wel recht heb op een AWBZ verzekering in Nederland. Ik heb tot nu toe ook nog een Nederlandse werkgever waarbij ik op onbetaald verlof ben, heb nog een Nederlandse ziektekostenverzekering bij de Amersfoortse en sta nog ingeschreven in Nederland. Ik ben op dit moment 4,5 maand in Australië, waarvan ik dus 5 weekjes als tijdelijke kracht arbeid verricht heb. Ik ga verder ook geen arbeid verrichten tot ten minste 1 oktober 2013.

Ik hoop van jullie een verklaring te ontvangen dat ik tot 1 oktober 2013 AWBZ verzekerd ben in Nederland, zodat ik tot die tijd nog recht heb op zorgtoeslag, aangezien ik ook gewoon mijn zorgverzekering betaald heb. Zie ook de site van het CZ, die het volgende zegt over Backpacken in Australië:

De landen waarmee Nederland aparte afspraken heeft: Australië, Canada (inclusief Quebec), Chili, Egypte, Israël, Japan, Nieuw Zeeland, Uruguay, VS en Zuid-Korea.
- De landen waarmee Nederland een aparte afspraak heeft Deze landen worden ook wel verdragslanden zonder ziektekostenparagraaf genoemd. Dit betekent dat u voor medische zorg in Nederland verzekerd blijft. Om in een van deze landen legaal te mogen werken, moet u als backpacker een 'Working Holiday'-visum hebben. Tijdens de periode dat u werkt, loopt uw zorgverzekering in Nederland door. U blijft ook de premie betalen.

Vanaf 1 oktober heb ik echter geen Nederlandse werkgever meer (ontslag genomen) en ga ik voor langere tijd in Australië werken en wonen. Ik begrijp dat ik dan geen recht meer heb op AWBZ en zorgtoeslag en een zorgverzekering buiten de Nederlandse basisverzekering af moet sluiten (buitenland of OOM).

Mijn persoonlijke gegevens:
Mevr. blabla
Burgerservicenummer: blabla
Geboortedatum: blabla
Adres: blabla

Hopelijk kunnen jullie met deze gegevens het formulier vinden welke ik vandaag (26-08-2013) ingevuld heb, en deze samen met bovenstaande info beoordelen.

Alvast vriendelijk bedankt,

Gwen .. blabla

Heb vd week ING gebeld en daar kan ik gewoon m'n rek aanhouden dus je kunt altijd nog overstappen naar de ING mocht Rabo moeilijk doen. Al kan je dat vast weer niet van een afstand of iemand machtigen anyway t wordt nu te ingewikkeld, wilde alleen dat even met je delen ;)

Heb vd week ING gebeld en daar kan ik gewoon m'n rek aanhouden dus je kunt altijd nog overstappen naar de ING mocht Rabo moeilijk doen. Al kan je dat vast weer niet van een afstand of iemand machtigen anyway t wordt nu te ingewikkeld, wilde alleen dat even met je delen ;)
Hihi ja mijn ouders zijn wel gemachtigd bij de Rabobank (hebben we gedaan voordat ik vertrok), dus misschien is dat ook nog een argument om mijn rek aan te kunnen houden, dat de gemachtigde wel nog gewoon in Nederland woont. Of anders zouden we er mss zelfs een en/of rekening van kunnen maken. Maar goed, dat met de rabobank zal wel goed komen. Nu de SVB nog, hihi.

Wij hebben onze oude raborekening nog steeds lopen in nederland. Wel zo handig! En volgens mij hebben de meesten nog wel een rekening in nederland.

Wij hebben onze oude raborekening nog steeds lopen in nederland. Wel zo handig! En volgens mij hebben de meesten nog wel een rekening in nederland.
Wij ook (Rabo), maar we zoeken iets wat niet zoveel/geen kosten met zich meebrengt.
Elke maand wordt er weer een beetje van het saldo afgeknabbeld......

Bart

mmm had de ASN niet zoiets? meen me te herinneren dat je dan extra moet je betalen voor gemachtigden of een tweede rekeninghouder, maar vrijwel niets voor jezelf

Jeetje Gwen, wat een gedoe! Altijd erg frustrerend, vooral omdat je vaak niet meteen het juiste antwoord krijgt.

Van de Rabobank is geen probleem, ik heb in totaal bijna 10 jaar in het buitenland gezeten en mijn Rabobank rekening aangehouden, zelfs de afrekeningen stuurden ze op naar het adres in het buitenland (nu gaat dat natuurlijk online). Je kunt je moeder bv. machtigen als je dingen wilt regelen in Nederland. Mijn moeder heeft zelf een tijdje een pasje gehad van mijn rekening.

Ik hoop dat je snel een antwoord krijgt van de SVB mbt tot de AWBZ. Als je je uitschrijft dan word je zorgtoeslag opnieuw berekent. Misschien moet je dan inderdaad wel terugbetalen. Misschien kun je op de website van je gemeente kijken of je online kan uitschrijven.
Bij terugkomst in Nederland, schrijf je je weer in en dan moet je vanaf die datum weer een zorgverzekering hebben in Nederland. Ook omdat je dan hier weer gaat werken.

Succes! Altijd weer een leerzaam stukje met die verzekeringen...

Hoe bevalt het trouwens bij de family in The Hills, nog steeds naar je zin?

Thanks voor alle info iedereen! Hopelijk geeft dat SVB snel antwoord..

Ik weet in ieder geval al wel dat ik bij OOM een reisverzekering af kan sluiten, ook al ben ik al op reis. Mijn AB reisverzekering loopt namelijk bijna af, en deze kan ik wel verlengen, maar vind hem extreem duur voor weinig dekking! Dus die ga ik sowieso alvast bij OOM afsluiten, en dan kan ik hopelijk binnenkort ook mijn Nederlandse zorgverzekering opzeggen en ook die bij OOM afsluiten.

Hoe bevalt het trouwens bij de family in The Hills, nog steeds naar je zin?
Het bevalt ontzettend goed!! Helaas is deze week alweer mijn laatste echte week :-(. Volgende week dinsdag komt de vader weer thuis en komt ook de nieuwe Au Pair aan vanuit Duitsland. Dan ben ik er nog een weekje om haar in te werken en aan de andere meiden voor te stellen. De tijd is echt gevlogen! Vind het heel jammer dat ik niet langer kan blijven, maar ik moet echt mijn farmwork gaan doen! Maar eerst nog een maandje in Butler house/cat sitten.

Back