Hans, Sara en Marcel wonen in Alice Springs!

Grappig dat je dat vraagt want we moeten daar zelf nog langs! Momenteel zijn we alles aan het vertalen (behalve dus het diploma zelf, dat laat ik pas vertalen na de legalisatie) en ik ga pas nadien langs bij die twee ministeries!
Maar van zodra ik er geweest bent, dan zal ik het op het forum zetten, zodat je weet hoelang het duurt hoor!

Sara

Ik dacht dat  je er al geweest was voor Hans!
Is het beter om eerst je diploma's te laten vertalen vóór je ze laat legaliseren?
Op dit forum zegt de een van wel, de andere van niet...
Bij welk bureau laten jullie de diploma's vertalen? Oh ja, al de vertaalbureau's in België zal ik ook wel ergens vinden op het internet zeker.
Zoeken, lezen, zoeken, lezen... maar 't is de moeite hé als het is om te verhuizen naar het land van onze dromen!

Nee voor Hans is alles gewoon vertaald (door een zelfstandig vertaler uit Antwerpen en geen vertaalburo, was goedkoper) en dan naar de TRA gestuurd, dan moet je niet eerst naar die ministeries hoor.
Ik moet de mijne wel laten legaliseren omdat ik als mede-applicant meegegaan ben, en dus mijn diploma's nog niet door een Oz-overheid of zo bekeken geweest zijn.
Daarnaast is het zo dat Hans als goudsmid vooral bekeken wordt op zijn ervaring en bekwaamheid dan op zijn diploma, dus dan is het minder belangrijk dat dat diploma gelegaliseerd is.
Ik ga mijn diploma eerst laten legaliseren, dan staat dat ook bij de vertaling. Weet niet of dat de juiste werkwijze is, maar dat lijkt me het volledigste.

om dit te bevestigen... heb zelf al wat ervaring gehad met het vertalen en wettigen van documenten!!! eerst alles laten legaliseren en dan vertalen - de legalisatie stempel moet ook mee vertaald worden!!

groetjes Mon

Joepie! Even navraag gedaan bij de NT Government én wij kunnen ons belgisch rijbewijs gewoon laten omzetten naar een Aussie rijbewijs, zonder theorietest of practisch rijexamen! (zie antwoord hieronder)

Subject to certain conditions, overseas driver licences may be transferred to the Northern Territory.
Transfers will be to base grade classes only, ie. class “C” (car) and, class “R” (Rider-motorcycle).
New Zealand licence transfers are not restricted to base grades, however applications for the
transfer of heavy vehicle classes will be assessed on a case by case basis.
All licence transfer applicants from the following recognised countries are exempt from the
requirement for an entry level theory test and practical driving test.
Recognised Countries
• Austria
Belgium
• Canada
• Croatia
• Denmark
• France
• Finland
• Germany
• Greece
• Ireland
• Italy
• Japan
• Luxembourg
• Netherlands
• New Zealand
• Norway
• Portugal
• Singapore
• Switzerland
• Spain
• Sweden
• United Kingdom
• United States of America

Toch al een zorg minder!  :up:

Sara

Dat is goed nieuws voor diegenen die naar oa NT gaan.

:cheer:[size=14pt]GO NT[/size] :cheer:

De moeite waard om even op de draadje http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=435.0 te zetten??

Rene

Onderstaande boodschap  :spam: en  :eek:fftopic:

Heb het inmiddels gelezen. Zal voor sommige mensen een uitkomst zijn!!

Rene

Onderstaande boodschap  :spam: en  :eek:fftopic:

Sara,

Geweldig!! Bedankt, door alle toestanden thuis (met mijn moeder) ben ik het totaal vergeten om het aan Clint te vragen.

DANK JE WEL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes Ellen

Ja Lin inderdaad, want zorgen zijn er nog genoeg! Zullen we genoeg spaargeld hebben, vinden we een goeie thuis voor Rudi, komt Marcel veilig aan, zal mijn moeder ooit nog tegen me praten als we vertrekken,....?
It is a tough journey, but well worth it!  :-D

Sara

Even een kleine update, ben zo tevreden! Dit weekend is er een koppel komen 'kennismaken' met Rudi, zij zouden eventueel Rudi wel willen adopteren. Ze hadden Rudi zien staan op die website voor Bullterriers.
Hans en ik waren er niet helemaal gerust in, Rudi houdt niet zo van vreemde mensen, hij heeft tijd nodig om nieuwe vriendjes te maken, maar....het ging erg goed en hij was gelijk enthousiast en kwispelen en knuffelen! Fantastisch!!  :-D  :-D  :lol:
Wij gaan over twee weken bij hen op bezoek! Zelfs Rudi kijkt er al naar uit! Misschien een leuke nieuwe thuis voor hem!!

Sara

Hey Sara,

Dat is inderdaad goed nieuws. Weer een zorg minder voor jullie. Fijn dat ie het goed kon vinden met de nieuwe mensen.  :up: :up:

En nu maar hopen dat goed blijft gaan. Maar aangezien je een hond niet voor de gek kan houden, geloof ik dat wel goed gaat.

Rene

ps. pmmetje gestuurd.

Spannend zeg Sara, hopelijk dat het bij hun thuis ook gelijk klikt! En dat Rudi zich daar ook gelijk thuis voelt.

Sterkte weer hoor!
Syl

[quote author=sarabaes link=topic=2514.msg34641#msg34641 date=1131009890]
Ja Lin inderdaad, want zorgen zijn er nog genoeg! Zullen we genoeg spaargeld hebben, vinden we een goeie thuis voor Rudi, komt Marcel veilig aan, zal mijn moeder ooit nog tegen me praten als we vertrekken,....?
[/quote]

Over dat laatste zou ik me niet al te druk maken; ze zal het toch op de een of andere manier moeten gaan begrijpen. Het is natuurlijk een vreselijke moeilijke situatie en je hoort vaak over het feit dat familie, vrienden, kennissen etc vol onbegrip kunnen reageren. Er zal toch begrepen moeten worden dat jullie je verder willen ontwikkelen en jullie wereld willen verrijken. En helaas begrijpen veel mensen dat niet (velen zijn ook zo plaatsgebonden).
Succes natuurlijk ook met jullie andere dingen die allemaal geregeld moeten worden  :wink:

Hey Jean, dat gedoe met mijn moeder is inderdaad ni makkelijk. Ze heeft zelf lange tijd in Congo gewoond, dus weet wel dat er meer dingen te zien zijn dan hier in België, maar volgens haar gaan we haar 'vergeten' als we weggaan. Ik heb er in een ander 'Problemen met familie'-topic al veel over gelezen, maar het blijft moeilijk. Ik hoop enkel dat ze me vergeeft en na een tijdje Oz toch weer contact zal willen....

Sara

[quote author=sarabaes link=topic=2514.msg35500#msg35500 date=1131526663]
Ik hoop enkel dat ze me vergeeft en na een tijdje Oz toch weer contact zal willen....
Sara [/quote]

Dat gebeurt wel Sara, maak je daar maar geen zorgen over!! Bloed kruipt................

Rene

[quote author=Rene-L link=topic=2514.msg35547#msg35547 date=1131533873]
Bloed kruipt................

Rene
[/quote]

.....waar het soms beter niet zou zitten!  :lol:

Sara

[quote author=sarabaes link=topic=2514.msg35550#msg35550 date=1131534338]
[quote author=Rene-L link=topic=2514.msg35547#msg35547 date=1131533873]
Bloed kruipt................

Rene
[/quote]