Het grote auto topic

[quote author=Jan and Erna link=topic=3356.msg114499#msg114499 date=1206431009]
Leuk gehad, Wilco??
Hadden jullie geboekt van te voren,ik hoorde dat er geen camping plek meer te krijgen was richting zuiden en gisteren in op tocht terug.

[/quote]

Hi Erna,
Geen probleem. De groepsplek was helemaal vrij en twee campertrailers hebben op de parkeerplaatsen gestaan. We waren met 15 auto's, een hele groep.
Vrijdag middag eerst naar Black Point met ons als trip leider omdat wij de weg wisten, zaterdag de duinen in en het strand op en daarna de Calcup (bijgenaamd de Widowmaker) op. Een lange dag, vooral omdat enkele auto's moeite hadden om de duinen over te komen. Zondag een rustige dag in een winery en 's avonds een nachtrit met river crossings. Erg leuk.

:up:

Gelukkig dat het dit weekend niet was, denk dat die rivier wel wat dieper zal zijn geweest met die bak regen van gisteren. Of misschien nog leuker???

zojuist op het xpdite uitje- VIC kwam ter sprake- een xpdite 4WD uitje. Anyone???

(ofwel- wie heeft er zin in een weekeindje ruig 4WDen door VIC??)

[quote author=Luuk link=topic=3356.msg115452#msg115452 date=1207387616]
Nu nog even sparen voor een 4WD. :p
[/quote]

Het hoeft niet veel te kosten om een hoop lol te hebben  :up: :wink:

Henriette

[quote author=mammavark link=topic=3356.msg115563#msg115563 date=1207479152]
zojuist op het xpdite uitje- VIC kwam ter sprake- een xpdite 4WD uitje. Anyone???

(ofwel- wie heeft er zin in een weekeindje ruig 4WDen door VIC??)
[/quote]

Can I come too :up:
Of je komt deze kant op, ruiger krijg je het niet....

Jack :evil:

[quote author=henriette link=topic=3356.msg115610#msg115610 date=1207528728]
[quote author=Luuk link=topic=3356.msg115452#msg115452 date=1207387616]
Nu nog even sparen voor een 4WD. :p
[/quote]

Het hoeft niet veel te kosten om een hoop lol te hebben  :up: :wink:

Henriette
[/quote]

Daar heb je gelijk in! We moeten even kijken wat  voor auto we kopen als we aankomen. Een 4WD met daarbij lidmaatschap van een club is natuurlijk wel een erg leuke binnenkomer.

Gezien hier toch wel een aantal autokenners zitten en niet opnieuw een draadje wilde opstarten over auto's hier maar mijn vraag.

Voor mijn avontuur in Oz zou ik liefst een auto willen hebben waar ik, gezien de km's die ik er in ga maken niet mega zuipt, een paard en trailer mee kan trekken, dirt roads kan rijden, enigs confortabel kan zitten en ruimte heb voor wat spulletjes (zoals tent e.d) en waarin ik mijn hond veilig in kan vervoeren. Ik ben wel het type voor een terreinwagen, maar deze hoeft niet vol met bull- en sidebars te zitten.

Ik krijg hier allerlei adviezen, maar dat zijn allemaal mensen in NL. Maar om een beetje een budget te kunnen bepalen zijn jullie adviezen welkom!

Groetjes,
Kathren

Ik beschouw mezelf dan niet als een autokenner, maar zie met enige regelmaat 4WD's rijden hier...

- Nissan Patrol
- Toyota Landcruiser (Prado)
- Land Rover
- Jeep (It's a Jeep thing :p)
- Holden Jackaroo
- Mitsubishi Pajero
- Ford Territory
- Nissan X-Trail
- Toyota Rav4

en zo zijn er nog wel een aantal te noemen (denk ik)...

Op www.carsales.com.au kun je als je zoekt per Make / Model je vast wel een indicatie van prijzen krijgen. Het is een beetje moeilijk inschatten wat een auto kost. Prijzen kunnen wellicht per staat ook nog verschillen.

Wij zitten binnenkort wel aan een trekhaak te denken voor onze auto. Omdat we lid zijn geworden van een duikvereniging van de Universiteit zou het wel handig zijn om meerdere mensen te hebben die de aanhanger met materiaal of aanhanger met boot zou kunnen trekken. Voor onze auto moet er dan een heavy-duty trekhaak op die $480,- kost incl. montage (aan huis). Als je geen heavy-duty trekhaak nodig hebt kan het vaak goedkoper.

Maar op basis van je criteria dat hij niet mega zuipt, wel paard met trailer mee kan trekken (gaat zowieso verbruik mee omhoog), comfortabel rijden, spulletjes mee, dirt roads zou ik denk ik kiezen voor toch een wat kleinere 4WD zoals de X-trail of RAV4.

En stiekem toch een bullbar erop laten zetten of kopen. Dat zou ik toch wel doen.

Ook al ben je niet van plan veel 's nachts te rijden mocht je een keer een avond ritje hebben ergens meer buiten de grote steden (en dat ben je denk ik wle van plan omdat je ook een tent kwijt wilt) en je rijd een keer een kangaroe aan dan ben je blij dat je zo'n ding hebt.

Toen ik op een boerderij bij Emerald (qld) in de buurt werkte heb ik ook een kangaroe aangereden.  :evil: Dan ben je dus echt wel blij dat je zo'n barr erop hebt zitten. Je wilt natuurlijk niet dat je dure motorkap en radiator aan gort gaan toch!

Yep, wat Maluka en Stefmar zeggen, beide mee eens.
Over dat verbruik, tja, en diesel zou kunnen, dat is in ieder geval qua verbruik gunstiger. Alleen is diesel wel weer een stukkie duurder dan bezine, en ik weet dus niet of het opweegt tegen het betere verbruik. Wel heb je meer trekkracht met diesel ....

Ik geef niets om auto's en ik weet er ook niet veel van, maar wél dat de Nissan Patrol zo'n beetje de smerigste van allemaal is! Het zal geen bijbel zijn, maar misschien heb je hier iets aan: www.greenvehicleguide.gov.au.

Groetjes :)

[quote author=Maluka link=topic=3356.msg145970#msg145970 date=1251840579]
en zo zijn er nog wel een aantal te noemen (denk ik)...
[/quote]

Ja de Hummer H3!  :smile:

thanks for the link Eerainuh  :up:

[quote author=Joep link=topic=3356.msg145984#msg145984 date=1251861193]
Ja de Hummer H3!  :smile:
[/quote]

Maar dat is over een aantal jaren een klassieker....de Hummer wordt toch niet meer gemaakt nu? GM is er toch mee gestopt?

Ja, zeker niet een van de meest milieubewuste autos .... Maar ja, wel een hoop lol denk ik dan :). Toen ik mijn huidige auto kocht had ik het niet in de gaten, maar later heb ik begrepen dat een H3 zo'n beetje in dezelfde prijsklasse zat ... Had ik misschien toch even een proefritje moeten maken .... :) :)

[quote author=Maluka link=topic=3356.msg145970#msg145970 date=1251840579]
Maar op basis van je criteria dat hij niet mega zuipt, wel paard met trailer mee kan trekken (gaat zowieso verbruik mee omhoog), comfortabel rijden, spulletjes mee, dirt roads zou ik denk ik kiezen voor toch een wat kleinere 4WD zoals de X-trail of RAV4.
[/quote]

Een RAV4 (2.0L) over grote afstanden over dirt roads een paardentrailer trekken? Ik zou het niet doen. Een X-trail (2.0 - 2.5L) staat nu ook niet echt bekend als een great towing vehicle.

Wat is je budget?

Relatief goedkoop is en Mitsubishi Pajero. De N-serie is erg betrouwbaar, goedkoop in onderdelen, wel een aardige zuipschuit, en wordt veel aangeboden en comfortabel. Om 1 of andere reden wordt hij vaak uitgelachen door Ozzie-4x4-fanaten maar een duidelijke reden is er niet (behalve dat Pajero spaans is voor mietje/rukker)  :up:

Je moet er wel eentje kunnen oppikken voor 5500 - 6000, met net iets over 200.000 op de klok.

Cheers

Thanks everyone!

Tips zoals makkelijker voor onderdelen, verbruik, en zeker incl. bullbar (had ik hier dus niet bij stilgestaan so  :up: :up:) etc. zijn welkom. Heb voorheen een Jeep Cherokee V6 4Ltr benzine uit 1992 gehad. Heerlijke wagen, maar er zat altijd een draaikolk in de tank zeker wanneer er iets achter hing en met de benzine prijzen hier was dat een probleem! Was gewoon niet te doen! Had er gelukkig ook een leaseauto naast voor woon/werk verkeer. Helaas moest hij weg toen ik naar een andere werkgever ging waar ik geen leaseauto bij had.  :|

Had al op verkoopsite gekeken, maar ja weet veel over de auto's hier (ben echt wel een autogek en heb al veel geld uitgegeven aan auto's  :? Op tweede paasdag auto;s gaan kijken is me niet vreemd  :grin:) maar in Oz is alles toch wel even anders. Mijn budget is absoluut niet meer dan $10.000,- en liefst een stuk daaronder. Bouwjaar vanaf +/- 2000. Moet een 1500 kg kunnen trekken. En ik ben geen fan van KIA  :x Heb er 1 gehad en daar kwam altijd en vrouwelijk 3 letter woord voor te staan als ik er over sprak.  :lol: Hiermoet ik toch wel een redelijk betrouwbare auto voor kunnen vinden?

Om je gelijk uit de droom te helpen (helaas  :|)...

Een goede betrouwbare 4x4 (dus geen SUV-je of zo) voor maximaal $10.000, met als bouwjaar mnimaal 2000+, die 1500KG kan trekken, kan je helaas moeilijk vinden. Af en toe vind je een Cherokee voor dat bedrag, maar niet erg vaak.

Cheers

[quote author=r2d2 link=topic=3356.msg145994#msg145994 date=1251878889]
Een RAV4 (2.0L) over grote afstanden over dirt roads een paardentrailer trekken? Ik zou het niet doen. Een X-trail (2.0 - 2.5L) staat nu ook niet echt bekend als een great towing vehicle.
[/quote]

Er stond niet bij dat de paardentrailer meegaat over een dirt-road :)

[quote author=r2d2 link=topic=3356.msg146006#msg146006 date=1251882180]
Om je gelijk uit de droom te helpen (helaas  :|)...

Een goede betrouwbare 4x4 (dus geen SUV-je of zo) voor maximaal $10.000, met als bouwjaar mnimaal 2000+, die 1500KG kan trekken, kan je helaas moeilijk vinden. Af en toe vind je een Cherokee voor dat bedrag, maar niet erg vaak.

Cheers
[/quote]

Verschilt dit dan misschien ook per regio? Want als ik kijk naar omgeving Melbourne (waar ik eerst zal aankomen en verblijven) heb ik wel wat aanbod gevonden. Of zijn die zowieso dubieus?

[quote author=Maluka link=topic=3356.msg146007#msg146007 date=1251882959]
[/quote]

[/quote]
Inderdaad de paarden trailer gaat er niet alle dagen achter, maar mocht het een keer voorvallen moet ik er wel mee uit de voeten kunnen. Dus is het niet standaard.

[quote author=Maluka link=topic=3356.msg146007#msg146007 date=1251882959]
[/quote]

[/quote]

klopt :up: maar of je uberhaupt een float er mee wil trekken (laat staan in heuvelachtig gebied) :smile:

@Kathren: dubieus? licht er aan... een tweede hands auto kopen kan heel risico vol zijn, maar je ook ongelooflijk veel voordeel geven. Het licht er maar net aan welke je op het oog hebt.

Cheers  :up:

Back