Gwen's Lastavaza

Ok, mama is bij de Rabobank langs geweest en die zeggen dat wanneer je niet meer ingeschreven staat in NL je geen creditcard meer kunt hebben en je je gewone rekening niet meer kunt gebruiken voor automatische afschrijvingen. Je kunt nog wel zelf overmaken maar bedrijven kunnen niet iets van jouw rek afschrijven. Dat lijkt me echt super irritant! Heeft iemand hier een rek bij de Rabo waarbij dit nog wel kan en hoe heb je dit geregeld?

hmm dat is vreemd. Wij vroegen juist expliciet om automatische betalingen stop te zetten. Maar de rabomevrouw gaf aan dat dat ongebruikelijk is (kon wel uiteindelijk). Credit card was idd vrij snel exit.

Hmm, ik zou ook even navragen bij de gemeente of een bank ook toegang heeft tot het GBA. Je komt sowieso terug om weer even te werken in Nederland, dus wel handig dat alles in de tussentijd doorgaat. Na je WHV (x2) kun je altijd verder kijken wat je met de rekening doet, als je permanent naar Australia wilt gaan. Voor nu zou het erg handig zijn om je credit card en wellicht automatische afschrijvingen door te laten gaan.

Mijn afschrijvingen gaan al ruim 3 jaar door, m'n studieschuld wordt elke maand van m'n Raborekening afgeschreven. Ik wist wel dat je geen credit card van de Rabo kunt hebben als je in het buitenland woont, maar so far so good voor m'n automatische afschrijvingen...

Je komt sowieso terug om weer even te werken in Nederland
Ik ga alleen in NL werken als ik hier niet genoeg geld heb kunnen sparen om weer een ticket terug te boeken. Maar liever niet!
Maar dat is even terzijde, haha.

Errug vreemd dat jullie dat nog wel hebben en ze tegen mijn moeder zeggen dat dat dan niet meer kan... Grrr zo frustrerend soms, haha.

Geen rabo, maar hebben ing. We hebben een adreswijziging naar ons postadres doorgegeven. En tot nu toe gaan de automatische afschrijvingen gewoon goed. Ook,nog geen problemen met de creditcard...

Heb zelf maar even de Rabo gebeld en gezegd dat ik kennissen heb die nog wel gewoon automatische incasso's op hun rekening hebben.. De vrouw ging het uit zoeken en gaat me vandaag nog mailen. Ik heb ook meteen gevraagd of ze uit kan zoeken of ik anders mijn rekening in een en/of rekening kan maken met mijn moeder, en of het dan op die manier nog wel kan omdat mijn moeder gewoon nog in NL ingeschreven staat. Weer even afwachten..

Rabo's vestigingen zijn autonoom en daarom kan het wisselen per vestiging. Misschien dat daar het verschil zit?

Rabo's vestigingen zijn autonoom en daarom kan het wisselen per vestiging. Misschien dat daar het verschil zit?
Oh is dat zo ja?? Mama zei dat ze naar het hoofdkantoor gebeld hadden.. In ieder geval val ik onder Rabobank Tilburg, en heb net een mail gekregen:

Beste mevrouw van D..,

Ook wanneer u als nederlander permanent in het buitenland woont, kunt u bij onze bank een betaalrekening aanhouden. Uw rekening wordt dan wel omgezet in een Basispakket zonder creditcard. Er kunnen, uiteraard bij voldoende saldo, gewoon bedragen geincasseerd worden.

Wilt u, indien u zeker weet dat u in Australie blijft, zo snel mogelijk uw adres; telefoonnummer en e-mailadres doorgeven? U kunt dit op verschillende manieren doen. Ingescand voorzien van oude en nieuwe adres; datum van ingang en handtekening: via de mail. Via uw internetbankieren. Of schriftelijk.

U kunt ons bereiken via onderstaande kanalen.

Met vriendelijke groeten,

.....

Dus ziet er naar uit dat het wel gewoon kan. Geen idee waar die anderen dat vandaan gehaald hebben dan :S

• Like
Reactions: Jor
Thanks voor alle tips weer iedereen, maar niet meer nodig.. Want.. Ik heb een nieuwe baan!!

Ik ga vanaf 15 juli werken als Au Pair in de Perth Hills. Zo'n half uur van Perth CBD af en zo'n uurtje van mijn lieve vrienden af. Het is een gezin met voltijd studerende moeder, FIFO vader (2 uit 3 weken weg), een meisje van bijna 2 en een jongen van 5. Vandaag Skype interview gehouden met de moeder, en het klikte heel leuk! Ik ga telkens 2 weken fulltime (5,5e dag pw) werken en dan ben ik 6 dagen achter elkaar vrij (als vader er is). Dus dat betekend dat ik ook nog wat kan reizen in de omgeving tussendoor en leuke dingen kan doen met mijn vrienden. Ik ga dit tot 10 september doen, want daarna ga ik housesitten. De familie had liever iemand voor wat langer, maar omdat het zo goed klikte hebben ze toch voor mij gekozen. Jiieeehaaa!!

Ben een beetje aan het bijlezen :)
Wij hebben zo'n slecht internet in ons appartement dat het telkens in de bib moet gebeuren...

Lijkt dat je het allemaal goed onder controle hebt...

Goed bezig!

Wat ga je na het housesitten doen?
Welke richting ga je dan uit?

Groetjes,

Jordy.

Wat ga je na het housesitten doen?
Welke richting ga je dan uit?

Hee Jor.
Ik weet het nog niet. Ik moet in ieder geval ergens mijn farmwork gaan doen, en ga me richten op top NSW/bottom QLD denk ik. Maar het zal ook zeker afhangen van waar ik werk kan vinden. Ik hoop echt betaald werk te vinden, want heb hard geld nodig om straks mijn ticket van NL weer terug naar OZ te kunnen betalen. En als het echt niet anders kan, dan WWOOFen, zodat ik in ieder geval mijn farmwork binnen heb.

Iemand toevallig nog vrienden aan de oostkust (of elders) met een boerderij/wijngaard/etc die mij betaald werk kunnen bieden? Hihi.

Inderdaad, die zaten volgens mij in de buurt van Toowoomba. Maar ik heb 'r al een tijdje niet meer op het forum gezien...

Ja daar dacht ik ook meteen aan. Volend mij had ze haar bedrijfsnaam erbij gezet dus ff Googlen moet wat opleveren lijkt me!

Gwen heb je def de keuze gemaakt in oz te willen blijven? Lees overal opmerkingen van je in die richting... Ben benieuwd!

hmmm er komen een heleboel frustrerende herinneringen bij me terug nu. Kan me voorstellen dat je er helemaal GEK van wordt!!! Ik had ook onwijs veel problemen om uit te zoeken wat de regelgeving nou eigenlijk echt is als je NL verlaat voor langer dan 8mnd. Mijn voordeel was dat ik idd nog in NL zat maar je word van t kastje naar de muur gestuurd en t ligt er maar net aan wie je tegenover je of aan de telefoon hebt. Ik zal eens terugkijken in m'n notities of ik mijn bevindingen een beetje helder kan verwoorden. Inmiddels is er waarschijnlijk wel een en ander veranderd maar misschien helpt t je.

Wat betreft Rabobank ik heb ook gewoon een rekening (met pinpas) en een creditcard bij ze lopen. Voor ik weg ging een creditcard aangevraagd en verteld dat ik die nodig had om op wereldreis te gaan voor onbepaalde tijd. De afgelopen 3,5 jaar wat kleine drama's gehad met 'verdachte' afschrijvingen' (1x had ik een computer gekocht de andere keer was t fraude, allemaal goed opgelost). Vorig jaar pincode creditcard vergeten. 3 jaar geleden toen ik in Amerika was ineens m'n credit card defect (gedemagnetiseerd). Alles gewoon via e-mail en soms via m'n moeder (gemachtigde) kunnen regelen. Nieuwe credit card werd zelfs geblokkeerd per express naar Amerika opgestuurd, eenmaal ontvangen even een belletje en hij werd gedeblokkeerd. Ook met m'n gewone pinpas had ik een blond moment 3x verkeerde pincode voor ik doorhad dat in China de cijfers op een andere plek zitten. Ff bellen situatie uitgelegd en pas werd gedeblokkeerd.

Reisverzekering had ik ALL INN Special Isis afgesloten. Omdat deze de meest uitgebreide dekking had (ik wist niet wat voor avonturen ik zou gaan beleven) en omdat dit de enige was die je tot max 4 jaar kon verlengen. Altijd goede snelle service, alles te regelen via een mailtje of een telefoontje.
http://www.johoinsurances.nl/verzekeringen/isis/special-isis

Over de 90dagen ag work. Ik werkte in de kroeg in de Adelaide Hills. Woonde gratis in bij een vriend en daarvoor in de plaats onderhield ik het huishouden (dat telt niet) Maar ook general garden maintenance. Dat is voldoende. Volgens mij heb ik je daar al een keertje een mail over gestuurd. Zolang de postcode oke is en het werk dat je doet onder de lijst valt is zit je gebakken. Daarnaast mag je gewoon betaald werk doen! Ook heb ik een maand bij een vriendin ingewoond in Tuntable Falls, haar geholpen met haar landwerk. Het hoeft niet eens op een station te zijn gewoon op een 1/4 acre block is oké zolang de postcode klopt. Ook hoeft t niet perse WWOOF te zijn dat is alleen maar een suggestie. Niet moelijker maken dan het is :) Ik heb Immi 2x gebeld en m'n vriendin heeft ze ook nog een keer gebeld om te verifiëren. Had m'n verlenging in no time binnen :)

Succes Gwen!! Ik zal proberen mn aantekeningen te vinden voor je.

Hee Jor.
Ik weet het nog niet. Ik moet in ieder geval ergens mijn farmwork gaan doen, en ga me richten op top NSW/bottom QLD denk ik. Maar het zal ook zeker afhangen van waar ik werk kan vinden. Ik hoop echt betaald werk te vinden, want heb hard geld nodig om straks mijn ticket van NL weer terug naar OZ te kunnen betalen. En als het echt niet anders kan, dan WWOOFen, zodat ik in ieder geval mijn farmwork binnen heb.

Iemand toevallig nog vrienden aan de oostkust (of elders) met een boerderij/wijngaard/etc die mij betaald werk kunnen bieden? Hihi.

Ik zal hier in de buurt eens polsen bij locals of er mogelijkheden zijn.....

Back