Het grote auto topic

Best decision ever 👍

De rekening voor de Defender was 3000 dollar. Turbo, intercooler, beurtje en arbeid. Daar koop je bij de Japanse autodealer niet veel voor 😉

Yep, reliability mag wat kosten.
Ander voordeel van een Japanner, er gaat bijna nooit wat stuk met normaal gebruik en onderhoud.
 
Wij zijn blij met de Japanner (Prado) en de Amerikaan (Jeep). Beiden zouden ons denk ik met zelfde resultaat door ons Frasier Island avontuur geleid hebben. De wegen waren erg challenging door aanhoudende regen dus helemaal tot de Unimog en Defender van @afterbang durfden we niet rijden met opkomend tij. Jammer. Het moet gezegd: een ambulance troopie moest ons op bepaald moment uit de mud tracks trekken (maxtrax staan nu bovenaan lijstje!). Maar…iets daarna mochten we Pajero lostrekken. Door alle excitement helaas geen foto’s/filmpjes. Mooie off road doop van de Prado.
Nu met iets meer vertrouwen terugweg naar Cairns aanvatten door flooded region. Hopelijk gaan de wegen op tijd open.
 
jammer je niet gezien te hebben @SteveSW we hadden het bijna ‘ongepland’ toch voor elkaar! Het heeft hier bizar geregend de laatste twee dagen dus sommige tracks zijn wat zompiger dan normaal.

Goed gedaan Steve, zo’n eerste keer alleen op een verregend zand eiland met getijden enz. is best spanned. Volgende keer samen ;)
 
Yep, reliability mag wat kosten.
Ander voordeel van een Japanner, er gaat bijna nooit wat stuk met normaal gebruik en onderhoud.
Nah. Niet helemaal waar natuurlijk. Ik heb net een soortgelijk bedrag uitgegeven voor normaal en regulier onderhoud voor een D4D in een Prado uit 2009. Je moet namelijk na een bepaald aantal kilometers toch echt de injectoren vervangen. En dat is duur, ook bij een niet merk garage. Totale schade voor dit beurtje: 6.500. Dat was dus regulier onderhoud (beurtje was $450), remmen achter en de injectoren. En die injectoren vallen dus onder regulier onderhoud wat je elke 150,000 - 200,000 zal moeten doen.

Maakt overigens een wereld van verschil, rustiger, minder trillen, van 16l/100km terug naar 12.5l/100km
 
994AB7A9-2886-481C-A2D4-B18B032DB996.jpeg

De turbo. Die hoort er anders uit te zien normaliter ;) FYI de turbo is Garrett. Meeste automerken gebruiken Garrett, BorgWarner, KKK, IHI. Land Rover gebruikt Garrett.

Denk dat de turbo druk meter er toch maar gaat komen. Dan heb je een beetje een idee wat er gebeurd qua druk en eventuele afwijkingen. Het meeste heb ik al in het zicht (olie temp. koelvloeistof temp, koelvloeistof level en exhaust gas temp) Maar turbo druk nog niet. Geen garantie op voorkomen maar maakt diagnose in ieder geval makkelijker.
 
Last edited:
Nah. Niet helemaal waar natuurlijk. Ik heb net een soortgelijk bedrag uitgegeven voor normaal en regulier onderhoud voor een D4D in een Prado uit 2009. Je moet namelijk na een bepaald aantal kilometers toch echt de injectoren vervangen. En dat is duur, ook bij een niet merk garage. Totale schade voor dit beurtje: 6.500. Dat was dus regulier onderhoud (beurtje was $450), remmen achter en de injectoren. En die injectoren vallen dus onder regulier onderhoud wat je elke 150,000 - 200,000 zal moeten doen.

Maakt overigens een wereld van verschil, rustiger, minder trillen, van 16l/100km terug naar 12.5l/100km
Fijn dat de Prado er weer tegen kan en je beloont met zuiniger gebruik.
En injectoren die slecht presteren kunnen in het ergste geval je de hele motor kosten (gat in zuiger door incorrecte verbranding) Dus goed om preventief te doen!
 
Nah. Niet helemaal waar natuurlijk. Ik heb net een soortgelijk bedrag uitgegeven voor normaal en regulier onderhoud voor een D4D in een Prado uit 2009. Je moet namelijk na een bepaald aantal kilometers toch echt de injectoren vervangen. En dat is duur, ook bij een niet merk garage. Totale schade voor dit beurtje: 6.500. Dat was dus regulier onderhoud (beurtje was $450), remmen achter en de injectoren. En die injectoren vallen dus onder regulier onderhoud wat je elke 150,000 - 200,000 zal moeten doen.

Maakt overigens een wereld van verschil, rustiger, minder trillen, van 16l/100km terug naar 12.5l/100km
Precies, normaal onderhoud dus, ik heb nooit gezegd dat goed onderhoud goedkoop is, en buiten dit normale onderhoud gaat er gewoon niet zo heel veel stuk normaal gesproken.

Ik doe trouw de valve clearances en injector relearn en gebruik diesel additief/injector cleaner om de lifespan zoveel mogelijk te verlengen. Mijn injectors zijn nog in top shape na 265k dus het is ook maar net hoe je voorganger met de auto is omgegaan. Geen of minimaal onderhoud dan houdt het snel op ja. Ik laat het wel elke keer testen voor de zekerheid. Ik laat zelf ook veel preventief doen, slangen, slangenklemmen, alles wat iets ouder is meteen laten vervangen. Hierdoor zijn mijn gemiddelde beurtjes wel duurder maar het valt te overzien.

Maar dit hoort inderdaad bij regulier onderhoud, maar als je dit gedaan hebt is je Japanner weer reliable en bulletproof. En dit zul je ook bij de Jeeps en LR's moeten doen dus per saldo maakt dat niet uit. Dit is trouwens ook de reden dat er zoveel Cruiser 200 series met rond de 270-300k aangeboden worden 2e hands, bij veel hiervan moeten de injectoren vervangen worden wat een enorme kostbare operatie is bij de V8.

De acchilleshiel van mijn auto is de DPF, deze speelt constant op en ik heb alles geprobeerd, uiteindelijk werkt niks. Hierdoor doet de auto een constant burn en gaat je dieselgebruik enorm omhoog naar 17-20l/100 km. ik hoop dit straks terug te brengen naar 9l/100 na dat ik dit gedaan heb:

Last resort: DPF wordt verwijderd en vervangen door straight pipe, waarna de DPF housing weer teruggeplaatst wordt voor factory look, daarna de software aangepast en meteen ook maar een tune erachteraan. Mijn andere auto komt binnen 2 weken dus ik heb wat meer tijd om de 4WD voor wat meer ingrijpend onderhoud te sturen. En ja, het is illegaal..
 
Last edited:
Elke auto heeft onderhoud nodig. Ik heb de Defender nu 80.000 km probleemloos gereden waarvan waarschijnlijk regelmatig/meer ruige omstandigheden dan menigeen. Enige issue wat ik onder reliability zou willen noteren is de wiring loom voor de injectors. Een ongeveer 130 dollar onderdeel wat eigenlijk gewoon regelmatig vervangen moet worden. Indien je dit niet doet gaat het eens in de zoveel jaar stuk met gevolg een ruw lopende motor.
De turbo is puur pech, daar is iets mafs gebeurd, wellicht de waste gate de geest gegeven, dat komt nog wel eens voor bij deze turbo. Vandaar mijn eerdere opmerking over de turbo druk meter, dan zie je dat dus wel gebeuren.

Fun fact: Op Fraser maar 2 auto's stuk zien staan. Een 100 series en een 200 series.
Eerlijkheid gebied natuurlijk te zeggen dat de 100 en 200 ook ontzettend veel rond rijden. Dus de kans dat er een 100/200 stuk staat is heel wat groter dan een andere auto uiteraard!

Zag ook deze nog voorbij komen op Noosa North Shore (Teewah beach) Donuts doen op het strand is nooit een goed idee! Hoeveel auto's daar al aan ten onder zijn gegaan is niet meer te tellen.

IMG_9689.jpeg
 
Elke auto heeft onderhoud nodig. Ik heb de Defender nu 80.000 km probleemloos gereden waarvan waarschijnlijk regelmatig/meer ruige omstandigheden dan menigeen. Enige issue wat ik onder reliability zou willen noteren is de wiring loom voor de injectors. Een ongeveer 130 dollar onderdeel wat eigenlijk gewoon regelmatig vervangen moet worden. Indien je dit niet doet gaat het eens in de zoveel jaar stuk met gevolg een ruw lopende motor.
De turbo is puur pech, daar is iets mafs gebeurd, wellicht de waste gate de geest gegeven, dat komt nog wel eens voor bij deze turbo. Vandaar mijn eerdere opmerking over de turbo druk meter, dan zie je dat dus wel gebeuren.

Fun fact: Op Fraser maar 2 auto's stuk zien staan. Een 100 series en een 200 series.
Eerlijkheid gebied natuurlijk te zeggen dat de 100 en 200 ook ontzettend veel rond rijden. Dus de kans dat er een 100/200 stuk staat is heel wat groter dan een andere auto uiteraard!

Zag ook deze nog voorbij komen op Noosa North Shore (Teewah beach) Donuts doen op het strand is nooit een goed idee! Hoeveel auto's daar al aan ten onder zijn gegaan is niet meer te tellen.

View attachment 1910

Zonde, weer een 80 series naar het kerkhof door laat mij raden een red P die wat overmoedig werd.

Elke auto heeft onderhoud nodig, zelfs Toyota. Veel mensen denken dat Toyota bulletproof is en daardoor minder onderhoud nodig is, dan loop je het vanzelf een keer op. Elke autotype heeft ook zwakke punten, ben je je hier bewust van dan gaat het vaak lang goed.

Ik zelf heb persoonlijk alleen maar goede ervaringen gehad met Japanse auto's, en dat is voor mij de reden dat ik altijd Japans of misschien wel Koreaans zou kiezen.

Ik heb een Mitsubishi Lancer, Lexus IS200 met bijna 5 ton en een Pajero gehad, en deze zijn allemaal vrijwel probleemloos geweest.
Ik heb duitsers gereden van alle merken welke altijd wel problemen hadden. Misschien toeval maar ik denk het niet.

Ik zweer bij Japanners. Al vind ik DIT een hele interresante en mooie auto.
 
Ik zag wat cirkels op het strand, een kuil en wat zwarte (olie) sporen. Weet niet of de motor afslaat als tie op zijn kop gaat, maar anders kan ook die wel eens kaduuk zijn nu. (De Defender slaat af wanneer in een crash/over de kop)
 
Vers van de pers: onze nwe Hilux komt in maart, net voordat de Tommy slide-on wordt afgeleverd in april. Dus nog paar keertjes kamperen met de daktent en dan gaat de hele boel in de verkoop: Hilux + Baroud + awning + laden en fridge slide.
@Red dust , mocht je een en ander los verkopen, dan heb ik interesse in the Baroud.
 
De LX470 gaat nog net zo goed als 8 jaar geleden toen wij het pas hadden.
Wel met een paar extra's :)
Dit is onderweg naar onze campsite.
Blijven mooie wagens die Lexus. Maar mogen wel wat 35”s onder to beefen things up a little 😉
 
Back
Top