Gwen's Lastavaza

Ik heb twee jaar in OZ gewoond, waarvan 1 jaar backpacken (10 maanden OZ, 2 maanden NZ). NZ is erg duur geweest, ook omdat ik daar niet gewerkt heb en alle gekke dingen wel heb gedaan die je je kan bedenken (skydiven, bungeejumpen, ..) en dat kost natuurlijk (veel) geld.

In australie zelf heb ik 3 maanden bij familie gewoond, 2 weken bij mijn ex-uitwisselingszusje, 2 weken bij mijn gastgezin en vervolgens 3 maanden in Perth. Deze persoon heb ik via via leren kennen en deze persoon kende hem weer via couchsurfen. Het is een hele kleine wereld. Australie zelf heb ik dus relatief goedkoop gehad, maar .. heb wel 2x een diefstal meegemaakt, waarvan 1x mijn auto, dat heeft mij wel zo'n 1500 euro gekost dat grapje. Ook heb ik mijn huurwoning in NL aangehouden (zo'n 200 euro per maand huur) en daardoor kon ik mij ook niet uitschrijven voor mijn ziektekostenverz. Mijn auto gewoon uitgeschreven dus daar had ik geen kosten van en gas/water/elektra kreeg ik aan het eind van het jaar weer terug, vandaar dat het lastig is precies te bepalen hoeveel dit jaar mij gekost heeft.

Ik heb mij overigens nooit onveilig gevoeld. Nergens niet. Ik heb alles met andere mensen gereden. Je hangt gewoon een briefje op waarop staat dat je reisgenoten zoekt en je vindt altijd wel mensen.

Qua werk: mijn ervaring is dat werk in de CBDs erg moeilijk is. Alle spots waar alle backpackers doorgaans zoeken is moeilijk werk te krijgen (behalve dan fruitplukken enzo). Zodra je even buiten het centrum gaat kijken, liggen de banen voor het oprapen. Ik heb 3 maanden in Perth gewerkt (en nog 2 maanden aan de Oostkust) en daar werd echt tegen ons op geboden.

Succes!

• Like
Reactions: FOL
Hee Alie!

Leuk om te lezen :).
Ik ben niet van plan om in het CBD te gaan werken. Wil juist graag de binnenlanden in! WWOOFen en werken.

Weet iemand trouwens of WWOOFen ook geld voor 'agrarisch werk' voor een 2e WHV? En hoe moet je zoiets bewijzen/aantonen?

Kijk even op de volgende pagina's:

http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/eligibility-second.htm
http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/specified-work.htm

Evidence of specified work

If the Working Holiday visa holder applies for a second Working Holiday visa, they will need to provide evidence that they have satisfied the specified work eligibility requirement. Acceptable evidence of specified work (completed while on their first Working Holiday visa) includes original or certified copies of the following:
  • payslips
  • group certificates
  • payment summaries
  • tax returns
  • employer references
  • a completed employment verification form signed by the applicants employer
  • original Australian bank statement covering the period of declared specified work.

Examples of three months

Examples that meet the three month requirement
  • Working week
    Working on a farm for three months for five days each week, where the industry standard is five days a week of full time work.
  • Shift work
    Employed as a miner for three months and under the employment contract are only required to work every second week, which is the standard full time contract for the industry.
  • Blocks of work
    Completing 60 days of harvest work, followed by a period of travel for two months. Then completing another 28 days in construction, bringing the total days worked to 88 days.
  • Sick days
    Employed for a three month period but take several days of sick leave during the period.
Examples that do not meet the three month requirement
  • Working week
    When five days of work a week is the industry standard on a farm, but the applicant only works four days a week for three months.
  • Work done on another visa type
    Completing three months of specified work during the summer break while on a Student visa.
  • Seasonal circumstances
    Picking bananas for 80 days on a casual basis, but the applicant cannot find more work as there is a cyclone and their first Working Holiday visa ceases.

Begrijp ik hier uit dat je ook perse 3 maanden aan een stuk moet werken op en boerderij (want mijn en bouw is niks voor mij :rolleyes:)..? Ik dacht dat je ook gewoon 2 maanden werken, 1 maand reizen, 1 maand werken, etc ook goed was. Ik weet dat je als WWOOFer meestal maar 4 tot 6 uur per dag werk. Als je werkgever een brief schrijft waarin hij aangeeft dat je voor die periode 9 uur per dag hebt gewerkt (en dus ook echt zoveel uur werkt), is dat ook okee??

Het mag volgens mij ook onderbroken worden. Vond het vreemd hoe het er stond, maar volgens mij doelen zij op die mensen die tot precies de laatste 3 maanden wachten op het te gaan doen en als dan wat tegenzit, ze het niet meer kunnen doen.

Heb je de eerste link ook gelezen? Waar ik geen antwoord op heb is of WOOFFen (als je 8/9 uren doet) er ook onder valt. Je bent maar 6 maanden weg, als je dan ook 3 maanden moet werken, heb je nog maar 3 maanden.. is het niet handiger om een toeristenvisum aan te vragen voor 6 maanden? Hier mag je wel op WOOFFen (maar geen geld op verdienen).

Je bent maar 6 maanden weg, als je dan ook 3 maanden moet werken, heb je nog maar 3 maanden.. is het niet handiger om een toeristenvisum aan te vragen voor 6 maanden? Hier mag je wel op WOOFFen (maar geen geld op verdienen).
Hoi Alie,

Ik wil zowel WWOOFen als werken, maar net wat ik waar kan vinden. Maar met alleen WWOOFen heb ik denk ik niet genoeg geld. Moet ook nog wat verdienen.

Weet al of WWOOFen ook mag: If the applicant chooses to undertake specified work in a voluntary capacity or for payment in kind, it may be difficult to verify they have completed the required specified work. If the Department of Immigration and Citizenship is not satisfied that they have completed three months specified work in regional Australia, their second Working Holiday visa may not be granted. To enable a successful visa application, it is preferable wages are paid directly into an Australian bank account and that an original bank statement is provided as evidence.

Mag dus wel, maar kan moeilijkheden opleveren bij DIAC.. Maar denk als je goede verklaringen hebt van werkgevers dat het wel goed zal gaan.

Hoi Alie,

Ik wil zowel WWOOFen als werken, maar net wat ik waar kan vinden. Maar met alleen WWOOFen heb ik denk ik niet genoeg geld. Moet ook nog wat verdienen.

Zou hier maar goed over nadenken..... Indien je met je ouders gaat reizen plus zelf nog wat hou je weinig tijd over om geld te verdienen. Wooffen kan dan inderdaad handig zijn.

Vraag je een WHV aan en werk je geen 3 maanden in de aangeven sectoren, dan kom je niet in aanmerking voor een 2e WHV. Gan je nu voor deze "korte" periode op een toeristen visum dan kan je altijd in de toekomst nog een WHV aanvragen :)

Zou hier maar goed over nadenken..... Indien je met je ouders gaat reizen plus zelf nog wat hou je weinig tijd over om geld te verdienen. Wooffen kan dan inderdaad handig zijn.

Vraag je een WHV aan en werk je geen 3 maanden in de aangeven sectoren, dan kom je niet in aanmerking voor een 2e WHV. Gan je nu voor deze "korte" periode op een toeristen visum dan kan je altijd in de toekomst nog een WHV aanvragen :)
Jullie maken mij aan het twijfelen, hahaha.
Mijn ouders gaan hoogst waarschijnlijk niet meer komen.. Helaas toch te duur.

Mijn plan was eigenlijk om ongeveer 1 maand in midden WA, 1 maand boven WA, 1 maand NT en 1 maand Sydney te werken en dan te reizen 1 maand Syd-Adl-Perth en 1 maand van Cairns naar Brisbane..
Dan zou ik toch 4 maanden kunnen WWOOFen/Werken..

Ik snap je achterliggende gedachte, maar bedenk je dat werken ook inhoudt dat je de gehele dag onder de pannen bent. Veel tijd om 'iets anders' te doen, heb je niet. Daarnaast de gebieden die zijn aangewezen zijn veelal 'rural areas' (er zijn aan de oostkust wel wat uitzonderingen) waarbij er behalve het bedrijf weinig in de nabije omgeving is om uitstapjes te maken op de 1/2 vrije dagen (mocht je die al hebben, vaak gaat de landbouw gewoon door..)

Tevens is het niet zo dat de banen voor het oprapen liggen. Als jij door de div. staten wilt reizen en daar wilt werken, betekent dat dat je veel verschillende banen wilt/moet hebben. Een baan regelen duurt soms al een aantal dagen (als je mazzel hebt). Soms zit het mee, soms zit het tegen. Je bent ook tijd kwijt om de banen te zoeken.

Door op een WHV te gaan (en de mogelijkheid voor een 2e open te houden) verplicht jij jezelf om echt 3 maanden (88 dagen dacht ik) te werken. Dat geeft ook een behoorlijke druk. Daarnaast mag het ook niet zomaar wat zijn, het moet ook nog eens aan de eisen voor een 2e WHV voldoen.

Ik zou er echt even goed over na gaan denken wat je precies wilt. Je kunt ook op een toeristenvisum gaan en daar dus op WWOOFen. Ook zou je dan nog in de hostels waar je verblijft kunnen kijken of je bijv. de keuken oid mag schoonmaken tegen inwoning. Dan werk je 1 a 2 uren op een dag en haal je je verblijf eruit. Kan ook.

Als je jezelf een boel werk wilt besparen en alvast wilt zoeken: http://jobsearch.gov.au/harvesttrail/ Als je daar gaat kijken bij Towns and Crops kan je mooi eens kijken welke harvest baantjes er zijn in welke staat en in welke periode. Als er in jouw periode praktisch niks is op de plek waar je wil zijn -> weet je direct waar je aan toe bent.

Tevens is het niet zo dat de banen voor het oprapen liggen. Als jij door de div. staten wilt reizen en daar wilt werken, betekent dat dat je veel verschillende banen wilt/moet hebben. Een baan regelen duurt soms al een aantal dagen (als je mazzel hebt). Soms zit het mee, soms zit het tegen. Je bent ook tijd kwijt om de banen te zoeken.

Door op een WHV te gaan (en de mogelijkheid voor een 2e open te houden) verplicht jij jezelf om echt 3 maanden (88 dagen dacht ik) te werken. Dat geeft ook een behoorlijke druk. Daarnaast mag het ook niet zomaar wat zijn, het moet ook nog eens aan de eisen voor een 2e WHV voldoen.

Dat is exact mijn idee. Vooral voor de relatief korte tijd dat je wilt gaan (had ik maar zo lang). Heb je al eens overwogen om nog iets korter te gaan? Ik zelf zou de voorkeur hebben aan 3 maanden rondreizen en een beperkt gedeelte goed te zien en niet zo op mijn geld hoeven te letten en niet te werken boven 6 maanden rezien en elk dubbeltje moeten om te draaien. Werk? Helaas gaat het in sommige bedrijfstakken ook slecht en je ziet dan ook dat meer mensen genoodzaakt zijn om wat voor baantje dan ook op te pakken. Wij komen regelmatig mensen tegen die nu de backpacker baantjes oppakken, want er moet immers toch brood op de plank komen. En mijn ervaring is met casual werk op een WHV dat het vaak een week of 2 a 3 kost eer je een baan hebt gevonden. Natuurlijk is er de harvest trail zoals genoemd en dan zal het ook wel sneller gaan. Maar dat trail volgen zonder auto wordt ook iets moeilijker en helaas nemen ze liever mannen aan gezien het fysieke werk.

Nogmaals ik je dromen niet aan diggellen doen vallen!

groetjes Chantal

Heb heel de nacht wakker gelegen door jullie!! Haha nee grapje :p Maar wel veel over nagedacht!

Ben er nog niet definitief over uit, omdat ik de (grote) kans dat ik geen 2e WHV aan kan vragen ooit wel vervelend vind.. Maar van de andere kant heb ik toch wel aantal redenen om op WHV te gaan ipv toeristenvisum. Deze trip is echt bedoeld (ondertussen) om nogmaals te gaan kijken of ik misschien later voor een permanent visum wil gaan..
Ik wil graag 6 maanden (en niet korter) gaan omdat ik opnieuw wil ervaren hoe het is om lang en ver weg te zijn van huis. Daarnaast heb ik het idee dat de binnenlanden mij wel trekt, dus werken op een boerderij ofzo met verder weinig te doen, klinkt misschien saai, maar voor mij wel goed om te zien hoe het me bevalt. Want met alleen reizen krijg je toch een heel ander beeld. Daarnaast ben ik ook niet iemand die alleen maar van het feesten is en denk dat ik iets anders denk/ben dan de doorsnee backpacker.
Ik denk dat ik toch gewoon voor WHV ga en dan zie ik wel of ik aan de eis voor de 2e ga voldoen. Is het niet zo, dan is het zo.. Ga niet mezelf druk op leggen dat ik perse 88 dagen moet werken als het anders uitpakt.

Ik denk dat ik toch gewoon voor WHV ga en dan zie ik wel of ik aan de eis voor de 2e ga voldoen. Is het niet zo, dan is het zo.. Ga niet mezelf druk op leggen dat ik perse 88 dagen moet werken als het anders uitpakt.

Perfect! Was even bang dat het werken een must was.

Perfect! Was even bang dat het werken een must was.
Oh ja, snap ik ook wel met mijn verhaal zo :p. Nee, het zou super gaaf zijn omdat je natuurlijk nooit weet wat de toekomst weer brengt, maar ik ga genieten van dit WHV en dan zie ik daarna wel weer verder. :)

Hoi Gwen, ik zou het op gevoel gaan doen. Vlieg lekker naar Oz, ga werk zoeken, vindt je het leuk blijf daar zodat je aan de eisen voldoet voor een 2de WHV. Ik zie WHV als een grote kans om het Ozzie leven te ervaren alsof je daar al woont. Zelf heb ik van 1 jaar WHV 11 maanden gewerkt en het was m'n beste jaar ooit! Heb dat jaar gebruikt om te voelen hoe het is om daar te wonen en werken, niet om vakantie te houden of te backpacken. Tussen de Ozzie, zo min mogelijk in the Backpack scene. Go with the flow! Kijk maar hoe het uitpakt en ja een terrasje pakken ergens in Augustus staat genoteerd! xxx

Mag ik iets geks zeggen?

Waarom vraag je geen permanent visum aan en wor je "WHV" jaar niet je validatiereis? :)

Jeetje.. Dat klinkt goed. Maar dat ga ik vast niet meer halen voor April, en daar naast kost dat weer een hele hoop meer.. En zit nu al heel moeilijk met de financien.

Hoi Gwen, ik zou het op gevoel gaan doen. Vlieg lekker naar Oz, ga werk zoeken, vindt je het leuk blijf daar zodat je aan de eisen voldoet voor een 2de WHV. Ik zie WHV als een grote kans om het Ozzie leven te ervaren alsof je daar al woont. Zelf heb ik van 1 jaar WHV 11 maanden gewerkt en het was m'n beste jaar ooit! Heb dat jaar gebruikt om te voelen hoe het is om daar te wonen en werken, niet om vakantie te houden of te backpacken. Tussen de Ozzie, zo min mogelijk in the Backpack scene. Go with the flow! Kijk maar hoe het uitpakt en ja een terrasje pakken ergens in Augustus staat genoteerd! xxx

Dat vind ik mega spannend! Het is ook mijn idee, maar mijn trip verlengen zal thuis niet goed gaan vallen.. Plus heb ik voor een half jaar onbetaald verlof en dan zal ik wel ontslag moeten nemen, en dan heb ik weer zo'n loyaliteitsconflict. Soms moeilijk om 100% voor jezelf te kiezen. Maar sowieso wil ik me ook zo min mogelijk in de backpack scene begeven. Wat jij zei, zien hoe het leven en werken is in oz, en dan kan ik daarna hopelijk een definitieve keuze gaan maken.

Back