Gwen's Lastavaza

Jeetje.. Dat klinkt goed. Maar dat ga ik vast niet meer halen voor April, en daar naast kost dat weer een hele hoop meer.. En zit nu al heel moeilijk met de financien.

Dat wordt inderdaad krapjes kwa tijd. Hoewel het hele proces maar een paar maanden hoeft te duren. Financieel gezien is het echter minimaal 3500 - 5000 euro (imho).

Dat wordt inderdaad krapjes kwa tijd. Hoewel het hele proces maar een paar maanden hoeft te duren. Financieel gezien is het echter minimaal 3500 - 5000 euro (imho).
En de rest.... Ik heb de balans nog steeds niet op durven maken. Zal het binnenkort eens doen ;)

Jah, als ik nou binnenkort de lotto win ofzo, dan is dat makkelijk te doen, haha. Maar nu zit ik al even te kijken hoe ik mijn financiele plaatje voor mijn backpack trip rond kan krijgen... Ik houdt niet echt van geldzorgen :confused:

Hoi Gwen,

Wat geweldig dat je dit gaat doen! Het gaat je ook helemaal lukken met alle voorbereidingen die ik zo heb gelezen.
Ik ben zelf ook vreselijk besmet met het ozzzzz virus.

Voor wat je eraan hebt: :)
Ik heb zelf in 2003 (slik) 6 maanden door Ozz en 6 weken NZ gereisd en heb daarvan 1 week druiven geplant. En in totaal 3 weken wooffing gedaan. Van de 6 maanden heb ik bijna alles in ozz kunnen zien, behalve Darwin en ok Exmouth tot aan Darwin. Maar dat heb ik in 2007 weer ingehaald. Gemiddelde kosten per maand in 2003/2007: € 2000. (overnachtingen, eten, vervoer, tours). Excl. Retourticket ozz/ NZ.

In hoofdlijnen wat ik heb afgelegd: Sydney, Mildura (fruitplukken), Melbourne, Tasmanie (3 weken: tour en woofing), Melbourne (week bij familie), via Sydney naar NZ (noorder- en zuidereiland). Christchurch naar Brisbane. Vanuit daar in 2,5 week omhoog naar Cairns met hop on hop off bus plus bezichtiging highlights. Vanuit Cairns vliegen naar Alice Springs. Dan woofing in Adelaide op een fantastische plek: maslinhouse (eigenaar Peter Douglas) met uitzicht op zee.
Als hij nog in het woofing boek staat zeker daar aan de bak. Hij runt een B&B. Dus 's morgens was het plantjes water geven, ontbijt aan de gasten geven en vervolgens alle 7 kamers schoonmaken. Heel zwaar werk. ;-) en rest van de dag chillen en leuke dingen doen. Het enige nadeel: je zit ver van de stad Adelaide (uurtje rijden van Central). Gelukkig had hij een buurman die piloot was met een eigen vliegtuigje. Dus die bracht ons dan 'ff' naar Kangeroo Island ofzo.
Na Adelaide met vliegtuig naar Perth en daar met een week heen en terug van Perth naar Exmouth met een tour.
Vervolgens afsluiten in Singapore, Kuala Lumpur en London (bezoek aan een vriend).

Ik weet niet of de regels nog steeds zo zijn maar ik heb me destijds uitgeschreven bij de gemeente. Dan hoefde ik geen zorgverzekering te betalen etc. Omdat je dan geen inwoner bent van Nederland. Scheelt weer wat centen. :)
Daarnaast heb ik via Travel Active een ticket geboekt, ook de reisverzekering via hen geregeld. Wellicht is het tegenwoordig al genoeg met je nederlandse reisverzekering. Maar dat is vast wel na te gaan in de voorwaarden. :)
Telefoonabb had mn zusje tijdelijk overgenomen, maar tegenwoordig kun je er makkelijk een pauze opzetten. Australische sim erg prettig en een must. Vooral omdat je voor weinig kon sms'en naar bijv. Nederland. 15 eurocent destijds. :)

Succes!

Hoi Wazi,

Thanks voor je lange post! Leuk om te lezen :).

2000 euro per maand vind ik wel veel :eek:. Maar zoals hierboven al beschreven ben ik niet van plan het echte backpack leventje te leiden, maar meer te richten op werken en Australië beleven hoe het is wanneer je er echt woont (al blijft het natuurlijk nog wel wat anders!)

Telefoonabb had mn zusje tijdelijk overgenomen, maar tegenwoordig kun je er makkelijk een pauze opzetten.
Dat dacht je! Niet dus :(. Heb alles al uitgezocht, maar helaas pech. Zelfde probleem had ik de vorige keer dat ik in oz zat. Dus dat is gewoon een half jaar telefoonrekening betalen voor niks.

Ik laat met niet uitschrijven in Nederland, houdt gewoon hier verzekeringen aan. Ik heb mijn reisverzekering afgesloten bij Australian Backpackers. 210 euro voor 6 maanden, maar dan wel incl WA verzekering tijdens werk op vakantie en gratis retour bij ziekte/overlijden 1e EN 2e graads familie, waar het normaal alleen 1e graads is. Ook annuleringsverzekering bij hen afgesloten voor 28 euro, waarmee ik ZONDER REDEN kan annuleren. Stel dat ik de dag van vertrek toch besluit helemaal niet meer te gaan zou het me hooguit 280 euro kosten.. Maar dat ben ik natuurlijk niet van plan, haha.
Ik heb mijn vliegtickets ook geboekt via Australian Backpackers en vlieg met Cathay Pacific. Hiermee kan ik gratis eindeloos mijn vlieg data wijzigen en ik kan voordat mijn ticket geprint wordt, max 3 binnenlandse vluchten (met Qantas) in mijn ticket laten zetten voor 90/100 euro (incl brandstoftoeslag e.d.). Heb nu een vlucht van Syd naar Adl en Adl naar Perth erin laten zetten. Ook heb ik een tussenstop van 17 uur in Hong-Kong (expres zo geboekt) en heb ik daar een dagkamer geboekt om even bij te slapen en te douchen, zodat ik zo uitgerust mogelijk in Sydney aan kom. Daar verblijf ik sowieso de eerste 2 dagen in het hostel van Australian Backpackers en ik heb een pakket bij hun afgesloten waar Australische sim-kaart, VIP Backpackers kaart bij zit. Ook hebben zij in Australië een 24/7 noodnummer wat je kunt bellen (Nederlandse staf), is hun kantoor in Sydney mijn postadres voor werkgevers maar ook voor familie/vriendin in Nederland. Die kunnen bv kaartjes naar hun sturen en hun sturen het dan door naar waar ik op dat moment ben.
Zorgverzekering ga ik vanaf januari ook bij hun afsluiten. Hun hebben een samenwerking met de Amersfoortse waar je een speciale backpackers reisverzekering af kan sluiten. Dit houdt in dat je in januari kan starten met 0 euro vrijwillig eigen risico en extra pakketten zoals tandarts, in april alle pakketen eraf en vrijwillig eigen risico zo hoog mogelijk (dat vangt reisverzekering namelijk op) en als ik eind sept weer terug kom, alle pakketten er weer bij en vrijwillig eigen risico weer op 0. Daar bespaar ik mega veel geld mee, en dit is bij geen enkele 'normale' zorgverzekering mogelijk. Als ik in Oz zit betaal ik maar 79 euro zorgverzekering per maand (en dan krijg ik natuurlijk zorgtoeslag). En in Nederland is de verzekering nog steeds goedkoper als wat ik nu heb, en de vergoedingen zijn echt goed, want die heb ik naast mijn verzekering van nu gelegd. Kan natuurlijk komend jaar weer dingen in veranderen, maar verwacht dat het wel oke blijft. Het enige wat hun minder hadden is dat ze anticonceptie boven de 18 voor 50% vergoeden en alleen pil en spiraaltje. Nu heb ik een implanon, dus die zou niet vergoed worden.. Maar heb met mijn huisarts al af kunnen spreken dat die dit jaar december nog vervangen wordt, dan valt het nog mooi in de verzekering die ik nu heb en dat ding zit er 3 jaar in, dus dan heb ik daar verder komend jaar niets mee van doen.

Groetjes!

Pas trouwens op met uitschrijven en zorgverzekering opzeggen. Je moet langer dan 12 maanden weg blijven uit Nederland, anders dan komen ze alsnog bij je claimen. Ik had in 2006 namelijk bij terugkomst maar wat veel moeite om het College van Zorgverzekeringen (insert random kots smiley) duidelijk te maken dat we 12 maanden weg waren gebleven. Het waren er namelijk 11 maand en 25 dagen....

Soo,... Je hebt het al aardig op de rit...

Je schrijft dat je het echte leven wilt proeven en niet teveel het hippe backpackers-scene opzoeken. (Je drinkt toch wel bier hè?) Groots gelijk! Dat zuipen kost alleen maar vreselijk veel van je budget. Maar dan zou ik ook niet in de fruitpicking gaan werken, want dan ervaar je ook niet het echte leven, dat is ook voornamelijk backpackers werk. Dan zou je in je eigen branche moeten gaan zoeken, vrienden maken, veel met locals optrekken, vereniging...

Maar ik weet zeker dat je het leven daar zult gaan waarderen!
FF over WWOOF: dat is toch onbetaald, alleen tegen kost en inwoning? Moet je ook maar willen!?

He Gwen,

Ben erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Ik heb in 2004 en 2006 wat rondgetrokken, maar dat was echt gewoon vakantie, dus zonder werk. Ben ook geen 'typische' backpacker als die al bestaat :) Zie ook liever wat van de wijdere omgeving, dan alleen de binnenkant van een kroeg :)

Hou ons vooral op de hoogte enne, Whyalla ligt niet echt op de reguliere toeristische route, maar mocht je een grotere 'rural' plaats willen bezoeken: geef maar een gil :)

Janka

Gwen komt straks een tijd bij een heel normaal Nederlands maar zeer ingeburgerd gezin in huis, kan ze heeeel goed ervaren hoe het hier is ;)

Hee HardCore,

Nee, ik drink geen bier :oops:.. Maar ook geen wijn en rosé... :rolleyes: Lekker makkelijk. Doe mij maar Malibu!!

WWOOFen is inderdaad onbetaald, maar je werkt ook maar 4 tot 6 uur per dag en kunt ook veel socializen met het gezin, wat je als fruitplukker waarschijnlijk weer minder kan.
Ik denk sowieso dat fruit plukken niet echt mijn ding is, aangezien ik een aardig slechte rug heb.
Heb ook verhalen van anderen gehoord die bijv bij een benzinestation in de middle of nowhere werkten; lijkt me ook leuk! Ik ga daar gewoon kijken wat ik allemaal tegen kom. Hoor dat het moeilijk is om baantjes in de grote steden te vinden en dat geloof ik gelijk. In de outback moet het net wat makkelijker zijn, maar natuurlijk niet te kieskeurig in wat je aan neemt.

Ik heb even gegoogled waar Whyalla ligt Janka. Ik ben vorige keer ook in Ceduna geweest en dat was 12 uur met de bus vanuit Adl, dus denk dat Whyalla zo'n 5 of 6 uur is? Zoals het er nu naar uit ziet ben ik maar 1 weekje in Adl en dan ga ik door naar Perth, maar wie weet waar ik uiteindelijk allemaal later nog terecht kom.

Jazeker praten Sas, Dirk en de meiden Engels in huis....... Duhhh.. Nederlandse taal moet niet behouden worden, alleen de Nederlandse 2e wereld geschiedenis ;). Kan niet wachten om weer bij Sas te zijn. Vorige keer hebben we ook echt gave dingen gedaan en gezien.

Truckstop werk past wel bij jou denk ik. Beetje achter die bar, pie's verkopen aan grove, bebaarde, getatoeëerde truckers.

Wordt dan wel een prins in de witte truck in plaats van witte paard, maar ja,... als-ie maar voor je zingt!

Vandaag mijn verjaardag gevierd met een picknick in het park en ik ben super verwend met cadeau's!! Heb weer een aantal gave dingen gekregen voor mijn backpack trip.
Zoals de backpackers bijbel; de Loneley Planet, een super handige zaklamp met zonnecel oplader en draai oplader (1 min draaien voor 80 min licht), verschillende maten deuter mesh sacks voor kleding etc in te doen, een deuter boot bag, een ontzettend handige toilettas, een flightbag voor mijn backpack, Xenos cadeaubonnen, bon van Bever Sport en geld. Ben al een heel eind!! ;):cool:

WAUW wat liep ik achter zeg ;) Veel gebeurd! Leuk om weer ff bij te lezen :)
wbt 88 dagen rural werk voor je 2e WHV....
Ik heb vorig jaar immigratie gebeld omdat het mij ook niet precies duidelijk was.
  • Het hoeft niet perse via Wwooffen te zijn (de organisatie is wel super handig, aanrader!)
  • er is GEEN scheiding tussen bedrijven die wel kunnen aftekenen & bedrijven die niet kunnen tekenen,
  • diegene hoeft ook geen ABN # te hebben
  • het mag zelfs een huis zijn met een 1/4 acre blok
Maar het MOET:
In de juiste postcode zitten (is bijna heel oz behalve grote steden)
Specifiek werk zijn (zie lijst op de formulieren)
En zo zijn er nog een paar regeltjes maar bovenstaande vond ik wel heel fijn om te weten! Ineens had ik genoeg dagen :up:

Ik heb toen ik aankwam 4 weken bij een vriendin in Tuntable Falls gewoont en haar iedere dag geholpen op haar property, gewoon omdat ik het leuk vond en om mijn 'steentje bij te dragen'. Daarna 5 maanden bij iemand gewoond in de Adelaide Hills overdag werkte ik een paar uurtjes buiten omdat hij er niet aan toe kwam (ook deed ik boodschappen en maakte ik het huis schoon maar dat telt niet!!) en zo hoefde ik geen huur te betalen, daarnaast werkte ik een paar avonden per week in de locale kroeg. Beide adressen mochten voor me aftekenen. Omdat ik het graag wilde meemaken heb ik ook een tijdje op een Station in Ivanhoe gewerkt. Zonder problemen m'n 2e jaar visum gekregen YAY!! was het de-facto visum maar zo simpel te verkrijgen :confused:

Hou ons vooral op de hoogte enne, Whyalla ligt niet echt op de reguliere toeristische route, maar mocht je een grotere 'rural' plaats willen bezoeken: geef maar een gil :)

Janka

Janka waar zijn de Cuttle Fish? Weet jij meer als 'whyalla-er'?? Vorig jaar wilde ik al naar de migratie gaan om te duiken/snorkelen maar blijkbaar waren ze er ineens niet :( en dit jaar wilde ik weer gaan en weer zijn ze er niet :(

Je weet dat het ongeluk brengt om je verjaardag te vieren voor je werkelijk jarig bent??? En zeker als jet het zo ver van te voren doet :p
Is dat zo?! Was idee van mn moeder, haha. Alles te maken met weer... Eind september is het weer hoogstwaarschijnlijk niet meer goed genoeg om te gaan picknicken en moet je toch iedereen thuis uitnodigen. Op zich ook heel gezellig, maar een studio moet echt iedereen een voor een komen. Maar zoooo ver vanteovoren is het toch niet.. 18 dagen maar :rolleyes:

Janka waar zijn de Cuttle Fish? Weet jij meer als 'whyalla-er'?? Vorig jaar wilde ik al naar de migratie gaan om te duiken/snorkelen maar blijkbaar waren ze er ineens niet :( en dit jaar wilde ik weer gaan en weer zijn ze er niet :(

Uhm, tja... dat klopt... Het schijnt dat ze nu meer richting Pt Augusta zitten, maar of ze daar echt een 'vaste stek' hebben... En sowieso zijn het niet de aantallen die hier zaten.

Waar het euvel hem precies in zit is niet bekend. Sommigen geven de industrie er de schuld van en de evt komst van een 'desal plant' zorgde voor de nodige opschudding. Die laatste komt er nu niet, maar dat heeft o.a. te maken met het niet doorgaan van de Olymic Dam extension.
Anderen geven de zeehonden de schuld. Sinds vorig jaar hebben we hier nl een 'kolonie' zeehonden. Vanaf het vaste land moeilijk te zien (of je moet (illegaal) het terrein van OneSteel op). Maar het schijnt, dat zeehonden cuttle fish erg lekker vinden...
Nu was daar ook een discussie over: hoe verjaag je zeehonden? Of moet je het millieu zijn gang laten gaan.

Maar lang verhaal kort: de enorme hoeveelheden cuttle fish zitten hier momenteel niet meer....

We hebben wel dolfijnen in de jachthaven. Ideetje?

Janka :)

We hebben wel dolfijnen in de jachthaven. Ideetje?
Janka :)

Echt jammer :( Ik had het graag een keertje meegemaakt om tussen miljoenen cuttle fish te snorkelen of te duiken. Hopelijk vinden ze ergens weer een vaste stek! Helaas Janka, voor de dolfijnen kom ik niet naar Whyalla ;) die hebben we nl ook in Wallaroo :up: Als ik van de zomer een keer stoer genoeg ben spring ik in t water als ik ze weer zie. Ben stiekum een klein beetje huiverig sinds we 'mr taxman' (die witte haai) hebben gezien daar :D

Back