[quote author=sylvia en rob link=topic=3356.msg72750#msg72750 date=1160416441]
enig idee hoe je kan zien welk type toyota een inschakelbare 4wd heeft ( of wordt het zo een autoforum )
ben al een tijdje aan het surfen maar :-( :cry:
bedankt wilco voor je advies en raad
[/quote]
Wel/niet inschakelbare AWD zou ik geen al te groot punt van maken. Inschakelbare AWD heeft ook nadelen, iets wat ik met een Jeep Wrangler goed heb gemerkt. Die heeft inschakelbare AWD, en dus normaal gesproken achterwiel aangedreven. Als de weg nat is word deze jeep heel gevaarlijk als je met 2WD blijft rijden, en heb meerdere malen gehad dat de achterkant ineens uitbrak in een bocht waar ik bewust al zeer voorzichtig doorheen reed. De motor had zelfs bij hele lage toeren erg veel koppel (denk 1000 rpm), wat die wielen gewoon niet aankonden als het nat werd. Je kan echter niet permanent met 4WD blijven rijden, want als het wegdek te droog is dan krijg je veel wringing in de aandrijflijn, wat weer slecht is voor de levensduur. Dit was omdat het een vaste koppeling had tussen voor/achterwielen (ipv een slipdifferentieel wat moderne systemen hebben) Je kon het systeem wel in/uitschakelen met lage snelheden, met een speciale pook, maar je moest je er wel continu van bewust zijn wat je geselecteerd had, en opletten wanneer de weg te droog werd. Zelfs wanneer het zeiknat was, en je een korte bocht maakte op een parkeerterein, dan voelde je de aandrijflijn ernstig wringen, dus werd het weer tijd de 4WD uit te schakelen.
Ik heb me er persoonlijk mee vermaakt hoor (groot kruispunt, lange bocht, natte weg: even een tik op het gaspedaal en driften maar!), en ik wist wanneer ik wat moest inschakelen, maar zelfs dan nog heb ik een aantal momenten gehad waar ik me wezenloos van schrok, omdat de auto ineens onder me vandaan schoof. Dit is absoluut niet iets waar ik mijn vriendin de weg mee op zou sturen, die heeft geen flauw benul van het hoe en waarom van inschakelbare AWD. In haar handen zou het ding levensgevaarlijk zijn als het nat word!
Let wel, dit verhaal gaat op voor een Jeep Wrangler uit 1992 (waar met moeite 4 mensen in passen), en niet perse voor iedere achterwiel aangedreven 4WD, maar hou het in de gaten.
enig idee hoe je kan zien welk type toyota een inschakelbare 4wd heeft ( of wordt het zo een autoforum )
ben al een tijdje aan het surfen maar :-( :cry:
bedankt wilco voor je advies en raad
[/quote]
Wel/niet inschakelbare AWD zou ik geen al te groot punt van maken. Inschakelbare AWD heeft ook nadelen, iets wat ik met een Jeep Wrangler goed heb gemerkt. Die heeft inschakelbare AWD, en dus normaal gesproken achterwiel aangedreven. Als de weg nat is word deze jeep heel gevaarlijk als je met 2WD blijft rijden, en heb meerdere malen gehad dat de achterkant ineens uitbrak in een bocht waar ik bewust al zeer voorzichtig doorheen reed. De motor had zelfs bij hele lage toeren erg veel koppel (denk 1000 rpm), wat die wielen gewoon niet aankonden als het nat werd. Je kan echter niet permanent met 4WD blijven rijden, want als het wegdek te droog is dan krijg je veel wringing in de aandrijflijn, wat weer slecht is voor de levensduur. Dit was omdat het een vaste koppeling had tussen voor/achterwielen (ipv een slipdifferentieel wat moderne systemen hebben) Je kon het systeem wel in/uitschakelen met lage snelheden, met een speciale pook, maar je moest je er wel continu van bewust zijn wat je geselecteerd had, en opletten wanneer de weg te droog werd. Zelfs wanneer het zeiknat was, en je een korte bocht maakte op een parkeerterein, dan voelde je de aandrijflijn ernstig wringen, dus werd het weer tijd de 4WD uit te schakelen.
Ik heb me er persoonlijk mee vermaakt hoor (groot kruispunt, lange bocht, natte weg: even een tik op het gaspedaal en driften maar!), en ik wist wanneer ik wat moest inschakelen, maar zelfs dan nog heb ik een aantal momenten gehad waar ik me wezenloos van schrok, omdat de auto ineens onder me vandaan schoof. Dit is absoluut niet iets waar ik mijn vriendin de weg mee op zou sturen, die heeft geen flauw benul van het hoe en waarom van inschakelbare AWD. In haar handen zou het ding levensgevaarlijk zijn als het nat word!
Let wel, dit verhaal gaat op voor een Jeep Wrangler uit 1992 (waar met moeite 4 mensen in passen), en niet perse voor iedere achterwiel aangedreven 4WD, maar hou het in de gaten.