Het grote auto topic

[quote author=sylvia en rob link=topic=3356.msg72750#msg72750 date=1160416441]
enig idee hoe je kan zien welk type toyota een inschakelbare 4wd heeft ( of wordt het zo een autoforum )
ben al een tijdje aan het surfen maar  :-( :cry:

bedankt wilco voor je advies en raad :up:
[/quote]

Wel/niet inschakelbare AWD zou ik geen al te groot punt van maken. Inschakelbare AWD heeft ook nadelen, iets wat ik met een Jeep Wrangler goed heb gemerkt. Die heeft inschakelbare AWD, en dus normaal gesproken achterwiel aangedreven. Als de weg nat is word deze jeep heel gevaarlijk als je met 2WD blijft rijden, en heb meerdere malen gehad dat de achterkant ineens uitbrak in een bocht waar ik bewust al zeer voorzichtig doorheen reed. De motor had zelfs bij hele lage toeren erg veel koppel (denk 1000 rpm), wat die wielen gewoon niet aankonden als het nat werd. Je kan echter niet permanent met 4WD blijven rijden, want als het wegdek te droog is dan krijg je veel wringing in de aandrijflijn, wat weer slecht is voor de levensduur. Dit was omdat het een vaste koppeling had tussen voor/achterwielen (ipv een slipdifferentieel wat moderne systemen hebben) Je kon het systeem wel in/uitschakelen met lage snelheden, met een speciale pook, maar je moest je er wel continu van bewust zijn wat je geselecteerd had, en opletten wanneer de weg te droog werd. Zelfs wanneer het zeiknat was, en je een korte bocht maakte op een parkeerterein, dan voelde je de aandrijflijn ernstig wringen, dus werd het weer tijd de 4WD uit te schakelen.

Ik heb me er persoonlijk mee vermaakt hoor (groot kruispunt, lange bocht, natte weg: even een tik op het gaspedaal en driften maar!), en ik wist wanneer ik wat moest inschakelen, maar zelfs dan nog heb ik een aantal momenten gehad waar ik me wezenloos van schrok, omdat de auto ineens onder me vandaan schoof.  Dit is absoluut niet iets waar ik mijn vriendin de weg mee op zou sturen, die heeft geen flauw benul van het hoe en waarom van inschakelbare AWD. In haar handen zou het ding levensgevaarlijk zijn als het nat word!

Let wel, dit verhaal gaat op voor een Jeep Wrangler uit 1992 (waar met moeite 4 mensen in passen), en niet perse voor iedere achterwiel aangedreven 4WD, maar hou het in de gaten.
 
[quote author=David link=topic=3356.msg72763#msg72763 date=1160450838]

Wel/niet inschakelbare AWD zou ik geen al te groot punt van maken. Inschakelbare AWD heeft ook nadelen, iets wat ik met een Jeep Wrangler goed heb gemerkt. Die heeft inschakelbare AWD, en dus normaal gesproken achterwiel aangedreven. Als de weg nat is word deze jeep heel gevaarlijk als je met 2WD blijft rijden, en heb meerdere malen gehad dat de achterkant ineens uitbrak in een bocht waar ik bewust al zeer voorzichtig doorheen reed.
[/quote]

Daarom heb ik voor de nieuwe Pathfinder gekozen. Die heeft meerdere keuzes: 2WD (achterwielen), auto (afhankelijk van de weggesteldheid), 4WD High en 4WD low.
Vooral die Auto stand is in jouw geval dus zeer handig.
Normaal gesproken rij je 2WD, totdat er ergens een glad stuk wegdek is. Dan wordt gelijk het aandrijfvermogen verdeeld over zowel de voor- als de achterwielen.

De auto ontwerpers hebben verschillende namen voor inschakelbare 4WD. Nissan noemt het Mode selector.
Waar ik naar gekeken heb is op autotrader en dan de testen gelezen, met de gegevens van de auto. Daar kunje meestal wel op uit halen wat voor soort het is. Is het een AWD, dan is het een permanente 4WD.

Wilco
 
Nou, het is weer tijd om dit oudere topic weer eens nieuw leven in te blazen.

[quote author=Wilsil link=topic=3356.msg71929#msg71929 date=1159227526]
Perthpete,
Ik stem voor de 300C, met de 5.7 Hemi uiteraard.
[/quote]

[quote author=Tekkel link=topic=3356.msg71890#msg71890 date=1159190411]
Mijn keuze; de 300C een auto met een smoel[/quote]

Wilco en Bart, ik heb naar jullie geluisterd hoor ... Ik heb er een besteld, donkerblauw ... ( :donttell: [size=6pt]en inderdaad een Hemi [/size]  :donttell: )
 
Oh, wat cool :up: :up: :up:
Dan moet je me wel eens op komen halen voor een ritje, als wij in de buurt van Perth beland zijn :p

En anders wil ik er op passen voor je, als jullie eens een week of 6 naar Holland gaan :grin:

Bart
 
Wij hebben nu sinds 1.5 week een 3.4 liter V6 Toyota Prado uit 2002. Alle spullen die we bij ons hebben passen er net in. We moeten niet veel meer mee gaan nemen, anders lukt het niet meer :)

De eerste 4WD track zit er op en dat ging heel goed.

In de stad zuipt ie ongeveer 1 op 6.5 en op de highway wordt dat ongeveer 1 op 7.3 Dan is het toch wel handig om te tanken op dinsdag of woensdag, want in totaal kan er 159 liter in de hoofd- en subtank. Iemand trouwens een idee waarom de benzine hier op woensdag het goedkoopste is? Misschien, omdat de meeste mensen in het weekend een dagje of weekendje weg gaan?
 
Omdat de mensen op donderdag hun loon bijgeschreven krijgen. (Vaak op woensdag overgemaakt, en donderdag pas beschikbaar)
Ook is het om de 2 weken op donderdag pensioner day, en krijgen de pensioengerechtigden hun pensioen, en dus is er meer te besteden bij de pomp.

Op dinsdag/woensdag is de portemonnaie bij veel mensen leeg, en wordt er dus weinig brandstof verkocht, en zijn de prijzen laag.

Groeten Sander
 
Hmmm, onze ervaring is dat het nogal eens wisselt (wanneer de benzine het goedkoopst is). Zeker is dat het duurder wordt vlak voor een lang weekend. En in zijn algemeenheid lijkt het op zondag en begin van de week het vaakst wat goedkoper te zijn. Maar helaas niet zo regelmatig dat je er op kunt rekenen ...
 
Nou Peter, kom maar eens langs hoor met die gigantische benzine slurpende rappers bak van jullie.
Tja, die nieuwe baan van je werpt nu al z'n vruchten af.  :up:
 
Peter, plak er even een sticker op: New.

Dan is Jack helemaal tevreden.

Enne, werkpaard.
Jaja, wat moet-ie werken dan?
 
[quote author=Annemiek link=topic=3356.msg113274#msg113274 date=1205008396]
Wij hebben nu sinds 1.5 week een 3.4 liter V6 Toyota Prado uit 2002. Alle spullen die we bij ons hebben passen er net in. We moeten niet veel meer mee gaan nemen, anders lukt het niet meer :)

De eerste 4WD track zit er op en dat ging heel goed.

In de stad zuipt ie ongeveer 1 op 6.5 en op de highway wordt dat ongeveer 1 op 7.3 Dan is het toch wel handig om te tanken op dinsdag of woensdag, want in totaal kan er 159 liter in de hoofd- en subtank. Iemand trouwens een idee waarom de benzine hier op woensdag het goedkoopste is? Misschien, omdat de meeste mensen in het weekend een dagje of weekendje weg gaan?
[/quote]

Oei, dat vind ik best een hoog verbruik! Ik heb ook mijn autodroom uit laten komen door in 2003 een 20 jaar (1984)oude Nissan Patrol 3.3 TD te kopen. (MQ model). (Ha, ik zorg eigenlijk dat de meeste van mijn dromen uitkomen! :up:) Heeeeeeeeeeeeeeeel sterk, eigenlijk beter off road (en dan bedoel ik echt off road, niet on gravel) is het echt een Beast! Heeft me overal gebracht, inclusief Kimberley/Mitchell Plateau/Cape York-old telegraph road etc.

Maar on road rijd ie ongeveer 1 op 10. Begrijp ik het goed dat dat dan komt omdat het een diesel is en daarom zuiniger? Mind you, off road zakt die prestatie aanzienlijk en is het ongeveer 1 op 6/7.

Voor het echte 4wd/outback/expeditie werk zou ik niets anders willen hebben dan een "oude" Nissan Patrol of Toyota Landcruiser (troopy). Alle andere merken zijn onvoldoende vertegenwoordigt om onderdelen in de buurt te hebben. Soms ben je zelfs afhankelijk van een andere auto die langskomt om iets te fixen.Zo hebben bij mij die ijzeren klerenhangers (weet je wel) al hele goede diensten verricht, zoals mudguards vastzetten enzo.....

Zelfs voor de Nissan Patrol heb ik een onderdeel moeten laten overvliegen uit Brisbane/Cairns toen ik in Bamaga (tip of Cape York) stond met gebroken gearbox mounds. Haha, en toen nog konden ze alleen 2 linker krijgen en hebben ze de andere in een rechter exemplaar moeten omlassen. Vraag me nie hoe..........

Ik doen mijn Patrol nooit meer weg. Die blijft dienst doen als 4wd auto totdat ie uit elkaar valt. Ik ga hem vandaag weer ophalen van de garage. Hij moest een service en hij stopte niet meer.........Das ook wel grappig: sta je naast de auto met de sleutel in je hand, loopt de motor nog door! Wat ze nu hebben gedaan?: Er loopt een kabeltje via het dashboard naar binnen die het toevoerklepje sluit en de motor dus stallt! Geweldig. Ze namen het heel letterlijk toen ik zei dat het niet een dure reparatie moest worden!  :up: :lol: :grin:

Hier nog even een plaatje want ik ben natuulijk gek op mn autootje!
http://members.lycos.nl/jetontour/images/rainbowbeach/26auto.JPG

Henriette
 
[quote author=Jack link=topic=3356.msg113393#msg113393 date=1205142528]
Heb je een foto van the territory, beste Pete from perth.
Jack :evil:
[/quote]
Natuurlijk Jack:

461421334_4a42376aff.jpg
 
Nu snap ik ook waarom je de 5.7 Hemi wil.
Kan je nog meer de hoon spelen en strepen trekken.

Wat is-tie schoon......
 
Hij is zeer mooi Pete,
Waar zijn de mudbandjes?.........

Ligt dat aan .....[quote author=Wilsil link=topic=3356.msg113546#msg113546 date=1205363191]
Nu snap ik ook waarom je de 5.7 Hemi wil.
Kan je nog meer de hoon spelen en strepen trekken.

Wat is-tie schoon......[/quote]

Ook nog wat fotootjes tijdens het ruige off the road tracks.

:up: :up: :up:

Jack :evil:
 
Back
Top